Jämställdhet och sambo..

Det kan nog förklaras med rädslan för att vara del i att reproducera ojämställda normer i samhället och att de därför uttrycker sig könsneutralt. Om det är medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt.
Njae, jag tror ärligt att det beror på att du skrivit en jävla massa tok i den här tråden vilket gör att folk blir super-anti och vill argumentera emot allt. Vilket ju är helt naturligt.

Ditt prat om hög- respektive lågkvalitativa människor är ju så bedrövligt att det är helt rimligt att folk slår bakut och blir matta.
 
Njae, jag tror ärligt att det beror på att du skrivit en jävla massa tok i den här tråden vilket gör att folk blir super-anti och vill argumentera emot allt. Vilket ju är helt naturligt.

Ditt prat om hög- respektive lågkvalitativa människor är ju så bedrövligt att det är helt rimligt att folk slår bakut och blir matta.

Visst kan det finnas en sådan faktor i detta fall. Fast denna företeelse är inte direkt något som är unikt för denna tråd.
 
Ex
1) Lättare att få jobb och bli befordrad.
2) Förfördelad på äktenskapsmarknaden där de bästa männen kommer att jaga dig.
Jag börjat få mina misstankar om att du är ett troll väl bekräftade.
Sådär kan väl ändå inte en normalt funtad normalt intelligent människa uttrycka sig?
Eller??
 
Jag ser framför mig mannen som verkligen inte begriper varför han inte är lycklig. Han vet ju precis hur det borde vara.
 
Någon dag innan hade han sagt åt mig att skyla mig när jag låg och solade för min kropp "inte är för alla att se",

Jag tycker det är ett fullständigt obegripligt uttalande, så det reagerade jag på.
Det känns på nåt sätt inte alls så som nån i min bekantskapskrets skulle säga.
 
Angående prostituterade och strippor så säger jag bara en sak: Du har ingen aning om vad dina manliga vänner, bekanta, kollegor eller ens familjemedlemmar sysslar med. Torskar och strippklubbsbesökare kommer i alla de former - det ska man ha jävligt klart för sig.

Håller med och tar ditt inlägg för att ställa min fråga igen.

Vad är det för skillnad?, här rasar många över ett strippbesök (och jag håller med i mkt om tankesättet) men ( en del, faktiskt samma användare ) samtidigt, när någon undrar över sin killes porrsurfande tycker att den undrande är nojjig och det hör till med egen sexualitet etc.

Är det värre att gå på strippklubb än att titta på porr hemma?
Eller vad sätter normen i detta läget ?
 
Han menar väl på att det finns en dubbelmoral vilket jag håller med om.

Slavarbetsförhållanden i Asien kan väl ändå inte rättfärdiga en guidning till bordell?

Bara för att det finns missförhållanden , vilket alla nyttjar för det är oerhört svårt att veta och alla skulle betala lite mer om det gick till arbetarna...så behöver man ju inte ha guidning till bordell ingående i sin representation av sitt företag för att det finns annan skit.
 
Slavarbetsförhållanden i Asien kan väl ändå inte rättfärdiga en guidning till bordell?

Bara för att det finns missförhållanden , vilket alla nyttjar för det är oerhört svårt att veta och alla skulle betala lite mer om det gick till arbetarna...så behöver man ju inte ha guidning till bordell ingående i sin representation av sitt företag för att det finns annan skit.

Dubbelmoralen handlar inte om vad som rättfärdigar vad utan att så gott som alla människor gör moraliska tvivelaktigheter. Vem är du att döma andra?
 
Absolut inte.

Du menade att den dubbelmoral som landsbygdsbo åberopade inte fanns. Jag förklarade bara hur den gör det.

Nej det var inte jag.
Och det må vara illa att man köper saker som gjorts av människor med slavlöner- jag är fullt medveten om det- men förhoppningsvis blir de inte påsatta av 10 kanske 20 olika män per dygn, den skillnaden är för mig jättestor.

Det blir som att du rättfärdigar svartjakten på elefanter o noshörningar bara för att får föds upp, mulestas, slaktas och det finns risk att du köper en ullstrumpa från detta får.
 
Men alltså, under täckmanteln "Ingen dubbelmoral här!" kan man ju inte acceptera och blunda för allt, enbart för att där samtidigt finns annat elände man inte lyckats undvika till 100% i sitt liv. Jag sköljer inte alltid mina mjölkförpackningar innan jag slänger dem i återvinningen, det betyder inte att jag måste hålla tyst när folk slänger trasiga ölburkar i kohagarna. Jag åker ibland på semesterresa med flyg, men därför måste jag inte blunda inför och acceptera all miljöförstöring i form av utsläpp.

Man gör sitt bästa, man reagerar och man blir förhoppningsvis mer insatt och mer upplyst under livets gång.
 
Ja somliga har råd, andra inte...så är det för enskilda , för företag och för stater.
Hur stor andel av den datautrustning som du använder kommer exempelvis från Kina?
Är det inte omoraliskt att köpa varor från en totalitär stat som exploaterar såväl sin miljö som sina invånare?

Nja, jag tror ju inte bara att det handlar om att "ha råd" att stå upp för en viss moral och vissa värderingar, utan också att det på sikt också kan finnas ett affärsmässigt värde i det. Annars skulle företag knappast sträva efter att till exempel få lov att miljömärka och fairtrade-märka sina varor...

Du pratar mycket om varor från Asien, och självklart har du en poäng där - en hel del produkter är producerade under för människorna och miljön vidriga förhållanden, och där finns många regimer, bland annat den kinesiska, som förtrycker sina medborgare. Jag undviker sådant som jag VET är dåligt, men mycket glider säkert igenom... Vet faktiskt inte ens om det går att konsekvent undvika varor från t.ex. Kina, så långt har jag själv aldrig försökt att dra det.

Men jag tycker du missar lite av poängen med personlig moral. Att ha en personlig moral behöver inte betyda att man är moraliskt perfekt - det tror jag inte att någon människa är - utan om att man försöker handla i enlighet med någon sorts övertygelse. Tycker jag att prostitution, tjurfäktningar och slavarbete är fel, så gör jag mitt bästa för att motarbeta det eller i alla fall inte medvetet gynna det, liksom... Och detta alldeles oavsett mina eventuella tillkortakommanden på andra områden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tvättstugedrama
  • Redigera video

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp