Kraft bakifrån

Sv: Kraft bakifrån

Håller med! :idea:

Delvis KL
Ang utbildningen så är det ju en fråga om konsekvens inte minst, att ryttaren varje gång menar samma sak,och också ser till att få respons, vilket gör att hästen lär sig svara på hjälperna för små signaler, inget slarvande som innebär att man halvhjärtat gör något otydligt som hästen inte vet om den ska bry sig om eller inte:confused: Det är ju där det brister, inte minst hos mej:o

Och den känsligheten för hjälperna är färskvara. Måste underhållas.

Det är ju samma med utbildning av hundar, de riktigt lydiga som är helt upppmärksamma på sin ägare är de välutbildade där man varit konsekvent hela vägen och inte gjort den förvirrad med halvdana kommandon som man sen inte brytt sej om att fullfölja.
Snacka om brus när man tjatar på en hund som inte vet om det är allvar denna gång eller om den kan vänta ut och se vad som händer:cool: Hur vanligt är inte det?

Och det är färskvara även här.

Och visst är det läckert hur snabbt man kan få avtrubbade hundar/hästar att snabba upp tankeverksamheten? De kan verkligen ställa om ganska snabbt.

Jag tycker det är dödsläckert. En häst som nyss var död kan spraka av energi. En hund som gjorde precis som den ville kan med en annan förare bli värsta SM-materialet. (Ja, nu hårddrar jag, men annars blir det så "blurrigt" och trist)

Det är en fråga om utbildningsnivå hos både häst och ryttare också, en häst måste få lära sig vad ryttaren vill med sina signaler och förstå vad som föväntas och acceptera signalerna, samt vara så lösgjord och gymnastiserad och stark att den kan utföra det ryttaren vill.

Sen måste ryttaren veta exakt vad den gör annars kan inte ens den mest välutbildade häst i längden behålla sin känslighet.

Känslighet för inverkan och "känslighet" hos en häst är inte sammma sak, den mest känsliga häst kan bli döv för inverkan om den inte fattar och ständigt får motsägande signaler. Den kan "stänga av" pga allt brus.

Å andra sidan var det en häst man ville ha brusokänslig för att "vem som helst" ska kunna rida. Med många andra hästar på samma ställe som inte alls var på samma känslighetsgrad, ridna av samma personer åtminstone senaste tiden. (försäljningsstall) så nog kan hästar vara olika! ;) Även om det bör gå att göra vilken häst som helst känslig för hjälperna till slut- hästar reagerar olika på samma ridning?

Jag instämmer helt - hästar upplevs så olika från ryttare till ryttare. De människor vars sitsar påminner om varandra (kanske har de tränat för samma tränare, eller har gemensamma erfarenheter i ex många år av hoppning osv), kanske får snarlika upplevelser av samma häst, medan ryttare skolade i olika skolor knappt är överens om hästen är vit eller brun. :D
(Ja, det var en överdrift förstås!)

Och som du säger, en häst är ju känslig så länge som det "behövs". Samma häst som reagerar nästan för tankekraft kan ju i den sekund man sätter upp ett barn tolerera ponnysparkar mitt på revbenen. Onekligen fantastiska djur vi håller!

Nu var det iofs inte riktigt det här jag tänkte på, men just det du skriver här är sånt man kan haja till på vid tränarbyte! :p
Jag red ju för en OBS! AR-tränare som ansåg att vi som ekipage hade rätt annorlunda problem mot vad jag själv och andra tränare påpekat. Det stämde högst sannolikt, men med den "vanliga" ridningen hade förmodligen andra brister visats och med "annan" prioritering så hade man nog sett totalt annorlunda på det hela! :crazy:

Min poäng är väl mest att det borde vara en kombination av ridstil i förhållande till den häst man sitter på och ögat som bedömer som avgör?

Å andra sidan var det en häst man ville ha brusokänslig för att "vem som helst" ska kunna rida. Med många andra hästar på samma ställe som inte alls var på samma känslighetsgrad, ridna av samma personer åtminstone senaste tiden. (försäljningsstall) så nog kan hästar vara olika! ;) Även om det bör gå att göra vilken häst som helst känslig för hjälperna till slut- hästar reagerar olika på samma ridning?

Nja jag tror nog mera att det handlar helt och hållet om ryttarens förmåga och ridning självfallet, det är ju det som är det fantastiska, en ruktigt duktig ryttare kan få nästan vilken häst som helst känslig och det går fort också. Känslig på rätt sätt, dvs lydig. att enhäst är känslig enbart innebär inte alls att den behöver reagera snabbt och rätt för hjälperna, jag skulle vilja säga att det hänger väldigt lite ihop.

Visst är hästar olika, och det är olika svårigheter på olika hästar, men känslighet för hjälperna och "less is more-ridning" är inte alls självklart kopplade till varandra. Man kan göra en känslig häst okänslig snabbt och det klarar vilken klant som helst:o

Men att göra en mer okänslig och därmed mer olydig häst känsligare kan bara en nogranns, känslig och mycket duktig ryttare göra. Eller en mindre duktig kan det nog också, men det lär ta längre tid. :idea:

Ja jag tror alla hästar ( i stort sett då) är känsliga i sin kropp så pass att de mycket väl känner ryttarens inverkan även utan stora hjälper, om de bara lär sig vad ryttaren vill ATT ryttaren vill att något händer också:cool:

Det handlar ju om inlärning på rätt sätt.

Och visst är det läckert hur snabbt man kan få avtrubbade hundar/hästar att snabba upp tankeverksamheten? De kan verkligen ställa om ganska snabbt.

Jag tycker det är dödsläckert. En häst som nyss var död kan spraka av energi. En hund som gjorde precis som den ville kan med en annan förare bli värsta SM-materialet. (Ja, nu hårddrar jag, men annars blir det så "blurrigt" och trist)

Precis, det är så jag menar, rätt person kan snabbt få fram känsligheten, dvs lyhördheten, hos de allra flesta hästar,

Två olika sorters känslighet?
Känslighet i kombination med lydnad = välriden av någon som inte rider "tungt"
Känslighet utan att vara lydig/välriden = känslig i psyket?
Faktiskt så kan det ju vara rätt svårt att göra en överkänslig häst avtrubbad - en känslig ponny t ex som man vill få trygg och "brusokänslig" nog att passa som nybörjarponny. Har varit med om ett sånt fall också där kusen flippade ut helt enkelt när folk försökte härda den. Naturligt känslig? Eller bara kassa människor på att härda? ;)

Jag tror också att hästar är känsliga i grunden och att det är vi som gör dom avtrubbade.
Men att vissa inte blir lika avtrubbade helt enkelt trots samma kasshet på ryttaren/-arna. Ridskolehästar t ex som gått på ridskola länge kan variera mycket i hur känsliga de uppfattas trots att alla logiskt sett borde vara väldigt avtrubbade. Om jag - med min konstanta grad av kasshet - rider olika hästar så upplever jag dom olika känsliga/hårda beroende på hur jag rider. Om någon ny rider min häst så flänger han antingen iväg pga förvirringen av ryttaren eller så upplever dom honom känslig, kanske känsligare än vad jag gör beroende på ridstil vs. häst.

Men som sagt så anser jag också att det är ryttaren som har i uppgift att göra hästen känslig-lydig.

Två olika sorters känslighet?
Känslighet i kombination med lydnad = välriden av någon som inte rider "tungt"
Känslighet utan att vara lydig/välriden = känslig i psyket?
Faktiskt så kan det ju vara rätt svårt att göra en överkänslig häst avtrubbad - en känslig ponny t ex som man vill få trygg och "brusokänslig" nog att passa som nybörjarponny. Har varit med om ett sånt fall också där kusen flippade ut helt enkelt när folk försökte härda den. Naturligt känslig? Eller bara kassa människor på att härda? ;)

Jag tror också att hästar är känsliga i grunden och att det är vi som gör dom avtrubbade.
Men att vissa inte blir lika avtrubbade helt enkelt trots samma kasshet på ryttaren/-arna. Ridskolehästar t ex som gått på ridskola länge kan variera mycket i hur känsliga de uppfattas trots att alla logiskt sett borde vara väldigt avtrubbade. Om jag - med min konstanta grad av kasshet - rider olika hästar så upplever jag dom olika känsliga/hårda beroende på hur jag rider. Om någon ny rider min häst så flänger han antingen iväg pga förvirringen av ryttaren eller så upplever dom honom känslig, kanske känsligare än vad jag gör beroende på ridstil vs. häst.

Men som sagt så anser jag också att det är ryttaren som har i uppgift att göra hästen känslig-lydig.

Jag tror inte du förstår riktigt ang känslighet.:confused:

Lyhördhet, dvs känslighet för små hjälper är inget hästen föds med.

Känslighet, fysiskt (psykiskt är ju helt annan sak) så som hoppar högt om du tar hårt i den, är en sak som hästen föds med, men det gör inte att den skulle vara automatiskt lyhörd för hjälper tex.

Även en sån häst kan lätt bli avtrubbad för hjälperna, med "rätt" ryttare:cool:

Jo jag tror att även avtrubbade ridskolehästar kan fås känsliga om de rids av en skicklig ryttare, det handlar inte om känslighet eller inte egentligen utan om inlärning.

Vi pratar här om känslighet för ryttarens hjälper och signaler till hästen, för att vara känslig för dem måste hästen förstå dem och respektera dem, annars hjälper ingen känslighet i världen.

Den skickliga ryttaren är noga med detta först, därför får den alla hästar känsliga för hjälperna och kan rida med små signaler, i stort sett på varje häst.

En mindre skicklig kan sätta sej på hästen och säga "den är ju totalt okänslig" eller "oj vad känslig" och den ryttaren rider utifrån det och bankar och drar eller mesar, beroende på, medan den skickliga ser tilll att även den "okänsliga" förstår och även respekterar hjälperna och vågar kräva även av den "känsliga". Det kan självklart ta mer eller mindre tid att komma tillrätta med en häst som är tex totalt avtrubbad, men i regel går det häpnadsväckande fort att få en häst känslig för hjälper igen för den skickliga ryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Bra diskussion:bow:

Att rida för mkt o även tänka för mkt kan göra hästen till robot- ej självgående.:crazy:

Här håller jag med dig Flash! :bow:

Sedan kan dom ju välja när de vill vara känsliga för inverkan, på ett irriterande sätt, fast såklart av naturliga skäl då de som vi gärna tar lättaste utvägen..

tex en het häst som inte vill jobba med kroppen riktigt som svarar som en raket framåt vid skänkelpet. och en som fåtts att jobba som tvärstannar bara man tänker stopp för att få vila. (har en av varje..)
eller en som dansar undan för tryck för kraftigt och springer undan sig själv för att den inte orkar/kan hitta balansen o bära sig.

Samma häst som tar raketväxel framåt vid krav kan ju vara okänslig som tusan om man hittat arbetsläge men råkar be om för mycket, den kan inte undfly sin vanliga väg framåt och kan bara låta bli att svara på inverkan då det blir för svårt att svara som man tänkt sig -upplevs okänslig. (ryttarens missbedömning..)
Då den mjuknat/förstått/anstränger sig så kan den upplevas oerhört känslig för minimal inverkan. osv..

Jo jag tror att även avtrubbade ridskolehästar kan fås känsliga om de rids av en skicklig ryttare, det handlar inte om känslighet eller inte egentligen utan om inlärning.

Vi pratar här om känslighet för ryttarens hjälper och signaler till hästen, för att vara känslig för dem måste hästen förstå dem och respektera dem, annars hjälper ingen känslighet i världen.

Jajjamensan!! :bow:

Det luriga är att det är såå lätt - egentligen - det är "bara" att vara tydlig och konsekvent. Och så jäkla svårt i praktiken...

Bra talat, Flashlight!!! Precis vad jag själv erfarit när jag red på ridskola. Jag gillade de hästar som ingen annan gillade...och jisses, de hästarna kunde "dansa balett" när man väl fick dom med sig:D...och dom var kända för att vara tröga, långa, gick inte att samla o.s.v. Bästa betyget var ju när publiken frågade vad det var för häst man red för dom kände inte igen dom;)

Håller med dig i varje ord!!

Ja jag tror så, fram för en bredare tränarutbildning!!!

Hej!

Den skriver jag också under på! Fast inte bara en bredare träningsutbildning utan även en bättre! Samt att de som ska lära folk att rida borde kunna mycket mer om hästens anatomi och träningsfysiologi. Ridning, oavsett inriktning, är så mycket mer än att hästen böjer på nacken eller stoppar bakbenen under sej eller vad man nu vill att hästen ska göra. Det är svårt för de flesta att se om hästen jobbar korrekt, därför tittas det mest på huvudet..

Min tränare tittar alltid mest på bakbenen och vinklingen av dom. Huvudets placering tycker hon kommer långt efter att hästen lyssnar på hjälperna och bär sig själv. När hästen inte gör som den ska, hittar hon på en övning så hästen ska förstå, hon är ett uppslagsverk i påhittighet när det kommer till nya övningar. Om hästen ändå inte förstår backar vi till lättare övning. Denna tränare rider själv "tävlingsdressyr" och lär ut sin typ av ridning till sina elever. Hennes ridning skiljer dock inte mycket från AR.

/ Lavinia, som håller med om att god ridning alltid är god ridning oavsett vad man kallar den.

Har inte läst igenom hela denna långa tråd, men när det gäller hållbarhet på AR-hästar så kan det nog vara både och. Många som inte är så kunniga inom ridningen fastnar i den första trappstegen där man rider hästen lång och låg (= mycket vikt på frambenen och bogarna). Fastnar man i det stadiet under flera år vilket jag har sett en del ryttare göra, så är det klart att det sliter på hästarna. Man gör det dock i tron att det är det bästa för hästen, tränaren har ju sagt så. Men tyvärr kan det slita mer än göra nytta.

Delvis kl

Jag tror också att detta är ett problem, många fastnar i fram-och-ner.

Kan detta bero på att man inom AR ofta inte har möjlighet till mer regelbunden hjälp av instruktör? Jag upplever det som om många rider för intruktör väldigt sällan (finns naturligtvis undantag). Detta innebär kanske att utvecklingen står stilla under perioder?

Att många inte tränar för sin intruktör oftare har kanske att göra med dels att det inte finns så många instruktörer att träna för, vilket i sin tur innebär att det blir långt att åka. Dels är det också ganska kostsamt att vara med på en helgkurs, man ska betala både för lektioner, uppehälle för sig själv och sin häst, resa.

Kanske finns det flera orsaker till att många inte tränar?

Trådet har ju "spårat" ur en del i mitten här, med i och för sig väldigt intressanta tankar.

Tack ändå att du tog dig tid att svara... Jag har nog bestämt mig för att jag tror att varierad och medveten ridning är det som sparar våra vänner, oavsett inriktning...

Ha en bra dag!

Trådet har ju "spårat" ur en del i mitten här, med i och för sig väldigt intressanta tankar.

Tack ändå att du tog dig tid att svara... Jag har nog bestämt mig för att jag tror att varierad och medveten ridning är det som sparar våra vänner, oavsett inriktning...

Ha en bra dag!

Absolut!
Jag är gammal hoppryttare som tränat även fälttävlan (och dressyr) tidigare. Det var när jag slutade med hoppmomenten (pga egen skada) som mina hästar började få problem i leder etc. Mitt äldsta sto 27 år var frisk sånär som på en fraktur pga olycka, och med henne var det full rulle i skog och mark och inte så mycket harvande på ridbana. Red vi dressyr så var det oftast på stubbåkern. Den yngre hästen reds mkt dressyr på bana däremot, och fick således problem med lederna. Idag vet jag bättre och har gått tillbaka till hur jag red i tidigare år. MEN med en Akademisk ridfilosofi. Lätthet, medvetenhet och mjukhet.

:bump: Jag skulle påstå att spänning (eller brist på avslappning/avspändhet) sliter mycket på hästarna i onödan. Och ja skrev:
Just denna synpunkt är en av anledningarna till mitt intresse för AR. Upplever att utbildningstakten är lugnare, man har större förståelse för att det kan och får ta tid! Vägen är själva målet. Har en hetsig unghäst som vi hade mycket svårt att "prata" med i början. Hon hetsade gärna upp sig och blev "tramsig", svårhanterlig och okontaktbar. ARträning från grunden har givit mig och min dotter en lugnare häst som koncentrerat arbetar vid träningarna, och vi har blivet lugnare i utbildningstempot. Hästen får dessutom en oerhört snygg kropp, tycker vi, och har verkligen lärt sig via öppnor och slutor bl.a att sätta under sig bakbenen och bära sig fint. Det känns att det finns kraft i bakvagnen!

De få som jag har sett som rider AR eller klassiskt o ska rida skolor rider inte alls med böjning- jämn sdn genom hela kroppen o hästen får heller inte det stöd som den bör ha- i början.

Man utgår från för stor tvärning istället för att få rätt tvärning via rätt böjning- liten sdn till att börja med.
I de s.k diagonal slutorna går hästens bakdel långt före- vilket är ett gravt fel.

Vill tillägga att jag inte sett folk som kommit lite längre, men hur många decennier ska det ta:confused:

Verkar bättre att göra det mer rätt från början o sen öka böjningen vartefter:cool:

Blir trött på tränare som ger eleverna intryck av att de rider fina skolor:mad:

Även att man kan vara "tränare" bara genom att ha tränat för ngn känd person.

Ridning behöver ständig uppdatering o är under ständig omvandling- även till det sämre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden