Jämställdhet och sambo..

Det här är tyvärr inget kulturbetingat beteende. Jag har tonåringar i min närhet, och en av dem, en 16-årig tjej, har ett förhållande med en helt vanlig svensk kille, också 16 år, som uppvisar ett helt obegripligt kontrollbeteende. Hon ska inte ha makeup när hon går ut bland folk, inte stoppa ner t-shirten i linningen (det ser för sexigt ut), helst inte umgås speciellt mycket med andra - och absolut inte samtala ingående med andra när han är med, då "...blir han snart förbannad!" Hon ska akta på sitt beteende för att inte "trigga honom". Helst ska de bara tillbringa dagarna inomhus, i sängen, med nerdragna gardiner. Jag är helt mållös och förstår inte hur en smart ung tjej, uppvuxen med normala värderingar, går med på detta en minut.

Jag ser liknande tendenser då och då, även om just detta exempel är extremt. Eller är det? De jag nämnt ovan är helt vanliga svenska ungdomar och ingen tycks höja ett ögonbryn över tillståndet. En del tycks till och med mena, att det är ett bevis på kärlek och något smickrande.

Nysvenska och svenska normer påverkar varandra. Det finns gott om "svenska" ungdomar som är mer "nysvenska" än "svenska. Och "nysvenska" som är mer "svenska" än "nysvenska" ska tilläggas.
 
Frågan blir vad TS pojkvän skulle sagt för att det skulle vara ok. Han var uppenbarligen inte bekväm med att ha en lättklädd flickvän på stranden. Hur ska de kunna enas om något om han inte framför sin åsikt?

Om han inte är bekväm med att ha en lättklädd flickvän på stranden får han väl lösa det på egen hand - bita sig i tungan, resonera med sig själv eller stanna hemma. Det är trots allt inte Hennes problem.
Sedan kan de självklart prata om varför, vettigt och sansat, och kanske ta itu med varför han känner så. Men just TS karl verkar inte direkt vara sorten som är villig att se att problemet ligger hos honom, och inte i hennes bikini.
 
Frågan blir vad TS pojkvän skulle sagt för att det skulle vara ok. Han var uppenbarligen inte bekväm med att ha en lättklädd flickvän på stranden. Hur ska de kunna enas om något om han inte framför sin åsikt?

Är han inte ok med det får han väl vara utan flickvän känner jag.
Är man inte ok med att ens partner gör fullt normala saker den njuter av som inte stör normalt folk och typ alla gör så får man nog inse att man själv har problem och inte ens partner. Och då låta bli att framföra sånt och gå i terapi om man vill bli av med sin svartsjuka och kontrollbehov.
 
Är han inte ok med det får han väl vara utan flickvän känner jag.
Är man inte ok med att ens partner gör fullt normala saker den njuter av som inte stör normalt folk och typ alla gör så får man nog inse att man själv har problem och inte ens partner. Och då låta bli att framföra sånt och gå i terapi om man vill bli av med sin svartsjuka och kontrollbehov.

Fast nu är det ju onormalt i vissa kretsar att gå lättklädda på stranden som kvinna. Menar du att de män som är av den uppfattningen skulle vara singlar hela livet? Det är ju ingen rimlig lösning. Varför skulle de gå i terapi för en åsikt de anser är rätt? Det kommer de ju inte heller göra.
 
Knipa käft är ett bra alternativ.
Man måste inte säga allt man tycker.

Fast han vill ju inte ha en flickvän som går lättklädd på stranden. Likt svenska män och kvinnor inte vill att deras partner har sex med andra. Om man nu kommer överens om regler i förhållandet. Vad är problemet?
 
Fast han vill ju inte ha en flickvän som går lättklädd på stranden. Likt svenska män och kvinnor inte vill att deras partner har sex med andra. Om man nu kommer överens om regler i förhållandet. Vad är problemet?

Problemet är att hon vill gå lättklädd och att vara och en har rätt att bestämma över sin kropp och vem som ska se den.

Har du aldrig hört talas om öppna förhållanden? Är inte helt ovanligt bland svenska män och kvinnor.
 
Frågan blir vad TS pojkvän skulle sagt för att det skulle vara ok. Han var uppenbarligen inte bekväm med att ha en lättklädd flickvän på stranden. Hur ska de kunna enas om något om han inte framför sin åsikt?
Om han har problem får han söka hjälp istället för att låta det gå ut över flickvännen, vad ska han tycka om hon går på klubbar utan honom och roar sig? Om det är ok att han gör det måste ju även hon kunna gå ut på klubbar utan honom.
 
Fast han vill ju inte ha en flickvän som går lättklädd på stranden. Likt svenska män och kvinnor inte vill att deras partner har sex med andra. Om man nu kommer överens om regler i förhållandet. Vad är problemet?
Då skaffar man en flickvän som delar ens värderingar om att inte vara lättklädd på stranden/ligger med andra/ vad man nu tycker är viktigt i livet. Man pratar om det, låter båda få säga sitt, är man inte överens bör man se sig om efter annat (gäller båda). Man säger inte åt sin partner att denna "får inte".

Sen är inte världen så svart och vit. Finns massor av svenska män och kvinnor eller andra nationaliteter för den delen som har och föredrar öppna förhållanden.
 
Fast nu är det ju onormalt i vissa kretsar att gå lättklädda på stranden som kvinna. Menar du att de män som är av den uppfattningen skulle vara singlar hela livet? Det är ju ingen rimlig lösning. Varför skulle de gå i terapi för en åsikt de anser är rätt? Det kommer de ju inte heller göra.
Det är onormalt att som man tro att man har någon rätt att bestämma över hur en kvinna i Sverige ska vara klädd, oavsett om det är på stranden eller inte. Är man missanpassad får man antingen anpassa sig till rådande lagar eller ta konsekvenserna, eller för att använda dina egna ord, en lågkvalitativ man får leva ensam.

Lågkvalitativa åsikter = missanpassad, lågkvalitativ man.
 
Får man fråga om du haft samma åsikt om det handlat om en kvinna som ville minska ner på sin pojkväns spelande?

Istället för att jämföra öpplen och päron kan vi väl undra hur folk skulle tycka om att en kvinna försökte lägga mall för sin manliga partners vardagsliv, typ rätt att klä sig bekvämt. Och inte då som moderåd, utan för att hon var svartsjuk och kontrollerande.
 
Istället för att jämföra öpplen och päron kan vi väl undra hur folk skulle tycka om att en kvinna försökte lägga mall för sin manliga partners vardagsliv, typ rätt att klä sig bekvämt. Och inte då som moderåd, utan för att hon var svartsjuk och kontrollerande.

Om nu någon man vill leva så, då är det upp till honom. Jag tror knappast att det är ovanligt med kvinnor som kontrollerar sin partner.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp