Jämställdhet och sambo..

Det här är tyvärr inget kulturbetingat beteende. Jag har tonåringar i min närhet, och en av dem, en 16-årig tjej, har ett förhållande med en helt vanlig svensk kille, också 16 år, som uppvisar ett helt obegripligt kontrollbeteende. Hon ska inte ha makeup när hon går ut bland folk, inte stoppa ner t-shirten i linningen (det ser för sexigt ut), helst inte umgås speciellt mycket med andra - och absolut inte samtala ingående med andra när han är med, då "...blir han snart förbannad!" Hon ska akta på sitt beteende för att inte "trigga honom". Helst ska de bara tillbringa dagarna inomhus, i sängen, med nerdragna gardiner. Jag är helt mållös och förstår inte hur en smart ung tjej, uppvuxen med normala värderingar, går med på detta en minut.

Jag ser liknande tendenser då och då, även om just detta exempel är extremt. Eller är det? De jag nämnt ovan är helt vanliga svenska ungdomar och ingen tycks höja ett ögonbryn över tillståndet. En del tycks till och med mena, att det är ett bevis på kärlek och något smickrande.
Personer som är kontrollerande och extremt svartsjuka finns i alla kulturer och kön. Det märkliga är som du säger att partnern accepterar det.
 
Om nu någon man vill leva så, då är det upp till honom. Jag tror knappast att det är ovanligt med kvinnor som kontrollerar sin partner.

Att någonting inte är ovanligt, innebär inte att det är rätt - jag tror det är väldigt få människor som vill bli styrda på det viset (OM man mot förmodan vill bli kontrollerad är det extra viktigt, motsägelsefullt nog, att det sker genom en ömsesidig överenskommelse) och därför är det viktigt att bemöta sådana frågeställningar som TS öppnat genom att stötta och tala om att utanför lagen har ingen rätt att bestämma över en annan människa.
Håller du med om det?
 
Får man fråga om du haft samma åsikt om det handlat om en kvinna som ville minska ner på sin pojkväns spelande?
Men, spelande är en annan sak. Liksom supande, knarkande, etc etc. Det är något som folk blir beroende av, förlorar pengar på, osv. Att gå lättklädd på en badstrand, som alla andra, en varm sommardag, är nåt HELT annat! Och den som vill förhindra det har tydliga problem, vill inte att andra ens ska få se henne, eftersom hon är "hans".
 
Vad är det som säger att han inte är en traditionellt trångsynt svensk man, du är ju det? Dubbelmoral är ju rätt vanligt när det gäller många män, de får medan deras partner får inte.
Hade en partner (många år sedan) som så åt mig att inte snusa "för att kvinnor inte gör det". :meh: Själv snusade han och rökte hur mycket som helst, men det var tydligen skillnad. :grin:
Kan säga att den relationen inte blev särskilt långvarig.

För övrigt låter situationen ganska mycket likt Ts med hennes sambo. :crazy:
Jag flyttade också dit, 45 mil ifrån mina vänner och min familj.
Han hade en massa åsikter om vad jag skulle göra och inte göra.
Jag skulle vara trevlig mot hans vänner men inte "för" trevlig" osv.
Hans moral var även tvivelaktig i andra sammanhang och han hade antagligen även problem med alkohol.
Respekten för kvinnor var inte särskilt stor och ibland hoppade det fula grodor ur munnen.

Jag fick tydliga problem med mitt mående, jag gick upp i vikt och fick depressiva symtom för första gången i mitt liv.
Jag var förvirrad och mådde dåligt, men förstod inte varför. Jag hade ständigt ont i magen och sov dåligt. Jag fick även en anafylaktisk chock helt plötsligt av ett läkemedel (NSAID) jag tagit i åratal.

På något vis förstod jag ändå att jag mådde dåligt av relationen och flyttade hem efter tre månader.
Tack och lov hade jag min lägenhet kvar, dock uthyrd så jag bodde inneboende ett par månader.
Såhär i efterhand tror jag det skulle kunna vara en man som skulle kunna misshandla.

Och ja, han var en svensk man i trettioårsåldern med blont hår och blåa ögon. :grin:

@thelonelyone lägg benen på ryggen och dra därifrån. Det finns bättre män och även om han vore den sista på jorden så är det inte värt det.
 
Att någonting inte är ovanligt, innebär inte att det är rätt - jag tror det är väldigt få människor som vill bli styrda på det viset (OM man mot förmodan vill bli kontrollerad är det extra viktigt, motsägelsefullt nog, att det sker genom en ömsesidig överenskommelse) och därför är det viktigt att bemöta sådana frågeställningar som TS öppnat genom att stötta och tala om att utanför lagen har ingen rätt att bestämma över en annan människa.
Håller du med om det?

Jo visst, men jag utgår från att TS förstår det.

Sedan menar jag att det är normalt och sunt beteende att anpassa sig för att tillfredsställa partners behov. Den som inte gör det får det i stort sett omöjligt att klara ett långvarigt förhållande eftersom partnern inte skulle få sina behov tillfredställda och sannolikt göra slut.

I ett förhållande och i livet i allmänhet måste man väljs att göra saker som man inte vill för att det ska fungera i längden.
 
Det är de männen du får om du inte är attraktiv på äktenskapsmarknaden.

De bra männen är övre medelklass alternativt överklass. Högutbildade och har bra jobb. Har haft stabila hemförhållanden och är sociala, mentalt mogna och ansvarsfulla.

Menar du alltså att dessa "bra män" på "äktenskapsmarknaden" utöver sin klasstillhörighet, höga utbildningar och stabila bakgrund också har en vilja att gå på sex-klubbar alternativt inte kan tacka nej när kompisarna går TROTS sin mentala mognad och ansvarsfullhet?

Jag svimmar (medan jag förundrat plutar med läpparna och viftar på ögonfransarna).
 
Jo visst, men jag utgår från att TS förstår det.

Sedan menar jag att det är normalt och sunt beteende att anpassa sig för att tillfredsställa partners behov. Den som inte gör det får det i stort sett omöjligt att klara ett långvarigt förhållande eftersom partnern inte skulle få sina behov tillfredställda och sannolikt göra slut.

I ett förhållande och i livet i allmänhet måste man väljs att göra saker som man inte vill för att det ska fungera i längden.
Då kan ju han anpassa sig till nutid och inse att hans åsikter inte hör hemma i ett modernt samhälle.
 
Jo visst, men jag utgår från att TS förstår det.

Sedan menar jag att det är normalt och sunt beteende att anpassa sig för att tillfredsställa partners behov. Den som inte gör det får det i stort sett omöjligt att klara ett långvarigt förhållande eftersom partnern inte skulle få sina behov tillfredställda och sannolikt göra slut.

I ett förhållande och i livet i allmänhet måste man väljs att göra saker som man inte vill för att det ska fungera i längden.

Ts öppnade en diskussion om saken och det tyder oftast på att man behöver lite hjälp och stöttning. Att inse att människan man valt att starta upp ett förhållande med inte är den man först trodde är inte så jäkla lätt alltid.

Och det är en jätteskillnad mellan att försöka skapa en samvaro tillsammans och "Anpassa sig" efter sin partners "behov".
Jag ska till exempel inte behöva anpassa min klädsel efter partners behov av att äga Min kropp! Att inte det är rätt och slätt självklart för alla människor är både trist och tråkigt och obegripligt.
 
Sedan menar jag att det är normalt och sunt beteende att anpassa sig för att tillfredsställa partners behov. Den som inte gör det får det i stort sett omöjligt att klara ett långvarigt förhållande eftersom partnern inte skulle få sina behov tillfredställda och sannolikt göra slut.

:laugh:
Du menar att detta med att kvinnan ska klä på sig en blus på badstranden ingår i hans "behov".:crazy:O_o
Du har verkligen sunkiga värderingar.
 
Jo visst, men jag utgår från att TS förstår det.

Sedan menar jag att det är normalt och sunt beteende att anpassa sig för att tillfredsställa partners behov. Den som inte gör det får det i stort sett omöjligt att klara ett långvarigt förhållande eftersom partnern inte skulle få sina behov tillfredställda och sannolikt göra slut.

I ett förhållande och i livet i allmänhet måste man väljs att göra saker som man inte vill för att det ska fungera i längden.
Men, kan inte du ta dina floskler och gå någon annanstans med dom. :wtf:
Du kommer aldrig någonsin få något medhåll här ändå hur mycket du än klär in dina sunkiga värderingar i massa fina ord.
Du säger samma sak hela tiden men använder bara olika ord för att formulera dig.
Tröttsamt så det förslår! :banghead:
 
250px-Internet_Troll_velu_ill_artlibre_jnl.jpg
 
Det är irrelevant om han är nysvensk eller svensk. Poängen är att i dagens Sverige kan hans beteende vara normalt.

P.S. Jag är en ovanligt öppen svensk man. Det är en av anledningarna till att jag så ledigt kan diskutera dessa frågor ur olika perspektiv. Inte bara mitt eget. D.S.
Mitt ex ansåg att minsta urringning var för mycket.. Det förhållandet slutade med en dom för grov kvinnofridskränkning.
 
Om kvinnor är närvarande räknas de inte. Det hör till god ton att inte vara sexistisk i kvinnor s närvaro och det vet män om.

Litet klipp som var rätt. "Det hör till god ton att inte vara sexistisk." Punkt. Du skulle bli förvånad om du visste vilken social skada du ådrar dig genom att vara sexistisk. Inte tillräcklig, men större än du tror. Den sociala skadan att påtala problemet existerar oftast inte, för en liten bit in under ytan, förstår många män hur fel det är. Vågar en säga ifrån, hänger nästan alltid fler på som då vågar. Och vips, inte en jävel kvar som försvarar sexismen brukar det bli.

Så prova nästa gång, jag lovar, det är ofarligare än du tror !
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 018
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp