Har du länk till forskningen? Är intresserad av vad som menas med "individanpassad" i sammanhanget.
Puh, det är så många olika artiklar jag läst.
Individanpassat är jag väldigt osäker på vad de menar med faktiskt. Jag har ingen aning om hur den grejen ser ut. Men det jag läst antyder att det är mycket lättare (jag kan ha bias såklart) att
Läsa i en bok (som du även får ta hem och läsa)
Skriva på ett papper
se en film tillsammans (istället för hemma själv)
Lära sig fakta (sedan ju äldre man blir lära sig dra slutsatser från faktan)
Separera lära sig ämne från lära sig skriva en uppsats.
Separera lära sig dator från lära sig ämne. (till liten del)
Lära sig läsa genom ljuda är effektivare än lära sig läsa genom lek, vissa barn lär sig läsa mycket lätt genom lek men ca 1/3 blir helt lämnade bakom och lär sig inte.
(Så det finns artiklar som jämför läsa i bok med läsa på skärm och konstaterar att läsa i bok är lättare och de lär sig mer, så finns det artiklar som jämför skriva med hand och skriva på tangentbord och har konstaterat att skriva med hand har en inlärningseffekt. Det finns artiklar som konstaterat att flipped classroom, se film själv, där är barnen ofta okoncentrerade och gör annat och de missar mycket, det finns artiklar som konstaterat att analysera är svårt utan att kunna fakta, och andra som konstaterar att barn lär sig inte mycket från andras egna arbeten så att dela upp ett ämne på olika elever och ha föredrag är ineffektivt. Att lära sig skriva uppsats är såklart bra men som egen grej. Det senaste jag såg som dessutom var jätteförvånande för mig var att det är så väldigt konstaterat att lära sig genom ljudning är det bästa (jag trodde det var mossigt) men att många skolor ändå kör på andra sämre metoder.)
Ha all information om läxor och prov på en plats istället för många platser, en pappers eller digital kalender med all information istället för en digital kalender för varje ämne och lärare.
(har konstaterat vara bättre och då får föräldrarna chans att ha koll också. För vissa elever klarar inte att kolla i fem olika kalendrar efter prov och läxor o lärarna kan inte se hur många läxor och prov det är heller. Varvid man kan tycka att smarta elever skulle använda egen kalender och sammanställa men de verkar inte göra det.)
(Saker jag själv märkt är ju som jag skrivit tidigare att förskoleklass verkar tro de lär sig läsa i ettan, medan ettan trodde de lärde sig i förskoleklass. Så ingen verkade på vår skola lära barnen läsa om de inte kopplade själva genom ordbildlek. Sedan ska de skriva på datorer när de skriver, men ingen har lärt dem tangentbordet så det går oerhört långsamt. Det anses att de lär sig själva med tiden. De lärde inte heller barnen skriva korrekt för hand utan genom att titta på tryckbokstäver och härma.)