Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Ja skolan får mera pengar vid diagnos.
De har ofta en extra resursperson i klassen som får hjälpa till så att läraren kan undervisa i stället för att behöva hålla ordning på röran som annars kan bli.

Det skulle bli en hel del resurspersoner om alla med diagnos fick en person.

"De regionala variationerna var stora. Region Gotland toppade listan över regioner med flest förskrivningar. Där hämtade en av tio pojkar i åldern 10-17 år , 9,8 procent, och 5,9 procent av flickorna, ut minst ett recept med adhd-läkemedel 2020. Längst ned på listan fanns Region Jönköping där motsvarande siffror var 4,5 respektive 1,7 procent."

Hämtat från socialstyrelsens webbplats.

Detta är alltså enbart de som hämtar ut medicin, måste ju vara fler med diagnos.

Jag tror absolut att detta handlar mer om medicin än faktiska resurser.
 
Det skulle bli en hel del resurspersoner om alla med diagnos fick en person.

"De regionala variationerna var stora. Region Gotland toppade listan över regioner med flest förskrivningar. Där hämtade en av tio pojkar i åldern 10-17 år , 9,8 procent, och 5,9 procent av flickorna, ut minst ett recept med adhd-läkemedel 2020. Längst ned på listan fanns Region Jönköping där motsvarande siffror var 4,5 respektive 1,7 procent."

Hämtat från socialstyrelsens webbplats.

Detta är alltså enbart de som hämtar ut medicin, måste ju vara fler med diagnos.

Jag tror absolut att detta handlar mer om medicin än faktiska resurser.
En extra resurs i klassen.
Ibland två.
Det gör en enorm skillnad för skolarbetet.
 
Ja skolan får mera pengar vid diagnos.
De har ofta en extra resursperson i klassen som får hjälpa till så att läraren kan undervisa i stället för att behöva hålla ordning på röran som annars kan bli.
Vad är det för extra pengar skolan får vid diagnos? De får ansöka om extra pengar för extraordinära åtgärder efter att ha testat att ge stöd inom vanliga budgeten. Även med resursperson. Efter att själva ha utrett vilket stöd som behövs.

Däremot kan föräldrar använda diagnos för att kräva stöd av skolan.
 
En extra resurs i klassen.
Ibland två.
Det gör en enorm skillnad för skolarbetet.
De aktuella skolorna fick för många år sedan extra pengar för extra lärare så de kunde vara två i klassen. Fungerade jättebra. Men det var ett projekt så de lärarna fick gå när projektet var slut.

Det var dock inte baserat på diagnoser utan på ett uppenbart behov av extra resurser.
 
De aktuella skolorna fick för många år sedan extra pengar för extra lärare så de kunde vara två i klassen. Fungerade jättebra. Men det var ett projekt så de lärarna fick gå när projektet var slut.

Det var dock inte baserat på diagnoser utan på ett uppenbart behov av extra resurser.
Det är nog olika i olika kommuner.
Jag känner till 2 kommuner där elev med funktionsnedsättning medför assistent i klassen.
 
Vad är det för extra pengar skolan får vid diagnos? De får ansöka om extra pengar för extraordinära åtgärder efter att ha testat att ge stöd inom vanliga budgeten. Även med resursperson. Efter att själva ha utrett vilket stöd som behövs.

Däremot kan föräldrar använda diagnos för att kräva stöd av skolan.
Det beror väl på vad aktuell Kommun har beslutat.
Det är ju olika i olika kommuner.
 
Som fd BVC-psyklog är jag väldigt nyfiken på vad de tänkt att det finns för material som ger en tillförlitlig screening på gruppnivå vad gäller både sensitivitet och specificitet för ADHD på så pass små barn. Hade betydligt hellre sett att de stora resurser som skulle krävas gått till hälsovård, socialt arbete och skola.

Skolan har ju dock elevhälsa och där finns all kompetens som behövs för att göra en neuropsykiatrisk utredning. Om de hade haft resurser och tid skulle det avlasta BUP något enormt..
Då behöver dock elevhälsans lagstadgade uppdrag ändras drastiskt mot för hur det ser ut idag. Jag ser inte hur NPF-utredningar skulle rymmas inom "enkla sjukvårdinsatser" som att plåstra om sår. Skolan har inte den typen av hälsosjukvård som sitt uppdrag, till skillnad från sjukvården.
 
Som fd BVC-psyklog är jag väldigt nyfiken på vad de tänkt att det finns för material som ger en tillförlitlig screening på gruppnivå vad gäller både sensitivitet och specificitet för ADHD på så pass små barn. Hade betydligt hellre sett att de stora resurser som skulle krävas gått till hälsovård, socialt arbete och skola.


Då behöver dock elevhälsans lagstadgade uppdrag ändras drastiskt mot för hur det ser ut idag. Jag ser inte hur NPF-utredningar skulle rymmas inom "enkla sjukvårdinsatser" som att plåstra om sår. Skolan har inte den typen av hälsosjukvård som sitt uppdrag, till skillnad från sjukvården.
Jag ser nog också att skolan måste få begränsa sitt uppdrag till misstanke om och indikation - sedan måste vården få resurser att utreda. Skolpersonal har inte den utbildningen och jag tycker det är mycket tveksamt om man ska gå åt det hållet och ge dem det.
 
Jag ser nog också att skolan måste få begränsa sitt uppdrag till misstanke om och indikation - sedan måste vården få resurser att utreda. Skolpersonal har inte den utbildningen och jag tycker det är mycket tveksamt om man ska gå åt det hållet och ge dem det.
Jag skulle tro att @MiniLi syftade på skolpsykologerna inom elevhälsan, inte att pedagogisk personal ska utreda :) Skolpsykolog utreder redan intellektuell funktionsnedsättning, men det är för att det är en fråga om att få rätt till att läsa enligt en annan skolform. Det är den enda diagnosen som medför särskilda rättigheter i skolan värld rent juridiskt, i annat fall ska man anpassa till elevs behov, inte beroende på om diagnos finns på papper eller ej. Däremot är det ju som många andra redan lyft ibland svårt utifrån de resurser som finns tillgängliga. Har mött många besvikna som trott att NPF-utredningen ska ge andra rättigheter i relation till just skolan.
 
Senast ändrad:
Jag skulle tro att @MiniLi syftade på skolpsykologerna inom elevhälsan, inte att pedagogisk personal ska utreda :) Skolpsykolog utreder redan intellektuell funktionsnedsättning, men det är för att det är en fråga om att få rätt till att läsa enligt en annan skolform. Det är den enda diagnosen som medför särskilda rättigheter i skolan värld rent juridiskt, i annat fall ska man anpassa till elevs behov inte beroende på om diagnos finns på papper eller ej. Däremot är det ju som många andra redan lyft ibland resurser som brister kraftigt. Har mött många besvikna som trott att NPF-utredningen ska ge andra rättigheter i relation till just skolan.
Sorry, då missförstod jag till del, tack för förklaringen! Jag tänker ändå att det är bättre att förstärka vården snarare än skolhälsan, eftersom en NPF-diagnos ofta kräver insatser långt utanför skolans värld.
 
Vad är det för extra pengar skolan får vid diagnos? De får ansöka om extra pengar för extraordinära åtgärder efter att ha testat att ge stöd inom vanliga budgeten. Även med resursperson. Efter att själva ha utrett vilket stöd som behövs.

Däremot kan föräldrar använda diagnos för att kräva stöd av skolan.
I teorin låter det fint. I praktiken bråkas det om resurser.
Och det här med medicinering är idioti att anta att ett magiskt piller ska bli en quickfix! Många många har biverkningar av dessa starka mediciner -

Har man redan i skolan konstaterat att en elev har ett utökat behov av stöd så ska stödet sättas in - oavsett om barnet har diagnos eller ej. Att kräva diagnos på det sätt som görs idag för att slippa sätta in rätt resurser - Nej. Jag är starkt emot att medicinera UTAN stöd och åtgärder.

Det är dagens skolsystem som gör att dessa barn fallerar redan i årskurs 6 och går ut 9an med ofullständiga betyg, vilket är katastrof med tanke på att det är Skolplikt.
Och då pratar jag inte ens om barn i utanförskapsområden!
 
Det beror väl på vad aktuell Kommun har beslutat.
Det är ju olika i olika kommuner.
Jag får rätta mig själv. Inte heller när skolan söker extrapengar för särskilda insatser behövs diagnos utan man utgår ifrån elevens enskilda behov. Enligt skollagen, som gäller i alla kommuner.
Kanske finns det någon kommun som har beslutat att alla skolor ska få extra pengar baserat på hur många barn med adhd-diagnos som går där. Men jag är osäker på hur det skulle förhålla sig till skollagen. Vilken kommun syftar du på?
 
Kanske lika bra att låta tråden sova egentligen men för att skolka från mina egentliga uppgifter har jag googlat fram denna sammanställning av regionala skillnader i hur många % av eleverna som får medicin mot adhd.

https://hejaolika.se/artikel/unga-som-far-adhd-lakemedel-hur-vanligt-ar-det-i-din-kommun/

Ockelbo toppar listan, över 16% av pojkarna hämtar ut adhd-medicin. Nationellt sätt är det 75% av alla med diagnos som tar ut medicin så jag gör en uppskattning att ca var femte pojke i Ockelbo har adhd-diagnos??
I Emmaboda hämtar 1.8% av pojkarna ut medicin mot adhd.

Detta med stora regionala skillnader i förskrivning av adhdmedicin var en nyhet för några år sedan och socialstyrelsen utredde frågan. Ur den statistiken har man nu lyckats sila fram ett sätt att skuldbelägga invandrarföräldrar i utsatta områden genom att hitta en statistisk skillnad.
Det vore väl rimligare att screena folk i Emmaboda? Men ännu rimligare att fråga sig hur var femte pojke i Ockelbo kan anses behöva medicin för att klara en vanlig skolgång.

Nä.. det är uppenbart att vissa kan söka upp hur krystade sätt som helst för att skuldbelägga invandrare i förorten medan läkemedelsbolagen försöker få ut så mycket pengar de bara kan på skolans brister.
 
Som fd BVC-psyklog är jag väldigt nyfiken på vad de tänkt att det finns för material som ger en tillförlitlig screening på gruppnivå vad gäller både sensitivitet och specificitet för ADHD på så pass små barn. Hade betydligt hellre sett att de stora resurser som skulle krävas gått till hälsovård, socialt arbete och skola.


Då behöver dock elevhälsans lagstadgade uppdrag ändras drastiskt mot för hur det ser ut idag. Jag ser inte hur NPF-utredningar skulle rymmas inom "enkla sjukvårdinsatser" som att plåstra om sår. Skolan har inte den typen av hälsosjukvård som sitt uppdrag, till skillnad från sjukvården.
Fördelen med att koppla det till skolan är att det inte går att smita undan.
Vissa föräldrar vill nämligen det.
 

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 019
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 043
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp