Jämställdhet och föräldraledighet

En fråga. Finns det några andra skattemedel vi får av staten som inte kommer med krav? Det vanligaste argumentet jag hört (oavsett om det är föräldrar eller ej) är att staten inte ska lägga sig familjens ekonomi (redan där sätts ju fokus på pengar istället för barntid). Men det är väl liksom hela poängen med att det betalas ut av just staten eller vad missar jag?

Detta är en bra poäng som jag inte vet om nån lyft tidigare (men det kanske också hör till den andra tråden).

Men om man av olika anledningar inte tar lika många dagar men ändå är hemma? Min sambo var hemma första 4 månaderna utan att ta en dag, tex.
Men det går inte att basera strukturer i samhället eller statistik utan underlag och då blir det ju uttaget av FL man har att utgå ifrån.

Och eg tycker inte jag att enskilda familjer är intressanta att titta på utan just strukturerna i samhället.
Det finns ju statistik även på föräldraledighet. Alltså inte bara uttag av dagar utan ledighet.
Statistiken visar att män på gruppnivå är hemma lika länge som deras uttag av dagar antyder. Kvinnor är hemma mycket längre än antal dagar antyder.
Så på gruppnivå är det väldigt ovanligt att män varit föräldralediga mer än de har tagit ut dagar. Individuella undatag finns såklart.

Jag får väl snarare uppfattningen att i länder med snålare/snävare föräldraförsäkringar (dvs de flesta) så blir större andel kvinnor helt enkelt hemmamammor/hemmafruar i samband med att de får barn. Sverige har ju både kanske världens generösaste föräldraförsäkring OCH högst andel sysselsatta kvinnor: https://arbetet.se/2015/03/06/nordiska-kvinnor-leder-jobbligan/
Det går såklart åt båda hållen. Dvs de riktigt högutbildade kvinnorna med hög lön skaffar någon som tar hand om barnen och jobbar mycket. De mittimellan kan gå åt endera hållet men säkert flest åt hemmafru. Av de som har lägst lön kanske lite fler jobbar igen.

Sverige har höst andel sysselsatta kvinnor men vi har också en stor ojämvikt i jämförelse med många andra länder att det är lite mer uppdelat på mansjobb och kvinnojobb. Självklart inverkar att vi faktiskt har förskolor tex där folk kan jobba, till skillnad från länder som har färre förskolor.

Det blir ju inga problem med att kvinnor är hemma från jobbet -hitta vikarie osv om de:
1. inte har ett jobb eftersom de slutat
2 aldrig utbildade sig till läkare eftersom de tänker vara hemma
3 inte har föräldraledighet utan outsourcar den biten

Men tex Italien och tror jag Spanien har ju problem eftersom många kvinnor löser det hela genom att inte skaffa barn alls. Vilket ju de tycker är en bra lösning. Men politikerna vill ju gärna ha barnafödslar.

Senast ändrad:
Tycker inte alls männen diskuteras på samma sätt. Mycket härleds till kvinnans val, som amning. Inget skammande av männen, däremot ifrågasätts kvinnorna som väljer att leva med dessa män.
Att beakta är även att det verkar vara en överväldigande majoritet mammor som skriver här i tråden och argumenterar för att kvinnan ska vara hemma ur ett kvinnoperspektiv -tex amning.

Då blir svaren lätt ur ett kvinnoperspektiv.

När männen i tråden kommer igång och argumenterar varför de inte ska vara hemma ur ett mansperspektiv är jag hundra på att debatten också kommer att gälla dem i högre grad sedan.

Det är ju jättefå kvinnor här som har skrivit att vi valde att dela på föräldraledigheten eftersom han mycket hellre ville arbeta och han kände att han inte ville ha kontakt med sitt barn som bebis eftersom bebisar är ganska tråkiga utan föredrog att vänta tills barnet fyllde 6 och sommarlov med sin föräldraledighet (våra grannar). För då plötsligt så fungerade det väldigt bra med jobbet och joggingmålen och så.

Då tror jag nog att det skulle blivit ett mansperspektiv.

Jag håller inte med. Skulle verkligen inte säga att alla anser att det går att dela lika. Det finns alltid väldigt många anledningar till varför just den familjen, den situationen, den mannen eller kvinnan eller barnet är ett undantag där det verkligen inte går. Och jag menar inte specifikt i tråden utan i samtal om dessa frågor generellt.

Har aldrig hört någon, varken här eller någon annanstans, framföra några generella hinder för att dela lika.

Det går såklart åt båda hållen. Dvs de riktigt högutbildade kvinnorna med hög lön skaffar någon som tar hand om barnen och jobbar mycket. De mittimellan kan gå åt endera hållet men säkert flest åt hemmafru. Av de som har lägst lön kanske lite fler jobbar igen.

Sverige har höst andel sysselsatta kvinnor men vi har också en stor ojämvikt i jämförelse med många andra länder att det är lite mer uppdelat på mansjobb och kvinnojobb. Självklart inverkar att vi faktiskt har förskolor tex där folk kan jobba, till skillnad från länder som har färre förskolor.

Det blir ju inga problem med att kvinnor är hemma från jobbet -hitta vikarie osv om de:
1. inte har ett jobb eftersom de slutat
2 aldrig utbildade sig till läkare eftersom de tänker vara hemma
3 inte har föräldraledighet utan outsourcar den biten

Men tex Italien och tror jag Spanien har ju problem eftersom många kvinnor löser det hela genom att inte skaffa barn alls. Vilket ju de tycker är en bra lösning. Men politikerna vill ju gärna ha barnafödslar.
Nu tar jag det här ur minnet så med reservation för att jag kanske kommer ihåg fel.. Island tror jag man ser som ett bra exempel. Tror de har det jämnaste uttaget av FL internationellt?
De har också flest kvoterade dagar.

Att beakta är även att det verkar vara en överväldigande majoritet mammor som skriver här i tråden och argumenterar för att kvinnan ska vara hemma ur ett kvinnoperspektiv -tex amning.

Då blir svaren lätt ur ett kvinnoperspektiv.

När männen i tråden kommer igång och argumenterar varför de inte ska vara hemma ur ett mansperspektiv är jag hundra på att debatten också kommer att gälla dem i högre grad sedan.

Det är ju jättefå kvinnor här som har skrivit att vi valde att dela på föräldraledigheten eftersom han mycket hellre ville arbeta och han kände att han inte ville ha kontakt med sitt barn som bebis eftersom bebisar är ganska tråkiga utan föredrog att vänta tills barnet fyllde 6 och sommarlov med sin föräldraledighet (våra grannar). För då plötsligt så fungerade det väldigt bra med jobbet och joggingmålen och så.

Då tror jag nog att det skulle blivit ett mansperspektiv.

Ja kvinnoperspektivet är inte konstigt, det konstiga är om man inte uppfattar det.

Och man bör också respektera att många verkligen vill följa normen att det verkligen är vad de vill.

Att i fråga sätta normer hos andra som du skriver ser jag som ett tankefel. Man kan ifrågasätta normer men så fort man knyter det till specifika personer börjar man ifråga sätta dessas val och inte normerna i sig.
Jooo absolut men vi är ju ett samhälle och jag är i alla fall jätteglad nu över att de kvinnor som ville följa normen och verkligen inte ville ha rösträtt tex förlorade den kampen.

Idag är det ju faktiskt få kvinnor, tror jag, ens bland KD som är arga och vill att rösträtten ska bort från kvinnorna igen. Eller universiteten.

Btw, jag tycker den bittra förskoleläraren är bäst :D

Senast ändrad:
Nu tar jag det här ur minnet så med reservation för att jag kanske kommer ihåg fel.. Island tror jag man ser som ett bra exempel. Tror de har det jämnaste uttaget av FL internationellt?
De har också flest kvoterade dagar.

De jobbar också häcken av sig. Eller gjorde i alla fall, vet inte om de återhämtat sig lite från finanskrisen nu kanske.

Nej, det gör jag faktiskt inte. Men om någon menar att amning eller mannens jobb eller whatever gör att det inte går att dela på föräldraledigheten, så kan det ju vara sant för den familjen av olika anledningar, men det är inte sant på gruppnivå, och den som läser den "sanningen" (alltså sann för individen men gäller inte för alla, är vad jag menar, inte att det är lögn) så kan de tro att det gäller för alla. Därför är det så bra med andra som presenterar andra lösningar på samma problem, för att visa att det finns många sätt att tänka kring amning och uppdelning av föräldraledighet. Återigen, jag ifrågasätter inte folks egna val utan själva argumenten, därför att jag inte vill att de ska stå som "sanningar" (alltså allmängiltiga). Kan vi inte sluta prata om individer och börja prata struktur istället? Eller är ämnet uttömt?
Är något sant på individnivå är det givetvis sant på gruppnivå, men då för en delmängd. Det är väl få som tror att deras sanning gäller för alla?

Ja kvinnoperspektivet är inte konstigt, det konstiga är om man inte uppfattar det.
Jag tycker att det är ganska jämna plågor i tråden. De som diskuterar generellt diskuterar kvinnor och män. Men de som svarar på en kvinnas specifika orsaker till att det är omöjligt att dela får kvinnoperspektivet eftersom de svarar på kvinnoperspektivfrågor. Det vore nog oartigt att vända och svara ur ett mansperspektiv på amningsfrågan.

Och, jag är helt för att rakt av dela på föräldraledigheten då jag tror att det är ett krav för att nå jämställdhet (tillsammans med opinionsbildning och en massa andra saker). Men det hör väl mer till den andra tråden.
Om jämställd het är att dela allt exakt lika så stämmer det nästan - det är omöjligt i dagens läge för män att föda barn och amma men i övrigt. Det stämmer dock inte om man menar att alla ska ha lika lön för lika arbete och ha samma chanser i samhället oavsett hur man delar upp ledigheten (och jag tänker mig att båda är hemma åtminstone några månader var men lejonparten). Föräldraförsäkringen bör vara konstruerad och arbetsmarknadens attityd och regler bör anpassas så att man får samma ekonomiska och karriärmässiga möjligheter oavsett hur familjen delar på föräldraledigheten oavsett om det är kvinnan eller mannen som tar merparten av ledigheten.

Galet! Absolut ingen kritik till dig utan bara en fundering kring det absurda i situationen.

Hur tänker de sig att någon som inte ens kan lyfta sitt eget barn på grund av operationen (KS) ska ta hand om detsamma? Den som är föräldraledig ska ju ta hand om barnet, kan en person inte ta hand om barnet verkar ju föräldraledighet inte lämpligt utan sjukskrivning. Blir föräldrarna "tvingade" att ta dubbeldagar då? Eller att den ena är hemma helt utan ersättning?

Ja. Eller ta hjälp av andra, t ex mor-/farföräldrar, med det praktiska och fysiska.

Om jämställd het är att dela allt exakt lika så stämmer det nästan - det är omöjligt i dagens läge för män att föda barn och amma men i övrigt. Det stämmer dock inte om man menar att alla ska ha lika lön för lika arbete och ha samma chanser i samhället oavsett hur man delar upp ledigheten (och jag tänker mig att båda är hemma åtminstone några månader var men lejonparten). Föräldraförsäkringen bör vara konstruerad och arbetsmarknadens attityd och regler bör anpassas så att man får samma ekonomiska och karriärmässiga möjligheter oavsett hur familjen delar på föräldraledigheten oavsett om det är kvinnan eller mannen som tar merparten av ledigheten.

Det är väl vad som händer efter föräldraledigheten som påverkar karriären och ekonomin mest? Det är mycket troligt att kvinnan som tagit mest föräldraledigt går ner i arbetstid och tar mer VAB. Det vet en arbetsgivare!

Skulle fördelningen av själva ledigheten bli jämnare generellt skulle även det som sker efter bli jämnare och därmed även karriärmöjligheterna och ekonomin.

Konsekvenserna av ett ojämt uttag av föräldraledighet sträcker sig enormt mycket längre än den tiden barnet/barnen är riktigt små.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 020
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar