Jämställdhet och sambo..

Nej, det är ett onormalt beteende att säga åt någon iförd bikini på en badstrand att skyla sig.

Nja, Sverige är mångkulturellt numera. I vissa kretsar är det onormalt att ha bikini på badstrand samt onormalt att inte säga till frun att skyla sig om hon skulle ha det.

Samtidigt kan man fråga sig varför de traditionellt svenska värderingarna skulle vara överstående de nysvenska. Hur ska vi förövrigt lyckas med integration om vi svenskar inte accepterar annat än traditionellt svenska värderingar?
 
Nja, Sverige är mångkulturellt numera. I vissa kretsar är det onormalt att ha bikini på badstrand samt onormalt att inte säga till frun att skyla sig om hon skulle ha det.

Samtidigt kan man fråga sig varför de traditionellt svenska värderingarna skulle vara överstående de nysvenska. Hur ska vi förövrigt lyckas med integration om vi svenskar inte accepterar annat än traditionellt svenska värderingar?
Vad är det som säger att han inte är en traditionellt trångsynt svensk man, du är ju det? Dubbelmoral är ju rätt vanligt när det gäller många män, de får medan deras partner får inte.
 
Vad är det som säger att han inte är en traditionellt trångsynt svensk man, du är ju det? Dubbelmoral är ju rätt vanligt när det gäller många män, de får medan deras partner får inte.

Det är irrelevant om han är nysvensk eller svensk. Poängen är att i dagens Sverige kan hans beteende vara normalt.

P.S. Jag är en ovanligt öppen svensk man. Det är en av anledningarna till att jag så ledigt kan diskutera dessa frågor ur olika perspektiv. Inte bara mitt eget. D.S.
 
Det är irrelevant om han är nysvensk eller svensk. Poängen är att i dagens Sverige kan hans beteende vara normalt.

P.S. Jag är en ovanligt öppen svensk man. Det är en av anledningarna till att jag så ledigt kan diskutera dessa frågor ur olika perspektiv. Inte bara mitt eget. D.S.
Nej, det är inte ett normalt beteende. Det är ett kontrollerande beteende som inte hör hemma i ett modernt samhälle.
 
Så du menar att kvinnan tyckt det varit ok om han gått på stan naken med henne där folk hade tyckt att det vore roligt? Naturligtvis handlar det även om att hon tänker på sig själv när hon säger till. För att hon ska slippa skämmas genom honom.

Vad som är passande varierar. Däremot är det normalt att ha vissa krav på hur partnern klär sig. Det är inget konstigt i det. Även om det är för ens egen skull.
Jag tror inte det är tillåtet enlig svensk lag att spatsera spritt naken på allmän plats. Så den personen hade förmodligen blivit anhållen. På en strand, i vart fall de flesta i Sverige, är det ok att sola topless t.ex. Vill man vara helt naken som vuxen får man nog leta sig till ett nudistbad. Så, jämförelsen haltar en aning.......!
 
Nej, det är inte ett normalt beteende. Det är ett kontrollerande beteende som inte hör hemma i ett modernt samhälle.

En viss grad av kontrollerande beteende är normalt. Om du anser att det hör hemma i ett modernt samhälle eller inte är irrelevant. Det finns kontrollerande beteende i överflöd i vårt moderna samhälle. Det är snarare som så att det har ökat.
 
En viss grad av kontrollerande beteende är normalt. Om du anser att det hör hemma i ett modernt samhälle eller inte är irrelevant. Det finns kontrollerande beteende i överflöd i vårt moderna samhälle. Det är snarare som så att det har ökat.
Av den anledningen ska sånt stävjas, det hör inte hemma i ett modernt samhälle att kontrollera kvinnor, det är 100 år försent och vi ska inte göra några tidsresor bakåt.
 
Nja, Sverige är mångkulturellt numera. I vissa kretsar är det onormalt att ha bikini på badstrand samt onormalt att inte säga till frun att skyla sig om hon skulle ha det.

Samtidigt kan man fråga sig varför de traditionellt svenska värderingarna skulle vara överstående de nysvenska. Hur ska vi förövrigt lyckas med integration om vi svenskar inte accepterar annat än traditionellt svenska värderingar?
Visst är det så. Men när värderingar förminskar ett människovärde och begränsar denne pga sitt kön är det inga värderingar vi ska acceptera.
 
Det är irrelevant om han är nysvensk eller svensk. Poängen är att i dagens Sverige kan hans beteende vara normalt.

P.S. Jag är en ovanligt öppen svensk man. Det är en av anledningarna till att jag så ledigt kan diskutera dessa frågor ur olika perspektiv. Inte bara mitt eget. D.S.
Bara för att hans beteende är vanligt förekommande betyder inte att man behöver vara accepterande av det eller att det gör att mannen inte har kass kvinnosyn. Och kass kvinnosyn finns i alla världens kulturer. Den svenska är verkligen inget undantag!!

Som motvikt till dina förutfattade meningar om hur andra kulturer beter sig, jag har varit tillsammans med en muslimsk man i ett annat land (där muslimsk uppfostran är det vanligaste). Never att han bad mig skyla mig eller be mig ha andra kläder än de som jag ville ha (jag går gärna i korta shorts och kjolar när det är varmt, vilket en del av hans kvinnliga muslimska vänner också gjorde). Hade han gjort det hade jag illa kvickt sagt tack och hej.
 
Visst är det så. Men när värderingar förminskar ett människovärde och begränsar denne pga sitt kön är det inga värderingar vi ska acceptera.

Varför skulle han ha förminskat hennes människovärde?

Om en man eller kvinna säger till deras partner att de inte får ha sex med andra. Är det också föminskande då?

Eller är det att kvinnan ska ha vissa kläder och mannen andra som är så upprörande?

Att man vill ha saker unikt och att det finns begränsningar i ett förhållande är standard även i svenska traditionella relationer.
 
Varför skulle han ha förminskat hennes människovärde?

Om en man eller kvinna säger till deras partner att de inte får ha sex med andra. Är det också föminskande då?

Eller är det att kvinnan ska ha vissa kläder och mannen andra som är så upprörande?

Att man vill ha saker unikt och att det finns begränsningar i ett förhållande är standard även i svenska traditionella relationer.
Allt beror på hur man uttrycker sig. Att säga att sin partner ska, måste eller får inte är att försöka styra och tycka sig ha rätt att bestämma över den andra. Att säga att man skulle bli ledsen, upprörd och inte kunna förlåta om partnern väljer att ligga med andra är en annan sak. Partnerns vilja om att ligga med andra eller ej står ju fortfarande fri. Jag tycker det är begränsande att uttrycka sig att "du får inte ligga med andra" - en helt annan grej att gemensamt komma överens att man ska leva ett i ett monogamt förhållande.
 
Varför skulle han ha förminskat hennes människovärde?

Om en man eller kvinna säger till deras partner att de inte får ha sex med andra. Är det också föminskande då?

Eller är det att kvinnan ska ha vissa kläder och mannen andra som är så upprörande?

Att man vill ha saker unikt och att det finns begränsningar i ett förhållande är standard även i svenska traditionella relationer.
En man är ingen överförmyndare åt sin partner, det är upp till kvinnan att själv bestämma vad hon ska ha för kläder och om hon vill ligga med andra, det är ingenting som någon annan ska bestämma. Kvinnor är myndiga och har rätt att själva välja klädsel och uppförande. Det finns inga kläder som en kvinna eller man "ska ha", tack och lov är det länge sedan det var olagligt att ha byxor om man är kvinna.
 
Varför skulle han ha förminskat hennes människovärde?

Om en man eller kvinna säger till deras partner att de inte får ha sex med andra. Är det också föminskande då?

Eller är det att kvinnan ska ha vissa kläder och mannen andra som är så upprörande?

Att man vill ha saker unikt och att det finns begränsningar i ett förhållande är standard även i svenska traditionella relationer.

Ja, det är lika förminskande. Jag skulle aldrig acceptera att min partner säger att jag inte får göra vissa saker.
Att komma överens är en helt annan sak än att komma med förbud.
 
Men varför i helvete skulle någon gå naken på fest? Det är ju ett fullständigt nonsensexempel.

Kolla i citatet på mitt svar. Den jag citerade skrev om att en kvinna skulle säga åt sin kille om han ville gå naken på fest. Och likställde det med vad ts kille sagt.
Den jag citerade har ändrat sitt inlägg efter jag skrev. Men original syns i mitt citat.
 
Ja, det är lika förminskande. Jag skulle aldrig acceptera att min partner säger att jag inte får göra vissa saker.
Att komma överens är en helt annan sak än att komma med förbud.

Frågan blir vad TS pojkvän skulle sagt för att det skulle vara ok. Han var uppenbarligen inte bekväm med att ha en lättklädd flickvän på stranden. Hur ska de kunna enas om något om han inte framför sin åsikt?
 
Det här är tyvärr inget kulturbetingat beteende. Jag har tonåringar i min närhet, och en av dem, en 16-årig tjej, har ett förhållande med en helt vanlig svensk kille, också 16 år, som uppvisar ett helt obegripligt kontrollbeteende. Hon ska inte ha makeup när hon går ut bland folk, inte stoppa ner t-shirten i linningen (det ser för sexigt ut), helst inte umgås speciellt mycket med andra - och absolut inte samtala ingående med andra när han är med, då "...blir han snart förbannad!" Hon ska akta på sitt beteende för att inte "trigga honom". Helst ska de bara tillbringa dagarna inomhus, i sängen, med nerdragna gardiner. Jag är helt mållös och förstår inte hur en smart ung tjej, uppvuxen med normala värderingar, går med på detta en minut.

Jag ser liknande tendenser då och då, även om just detta exempel är extremt. Eller är det? De jag nämnt ovan är helt vanliga svenska ungdomar och ingen tycks höja ett ögonbryn över tillståndet. En del tycks till och med mena, att det är ett bevis på kärlek och något smickrande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp