Ville han inte vara hemma med sitt barn alls?I vårt fall där jag tagit i stort sett hela föräldrarledigheten har det främst berott på ekonomin. Min sambo tjänar så mycket mer än mig att vi skulle förlora minst 10000kr i månaden om han var hemma jämfört med att jag var det. Vi skulle knappt ha råd att bo kvar i huset då.
Jag hade inte heller något emot att vara hemma hela tiden. Speciellt nu i efterhand är jag jätteglad för de här sista månaderna eftersom det var väldigt mycket roligare att vara hemma med en 1 åring än en nyfödd.
Vad säger din man? Hur tänker han runt att du var hemma länge men inte han?Men familjen själv kanske inte tycker det är tråkigt? Visst man kan se det i ett större perspektiv med att jämställdheten ska gå framåt men för min egen del så ser jag på min egen familj i första hand och jag är oerhört tacksam att jag kunde vara hemma så länge som jag kunde.
För dig? Hur var det för barnets pappa då? Hade han ingen talan?För mig fanns det inget alternativ - skulle någon tvingat iväg mig att jobba hade jag nog brutit ihop. Jag hade ett extremt närhetsbehov av mitt barn.
Vad vill din man då? Du skriver bara om vad du vill, inte om vad han vill.Nåväl.. jag kommer vara hemma mer än min man. Dels för att jag ammar, min dotter har inte flaska, och dels för att jag vill det.
Du vill och han accepterar? Vad vill han då?Jag är hormonell och vill inte lämna mitt barn länge nog för att jobba just nu. Även om jag vet att han skulle ha det bra med sin pappa. Vi skulle kunna göra så redan nu, då pappan är ledig torsdag-söndag varje vecka (och många hela veckor). Men det är inget jag vill. Och det accepterar mannen.
Jag tycker det är en bra infallsvinkel. Å andra sidan så verkar just kvinnans vilja vara rätt styrande om man ser citaten här ovanför.Istället för att ifrågasätta kvinnor som är hemma så mycket kanske man kunde lägga på fokuset på att ifrågasätta män som är hemma väldigt lite? Om man ni måste ifrågasätta någon. Fokuset tycks alltid hamna på att det är kvinnorna som gör fel val, som hamnar i "fällor", som får stå till svars för att kvinnor som grupp har sämre position på arbetsmarknaden,
Ja. Precis min reflektion också - illustrerat med några av citatenJag tror männen behöver stå på sig i denna fråga. En del/många kvinnor verkar utgå ifrån att de har störst bestämmande rätt i denna fråga
Jag är otroligt nyfiken på vad männen tänker.Tycker inte alls männen diskuteras på samma sätt. Mycket härleds till kvinnans val, som amning. Inget skammande av männen, däremot ifrågasätts kvinnorna som väljer att leva med dessa män.