Jag tror att anledningen till att du och jag ser olika på detta är att du verkar tänka mer kategoriskt kring begreppet "jämställt". Antingen så är det uppnått, punkt, och då är det rätt gjort av dem. Eller så är det inte uppnått, och då är det fel gjort av dem. Jag tänker på jämställdhet som mycket mer variabelt, som inte går att fastslå utifrån en endimensionell faktor, och som ofta även varierar över tid pga olika orsaker.
Jag kan också se ett antal olika exempel på när det är motiverat att INTE ha en jämställd uppdelning, som när orken är olika, någon är extremt selektiv med mat, någon har svår social fobi, eller svårt med något annat etc. Vi är människor och inte programerbara robotar, när vi försöker skapa bra relationer och vara goda förebilder för våra barn. Därmed så tycker jag att det kan finnas lägen där man INTE bör slå knut på sig för att bli mer jämställda just precis nu. Det betyder inte att jag tycker att det redan är jämställt, eller att jag tycker att de ska sluta vilja bli mer jämställda långsiktigt, utan att jag tycker att det är mer "rätt" för det paret att prioritera något annat just då.