Jag är kluven. Att avfärda ett helt område som shitty är ju osnyggt. Jag utgår ifrån att
@Enya inte menade att göra det utan syftade på just de detaljer som faktiskt är shitty.
Som vit medelklass boendes i ett sånt område har jag länge försvarat det mot allehanda påhopp. Jag trivs jättebra här! Våldsbrotten som sker på gatan påverkar mig inte. Det är tråkigt så klart men jag blir inte utsatt och inte heller misstänkt. Rån och hot mot vit lokalbefolkning här händer i princip inte. Skolan behöver jag inte befatta mig med. MEN skolorna här är katastrof. Jag vill inte förringa någon engagerad lärares insats men svart på vitt, utan tvekan, skolorna är katastrof. Finns många exempel men otroligt hög personalomsättning är ett tydligt tecken. Att de flesta går ut utan betyg i grundämnena är ett annat. Även flera våldsbrott i skolorna. Alltså sådan som räknas som våldsbrott. Att våld förekommer mellan de yngre eleverna också och även mellan sådana som står långt ifrån gäng och sådant drunknar i alla andra problem.
När mina vänner har fått barn har de flyttat eller kör ungarna i bil till andra stadsdelar. De som inte gjort det direkt önskar att de gjort det från början.
Det betyder inte att området är shitty och absolut inte att människorna här är det. Men det ÄR mycket svårare att få en bra utbildning här. Det ÄR väldigt mycket mer kontakt mellan folk som rekryterar nya våldsbrottslingar och langare bland barn i yngre tonåren. När det sker en skottlossning är det inte bara en fråga om tryggheten på gatan, det är ju ofta folk som precis gått ut grundskolan som skjuter och blir skjutna. Det påverkar så klart.
Jag vet inte riktig vad man ska kalla sådana områden för att visa den respekt man bör visa och ändå inte förringar problemen. Shitty är inte rätt. Utsatt område låter för PK.
Det går i alla fall inte att lösa problemen genom att ta bort områdena eller människorna. Utan det är människosynen och rättvisan som behöver förändras.