Varför förutsätts alla ha en karriär eller ens kunna göra karriär?
Det finns tydliga tendenser i hur föräldrapenningen används. Medelinkomst och högre utbildning innebär ofta jämnare uttag av föräldrapenning och samma grupp är oftare positiva till kvoterad föräldrapenning. Denna grupp kan man säkert, som du hoppas, knuffa mot än mer delad föräldrapenning genom kvotering. Men då finns redan en strävan åt det hållet, den gruppen bör man då kunna motivera även på andra sätt.
Låginkomstagare är sämre på att dela föräldrapenningen och plockar oftare ut den mer koncentrat så barnen börjar tidigare på förskola. Varför skulle män som idag inte ens plockar ut sina 90 dagar motiveras att plocka ut 240 dagar bara för att föräldrapenningen kvoteras? Alla har inte karriärer, bara den tanken är extremt veklighetsfrånvänd. Det kan handla om egna företag som inte kan sättas på paus eller yrken utan karriärmöjlighet. En grupp kvinnor som oftare än andra är föräldralediga länge är de som jobbar inom offentlig sektor (vård/skola/omsorg). Där finner vi yrken utan karrirärmöjlighet, dålig löneutveckling och dålig arbetsmiljö med mycket stress. Ska mannen utan karriär avstå karriären för att kvinnan ska få en skjuts i sin obefintliga karriär? Att inte dela föräldrapenningen kan handla om något så grundläggande som att få ekonomin att gå ihop. Jag tycker diskussionen blir så skev. Den medvetna och utbildade medelklassen som häcklar de som inte delar lika för man behöver minsan ingen dyr villa, som om alla bodde i villa. Det handlar kanske om att ha råd att flytta från en 1a till en 2a när man får barn.
Det är de som redan är positiva till att dela som vill kvotera. Dela då, möjligheten står er fri. Medan andra grupper som inte alls vill dela ska tvingas till det. Ja jämställdheten kan få en knuff framåt, men enskilda familjer kan få mycket sämre förutsättningar och då i synnerhet barnen som kanshe inte har någon riktigt närvarande förälder efter första året. Jag tycker uppfattning om en strikt delad föräldrapenning utan möjlighet till flexibilitet på många sätt verkar vara ett verklighetsfrånvänt och arrogant medeklassperspektiv.
Hmm, nu utgår du i från att jag har en massa åsikter jag aldrig skrivit.
Nej alla måste inte ha en "karriär" som går uppåt, jag har själv ingen sådan att tala om på nuvarande jobb (jobbar själv inom offentlig sektor och tjänar under medel i Sverige, trots 5 år på universitet) men om jag skulle vara hemma 2 år skulle jag ofrånkomligen halka efter lönemässigt och om jag sedan går ner på deltid lär jag ha ännu mindre chans att visa på min arbetsplats att jag är värd att satsa på lönemässigt. Konstigt nog är männen på min arbetsplats mindre föräldralediga än kvinnorna men exakt samma yrke och arbetsplats.
Att få ekonomin att gå ihop är nog extremt sällan den avgörande faktorn. Räknade själv på mig och min man och trots att han tjänar en hel del mer än mig så skiljer det cirka 400 kr i månaden på om han eller jag är hemma. JA det finns de där den summan är avgörande några enstaka men det kan inte vara för merparten av Sveriges alla föräldrar.
Hur gör kvinnor med egna företag när de får barn?
Sen menar jag inte att det är inom det enskilda paret som mannen ska släppa fram kvinnan karriärmässigt utan ute på arbetsplatserna. Om det är lika sannolikt att en man är hemma lika länge på föräldraledighet som en kvinna kommer det ge dem mer lika förutsättningar på arbetsplatsen än vad det är idag trots diverse regler. Om de dessutom är lika sannolikt att de sedan vabbar lika mycket och går ner i tid i tid lika mycket så hjälper även det till. Arbetsgivarna VET idag att om de anställer en kvinna som är 30 år så är det enormt mycket större risk att hon inom 10 år kommer vara föräldraledig länge, vabba mycket och gå ner i tid än en 30-årig man. De får lagligt inte påverkas av detta men vem tror att de ALDRIG gör det?
Jag kan inte se att uttaget sker det minst jämt ens i medelklassen där jag, mina kollegor och grannar med stor sannolikhet befinner sig. Kanske är det jämnare än för låginkomsttagare men absolut inte i närheten av jämt. Inte verkar de vilja ha fler kvoterade dagar heller.
Om de får 240 dagar öronmärkta tar de kanske ut mer än 90 iaf? (jag har inte sagt att det ska kvoteras 50-50 någonstans) utan att ledigheten bör bli jämnare mellan könen för jämställdhetens skull. Både i föräldraskapet och arbetsmarknaden.
Ingen är tvingad att dela det minsta på FL även trots kvoteringen, frågan är bara vad vi skattebetalare ska sponsra? Jag som kvinna tycker det är rätt trist att sponsra ett system som ger mig nackdelar på arbetsmarknaden. Det kan ju hända att jag vill byta arbetsplats/inriktning en dag vilket brukar vara möjligt i de flesta yrken. Kanske inte kan kallas "karriär" enligt vissa men för mig skulle det vara en viktig del av min arbetskarriär trots att jag kanske inte skulle få större ansvar.
(Obs! Vi bor billigare i vår "dyra" villa än vi gjorde i en 2:a på 65 m2 i ett miljonprogramsområde, nästan halva priset rent kostnadsmässigt)