Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Ett bostadsområde där gäng gärna trivs och där barn och ungdomar är lätta att få tag på för dem.
Ungdomarna blir såklart lätta att få tag på för gängen när resten av samhället ser dem som shitty people i ett shitty bostadsområde.

Ett stort problemet är att många ungdomar känner låg delaktighet i samhällsgemenskapen och det blir inte bättre av den här polariseringen i fina områden och shitty områden. Vilka framtidsvisioner ger samhället dessa unga?

Samtidigt får ungdomarna i shitty områden gemenskap och pengar genom att i gäng sälja droger åt priviligierade ungdomar och vuxna i andra, mycket finare, områden.

Så frågan är om det är gängen som lockar till sig ungdomar eller resten av samhället som leder de här ungdomarna mot gängen…

Ungdomarna blir såklart lätta att få tag på för gängen när resten av samhället ser dem som shitty people i ett shitty bostadsområde.

Ett stort problemet är att många ungdomar känner låg delaktighet i samhällsgemenskapen och det blir inte bättre av den här polariseringen i fina områden och shitty områden. Vilka framtidsvisioner ger samhället dessa unga?

Samtidigt får ungdomarna i shitty områden gemenskap och pengar genom att i gäng sälja droger åt priviligierade ungdomar och vuxna i andra, mycket finare, områden.

Så frågan är om det är gängen som lockar till sig ungdomar eller resten av samhället som leder de här ungdomarna mot gängen…
Du uttryckte dig väl där. 👍

På tal om det här med "fina" och "shitty" områden... De här reklamaffischerna kan man då inte se i området där jag bor. Det ses som ett på tok för dåligt område för det.
297394108_3363787010547326_4522052232142362658_n.jpg

Men för alla andra som bor där är det inte ett shitty bostadsområde. Jag bor i ett sånt och tycker inte att det är shitty.

Jag är kluven. Att avfärda ett helt område som shitty är ju osnyggt. Jag utgår ifrån att @Enya inte menade att göra det utan syftade på just de detaljer som faktiskt är shitty.

Som vit medelklass boendes i ett sånt område har jag länge försvarat det mot allehanda påhopp. Jag trivs jättebra här! Våldsbrotten som sker på gatan påverkar mig inte. Det är tråkigt så klart men jag blir inte utsatt och inte heller misstänkt. Rån och hot mot vit lokalbefolkning här händer i princip inte. Skolan behöver jag inte befatta mig med. MEN skolorna här är katastrof. Jag vill inte förringa någon engagerad lärares insats men svart på vitt, utan tvekan, skolorna är katastrof. Finns många exempel men otroligt hög personalomsättning är ett tydligt tecken. Att de flesta går ut utan betyg i grundämnena är ett annat. Även flera våldsbrott i skolorna. Alltså sådan som räknas som våldsbrott. Att våld förekommer mellan de yngre eleverna också och även mellan sådana som står långt ifrån gäng och sådant drunknar i alla andra problem.
När mina vänner har fått barn har de flyttat eller kör ungarna i bil till andra stadsdelar. De som inte gjort det direkt önskar att de gjort det från början.

Det betyder inte att området är shitty och absolut inte att människorna här är det. Men det ÄR mycket svårare att få en bra utbildning här. Det ÄR väldigt mycket mer kontakt mellan folk som rekryterar nya våldsbrottslingar och langare bland barn i yngre tonåren. När det sker en skottlossning är det inte bara en fråga om tryggheten på gatan, det är ju ofta folk som precis gått ut grundskolan som skjuter och blir skjutna. Det påverkar så klart.

Jag vet inte riktig vad man ska kalla sådana områden för att visa den respekt man bör visa och ändå inte förringar problemen. Shitty är inte rätt. Utsatt område låter för PK.

Det går i alla fall inte att lösa problemen genom att ta bort områdena eller människorna. Utan det är människosynen och rättvisan som behöver förändras.

Det går i alla fall inte att lösa problemen genom att ta bort områdena eller människorna. Utan det är människosynen och rättvisan som behöver förändras.
Något som jag funderar mycket över är attityderna på hur problemen skall lösas.
Problemen skall tydligen lösas av andra.
Dessa andra anses bära ansvaret för att det blev problem.
Men dessa andra får inte klumpa ihop människor eller komma med utpekande åtgärder, det skall lösas diskret och inkluderande. Så de som skall lösa problemen bakbinds med massor av åsikter om hur det inte får gå till. Men som svar på hur det skall gå till kommer bara "mer resurser". Hur resurserna skall fördelas eller vad de skall bestå av är hela tiden oklart.

Samtidigt så växer problemet med kriminalitet, våld och utanförskap.
Att göra något åt det hela är ändå någon annans uppgift.

Jag tycker då att om man inte gör något själv så kanske man får leva med att de som försöker lösa problemen gör det på sitt eget sätt utifrån sina egna förmågor. Och jag tror nog att alla är överens om att så här kan vi inte ha det.

Något som jag funderar mycket över är attityderna på hur problemen skall lösas.
Problemen skall tydligen lösas av andra.
Dessa andra anses bära ansvaret för att det blev problem.
Men dessa andra får inte klumpa ihop människor eller komma med utpekande åtgärder, det skall lösas diskret och inkluderande. Så de som skall lösa problemen bakbinds med massor av åsikter om hur det inte får gå till. Men som svar på hur det skall gå till kommer bara "mer resurser". Hur resurserna skall fördelas eller vad de skall bestå av är hela tiden oklart.

Samtidigt så växer problemet med kriminalitet, våld och utanförskap.
Att göra något åt det hela är ändå någon annans uppgift.

Jag tycker då att om man inte gör något själv så kanske man får leva med att de som försöker lösa problemen gör det på sitt eget sätt utifrån sina egna förmågor. Och jag tror nog att alla är överens om att så här kan vi inte ha det.
Jag tycker det pratas mycket om vad för resurser som behövs, och var. Mer specialpedagoger och lärare, självklart då i områden/skolor där det är brist på sådant för att få skolan mer likvärdig överallt. Mer vårdpersonal, och där får man väl då såklart kolla på vilka sjukhus, vårdcentraler m.m. som har mest problem med övertidsarbete och börja anställa mer där...

Jag syftade på gängen som förstör i områdena med sin kriminalitet mot varandra och drar in ungdomarna, inte områdena i sig. Gäng har dock favoritområden de håller sig till.

Men för alla andra som bor där är det inte ett shitty bostadsområde. Jag bor i ett sånt och tycker inte att det är shitty.
Ungdomarna som inte kan gå utanför dörren utan att dras in i gängkriminalitet och skit delar kanske inte din syn av trivsel, de hade kanske gärna föredragit att gängen höll till någon annanstans. De allra flesta i områdena gör inte området dåligt, de licder däremot av det, det brukar vara andra saker som påverkar.

Jag tycker det pratas mycket om vad för resurser som behövs, och var. Mer specialpedagoger och lärare, självklart då i områden/skolor där det är brist på sådant för att få skolan mer likvärdig överallt. Mer vårdpersonal, och där får man väl då såklart kolla på vilka sjukhus, vårdcentraler m.m. som har mest problem med övertidsarbete och börja anställa mer där...
Möllevången i Malmö, som räknas som otryggt område (förhoppningsvis tar ingen illa upp av att ens område benämns som otryggt...) har vakter som går omkring. Det verkar ha givit lite resultat, om ja förstått det rätt. Mer vuxna närvarande, mer trygghet. Fler som "stör" den öppna knarkhandeln och gängverksamheten.

Jag är kluven. Att avfärda ett helt område som shitty är ju osnyggt. Jag utgår ifrån att @Enya inte menade att göra det utan syftade på just de detaljer som faktiskt är shitty.

Som vit medelklass boendes i ett sånt område har jag länge försvarat det mot allehanda påhopp. Jag trivs jättebra här! Våldsbrotten som sker på gatan påverkar mig inte. Det är tråkigt så klart men jag blir inte utsatt och inte heller misstänkt. Rån och hot mot vit lokalbefolkning här händer i princip inte. Skolan behöver jag inte befatta mig med. MEN skolorna här är katastrof. Jag vill inte förringa någon engagerad lärares insats men svart på vitt, utan tvekan, skolorna är katastrof. Finns många exempel men otroligt hög personalomsättning är ett tydligt tecken. Att de flesta går ut utan betyg i grundämnena är ett annat. Även flera våldsbrott i skolorna. Alltså sådan som räknas som våldsbrott. Att våld förekommer mellan de yngre eleverna också och även mellan sådana som står långt ifrån gäng och sådant drunknar i alla andra problem.
När mina vänner har fått barn har de flyttat eller kör ungarna i bil till andra stadsdelar. De som inte gjort det direkt önskar att de gjort det från början.

Det betyder inte att området är shitty och absolut inte att människorna här är det. Men det ÄR mycket svårare att få en bra utbildning här. Det ÄR väldigt mycket mer kontakt mellan folk som rekryterar nya våldsbrottslingar och langare bland barn i yngre tonåren. När det sker en skottlossning är det inte bara en fråga om tryggheten på gatan, det är ju ofta folk som precis gått ut grundskolan som skjuter och blir skjutna. Det påverkar så klart.

Jag vet inte riktig vad man ska kalla sådana områden för att visa den respekt man bör visa och ändå inte förringar problemen. Shitty är inte rätt. Utsatt område låter för PK.

Jag skrev trots allt inte att de boende där var shitty utan gängen som förstör och lockar ungdomarna där till gängen.

Om man bor i ett sådant område och inte kan se att det är dåligt så tycker jag att det är tragiskt, att inte kunna se verkligheten för vad den är. Förändring kan inte ske förrän man förstår och ser vad som behöver göras. Om man då inte ens kan se sitt eget bostadsområde som dåligt, hur ska man kunna förändra det till det bättre?

Men visst man löser det ju allt eftersom av sig själv ändå.

Hyresvärdarna topprenoverar lägenheterna, höjer hyrorna, sätter maxantal på antal människor i varje lägenhet och sätter krav på vilken inkomst man får ha (inkomst från FK tex sjukersättning (ej sjukpenning), lön, pension, men inte A-kassa eller försörjningsstöd). Det är ju ett sätt att få bort dåliga bostadsområden. Eller. Flytta dem. Från punkt A till punkt B. Personligen anser jag att bostäder med låg hyra och låg men ok standard är vettigt för den som vill, tex låginkomsttagare, man måste ju bo. Så jag ser hellre andra lösningar, än att förneka problemen.

Beror mycket på vem du frågar.
Fd kollegor ville inte skaffa barn innan dom hade kommit ifrån utsatta områden. Inte för att området ses som dåligt hos andra utan för vad som själva varit med om, deras syskon och andra som dessa personer har växt upp med.

Som jag förstår det så är du flyttat till utsatt område som vuxen och har inga barn i skolåldern som riskerar att bli erbjuden att bära vapen åt äldre.

Sedan är det ju skillnad på Frölunda och Biskopsgården även om båda räknas som utsatta områden.

Beror mycket på vem du frågar.
Fd kollegor ville inte skaffa barn innan dom hade kommit ifrån utsatta områden. Inte för att området ses som dåligt hos andra utan för vad som själva varit med om, deras syskon och andra som dessa personer har växt upp med.

Som jag förstår det så är du flyttat till utsatt område som vuxen och har inga barn i skolåldern som riskerar att bli erbjuden att bära vapen åt äldre.

Sedan är det ju skillnad på Frölunda och Biskopsgården även om båda räknas som utsatta områden.
Jag förstår dom absolut, men att döma ut hela områden som "shitty" är jag helt emot.
Jag bor på Hisingen numera och känner mig faktiskt mer trygg här än när jag bodde i Frölunda.

Jag förstår dom absolut, men att döma ut hela områden som "shitty" är jag helt emot.
Jag bor på Hisingen numera och känner mig faktiskt mer trygg här än när jag bodde i Frölunda.
Jag förstår hur @Enya menade. Och jag tänker att som vuxen utan barn kan man säkert trivas hur bra som helst, men det finns områden i flera olika städer där jag aldrig hade velat låta mina barn växa upp och jag tycker synd om de som inte har något val.

Som vuxen vit kvinna med universitetsutbildning löper man ingen större risk att dras in i gängkriminalitet. Skillnad med pojkar i mellanstadieåldern där andra barn i skolan och i omgivningen hänger i såna kretsar.

Jag syftade på gängen som förstör i områdena med sin kriminalitet mot varandra och drar in ungdomarna, inte områdena i sig. Gäng har dock favoritområden de håller sig till.
Tycker det är olyckligt att grovt kriminella gäng ska stämpla hela områden som shitty.
Tycker inte heller att gängen ska ses som de drivande aktörerna utan hellre som produkter av samhällets strukturer.
Socioekonomisk segregation
Bristande integration
Det fria skolvalet och i överhuvudtaget marknadiseringen av skolan.
Nedläggningen av samhällsservice i förorter (t.ex.) Järvaområdet.
Det är vad som förstört samhället, gängen är bara ett symptom.

Tycker det är olyckligt att grovt kriminella gäng ska stämpla hela områden som shitty.
Tycker inte heller att gängen ska ses som de drivande aktörerna utan hellre som produkter av samhällets strukturer.
Socioekonomisk segregation
Bristande integration
Det fria skolvalet och i överhuvudtaget marknadiseringen av skolan.
Nedläggningen av samhällsservice i förorter (t.ex.) Järvaområdet.
Det är vad som förstört samhället, gängen är bara ett symptom.
Jag vet hur gäng uppstår och varför. Nu var det tal om bostadsområden, inte om hur och varför gäng uppstår.

Ett konkret förslag är att förstatliga skolan så att resurserna fördelas efter behov inte hur välbärgade invånarna är. Jag tror mycket på att det är i skolan integrationen börjar. Att det är just i de mest utsatta områdena vi behöver de bästa lärarna och mest stödresurser. Vi måste hitta sätt att integrera skolsystemet - inte som det är nu där det är 99.9% medelklass etniska svenskar i vissa (ofta fri)skolor där de högsta lönerna och bästa arbetsvillkoren för lärare finns. Och 99.8% första och ffa andra generationen ungdomar som talar ett annat språk hemma. Där lärare slits ut snabbt och går vidare.

Det känns ganska tröstlöst när Sveriges storstäder är bland de mest segregerade i Europa. Försök har gjorts att integrera skolan men det stoppas av att medel-svenssons genast flyttar sina barn till en ny friskola eller annan kommunalskola och det blir upprörda debatter i media.

Alla urban forskning visar vikten av kommunikationer mellan bostadsområden som underlättar möten mellan invånarna och en ökad kontakt och därmed integration. Stockholms stad planerar att bygga en bro mellan Rinkeby och Ursvik. Det har blivit både överklagande och protester, rädsla att BR ska gå ner i pris och liknande och ett 'vi och dom' argument.

https://www.mitti.se/ettsthlm/forho...a-minska-gapet/repuda!Oc@aR8EoWvktScJTLDUwkw/

Om nu så många ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden har adhd, då är de i behov av extra resurser och anpassning både hemma och i skolan. Jag förstår inte riktigt Svedenius logik. Ok, nu har fler fått en diagnos, vad händer sedan? Kommer konstaterad adhd minska brottsligheten? Vilket är implicit i utspelet. Hur exakt ska det göras? Stoppa i ungdomarna massa piller? Avsätta en stor del av budgeten till stödresurser för de som diagnostiseras. Någonstans haltar det.

Som mamma till en unge som rekryterades i ett gäng genom skolan, gäng som hörde hemma i bland annat Malmö och Landskrona så flera mil därifrån alltså, så är jag glad att vi inte bodde i ett sådant område, det var en rejäl utmaning att få honom bort från det där, och han hade varit bra mycket mer insyltad om gängen hade härjat där vi bodde, i vårt bostadsområde.

Det är strunt samma vad jag använder för ord. Du känner dig trygg. Oavsett om jag kallar det shitty och menar gängkriminaliteten, otryggt och menar gängkriminaliteten, utsatt och menar gängkriminaliteten eller dåligt och menar gängkriminaliteten. Jag avser inte människorna som bor i området.

Hade du varit tonårspojke till ensamstående mamma, med låg eller ingen utbildning, med låg eller ingen inkomst, med lågavlönat eller inget jobb, utan socialt nätverk som kan stötta dig och puscha på för att göra bra val i livet, och avsaknad av den andra föräldern, så hade din upplevelse av området och livet där nog upplevts annorlunda. Det är de som riskerar att hamna snett, att utsättas för kriminalitet och att lockas in i kriminalitet.

Som mamma, och jag är inte ensam om att göra så, försöker man så gott man kan , att välja bra områden att låta ungarna växa upp i. Då gör man sitt bästa för att välja bort vissa områden, sådana som du inte vill ska dömas ut som "shitty", så ett annat ordval är väl då otryggt. Fast jag syftar ju på samma sak. Området, inte boendena.

Jag vet hur gäng uppstår och varför. Nu var det tal om bostadsområden, inte om hur och varför gäng uppstår.
Okej, om jag förstår det rätt: Det finns områden som är shitty, men egentligen är de inte shitty. Det är gängen som är shitty och gör områden shitty. Men gängen ska vi inte prata om utan bostadsområden, som kan vara shitty. Jag borde helt enkelt inte diskutera med någon som pratar om bostadsområden som shitty.

Som mamma till en unge som rekryterades i ett gäng genom skolan, gäng som hörde hemma i bland annat Malmö och Landskrona så flera mil därifrån alltså, så är jag glad att vi inte bodde i ett sådant område, det var en rejäl utmaning att få honom bort från det där, och han hade varit bra mycket mer insyltad om gängen hade härjat där vi bodde, i vårt bostadsområde.

Det är strunt samma vad jag använder för ord. Du känner dig trygg. Oavsett om jag kallar det shitty och menar gängkriminaliteten, otryggt och menar gängkriminaliteten, utsatt och menar gängkriminaliteten eller dåligt och menar gängkriminaliteten. Jag avser inte människorna som bor i området.

Hade du varit tonårspojke till ensamstående mamma, med låg eller ingen utbildning, med låg eller ingen inkomst, med lågavlönat eller inget jobb, utan socialt nätverk som kan stötta dig och puscha på för att göra bra val i livet, och avsaknad av den andra föräldern, så hade din upplevelse av området och livet där nog upplevts annorlunda. Det är de som riskerar att hamna snett, att utsättas för kriminalitet och att lockas in i kriminalitet.

Som mamma, och jag är inte ensam om att göra så, försöker man så gott man kan , att välja bra områden att låta ungarna växa upp i. Då gör man sitt bästa för att välja bort vissa områden, sådana som du inte vill ska dömas ut som "shitty", så ett annat ordval är väl då otryggt. Fast jag syftar ju på samma sak. Området, inte boendena.
Man får väl se till att ha bättre koll på sina barn så de inte blir rekryterade då.
De allra flesta i dessa "shitty" områden är inte med i gäng.

Och ja, jag blir provocerad av att du dömer ut hela områden där folk bör och har sin vardag.

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 024
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 092
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar