Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Okej, om jag förstår det rätt: Det finns områden som är shitty, men egentligen är de inte shitty. Det är gängen som är shitty och gör områden shitty. Men gängen ska vi inte prata om utan bostadsområden, som kan vara shitty. Jag borde helt enkelt inte diskutera med någon som pratar om bostadsområden som shitty.
Du får diskutera precis vad du vill. Sorry för mitt inlägg.

Nej, jag menar att det finns en historia av att både människor med funktionsvariationer, av arbetarklass/arbetslösa, och som är rasifierade blir kontrollerade och förtryckta. Att vara en del i många av dessa grupper skapar en annan kontext i en tvångsvård/tvångsdiagnosticering än för t.ex. en vit välbemedlad familj. Kontexten är viktig och kan inte åsidosättas. För att komma åt att hjälpa dessa barn behöver vi jobba på att ta bort kontroll och förtryck och skapa tillit, inte tvärt om.
Tillit är föralldel bra, men hur många generationer ADHD-barn ska få en helt kaotisk skolgång och antisociala livsstilsmönster medan den tilliten skapas? Varför har det misslyckats totalt? Vilka är dina förslag på tillitsskapande åtgärder som ännu inte prövats?

I teorin låter det fint. I praktiken bråkas det om resurser.
Och det här med medicinering är idioti att anta att ett magiskt piller ska bli en quickfix! Många många har biverkningar av dessa starka mediciner -

Har man redan i skolan konstaterat att en elev har ett utökat behov av stöd så ska stödet sättas in - oavsett om barnet har diagnos eller ej. Att kräva diagnos på det sätt som görs idag för att slippa sätta in rätt resurser - Nej. Jag är starkt emot att medicinera UTAN stöd och åtgärder.

Det är dagens skolsystem som gör att dessa barn fallerar redan i årskurs 6 och går ut 9an med ofullständiga betyg, vilket är katastrof med tanke på att det är Skolplikt.
Och då pratar jag inte ens om barn i utanförskapsområden!
Ibland är det faktiskt så att ADHD-medicinering är en mirakulös quickfix. Naturligtvis inte i alla fall, och naturligtvis kommer inte gängkriminaliteten att försvinna även om alla som drar nytta av medicinen får den. Däremot är det en inte obetydlig andel som skulle få mycket bättre skolresultat, och deras klasskamrater och lärare skulle få bättre arbetsmiljö.

Det är ju också vanligare i ockelbo än emmaboda. Extrem skillnad. Kolla litt inlägg med länk till statistik.
Borde vi dra slutsatser om föräldrarna i Emmaboda? Skillnaden är iaf betydligt större än skillnaden som M pekar på som grund för sitt rasistiska uttalande.

Emmaboda är bara ett exempel. Det är extremt stora regionala skillnader även i övrigt.

Dessutom lägger ju M ner BUP i ett par utsatta områden, för att ytterligare bevisa att det bara är populistiskt rassedravel de ägnar sig åt.
Tror att det har att göra med sysselsättningsgraden i kommunen. Många långtidsarbetslösa har varit lika med kommunala extratjänster som varit helt statligt finansierade. En del av extratjänsterna har varit i skolan.

Jag tycker det pratas mycket om vad för resurser som behövs, och var. Mer specialpedagoger och lärare, självklart då i områden/skolor där det är brist på sådant för att få skolan mer likvärdig överallt. Mer vårdpersonal, och där får man väl då såklart kolla på vilka sjukhus, vårdcentraler m.m. som har mest problem med övertidsarbete och börja anställa mer där...
En sak som jag tror bidrar till problemen är den underdimensionerade psykvården.
Många mänskliga tragedier kunde nog undvikas med en väl fungerande psykiatri.

Puh, det är så många olika artiklar jag läst.

Individanpassat är jag väldigt osäker på vad de menar med faktiskt. Jag har ingen aning om hur den grejen ser ut. Men det jag läst antyder att det är mycket lättare (jag kan ha bias såklart) att

Läsa i en bok (som du även får ta hem och läsa)
Skriva på ett papper
se en film tillsammans (istället för hemma själv)
Lära sig fakta (sedan ju äldre man blir lära sig dra slutsatser från faktan)
Separera lära sig ämne från lära sig skriva en uppsats.
Separera lära sig dator från lära sig ämne. (till liten del)
Lära sig läsa genom ljuda är effektivare än lära sig läsa genom lek, vissa barn lär sig läsa mycket lätt genom lek men ca 1/3 blir helt lämnade bakom och lär sig inte.

(Så det finns artiklar som jämför läsa i bok med läsa på skärm och konstaterar att läsa i bok är lättare och de lär sig mer, så finns det artiklar som jämför skriva med hand och skriva på tangentbord och har konstaterat att skriva med hand har en inlärningseffekt. Det finns artiklar som konstaterat att flipped classroom, se film själv, där är barnen ofta okoncentrerade och gör annat och de missar mycket, det finns artiklar som konstaterat att analysera är svårt utan att kunna fakta, och andra som konstaterar att barn lär sig inte mycket från andras egna arbeten så att dela upp ett ämne på olika elever och ha föredrag är ineffektivt. Att lära sig skriva uppsats är såklart bra men som egen grej. Det senaste jag såg som dessutom var jätteförvånande för mig var att det är så väldigt konstaterat att lära sig genom ljudning är det bästa (jag trodde det var mossigt) men att många skolor ändå kör på andra sämre metoder.)

Ha all information om läxor och prov på en plats istället för många platser, en pappers eller digital kalender med all information istället för en digital kalender för varje ämne och lärare.
(har konstaterat vara bättre och då får föräldrarna chans att ha koll också. För vissa elever klarar inte att kolla i fem olika kalendrar efter prov och läxor o lärarna kan inte se hur många läxor och prov det är heller. Varvid man kan tycka att smarta elever skulle använda egen kalender och sammanställa men de verkar inte göra det.)

(Saker jag själv märkt är ju som jag skrivit tidigare att förskoleklass verkar tro de lär sig läsa i ettan, medan ettan trodde de lärde sig i förskoleklass. Så ingen verkade på vår skola lära barnen läsa om de inte kopplade själva genom ordbildlek. Sedan ska de skriva på datorer när de skriver, men ingen har lärt dem tangentbordet så det går oerhört långsamt. Det anses att de lär sig själva med tiden. De lärde inte heller barnen skriva korrekt för hand utan genom att titta på tryckbokstäver och härma.)
Håller med. En sammanfattning kunde vara att gå tillbaka till den svenska folkskolan som den var i första halvan av 1900-talet och vänta med datorerna till gymnasiet.

Egentligen har ju begåvade människor funderat på hur undervisning av barn och tonåringar ska gå till för bästa kunskapsresultat i 500 år, provat olika metoder och kommit fram till de lämpligaste sätten. Det är konstigt att politiker och skolmyndigheter i Sverige trott att de kan hitta på mycket bättre, utan att ta någon hänsyn till beprövad erfarenhet.

Ungdomarna blir såklart lätta att få tag på för gängen när resten av samhället ser dem som shitty people i ett shitty bostadsområde.

Ett stort problemet är att många ungdomar känner låg delaktighet i samhällsgemenskapen och det blir inte bättre av den här polariseringen i fina områden och shitty områden. Vilka framtidsvisioner ger samhället dessa unga?

Samtidigt får ungdomarna i shitty områden gemenskap och pengar genom att i gäng sälja droger åt priviligierade ungdomar och vuxna i andra, mycket finare, områden.

Så frågan är om det är gängen som lockar till sig ungdomar eller resten av samhället som leder de här ungdomarna mot gängen…
Absolut mest narkotika konsumeras i de utsatta områdena.

Man får väl se till att ha bättre koll på sina barn så de inte blir rekryterade då.
De allra flesta i dessa "shitty" områden är inte med i gäng.

Och ja, jag blir provocerad av att du dömer ut hela områden där folk bör och har sin vardag.
För att sedan bli mördad av sina barn eller gå så långt och be om hjälp för att få sonen från kriminalitet men inte få gehör.

Jo men visst ser bara till att inte ungen lockas av gängen som rekryterar barn i lågstadiet.

Absolut mest narkotika konsumeras i de utsatta områdena.

Jag trodde i min enfald att det är knarkhandeln, dvs handeln med de som har råd att köpa knark, som driver gängbrottslighet. Vilket är vad polisen insisterar att det gör. Stryper vi knarkhandeln skulle vi samtidigt lösa mycket av (gäng)brottsligheten. Jag förordar fortfarande ett hårdare straff för köparna för att komma delvis till rätta med problemet.

Jag trodde i min enfald att det är knarkhandeln, dvs handeln med de som har råd att köpa knark, som driver gängbrottslighet. Vilket är vad polisen insisterar att det gör. Stryper vi knarkhandeln skulle vi samtidigt lösa mycket av (gäng)brottsligheten. Jag förordar fortfarande ett hårdare straff för köparna för att komma delvis till rätta med problemet.
Det är väl folk som tar droger överallt, men olika droger och på olika sätt. Visade ju iaf mätningen i avloppen i Gbg i höstas.

Det är väl folk som tar droger överallt, men olika droger och på olika sätt. Visade ju iaf mätningen i avloppen i Gbg i höstas.

Ja, khat tex är ju en drog som enbart konsumeras bland vissa etniska grupper. Jag läste fö att polisen mer eller mindre givit upp khatbeslag eftersom det kräver så stora volymer för att komma upp i ens normalgraden och dessutom måste vara helt färskt.

Herregud, en gängkriminell har mycket mer cash att röra sig med än den genomsnittlige partyknarkaren på Östermalm. Dessutom är det ytterst få försäljare i alla led som inte själv har dyrbara drogvanor.

Låt dig inte luras av Stefan Löfvéns oinformerade vulgärbild att narkotikabrottsligheten drivs av socialt etablerade höginkomsttagare och deras avkommor. De absolut största kvantiteterna droger konsumeras i orten.

Var än drogerna konsumeras, stryper vi knarkhandeln, stryper vi majoriteten av (gäng)brottslighet. För de med lag och ordning som prioritet är det betydligt mer konstruktivt att förebygga genom att minska antalet droger i Sverige istället för att reagera genom hårdare straff. Så länge det finns snabba cash så kommer det att finnas människor som är villiga att köpa och sälja.

Ibland är det faktiskt så att ADHD-medicinering är en mirakulös quickfix. Naturligtvis inte i alla fall, och naturligtvis kommer inte gängkriminaliteten att försvinna även om alla som drar nytta av medicinen får den. Däremot är det en inte obetydlig andel som skulle få mycket bättre skolresultat, och deras klasskamrater och lärare skulle få bättre arbetsmiljö.
Ja, medicin kan vara god hjälp på vägen, men ska du ha full effekt av den så ska det åtföljas av kompetens och rätt resurser i rätt ögonblick. Och det är detta som ofta inte görs, utan man snålar på resurserna, och sätter in för lite, för sent, när det krävs alldeles för mycket.

Sen skulle jag aldrig medicinera ett barn i syfte att andra ska få lugn och ro. Medicinen ska vara vinst för barnet främst.

Var än drogerna konsumeras, stryper vi knarkhandeln, stryper vi majoriteten av (gäng)brottslighet. För de med lag och ordning som prioritet är det betydligt mer konstruktivt att förebygga genom att minska antalet droger i Sverige istället för att reagera genom hårdare straff. Så länge det finns snabba cash så kommer det att finnas människor som är villiga att köpa och sälja.
Det är väl inte så troligt att bruket kommer gå att få bort. Legalisera, sälj på motsvarande systembolaget och ta på så vis bort marknaden.

Håller med!

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 024
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 092
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar