Jämställdhet och sambo..

Jag undrar mer vad de rökt som orkar käbbla med nån som blivit bannad så många ggr under sina tidigare nick och fortfarande kör samma dravel.
Äh, nåt ska man väl ha att roa sig med.
Anar en högutbildad man som är bittert ensam bakom nicket....
Det tror jag inte jag. Jag tror att det där "samhällsproblemet" han pratar om snarare är ett personligt problem för honom.
 
Jag har en väldigt hög social kompetens. Det innebär bland annat att jag kan samtala om det mesta med de flesta. Vilket kön det är på människorna spelar ingen roll. Det är våra respektive intressen som styr.

Nja, det är inte helt sant. Du kommer undan ganska lätt med att vara ointresserad av teknik och idrott som kvinna. Något du inte gör som man.
 
Ex
1) Lättare att få jobb och bli befordrad.
2) Förfördelad på äktenskapsmarknaden där de bästa männen kommer att jaga dig.

Så jag skulle lättare få jobb om jag gör vad? Du har ju inte svarat på vad det feminina är. Himla taskigt att jag har uniformerad tjänst, sjukt svårt att göra skillnad på könen då.

What @Luff said. Och seriöst, vem fan bryr sig om någon äktenskapsmarknad? Och varför skulle jag vilja bli jagad? Och vill bara dåliga män ha mig som är sportintresserad?
 
Så jag skulle lättare få jobb om jag gör vad? Du har ju inte svarat på vad det feminina är. Himla taskigt att jag har uniformerad tjänst, sjukt svårt att göra skillnad på könen då.

What @Luff said. Och seriöst, vem fan bryr sig om någon äktenskapsmarknad? Och varför skulle jag vilja bli jagad? Och vill bara dåliga män ha mig som är sportintresserad?

Att du är idrottsintresserad är ingen nackdel, snarare tvärtom.

Som kvinnor gynnas du om du klär dig traditionellt kvinnligt. På samma vis som du gynnas om du som man klär dig traditionellt manligt.

Jagas eller jaga. Spelar ingen roll egentligen. Har du inte det som efterfrågas är du ointressant för de män som har mycket att erbjuda. Då menar jag inte bara ekonomiskt utan socialt.
 
Möjligen om du som man mest bara umgås med grottmäns-snubbar. Umgås man som en normal man med folk av båda kön och som har någon form av allmänbildning och intresse av världen klarar man sig rätt väl.
Fast jag fattar inte varför en hel tråd kvinnor helt plötsligt argumenterar för att det inte finns könsroller som vi förväntas uppfylla?

Givetvis är förväntningarna på män (och deras intressen etc) annorlunda än de på kvinnor. Mycket oftare vänder sig män till min make och kommenterar sport än de gör till mig (de som inte känner oss). Mycket oftare förväntas jag vara intresserad av folks ungar.

Och slutligen: jag tror faktiskt väldigt många kvinnor här inne uttalar sig lite väl tvärsäkert när de säger att deras vänner minsann skulle stolpa ut på en gång om de förväntades gå med på strippklubb med jobbet. Du kan inte se vem som är strippklubbstypen precis på samma sätt som du inte kan se vem som är torsk. Du har ingen aning om vad alla dina bekanta gör när de reser, eller vad de skulle tacka ja till om de fick frågan. Poängen bör snarare vara att oavsett hur många män som hade hakat på att gå på strippklubb är det fortfarande moraliskt jävla fel (om man nu tycker det). Det blir inte mer fel för att man inbillar sig att alla killkompisar man någonsin haft skulle ha civilkurage och tacka nej.
 
Att du är idrottsintresserad är ingen nackdel, snarare tvärtom.

Som kvinnor gynnas du om du klär dig traditionellt kvinnligt. På samma vis som du gynnas om du som man klär dig traditionellt manligt.

Jagas eller jaga. Spelar ingen roll egentligen. Har du inte det som efterfrågas är du ointressant för de män som har mycket att erbjuda. Då menar jag inte bara ekonomiskt utan socialt.

Och jag som ser mer eller mindre likadan ut som mina drygt 150 kollegor?

De män som inte anser att jag är rätt person pga att jag beter mig "okvinnligt" är nog inget jag saknar.
 
Nej jag avstår inte att köpa varor från Asien. Däremot försöker vi här hemma bli så självhushållande vi kan. Om nu det har med saken att göra.
Det jag tycker om din inställning till prostitution är att det är ok, i och med att du bidrar till att det kan fortgå. Du gör liksom inget för att förhindra det. Oavsett hur många gånger du tjatar om varor från Asien :banghead:.
Och du bidrar till slavindustrin, så där är vi lika goda kålsupare
 
Du måste befinna dig i kretsar som inte har en susning om vad social kompetens betyder. Jag känner ganska många män och killar som är ointresserade av sport o/e teknik. De tycks funka bra mycket bättre än du gör.

Du vet inte hur jag fungerar. Jag är faktiskt väldigt socialt kompetent. Det är inget jag bara säger själv utan det är vanligt att jag får beröm för att jag är så social och rolig att umgås med, både av kvinnor och män.

Ju mer kunskap du har och ju fler ämnen du behärskar desto mer socialt kompetent blir du. En vanlig isbrytare män emellan är just idrott och teknik. Det var därför jag tog upp det som exempel. Ja, du kan vara socialt kompetent ändå men han skulle vara än mer socialt kompetent om han lärt sig dessa ämnen.
 
Varför anser du att två fel gör att ett (eller båda) blir rätt?

OM det går att välja att stödja prostitution och/eller dåliga arbetsvillkor, måste en person då välja att stödja båda eller inget? Kan inte en person få välja bort den ena delen (i det här fallet prostitution) och försöka att inte överdrivet stödja det andra dåliga trots att det kanske inte väljs bort helt (dvs, kanske köpa nödvändiga prylar/kläder som är tillverkade på dåligt sätt, men i möjligaste mån välja sådant som kommer från bra ställen)?

Själv tycker jag att det är svårt att göra allt rätt hela tiden, att alltid välja det som är bäst för hela jorden och alla som lever på den här planeten. Det betyder inte att jag skiter i allt. Tvärt om. Jag tror att om alla gjorde sitt bästa för att stödja "rätt saker" så skulle världen vara mycket trevligare.
Och hur tror du att senareläggning med en kvart, en halvtimme förändrar det hela?
 
Fast jag fattar inte varför en hel tråd kvinnor helt plötsligt argumenterar för att det inte finns könsroller som vi förväntas uppfylla?

Givetvis är förväntningarna på män (och deras intressen etc) annorlunda än de på kvinnor. Mycket oftare vänder sig män till min make och kommenterar sport än de gör till mig (de som inte känner oss). Mycket oftare förväntas jag vara intresserad av folks ungar.

1. Jag tycker inte att eventuella könsroller är något positivt, så som @Sander tycks göra. Därför protesterar jag mot den synen på kvinnor och män.

2. Jag undviker att umgås med människor som förväntar sig att jag är på ett visst sätt bara för att jag är kvinna.
 
Det är min kamp. Det är vår kamp. För ett bättre och mer jämställt samhälle.

Jag har döttrar. Det finns kvinnor som står mig nära. Jag arbetar ihop med kvinnor. Det finns kvinnor som drabbas varje dag av skiten. Jag läser om problemen varje vecka. Jag hör berättas om dem varje vecka. Mina medmänniskor drabbas av ojämställdheten där män har makten. Män som mig. Män som måste ta ställning. Män som måste säga ifrån. Män som i varje vardagsbeslut måste inkludera tanken om jämställdhet. Det är att ta ansvar. Ett ansvar som är mitt precis som andra mäns.

Alla kvinnor, och även män, drabbas av vårt ojämlika patriarkat. Kvinnor då allra mest negativt.

Självklart är det vår kamp. Att inte inse det är att vara extremt egoistisk och ha en snäv bild av ansvar och vilja att delta i samhällsutvecklingen.

Då duger det inte att följa med på stripklubb för att en annan MAN tagit initiativ till det och ha några jävla bortförklaringar. Då klarar man inte cutten till att vara en ansvarstagande medmänniska och medborgare.

Självklart är det vår kamp.
Ok, här förlåter jag dig nästan för att du är så liberal jämt. Du gav mig just hopp om (män)skligheten.
 
Du vet inte hur jag fungerar. Jag är faktiskt väldigt socialt kompetent. Det är inget jag bara säger själv utan det är vanligt att jag går beröm för att jag är så social och rolig att umgås med, både av kvinnor och män.

Ju mer kunskap du har och ju fler ämnen du behärskar desto mer socialt kompetent blir du. En vanlig isbrytare män emellan är just idrott och teknik. Det var därför jag tog upp det som exempel. Ja, du kan vara socialt kompetent ändå men han skulle vara än mer socialt kompetent om han lärt sig dessa ämnen.

Givetvis är det en fördel att ha kunskap om många saker och att vara allmänbildad. Det tror jag inte att någon motsätter sig.
Däremot är vi många som inte håller med om din syn på vad som är "lämpliga" ämnen för kvinnor respektive män.
 
@LadyCovergirl Jamen givetvis tycker jag inte att hans slutledning är korrekt. Men i det citerade: varför argumentera emot att män förväntas ha vissa intressen (och kunskap) och kvinnor andra? :confused: Det är inte fel i sak. Att erkänna det innebär inte att man nödvändigtvis tycker att det är bra. Även om vissa bukefalister har bekantskapskretser som ser annorlunda ut kan man inte förutsätta att det är representativt för hela samhället.
 
Fast jag fattar inte varför en hel tråd kvinnor helt plötsligt argumenterar för att det inte finns könsroller som vi förväntas uppfylla?

Givetvis är förväntningarna på män (och deras intressen etc) annorlunda än de på kvinnor. Mycket oftare vänder sig män till min make och kommenterar sport än de gör till mig (de som inte känner oss). Mycket oftare förväntas jag vara intresserad av folks ungar.

Och slutligen: jag tror faktiskt väldigt många kvinnor här inne uttalar sig lite väl tvärsäkert när de säger att deras vänner minsann skulle stolpa ut på en gång om de förväntades gå med på strippklubb med jobbet. Du kan inte se vem som är strippklubbstypen precis på samma sätt som du inte kan se vem som är torsk. Du har ingen aning om vad alla dina bekanta gör när de reser, eller vad de skulle tacka ja till om de fick frågan. Poängen bör snarare vara att oavsett hur många män som hade hakat på att gå på strippklubb är det fortfarande moraliskt jävla fel (om man nu tycker det). Det blir inte mer fel för att man inbillar sig att alla killkompisar man någonsin haft skulle ha civilkurage och tacka nej.

Det påstås att man är socialt kompetent om man som man kan sport och teknik. Och annars är man det inte.
Det argumenterar jag emot. Inte att det inte finns könsroller.

Sen precis som du säger kan man inte veta allt om alla.
Men jag vet de som tagit parti i såna här fall. Där vi pratat om att de varit i grabbgäng som gått till horor utomlands eller liknande och då tagit avstånd efter sånt. Precis som de jag känner i hästvärlden som är duktiga män och erbjudits få betalt för sina tjänster i natura av kvinnor de förvisso funnit attraktiva. Det sker de flesta snubbar i branschen som ser ok ut och uppför sig iaf semi-normalt. Men de har inte velat ligga med de kvinnorna/flickorna just för att de gjorde på fel premisser isf.
Så en del har blivit testade och passerat iaf då.
 
@LadyCovergirl Jamen givetvis tycker jag inte att hans slutledning är korrekt. Men i det citerade: varför argumentera emot att män förväntas ha vissa intressen (och kunskap) och kvinnor andra? :confused: Det är inte fel i sak. Att erkänna det innebär inte att man nödvändigtvis tycker att det är bra. Även om vissa bukefalister har bekantskapskretser som ser annorlunda ut kan man inte förutsätta att det är representativt för hela samhället.

Därför att det inte är min syn på omgivningen. Jag känner möjligen igen det från skoltiden, inte från min nuvarande situation.
Om jag däremot ser till t.ex. tidningar och liknande hanterar det så håller jag med.

Oavsett så hoppas jag att de flesta vettiga människor att allmänbildning och social kompetens betyder samma sak oavsett om personen är kvinna eller man.
 
Det påstås att man är socialt kompetent om man som man kan sport och teknik. Och annars är man det inte.
Det argumenterar jag emot. Inte att det inte finns könsroller.
I beg to differ.
Nja, det är inte helt sant. Du kommer undan ganska lätt med att vara ointresserad av teknik och idrott som kvinna. Något du inte gör som man.
Möjligen om du som man mest bara umgås med grottmäns-snubbar. Umgås man som en normal man med folk av båda kön och som har någon form av allmänbildning och intresse av världen klarar man sig rätt väl.
Det är inte bara "grottmäns-snubbar" som förväntar sig att andra män ska snacka sport eller teknik med dem. "Normala män" gör också det om man zoomar ut, ser till fler än bara sina egna killkompisar, och ser på samhället i stort. Förnekar man det här förnekar man ju även att vi har könsroller där det ingår att man som kvinna ska ha vissa intressen och att män ska ha andra. För mig är det jättemärkligt att så många vänder sig mot detta, jag trodde det var allmänt känt bland de flesta med lite koll.

Angående prostituterade och strippor så säger jag bara en sak: Du har ingen aning om vad dina manliga vänner, bekanta, kollegor eller ens familjemedlemmar sysslar med. Torskar och strippklubbsbesökare kommer i alla de former - det ska man ha jävligt klart för sig.
 
I beg to differ.


Det är inte bara "grottmäns-snubbar" som förväntar sig att andra män ska snacka sport eller teknik med dem. "Normala män" gör också det om man zoomar ut, ser till fler än bara sina egna killkompisar, och ser på samhället i stort. Förnekar man det här förnekar man ju även att vi har könsroller där det ingår att man som kvinna ska ha vissa intressen och att män ska ha andra. För mig är det jättemärkligt att så många vänder sig mot detta, jag trodde det var allmänt känt bland de flesta med lite koll.

Det kan nog förklaras med rädslan för att vara del i att reproducera ojämställda normer i samhället och att de därför uttrycker sig könsneutralt. Om det är medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp