Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Vad är det som gör att vården ska vara med att avgöra vem som ska få särskilt stöd led koncentration och beteende och liknande? Varför inte låta pedagoger ta hand om det?

Jag har svårt att förstå uppdelningen mellan våtd och skola.

Syn och hörsel förstår jag ju hur det är relevant för vården. Med koncentrationssvårigheter?
Personer med adhd tappar koncentrationen pga deltavågorna i hjärnan. De förekommer annars främst vid sömn, meditation och liknande.
Så adhd är fysiskt i hjärnan.

Skolan har ju dock elevhälsa och där finns all kompetens som behövs för att göra en neuropsykiatrisk utredning. Om de hade haft resurser och tid skulle det avlasta BUP något enormt..
Finns det verkligen npf-psykologer och barnpsykiatriker inom elevhälsan? När jag utreddes (som vuxen) gjordes det på en speciell utredningsenhet. Nu går jag på en annan neuropsykiatrisk mottagning. Vanliga öppenpsyk har inte kompetens för npf, tvivlar därför på att elevhälsan har bättre npf-kompetens än bup.

Personer med adhd tappar koncentrationen pga deltavågorna i hjärnan. De förekommer annars främst vid sömn, meditation och liknande.
Så adhd är fysiskt i hjärnan.
Men det påverkas avsevärt av miljö, allmänt hälsotillstånd (alltså sömn, kost etc), och faktorer som intresse/fascination, inlärningsmetoder etc. Ingen säger att personer med ADHD inte ska få vård om de har behov av det, men diagnos ska inte behövas för insatser i skolan.

Men det påverkas avsevärt av miljö, allmänt hälsotillstånd (alltså sömn, kost etc), och faktorer som intresse/fascination, inlärningsmetoder etc. Ingen säger att personer med ADHD inte ska få vård om de har behov av det, men diagnos ska inte behövas för insatser i skolan.
Jo såklart men jag ville bara svara på varför det hör till sjukvården. Grunden i adhd är ju en hjärna som pga fysiska orsaker fungerar annorlunda än hos neurotypiska. Man har ju inte koncentrationsproblem/störande beteende frivilligt. :)

Jo såklart men jag ville bara svara på varför det hör till sjukvården. Grunden i adhd är ju en hjärna som pga fysiska orsaker fungerar annorlunda än hos neurotypiska. Man har ju inte koncentrationsproblem/störande beteende frivilligt. :)
Jag vet inte om jag håller med helt, det beror på vad vi menar med "hör till sjukvården". Skolan måste ju fortfarande anpassas?

Jaså. Vem säger detta? Och varför görs i så fall inte fysiska tester av dessa deltavågor?

Adhd är en diagbos baserad på beteende. Fysiska orsaker kan vi bara spekulera i.
Det finns en del studier på hjärnvågor och ADHD men de är ganska spretiga och konstaterar mest att i vissa fall kan det finnas skillnad men vi har ingen aning om vad det beror på eller om resultaten är fullt replicerbara i alla populationer.

Många barn med npf kraschar när de kommer hem från skolan på em.
På vilket sätt skulle anpassningar i hemmiljön hjälpa mot dåliga anpassningar i skolan? Det är ju i skolan de förväntas prestera, ofta över sin förmåga.
En döv eller blind (=funktionsnedsättningar) elev får anpassningar i skolan=specialskola.
Ingen förväntar sig att en döv eller blind elev ska klara vanlig skola men barn med npf (=funktionsnedsättning) ska klara det…?

De kan få hjälp hemmifrån med att slippa stress och saker de inte klarar av hemma. Att få tid till återhämtning. Att hitta strategier för att inte ta ut sig helt mm.

Skolan är trots allt en mindre del av dygnet.

Det finns en del studier på hjärnvågor och ADHD men de är ganska spretiga och konstaterar mest att i vissa fall kan det finnas skillnad men vi har ingen aning om vad det beror på eller om resultaten är fullt replicerbara i alla populationer.

Ja precis. Och man sätter ju diagnos efter beteende. Det är så man definierat adhd. Och studerar sedan folk med diagnos för att hitta orsaker. Man kommer inte kunna hitta samma fysiska förhållanden i hela gruppen.

Jaså. Vem säger detta? Och varför görs i så fall inte fysiska tester av dessa deltavågor?

Adhd är en diagbos baserad på beteende. Fysiska orsaker kan vi bara spekulera i.
Här har hemsidan tagit info från en bok av Anna Gerge, som är psykoterapeut och författare. Står mest generellt om hjärnvågor men man får en uppfattning iallafall, finns säkert mer fakta i boken.

https://www.lottalindgren.se/mer-om-neurofeedback/

Varför man inte gör EEG i adhd-utredningar är förmodligen pga kostnaden men det finns en del som fått göra EEG.

Här har hemsidan tagit info från en bok av Anna Gerge, som är psykoterapeut och författare. Står mest generellt om hjärnvågor men man får en uppfattning iallafall, finns säkert mer fakta i boken.

https://www.lottalindgren.se/mer-om-neurofeedback/

Varför man inte gör EEG i adhd-utredningar är förmodligen pga kostnaden men det finns en del som fått göra EEG.
Detta är en enskild person som inte jobbar vetenskapligt utan med försäljning av tjänster/utbildningar baserade på hennes egna idéer. Hon citerar inte en enda källa. En snabbsök på "ADHD brain waves" på PubMed ger ett utslag av många små, motsägelsefulla studier som inte ännu kan anses vara mer än en indikation på att mer forskning behövs.

De kan få hjälp hemmifrån med att slippa stress och saker de inte klarar av hemma. Att få tid till återhämtning. Att hitta strategier för att inte ta ut sig helt mm.

Skolan är trots allt en mindre del av dygnet.
Skolan är en stor del av dygnet för en outvecklad hjärna med funktionsnedsättning, de har dessutom hemläxor eller hur? När jag gick i grundskolan hade vi 7-timmarsdagar, det är inte ”en mindre del av dygnet”.
Förstår jag dig rätt - att det är ok att köra slut på funktionsnedsatta barn i skolan och att de ska gå hem och sova/vila resten av dygnet?
Känner du till hemmasittarfenomenet? Barn och ungdomar, ofta med npf, orkar inte med skolan och måste sluta gå dit. Jag har flera bara i min familj.

Detta är en enskild person som inte jobbar vetenskapligt utan med försäljning av tjänster/utbildningar baserade på hennes egna idéer. Hon citerar inte en enda källa. En snabbsök på "ADHD brain waves" på PubMed ger ett utslag av många små, motsägelsefulla studier som inte ännu kan anses vara mer än en indikation på att mer forskning behövs.
Det är Anna Gerges bok som är källan ju, jag skrev ju det! :confused:
Tips: sök på Anna Gerge på Libris och Google, hon är definitivt kunnig och jobbar vetenskapligt.

Finns det verkligen npf-psykologer och barnpsykiatriker inom elevhälsan? När jag utreddes (som vuxen) gjordes det på en speciell utredningsenhet. Nu går jag på en annan neuropsykiatrisk mottagning. Vanliga öppenpsyk har inte kompetens för npf, tvivlar därför på att elevhälsan har bättre npf-kompetens än bup.
Alla psykologer har kompetens för att utreda npf, det ingår i grundutbildningen. Sen kan man såklart behöva uppdatera sig om det var länge sen sist.

Att man utreder på vissa enheter är bara en organisationsfråga egentligen.

Jag vet inte om jag håller med helt, det beror på vad vi menar med "hör till sjukvården". Skolan måste ju fortfarande anpassas?
Men suck! Det ena utesluter inte det andra!

Kl
Ska nog sätta tråden på ignorera nu, för som vanligt med npf så bir det en massa tjafs. Min npf-hjärna orkar inte med sånt.

Det är Anna Gerges bok som är källan ju, jag skrev ju det! :confused:
Tips: sök på Anna Gerge på Libris och Google, hon är definitivt kunnig och jobbar vetenskapligt.
Det beror ju på vad vi diskuterar om det är relevant?
Men suck! Det ena utesluter inte det andra!

Kl
Ska nog sätta tråden på ignorera nu, för som vanligt med npf så bir det en massa tjafs. Min npf-hjärna orkar inte med sånt.
Jag tjafsar inte? Försöker ha en diskussion om saken, helt enkelt. Förstår dock 100% om du behöver checka ut! Det gör jag med ibland :)

Jag tror nog personligen inte att de där skillnaderna visar på att det är olika svårt att klara sig i livet. Jag tycker ju att det är vansinne att medicinera 16% av pojkarna i en skola för att de ska klara av utbildningen. Då måste skolan förändras så att fler klarar av den utan medicin!

Men temat för tråden är alltså att M pekar ut EN statistisk skillnad och sedan skuldbelägger en viss grupp föräldrar för att deras barn inte tar medicin och insinuerar att de kommer bli kriminella. Så min poäng med att lyfta de statistiska skillnaderna är bara för att peka på vilken bullshit det är att antyda att skillnaderna säger så mycket om föräldrarna eller barnen.
Jag funderar på, om barnen blir kriminella så beror det kanske inte på att de har ADHD, inte tar sin medicin, har kassa föräldrar utan kanske på att de bor i ett shitty bostadsområde och träffar för mycket shitty people. Typ dras med i gäng.

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 024
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 092
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar