Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var hittar jag detta?Hur orkar en som människa ta diskussionen mot sådan politik? Jag blir så trött. Att dessutom andra politiker ska behöva slösa tid på att bemöta dylikt.
På aftonbladet och andra nyhetssajter. Dom vill adhdtesta alla barn i socialt utsatta områden för att förebygga kriminalitet.Var hittar jag detta?
Det kanske skulle genomföras tester på IQ och konsekvenstänkande bland M och KD-politiker för att förebygga dumma politiska förslag?På aftonbladet och andra nyhetssajter. Dom vill adhdtesta alla barn i socialt utsatta områden för att förebygga kriminalitet.
Jag undrar var de ska hitta resurser till det med tanke på de enorma köerna det är till utredningar idag.På aftonbladet och andra nyhetssajter. Dom vill adhdtesta alla barn i socialt utsatta områden för att förebygga kriminalitet.
Vad jag har läst om förslaget så ser jag absolut en poäng. Däremot hade jag kunnat önska att screening genomfördes ännu bredare.
Det är nämligen märkligt att det är tre gånger fler svenskfödda barn som har en diagnos jämfört med utrikes födda. (Om vi nu ponerar att diagnosen är lika vanlig oavsett härkomst.)
Grejen är att själva indikationen inte varit problemet. Lärarna identifierar dessa individer ganska fort. Men sedan vill inte föräldrarna att barnen utreds, och det är extra utbrett bland föräldrar som invandrat till Sverige.Screening av alla skolbarn redan i förskoleklass, toppen. Så får fler en chans att börja sin skoltid med rätt stöd.
Specifika grupper, nej det blir oskönt direkt. Luktar skallmätning.
Vad jag har läst om förslaget så ser jag absolut en poäng. Däremot hade jag kunnat önska att screening genomfördes ännu bredare.
Det är nämligen märkligt att det är tre gånger fler svenskfödda barn som har en diagnos jämfört med utrikes födda. (Om vi nu ponerar att diagnosen är lika vanlig oavsett härkomst.)
Hade det inte varit enklare att statsa på att lärarna ska ha möjlighet att anpassa undervisningen så att den fungerar för de elever som finns på skolan?
Än att överlåta ansvaret på vården?
Screening av alla skolbarn redan i förskoleklass, toppen. Så får fler en chans att börja sin skoltid med rätt stöd.
Specifika grupper, nej det blir oskönt direkt. Luktar skallmätning.
Det är inte så märkligt tycker jag. Tror det handlar om mindre tilltro till myndigheter än hos övrig befolkning samt att det är stigmatiserande med den typen av diagnoser.
Anpassnigar i skolan har ett mindre genomslag än anpassningar (medvetna eller omedvetna) i hemmet.
Dessutom finns det forskning som indikerar att ju mer vi individanpassar undervisning (oavsett diagnoser eller inte) desto sämre inlärning och resultat hos eleverna.
Det behöver inte lukta skallmätning. Det beror ju på om det finns skäl att tro att det är ett utbrett problem med odiagnosticerade individer i specifika områden.
Jag vet inte om man måste just individanpassa? Många barn som inte lever upp till diagnoskriterierna hade ändå trivts bra med adhdvänligt upplägg.
Man kan även anpassa efter gruppen.
Vad ska vården göra åt problemen dessa barn möter?
Är det mer stigmatiserande för utrikes födda barn jämfört med svenskfödda barn?