Jämställdhet och sambo..

Dubbelmoralen handlar inte om vad som rättfärdigar vad utan att så gott som alla människor gör moraliska tvivelaktigheter. Vem är du att döma andra?
Att ha en personlig moral handlar inte om att döma andra - det handlar om att själv inte bidra till sådant man tycker är fel! Om jag tycker att prostitution är fel, så vill jag inte bidra till det genom att guida torskarna till bästa bordellen i stan. Bara så, inget annat, inget dömande, bara eget agerande i enlighet med egen moral.
 
Håller med och tar ditt inlägg för att ställa min fråga igen.

Vad är det för skillnad?, här rasar många över ett strippbesök (och jag håller med i mkt om tankesättet) men ( en del, faktiskt samma användare ) samtidigt, när någon undrar över sin killes porrsurfande tycker att den undrande är nojjig och det hör till med egen sexualitet etc.

Är det värre att gå på strippklubb än att titta på porr hemma?
Eller vad sätter normen i detta läget ?
Den största anledningen till att människor generellt har större acceptans för porr är nog att den helt enkelt är vanligare att konsumera, man måste förhålla sig till den på något sätt eftersom man oftare konfronteras med det scenariot, samt att det finns en viss distans mellan de som gjort porren och de som konsumerar. Den distansen finns inte i strippklubbar, det är ett direkt möte och transaktion med den/de som erbjuder tjänsten och man kan inte slå ifrån sig innebörden av den transaktionen på det sätt som många säkert gör när de tittar på stulen gratisporr på nätet och ignorerar industrin bakom det de ser.
(Sedan finns det praktiska skillnader som varierar från klubb till klubb, dvs i vissa fall kanske man undrar huruvida klubben de gick på var en ren strippklubb eller erbjöd annat utöver nakendans, kanske något åt det mer olagliga hållet?)

Det finns även skillnader i hur porren och övriga sexindustrin närmar sig problemet med ömsesidighet, vilket får betraktas som det stora feministiska problemet med hela industrin, det kan också vara värt att notera. Just inom porren har man börjat tala om sådant som entusiastiskt samtycke (det handlar kanske mest om att man vill höja sin status av ekonomiska skäl, det finns exempel på att det är mycket snack och lite verkstad) på ett sätt som aldrig skulle fungera när det gäller exempelvis strippklubbar. Du kan möjligtvis övertyga vissa utomstående om att porrscener innehåller ett slags entusiastiskt samtycke genom diverse givna förutsättningar och åtgärder, men att hävda att samma förhållande skulle gälla för strippklubbar vore bisarrt. För det första kan vem som helst kan komma in genom dörren, det vore löjligt att antyda att jag skulle känna mig genuint entusiastisk inför att klä av mig inför precis alla jag dansat för på en kväll. (Givetvis finns bilden av någon som ser jobbet som ett enda stort party även här, men det är inte ett allvarligt menat argument på samma sätt som det börjar användas inom porren utan främst en förenklad bild man använder för att sälja in sin verksamhet.)
Nu tror jag visserligen inte att de som ser porr som mer ok än strippklubbar har reflekterat särskilt mycket över just den här skillnaden, jag tror inte att majoriteten av de som konsumerar porr följer debatten utanför de scener som spelas, men ville ändå uppmärksamma att det finns en slags feministisk konversation inom sexindustrin som ser helt olika ut beroende på vilken del man talar om. Porren har en ganska unik debatt på gång som snabbt skulle rasa ihop i (alla?) andra delar av industrin.

Med det sagt kan jag tillägga att de största problemen jag har med ts sambo som sagt inte är hans besök på klubben utan det att han säger åt henne att skyla sig, samt att han inte vill protestera när kvinnor ofredas. Jag har självklart träffat värre än så i strippklubbar men jag har också träffat bättre. För mig gör det mannen i fråga till en typ av bottenskrap. Jag kan hitta män med större potential än så i klubbarna, även om jag inte skulle börja med att leta där och definitivt skulle bli skeptisk om jag fick reda på att någon hade för vana att gå på klubbar eftersom det finns ett överflöd av problematiska figurer i den miljön.
 
Nja, jag tror ju inte bara att det handlar om att "ha råd" att stå upp för en viss moral och vissa värderingar, utan också att det på sikt också kan finnas ett affärsmässigt värde i det. Annars skulle företag knappast sträva efter att till exempel få lov att miljömärka och fairtrade-märka sina varor...

Du pratar mycket om varor från Asien, och självklart har du en poäng där - en hel del produkter är producerade under för människorna och miljön vidriga förhållanden, och där finns många regimer, bland annat den kinesiska, som förtrycker sina medborgare. Jag undviker sådant som jag VET är dåligt, men mycket glider säkert igenom... Vet faktiskt inte ens om det går att konsekvent undvika varor från t.ex. Kina, så långt har jag själv aldrig försökt att dra det.

Men jag tycker du missar lite av poängen med personlig moral. Att ha en personlig moral behöver inte betyda att man är moraliskt perfekt - det tror jag inte att någon människa är - utan om att man försöker handla i enlighet med någon sorts övertygelse. Tycker jag att prostitution, tjurfäktningar och slavarbete är fel, så gör jag mitt bästa för att motarbeta det eller i alla fall inte medvetet gynna det, liksom... Och detta alldeles oavsett mina eventuella tillkortakommanden på andra områden.

Nu var det inte att du inte besökte stripkubbar som landsbygdsbo ifrågasatte utan moraliserandet över vad andra gör.
 
Den största anledningen till att människor generellt har större acceptans för porr är nog att den helt enkelt är vanligare att konsumera, man måste förhålla sig till den på något sätt eftersom man oftare konfronteras med det scenariot, samt att det finns en viss distans mellan de som gjort porren och de som konsumerar. Den distansen finns inte i strippklubbar, det är ett direkt möte och transaktion med den/de som erbjuder tjänsten och man kan inte slå ifrån sig innebörden av den transaktionen på det sätt som många säkert gör när de tittar på stulen gratisporr på nätet och ignorerar industrin bakom det de ser.
(Sedan finns det praktiska skillnader som varierar från klubb till klubb, dvs i vissa fall kanske man undrar huruvida klubben de gick på var en ren strippklubb eller erbjöd annat utöver nakendans, kanske något åt det mer olagliga hållet?)

Det finns även skillnader i hur porren och övriga sexindustrin närmar sig problemet med ömsesidighet, vilket får betraktas som det stora feministiska problemet med hela industrin, det kan också vara värt att notera. Just inom porren har man börjat tala om sådant som entusiastiskt samtycke (det handlar kanske mest om att man vill höja sin status av ekonomiska skäl, det finns exempel på att det är mycket snack och lite verkstad) på ett sätt som aldrig skulle fungera när det gäller exempelvis strippklubbar. Du kan möjligtvis övertyga vissa utomstående om att porrscener innehåller ett slags entusiastiskt samtycke genom diverse givna förutsättningar och åtgärder, men att hävda att samma förhållande skulle gälla för strippklubbar vore bisarrt. För det första kan vem som helst kan komma in genom dörren, det vore löjligt att antyda att jag skulle känna mig genuint entusiastisk inför att klä av mig inför precis alla jag dansat för på en kväll. (Givetvis finns bilden av någon som ser jobbet som ett enda stort party även här, men det är inte ett allvarligt menat argument på samma sätt som det börjar användas inom porren utan främst en förenklad bild man använder för att sälja in sin verksamhet.)
Nu tror jag visserligen inte att de som ser porr som mer ok än strippklubbar har reflekterat särskilt mycket över just den här skillnaden, jag tror inte att majoriteten av de som konsumerar porr följer debatten utanför de scener som spelas, men ville ändå uppmärksamma att det finns en slags feministisk konversation inom sexindustrin som ser helt olika ut beroende på vilken del man talar om. Porren har en ganska unik debatt på gång som snabbt skulle rasa ihop i (alla?) andra delar av industrin.

Med det sagt kan jag tillägga att de största problemen jag har med ts sambo som sagt inte är hans besök på klubben utan det att han säger åt henne att skyla sig, samt att han inte vill protestera när kvinnor ofredas. Jag har självklart träffat värre än så i strippklubbar men jag har också träffat bättre. För mig gör det mannen i fråga till en typ av bottenskrap. Jag kan hitta män med större potential än så i klubbarna, även om jag inte skulle börja med att leta där och definitivt skulle bli skeptisk om jag fick reda på att någon hade för vana att gå på klubbar eftersom det finns ett överflöd av problematiska figurer i den miljön.
Att han säger åt henne att skyla sig är för mycket av hederskultur för mig, och av att han förhåller sig possessiv till henne(s kropp).

Att han överhuvudtaget inte tar diskussionen, visar vilken värdelös livskamrat och SAMTALSPARTNER (genom livet) han är.

Fö svarade du nu på några saker jag ville fråga dig. Ingen tänker så bra om de här sakerna som du!
 
Den största anledningen till att människor generellt har större acceptans för porr är nog att den helt enkelt är vanligare att konsumera, man måste förhålla sig till den på något sätt eftersom man oftare konfronteras med det scenariot, samt att det finns en viss distans mellan de som gjort porren och de som konsumerar. Den distansen finns inte i strippklubbar, det är ett direkt möte och transaktion med den/de som erbjuder tjänsten och man kan inte slå ifrån sig innebörden av den transaktionen på det sätt som många säkert gör när de tittar på stulen gratisporr på nätet och ignorerar industrin bakom det de ser.
(Sedan finns det praktiska skillnader som varierar från klubb till klubb, dvs i vissa fall kanske man undrar huruvida klubben de gick på var en ren strippklubb eller erbjöd annat utöver nakendans, kanske något åt det mer olagliga hållet?)

Det finns även skillnader i hur porren och övriga sexindustrin närmar sig problemet med ömsesidighet, vilket får betraktas som det stora feministiska problemet med hela industrin, det kan också vara värt att notera. Just inom porren har man börjat tala om sådant som entusiastiskt samtycke (det handlar kanske mest om att man vill höja sin status av ekonomiska skäl, det finns exempel på att det är mycket snack och lite verkstad) på ett sätt som aldrig skulle fungera när det gäller exempelvis strippklubbar. Du kan möjligtvis övertyga vissa utomstående om att porrscener innehåller ett slags entusiastiskt samtycke genom diverse givna förutsättningar och åtgärder, men att hävda att samma förhållande skulle gälla för strippklubbar vore bisarrt. För det första kan vem som helst kan komma in genom dörren, det vore löjligt att antyda att jag skulle känna mig genuint entusiastisk inför att klä av mig inför precis alla jag dansat för på en kväll. (Givetvis finns bilden av någon som ser jobbet som ett enda stort party även här, men det är inte ett allvarligt menat argument på samma sätt som det börjar användas inom porren utan främst en förenklad bild man använder för att sälja in sin verksamhet.)
Nu tror jag visserligen inte att de som ser porr som mer ok än strippklubbar har reflekterat särskilt mycket över just den här skillnaden, jag tror inte att majoriteten av de som konsumerar porr följer debatten utanför de scener som spelas, men ville ändå uppmärksamma att det finns en slags feministisk konversation inom sexindustrin som ser helt olika ut beroende på vilken del man talar om. Porren har en ganska unik debatt på gång som snabbt skulle rasa ihop i (alla?) andra delar av industrin.

Med det sagt kan jag tillägga att de största problemen jag har med ts sambo som sagt inte är hans besök på klubben utan det att han säger åt henne att skyla sig, samt att han inte vill protestera när kvinnor ofredas. Jag har självklart träffat värre än så i strippklubbar men jag har också träffat bättre. För mig gör det mannen i fråga till en typ av bottenskrap. Jag kan hitta män med större potential än så i klubbarna, även om jag inte skulle börja med att leta där och definitivt skulle bli skeptisk om jag fick reda på att någon hade för vana att gå på klubbar eftersom det finns ett överflöd av problematiska figurer i den miljön.
Som alltid väl genomtänkta svar av dig och intressanta. Jag undrar varför du ser det som mer problematiskt att mannen sa åt TS att skyla sig, än att gå på strippklubben? Jag kan förstå det ur en normaliseringsprocess i deras relation men jag kan inte riktigt se hur det skulle vara mindre problematiskt riktigt. Upplys mig gärna!
 
Att han säger åt henne att skyla sig är för mycket av hederskultur för mig, och av att han förhåller sig possessiv till henne(s kropp).

Att han överhuvudtaget inte tar diskussionen, visar vilken värdelös livskamrat och SAMTALSPARTNER (genom livet) han är.

Fö svarade du nu på några saker jag ville fråga dig. Ingen tänker så bra om de här sakerna som du!
Exakt!

Ja, förutom det att han gör en del andra fel så är också det att han inte ens vill diskutera det hela ett tecken på att det är fullständigt meningslöst att fortsätta ihop. Vissa går det att föra samtal med, och även om man inte kan förvänta sig förändring utan måste ta ställning till nuet finns det åtminstone en förhoppning om att ens eget perspektiv ska spela någon roll och ha betydelse. Men när det handlar om någon som inte vill förklara sig, inte vill resonera eller reflektera, inte vill engagera sig utöver att se till vad han själv har att tjäna eller förlora på ett fenomen, inte vill ta in sin partners upplevelser, känslor eller åsikter, då är ju även den lilla, men egentligen ganska grundläggande, förhoppningen om att en partner värderar ens tankar och funderingar som bortblåst. Man kan nästan lika gärna slå sig ihop med en tegelvägg.

Och tack! :o Det är bara att fråga på om du har frågor! Det brukar faktiskt vara ganska sällan jag får medhåll på det här ämnet, inom sexindustrin ses jag generellt som alltför kritisk (även om det finns andra som för resonemang som på flera sätt påminner om mina drar de oftast andra slutsatser) och utanför ses jag generellt som alltför tillåtande på olika sätt.
 
Som alltid väl genomtänkta svar av dig och intressanta. Jag undrar varför du ser det som mer problematiskt att mannen sa åt TS att skyla sig, än att gå på strippklubben? Jag kan förstå det ur en normaliseringsprocess i deras relation men jag kan inte riktigt se hur det skulle vara mindre problematiskt riktigt. Upplys mig gärna!
Tack så mycket, och bra fråga! Det har hunnit bli lite sent och jag måste fundera en del på mitt svar för annars finns det en risk att det blir väldigt långt och invecklat, men jag ska svara så fort jag har tid.
 
Den största anledningen till att människor generellt har större acceptans för porr är nog att den helt enkelt är vanligare att konsumera, man måste förhålla sig till den på något sätt eftersom man oftare konfronteras med det scenariot, samt att det finns en viss distans mellan de som gjort porren och de som konsumerar. .

Tack för svar.
Det var intressant.:)

Men förstår ändå inte riktigt, jag har svårt att se att något som är lättillgängligt och på "avstånd" skulle säga att de som konsumerar har sundare värderingar?

För här klassas mannen direkt som en med "taskig kvinnosyn" (förenklar, det finns andra uttryck), och det enbart i många inlägg p.g.a strippklubbsbesök.

Medans vissa som skriver det konsumerar porr? hur går det ihop?
 
Som alltid väl genomtänkta svar av dig och intressanta. Jag undrar varför du ser det som mer problematiskt att mannen sa åt TS att skyla sig, än att gå på strippklubben? Jag kan förstå det ur en normaliseringsprocess i deras relation men jag kan inte riktigt se hur det skulle vara mindre problematiskt riktigt. Upplys mig gärna!
Jag tycker också att det är fan så mycket mer problematiskt. Att han skyller på grupptrycket när det gäller att gå på strippklubb ser jag som nåt slags slapphet och lökiga värderingar. Men att han uppenbarligen ser henne som "sin", som bara han får titta på och dessutom tar sig rätten att försöka uppfostra henne på den punkten - det ser jag som ren maktutövning och värderingar som är långt värre än lökiga.

Jag hade en ung skyddsling från en kultur med patriarkalisk kvinnosyn som berättade att han bett sin flickvän på sig blusen när de var på en badplats. Den diskussion detta ledde till mellan honom och mig varade i flera dagar. :meh:
 
Jag tycker också att det är fan så mycket mer problematiskt. Att han skyller på grupptrycket när det gäller att gå på strippklubb ser jag som nåt slags slapphet och lökiga värderingar. Men att han uppenbarligen ser henne som "sin", som bara han får titta på och dessutom tar sig rätten att försöka uppfostra henne på den punkten - det ser jag som ren maktutövning och värderingar som är långt värre än lökiga.

Jag hade en ung skyddsling från en kultur med patriarkalisk kvinnosyn som berättade att han bett sin flickvän på sig blusen när de var på en badplats. Den diskussion detta ledde till mellan honom och mig varade i flera dagar. :meh:


Att han är medveten om mänskliga mekanismer som grupptryck tycker jag visar på självdistans. Sedan är det säkert som så att han inte tycker att det är allvarligt att gå på strippklubb, vad nu faran skulle vara med det kan man fråga.

Många svenska kvinnor är så förtvivlat ängsliga och känsliga för allt som rör deras kroppar. Om jag varit på väg att ta in tidningen i kalsongerna och min fru påtalat det så hade jag inte brytt mig. Många kvinnor som ovan gör en alldeles för stor grej av det. Man kan tycka att de borde ha självdistans nog och inse att de påverkats till sin inställning och kunna diskutera saken lugnt och sansat.

Att inse att vad acceptabel klädsel är skiljer sig åt baserat på kultur och att de själva säkert skulle säga till sin man om han velat gå på fest naken.
 
Senast ändrad:
Att han är medveten om mänskliga mekanismer som grupptryck tycker jag visar på självdistans. Sedan är det säkert som så att han inte tycker att det är allvarligt att gå på strippklubb, vad nu faran skulle vara med det kan man fråga.

Många svenska kvinnor är så förtvivlat ängsliga och känsliga för allt som rör deras kroppar. Om jag varit på väg att ta in tidningen i kalsongerna och min fru påtalat det så hade jag inte brytt mig. Många kvinnor som ovan gör en alldeles för stor grej av det. Man kan tycka att de borde ha självdistans nog och inse att de påverkats till sin inställning och kunna diskutera saken lugnt och sansat.

Att inse att vad acceptabel klädsel är skiljer sig åt baserat på kultur och att de själva säkert skulle säga till sin man om han velat gå på fest naken.

Det beror väl också på varför man ber partnern klä på sig.
På fest går man ju inte naken om det inte är en väldigt speciell typ av fest.
På vanlig fest vore det opassande. Man kan då om ens partner drabbats av sinnesförvirring be den klä sig för att de andra ska SLIPPA se en naken karl.
Men här verkar ju ts kille be henne skyla sig i en situation där det är helt normalt att vara lättklädd. Och han gör det för SIN skull. För att han verkar svartsjuk/kontrollerande.
Det är skillnad för mig.
 
Det beror väl också på varför man ber partnern klä på sig.
På fest går man ju inte naken om det inte är en väldigt speciell typ av fest.
På vanlig fest vore det opassande. Man kan då om ens partner drabbats av sinnesförvirring be den klä sig för att de andra ska SLIPPA se en naken karl.
Men här verkar ju ts kille be henne skyla sig i en situation där det är helt normalt att vara lättklädd. Och han gör det för SIN skull. För att han verkar svartsjuk/kontrollerande.
Det är skillnad för mig.

Så du menar att kvinnan tyckt det varit ok om han gått på stan naken med henne där folk hade tyckt att det vore roligt? Naturligtvis handlar det även om att hon tänker på sig själv när hon säger till. För att hon ska slippa skämmas genom honom.

Vad som är passande varierar. Däremot är det normalt att ha vissa krav på hur partnern klär sig. Det är inget konstigt i det. Även om det är för ens egen skull.
 
Som alltid väl genomtänkta svar av dig och intressanta. Jag undrar varför du ser det som mer problematiskt att mannen sa åt TS att skyla sig, än att gå på strippklubben? Jag kan förstå det ur en normaliseringsprocess i deras relation men jag kan inte riktigt se hur det skulle vara mindre problematiskt riktigt. Upplys mig gärna!

För mig är det att ingen man säger åt mig vad jag ska ha på mig och vad som är lämpligt. Att jag inte är för alla att se ger mig läskiga ägandevibbar som jag kan vara utan.
Min "dejt" går som sagt på den typen av klubbar och det har jag inga problem med.
 
Så du menar att kvinnan tyckt det varit ok om han gått på stan naken med henne där folk hade tyckt att det vore roligt? Naturligtvis handlar det även om att hon tänker på sig själv när hon säger till. För att hon ska slippa skämmas genom honom.

Vad som är passande varierar. Däremot är det normalt att ha vissa krav på hur partnern klär sig. Det är inget konstigt i det. Även om det är för ens egen skull.
Det är väl ändå aningen skillnad att gå naken på stan och därigenom bli ombedd klä på sig mot att sola (på, vad jag antar, strand eller liknande område).
 
Det beror väl också på varför man ber partnern klä på sig.
På fest går man ju inte naken om det inte är en väldigt speciell typ av fest.
På vanlig fest vore det opassande. Man kan då om ens partner drabbats av sinnesförvirring be den klä sig för att de andra ska SLIPPA se en naken karl.
Men här verkar ju ts kille be henne skyla sig i en situation där det är helt normalt att vara lättklädd. Och han gör det för SIN skull. För att han verkar svartsjuk/kontrollerande.
Det är skillnad för mig.
Men varför i helvete skulle någon gå naken på fest? Det är ju ett fullständigt nonsensexempel.
 
Det är väl ändå aningen skillnad att gå naken på stan och därigenom bli ombedd klä på sig mot att sola (på, vad jag antar, strand eller liknande område).

Naken, trasig kostym etc. Välj du exempel. Poängen är att så gott som alla människor har utseendemässiga krav på sin partner. Det är således i sig inget konstigt att TS man ställer utseendemässiga krav på henne. Det är normalt beteende.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp