Den största anledningen till att människor generellt har större acceptans för porr är nog att den helt enkelt är vanligare att konsumera, man måste förhålla sig till den på något sätt eftersom man oftare konfronteras med det scenariot, samt att det finns en viss distans mellan de som gjort porren och de som konsumerar. Den distansen finns inte i strippklubbar, det är ett direkt möte och transaktion med den/de som erbjuder tjänsten och man kan inte slå ifrån sig innebörden av den transaktionen på det sätt som många säkert gör när de tittar på stulen gratisporr på nätet och ignorerar industrin bakom det de ser.
(Sedan finns det praktiska skillnader som varierar från klubb till klubb, dvs i vissa fall kanske man undrar huruvida klubben de gick på var en ren strippklubb eller erbjöd annat utöver nakendans, kanske något åt det mer olagliga hållet?)
Det finns även skillnader i hur porren och övriga sexindustrin närmar sig problemet med ömsesidighet, vilket får betraktas som det stora feministiska problemet med hela industrin, det kan också vara värt att notera. Just inom porren har man börjat tala om sådant som entusiastiskt samtycke (det handlar kanske mest om att man vill höja sin status av ekonomiska skäl, det finns exempel på att det är mycket snack och lite verkstad) på ett sätt som aldrig skulle fungera när det gäller exempelvis strippklubbar. Du kan möjligtvis övertyga vissa utomstående om att porrscener innehåller ett slags entusiastiskt samtycke genom diverse givna förutsättningar och åtgärder, men att hävda att samma förhållande skulle gälla för strippklubbar vore bisarrt. För det första kan vem som helst kan komma in genom dörren, det vore löjligt att antyda att jag skulle känna mig genuint entusiastisk inför att klä av mig inför precis alla jag dansat för på en kväll. (Givetvis finns bilden av någon som ser jobbet som ett enda stort party även här, men det är inte ett allvarligt menat argument på samma sätt som det börjar användas inom porren utan främst en förenklad bild man använder för att sälja in sin verksamhet.)
Nu tror jag visserligen inte att de som ser porr som mer ok än strippklubbar har reflekterat särskilt mycket över just den här skillnaden, jag tror inte att majoriteten av de som konsumerar porr följer debatten utanför de scener som spelas, men ville ändå uppmärksamma att det finns en slags feministisk konversation inom sexindustrin som ser helt olika ut beroende på vilken del man talar om. Porren har en ganska unik debatt på gång som snabbt skulle rasa ihop i (alla?) andra delar av industrin.
Med det sagt kan jag tillägga att de största problemen jag har med ts sambo som sagt inte är hans besök på klubben utan det att han säger åt henne att skyla sig, samt att han inte vill protestera när kvinnor ofredas. Jag har självklart träffat värre än så i strippklubbar men jag har också träffat bättre. För mig gör det mannen i fråga till en typ av bottenskrap. Jag kan hitta män med större potential än så i klubbarna, även om jag inte skulle börja med att leta där och definitivt skulle bli skeptisk om jag fick reda på att någon hade för vana att gå på klubbar eftersom det finns ett överflöd av problematiska figurer i den miljön.