Sv: Jeppe Stridh?
Du är inte sann! Varför ens ta upp barnaga?! För det första är hundar inga barn, för det andra så är de flesta människor emot aga. Du drar paralleller mmed starkt laddade bilder (där barn skall få en hurring) och påstår i förklädda ordalag att Diskurs har en inställning att förnedring och kränkningar är ok både på hund och barn. Du skriver själv att "få stödjer barnaga" - så varför ens ta upp det som en relevant jämförelse?
Fult, så fruktansvärt fult. Rena kvällstidningmetoden!
Och du är bra tramsig nu, och lägger uppenbarligen in personliga värderingar i mina inlägg som isåfall får stå för dig, dessutom gör du preciss samma sak som du kritiserar mig för, lägger ord i mun!
Jag har inte
någonstans påstått att Diskurs tillämpar eller stödjer barnaga, det framgår med alla tydlighet för den som läser min text utan att lägga in egna personliga värderingar i den.
Jämförelsen syftade enbart till att visa på det absurda i att använda fysisk bestraffning som en första inlärningsmetod, oavsett vilken art det gäller.
Du skriver själv att "få stödjer barnaga" - så varför ens ta upp det som en relevant jämförelse?
För att väcka en tanke, om vi inte använder fysisk bestraffning som inlärningmetod för en snabbare inlärning ( utan att ha barnet/hunden har förstått vad som förväntas) på barn, varför skulle det vara en accepterad modell på våra hundar? Vad vill vi uppnå?
Och åter igen, jag talar inte om bestraffning för ett felaktigt beteende där hunden VET varför den bestraffas, det är en diskussion för sig, nog så intressant men ledning av tråden och vad folk vittnar om är Jeppes metod, dvs hur långt/hårt är det ok att fysiskt bestraffa sin hund?
Utan det jag kritiserat i den här tråden är, (åter igen) den fysiska bestraffningen som inlärningsmetod UTAN att hunden förstår varför den bestraffas ( är jag verkligen så otydlig att jag måste upprepa det gång på gång? )
Jag vet att du inte är särskilt förtjust i mina inlägg och kanske är det därför du läser dem "som fan läser bibeln" men det gör det också väldigt svårt att föra en meningsfull diskussion med dig.
Sedan har du mage att säga att Diskurs läst slarvigt! Skall man behöva läsa varje ord separat och inte se en underliggande mening i din argumentation menra du?
Ja det är en fördel om man läser hela inläggen om man vill ha svar på en fråga. Detta var dessutom ett helt stycke i mitt första inlägg, borde inte vara så svårt att missa.
Jag kan alla gånger korrigera mina hundar, och hästar med för den delen, MEN för mig är det kanonviktigt att det ENDAST sker när djuret är fullständigt säker på varför, dvs när inlärningen redan är befäst.