Sv: Jeppe Stridh?
Ber om ursäkt för att jag väcker en gammal tråd till liv.
Det är verkligen sant som någon sagt att man antingen älskar eller hatar Jeppe, tyvärr är det många "jag känner den och den som varit där".
När jag tog över min hund, en Dogo Argentino tik, var så aggressiv mot andra hundar att jag hade stora svårigheter att gå promenader i samhället jag bor med henne, ständiga utfall och livrädda hundar/hundägare som blängde surt efter oss.
Efter en inrådan av min veterinär så bestämde jag mig att gå en kurs hos Jeppe, -"han har hjälpt så många problemhundar som inga andra lyckats få ordning på" var hennes ord.
Väl där så konstaterade Jeppe direkt att hon var sk. sken-aggressiv och som han sa -"om jag ryter till nu så får vi hämta henne på parkeringen".
Visst arbetade vi med korrigering med ryck i koppel, men beröm är den viktigaste beståndsdelen i hans träningsmetod,
de första gångerna var det jag som fick ständigt skäll av Jeppe -"Du får inte va så hård mot henne, hon är ju osäker eller hur? då måste du höja henne, hon ska tycka att det är kul att gå med dig, du är ju hennes stöd" osv.
på lektion 3 går alla med lösa hundar och min aggressiva hund går så fint vid min sida utan några tendenser till utfall.
Vid en övning där fi "parkerat" våra hundar i mitten av plan och gått ut till kanten för att kalla in dem så stoppar Jeppe oss alla i steget och skäller på oss:
-" Va gör ni? Nu är det lektion tre och vi är halvägs in i kursen...ni borde kunna det här nu!"
Vi tittar på varandra lite frågande, sen fortsätter Jeppe:
-" Hur många av er var det som berömde era hundar när ni gick ifrån dem? ingen av er! det är en prövning för hunden att bli lämnad och då måste ni berätta för den att den är duktig och att den gör rätt, hur ska den annars kunna veta?"
Jeppe Stridh är ifrågasatt för att hans hårda metoder, MEN efter lektion 2 är det lösa hundar dvs inga koppelryck bara kroppspråk och gud nåde den som hänger över sin hund och skäller han/hon får Jeppe hängade över sig för att visa hur obehagligt och obegripligt det är för hunden. att ropa/skrika på hunden accepterar han inte iheller med hänvisning till "om hunden är lös och den är på väg mot en väg eller annan fara så är rösten det enda verktyget du har, men oim du alltid vrålar och skriker så betyder inte din röst något för hunden när den är 20-30 meter ifrån dig, har du otur så har du en överkörd hund då".
efter tredje lektionen så såg man tydligt hur hundarna inkl min egen söker ögonkontakt med sina förare och att de tycker att det är kul att arbeta tillsammans.
Det jag lärde mig på Jeppes kurs var att berömma min hund mycket mer än jag gjort tidigare, att "tanka" henne med min blick och med smek/klappar, men också att var tydligare med mitt språk gentemot hunden och att vara konsekvent.
Nu förtiden går med min hund lös 90% av tiden därför att hon vet vad som gäller och får därför mer frihet, "Hit" betyder kom genast till mig och inget annat accepteras, det går inte att lulla sig mot mig och snusa i gräset, det är språngmarsh som gäller inget annat, utan godis eller andra mutor, bara berömet för att hon lyder, det räcker gott!