Kraft bakifrån

Sv: Kraft bakifrån

Jag kom att tänka på en sak till med tanke på trådens rubrik.
Inom tävlingsdressyren är det oftast så att man jobbar mycket med hästens påskjut och sen när hästen är stakt nog lägger man till mera bärkraft.
Där skiljer det också mycket.
Vi gör i stort sett tvärtom. Jobbar för att hitta hästen bärkraft och utveckla den och sen när hästen är redo för det lägger vi till lite påskjut. Många AR ryttare är i starten av hästens utbildning och har inte kommit dig. Därför tror många som tittar att AR ryttare alltid rider sakta.
Det anpassas förstås till resp häst, men generellt har de flesta hästar för mycket påskjut i förhållande till bärkraften.

Jag tror fortfarande inte det går att förklara skillnaden i ridsätt med ord. Men, du verkar nöjd och belåten med ditt sätt att träna nu.
Om du och hästen trivs så fortsätt med det. Det kanske kommer en dag då du känner att du vill prova något annat, men gör det inte det, so what?
Det viktiga är att hitta ett sätt som du trivs med och det verkar du ha gjort.

Ja min tränare från Spanska ridskolan anser att stödet måste finnas på yttersidan, sen finns det ju olika grader av "stöd". Han sysslar dock inte med AR utan kallar det rätt och slätt för dressyr. Enl honom är det helt grundläggande att hästen följer bettet och då måste stödet finnas på yttersidan. Ge lite på yttertygeln och hästen ska länga yttersidan (följa bettet) och svänga.

Har hört honom stå och säja till en person som i stort sett enbart red på innertygeln och bara ibland mötte upp på yttertygeln, som en korrektion, att det var var en dålig vana och ngt h*n måste komma ifrån.

Har även hört av en kompis som tränat för en av de mer erfarna lärarna inom AR att det visst handlade om att ha stöd på yttertygeln.

Jag rider också med stöd på yttertygeln, men det kommer framförallt från all westernridning jag ridit. Även Müseler pratar om yttertygeln och att hästen ska följa den, och jag vet inte riktigt var M vill bli kategoriserad... :)

Enl honom är det helt grundläggande att hästen följer bettet och då måste stödet finnas på yttersidan. Ge lite på yttertygeln och hästen ska länga yttersidan (följa bettet) och svänga.

Så vill jag också ha det. (Fast när jag ger efter på ytter vill jag inte att hästen ska svänga utan länga yttersidan och böja sig.)

Fast det du kallar "stöd" i inlägget skulle jag snarare kalla kontakt, med tanke på hur lite vikt det behöver vara i handen för att åstakomma samma sak. Stöd blir lätt förknippat med vikt i handen, åtminstone i mitt huvud! :p

Sen är det kanske så att man ibland vill överdriva för att verkligen få yttersidan av halsen lååång och att ryttaren löper risk att störa det. Som BigganL skriver så är det ju för att böja i första hand, alltså inte svänga, och böjd är det ju många AR-ryttare som vill ha hästarna hela tiden i början av utbildningen.

Resultatet/målet är detsamma.
Men en unghäst följer sitt huvud och måste lära sig att gå med ställning rakt fram. För att det ska ske måste man möta med innerskänkel/inner sittben.

Stöd skille jag vilja kalla allt som innebär en yttertygel som aldrig glappar. Poängen är att yttertygeln reglerar formen/ramen och att hästen alltid ska följa den, korta och länga sig utifrån yttertygeln och om den inte följer är den inte på hjälperna/lösgjord.

Ok, defenitionsfråga mao. Tror vi menar samma sak! :p

Skillnaden är väl egentligen att innan hästen de facto ÄR på hjälperna och lösgjord så väljer vissa att ta kontakt med yttertygeln ändå, medans andra struntar i det och bara använder den till enstaka korrigeringar, när man väl kommit till ovanstående i utbildningsgraden så vill de flesta ha detta stöd skulle jag tro?

Men iaf så handlade det i akademiska ridningen att vara tydlig och lättförstådd. Man ger en hjälp och får igenom den.
Ska man svänga gör man det enkelt och förflyttar bara kroppen som att man ska svänga=man är tydlig för hästen.
Till skillnad mot vad vissa lär ut i "tävlingsdressyren": innertygel ledande, innerskänkel formar hästens kropp, yttertygel mothållande, ytterskänkel reglerande.... blablabla. Ja- oj vad komplicerat det blev! :D Jag vet inte ens om det var rätt skrivet... :p
Alla adjektiv och verb för att bara svänga en häst!
Oftast blir det lättare både för hästen och för ryttaren att bara tänka och agera en SVÄNG. :idea:

så rätt så rätt!! :idea:

Men att bara "tänka och agera sväng" kan lika gärna resultera i att man viker sig i midjan och förskjuter tyngdpungten utåt varpå man inte har gjort det lättare utan svårare för hästen att göra rätt.

En sväng utan kontroll på ytterbogen är inte varken skolande eller stärkande utan mer bara ett sätt att åka från en punkt till en annan.
För att dra in yttertygeln i det hela igen så reglerar den yttersidan och en häst som fått munnen skolad rätt kommer att följa bettet och svänga. Finns dock inget som motsäger att man "ser" det man ska göra innuti huvudet och kroppens position är lika viktig vilken gren man än sysslar med.

Å andra sidan finns det ju tränare som förespråkar att man först "åker" häst med så lite inverkan som möjligt för att sen successivt försöka förbättra pusselbitarna. Ser man att ryttaren orsakar snedhet fixar man det, ser man att hästen är ojämn försöker man öva den jämnare osv.

Jag använder INTE den metoden, kan inte låta bli att lägga mig i! :angel:
Men det som skrevs angående t ex svängen skulle jag tro är ett första-stadie varifrån man successivt jobbar upp kommunikationen? Utvecklar från "ugh, du svänga!" till "gör såhär med din kropp".

Ja man formar hästens kropp med sin egen kropp. :idea:
Utan att göra det för komplicerat. Utan att vika sig i sidan, spänna sig, tappa ytterbogen i svängen....
Det som ska vara lätt kan vara ganska svårt ändå! :p

Jag kan tala för mig själv och ridskoleutbildad som jag är, försöker jag jobba bort det där: svänga runt hästen med innertygeln.

Att med lätta/inga hjälper kontrollera hästen kanske vissa kallar "åka häst". Men jag tycker det är stor skillnad på en riktig nybörjare och en riktigt duktig ryttare som ändå båda ser ut att "åka häst". En som befinner sig mittemellan kanske ´is trying too hard´...
Är inte det härligaste att bara sitta på hästryggen och hästen rör sig perfekt med minimala hjälper, nästan enbart tankens hjälp? :love:

En duktig ryttare kan "se ut att inte göra någonting" men saker är inte alltid vad de ser ut att vara. Ju rakare och mer skolad hästen blir desto mindre hjälper/korrigeringar behövs. Samtidigt blir ryttaren duktigare på att korrigera INNAN hästen hunnit flyta iväg med bogen, eller vad det nu kan vara. Hela tiden ett aktivt ridande för att kunna vara så inaktiv som möjligt...

Jag ser inte heller ut att göra något när jag rider min häst. Det kanske beror på att jag inte gör något.. :D

Skämt å sido så beror det nog på hur känslig hästen är också. Jag är ingen duktig ryttare men gör skolorna öppna/sluta mest för sitsen på min häst. Det är för att han är jättekänslig. Men också svår för ibland skulle jag behöva inverka mer men det är en fin balansgång innan jag inverkar FÖR MYCKET och det blir pannkaka av alltihop.

Många har enormt svårt att galoppera på min häst just för att de gör för mycket. De är vana att driva och hålla i och hålla om men då blir han spänd och får åtta ben. När de lär sig att slappna av och släppa fram och göra mindre så går han bättre.

Men jag skulle nog inte kunna sätta mig upp på ett kraftigt halvblod på 1,70 och tro att jag kan göra sluta för bara sitsen.

/Camilla

Det är en konst att göra lite men ändå få resultat! :p
"Less is more" är ju ett känt begrepp som bör stämma inom ridningen - ffa i längden.

Jag tror inte ett halvblod på 170 behöver vara svårare att få att göra sluta enbart för sitsen - om ryttaren har så lite "brus" som möjligt och kan vara så exakt och tydlig som möjligt med de hjälper man ger! :idea:
Men de flesta av oss har ju mer eller mindre brus. Som kan kompenseras lite av att man lär hästen vad man vill och utvecklar sin kommunikation! ;)

I mitt fall handlar det också om att min häst är väldigt lätt att sitta på, det är inte alltid att ett 170:s halvblod har så mjuk gång att jag kan ha minimalt med brus, iaf direkt från början.

Men jag håller med dig i det sista - att det handlar ju också om att jag med tiden får 170:s halvblodet att lyssna på just mina signaler.

Jag har faktiskt ridit ett så stort halvblod, eller ja, han var 176. Men på hopptävling och det sitter nog i individen för han var mycket mjukare och lättare att inverka på än en del 165 cm hästar...

/Camilla

Jag tror nog att vissa kräver mer inverkan innan de "släpper till" och blir lätta för hjälperna.
Ju mer motstånd i hästkroppen ju mindre svar på vår sits enbart. -Korrigeringar bygs på hög, en skicklig kan smygkorrigera omärkligt och mota olle i grind sas. En lite oskickligare tappar mer och korrigeringen blir stor då korthuset föll helt innan man reagerade.

vad är sjysstast mot hästen?? låta huset rasa o göra om eller vara där och motverka??:laugh:

Tror att de kan behöva väckas och plockas ihop så de blir mottagliga för sitsen, sedan kan det druliga halvblodet på 1.70 ridas för bara sitsen!
Ju mer nerv o känslighet för inverkan o tryck, desto "lättare" att rida för minimal inverkan, men då kan ju andra saker bli svårare. Man är ju ibland okänsligare (stel, sned, stressig) själv o då kan ridningen bli krånglig och otydlig för hästen som svarar på ALLT brus.
på den stabila otympliga klossen kanske man måste inverka kraftigt bitvis för att sedan kunna slappna av och njuta då stabiliteten används på rätt sätt och blir styrbar o kontrollerad i flowet.

Tror inte det är så enkelt att är man känslig blir hästen känslig, de kan ju skita i vad man gör om man inte är visst övertygande oxå..

Ja, det stämmer nog det du skriver. Jag har haft personer som inte kan rida min häst för att han svarar på för mycket, alltså de tycker att han är för komplicerad när jag samtidigt tycker att han är lättsam att rida!

De vill ha en häst som är stabilare, tåligare och som sväljer en hel del "brus".

/Camilla

Men jag håller med dig i det sista - att det handlar ju också om att jag med tiden får 170:s halvblodet att lyssna på just mina signaler.

Jag har faktiskt ridit ett så stort halvblod, eller ja, han var 176. Men på hopptävling och det sitter nog i individen för han var mycket mjukare och lättare att inverka på än en del 165 cm hästar...

Jag har faktiskt suttit och gjort öppnor iaf (som jag testade samla åt halva steg-hållet :angel: ) på ett halvblod på ca 170 med i första hand sits och så pyttepyttekramningar i tygeln, det tyckte jag var tufft! :) Var ett tag sen så jag kan iofs inte garantera kvalitén.

Det är en fråga om utbildningsnivå hos både häst och ryttare också, en häst måste få lära sig vad ryttaren vill med sina signaler och förstå vad som föväntas och acceptera signalerna, samt vara så lösgjord och gymnastiserad och stark att den kan utföra det ryttaren vill.

Sen måste ryttaren veta exakt vad den gör annars kan inte ens den mest välutbildade häst i längden behålla sin känslighet.

Känslighet för inverkan och "känslighet" hos en häst är inte sammma sak, den mest känsliga häst kan bli döv för inverkan om den inte fattar och ständigt får motsägande signaler. Den kan "stänga av" pga allt brus.

Jag instämmer helt - hästar upplevs så olika från ryttare till ryttare. De människor vars sitsar påminner om varandra (kanske har de tränat för samma tränare, eller har gemensamma erfarenheter i ex många år av hoppning osv), kanske får snarlika upplevelser av samma häst, medan ryttare skolade i olika skolor knappt är överens om hästen är vit eller brun. :D
(Ja, det var en överdrift förstås!)

Och som du säger, en häst är ju känslig så länge som det "behövs". Samma häst som reagerar nästan för tankekraft kan ju i den sekund man sätter upp ett barn tolerera ponnysparkar mitt på revbenen. Onekligen fantastiska djur vi håller!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar