Ibland undrar om felet ligger hos en själv.
Eller kan man ha så mycket otur så att varannan är en rövhatt?
Det är kvällens tiotusenkronorsfråga.
En sak är säker: det är INTE ditt fel, har aldrig varit och kommer aldrig någonsin att bli! Däremot är det jäkligt praktiskt för rövhattarna om du luras att tro det (oavsett om de medvetet försöker lura dig eller bara "råkar" få det intryckt i dina tankar).
Det är ju tyvärr mycket, mycket vanligt med idiotiska män. Det hänger ihop med hur män förväntas vara, stereotypa könsroller osv. Det är det som alla feminister och andra kloka människor försöker kämpa för att förändra, för allas skull. Tyvärr blir ju sådana människor ofta motarbetade med missuppfattningar i stil med "de försöker bara få kvinnor att bli bättre än män" och andra dumheter.
MEN det finns absolut trevliga och respektfulla män. Tyvärr är de nog färre än rövhattarna. Däremot, när du väl tagit dig bort från din nuvarande partner och har fått landa i allt som hänt, hur han var osv, då har du en enorm fördel inför kommande kontakter med män. Du kommer bli bättre på att känna igen varningssignaler, bli bättre på att ta hand om dig själv, ha lättare för att hålla dig undan från rövhattar och andra respektlösa as och när du dessutom mår bättre så blir det troligen också lättare att råka träffa de bra människorna.
Själv har jag träffat ungefär alla typer av rövhattar som finns, trots att jag ständigt försökt hitta vänner och annat som är trevliga och bättre än föregående idioter. Nu först, efter att ha ägnat ett bra tag åt att verkligen ta hand om mig själv och må bra med mig själv, då har jag börjat hitta en hel mängd bra och trevliga personer. Förut var jag omgiven av respektlösa as. Idag har jag fantastiska vänner av både manligt och kvinnligt kön. Flera av mina manliga vänner är dessutom i seriösa, långvariga förhållanden och jag märker på dem att de är precis lika trevliga mot sina partners som de är mot mig.
Det är absolut lätt att bli negativt inställd till andra, framförallt efter att ha levt länge med en eller flera rövhattar i sin närhet. Men ja, det gäller att inte ta för givet att alla är sådana, bara vara medveten om att sådana finns så att det går att undvika dem. Det löser sig, så småningom, när det är bra läge i livet för det.