Det här är tyvärr inget kulturbetingat beteende. Jag har tonåringar i min närhet, och en av dem, en 16-årig tjej, har ett förhållande med en helt vanlig svensk kille, också 16 år, som uppvisar ett helt obegripligt kontrollbeteende. Hon ska inte ha makeup när hon går ut bland folk, inte stoppa ner t-shirten i linningen (det ser för sexigt ut), helst inte umgås speciellt mycket med andra - och absolut inte samtala ingående med andra när han är med, då "...blir han snart förbannad!" Hon ska akta på sitt beteende för att inte "trigga honom". Helst ska de bara tillbringa dagarna inomhus, i sängen, med nerdragna gardiner. Jag är helt mållös och förstår inte hur en smart ung tjej, uppvuxen med normala värderingar, går med på detta en minut.
Jag ser liknande tendenser då och då, även om just detta exempel är extremt. Eller är det? De jag nämnt ovan är helt vanliga svenska ungdomar och ingen tycks höja ett ögonbryn över tillståndet. En del tycks till och med mena, att det är ett bevis på kärlek och något smickrande.