Misshandla tillbaka menar du? Det tycker iaf jag låter väldigt lågt!Vad skulle hända om du bara lagade mat åt dig och ungarna och inte lämnade något åt honom?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Misshandla tillbaka menar du? Det tycker iaf jag låter väldigt lågt!Vad skulle hända om du bara lagade mat åt dig och ungarna och inte lämnade något åt honom?
Ja det där får man akta sig för.
Sig själv skall man ju stå ut med hela livet, andra kan man göra sig av med.
Det är trevligt att kunna tycka bra om sig själv och kunna stå för vad man gör inför sig själv.
Det mår man bra av i längden.
Och för att du inte sänker dig till hans nivå.
Beröm dig själv för att du håller på din värdighet.
Äsch, det är ju inte misshandel att inte laga mat till någon.Misshandla tillbaka menar du? Det tycker iaf jag låter väldigt lågt!
Om man utesluter en familjemedlem från något så tycker jag det är en del av psykisk misshandel. Att låtsas som att familjemedlemmen inte fanns. Står mycket om liknande saker på varningstecken-sajten t.ex.Äsch, det är ju inte misshandel att inte laga mat till någon.
Men jag förstår vad du menar och som jag skrev till @Inte_Ung så handlar det mest om att jag vill kunna se mig själv i spegeln och veta att jag ändå försöker bete mig normal.
Om inte annat för att försöka föregå med gott exempel till mina barn.
Jag förstår vad du menar och jag håller med.Om man utesluter en familjemedlem från något så tycker jag det är en del av psykisk misshandel. Att låtsas som att familjemedlemmen inte fanns. Står mycket om liknande saker på varningstecken-sajten t.ex.
...men det är bra att du inte vill ge dig in i nåt sånt lågt spel. Du verkar ha sunda tankar och vara bra på gång nu. Fint! Lycka till!!
Det kan ju vara så att man inte orkar eller att man inte vill ha personen som familjemedlem.Om man utesluter en familjemedlem från något så tycker jag det är en del av psykisk misshandel. Att låtsas som att familjemedlemmen inte fanns.
Fast jag tycker att så länge han en familjemedlem ska han behandlas som en sådan.Det kan ju vara så att man inte orkar eller att man inte vill ha personen som familjemedlem.
TS verkar inte vilja ha mannen som sin familjemedlem.
Kanske förstår han sammanhanget med litet tur.
Och när upphör han att vara det då?Fast jag tycker att så länge han en familjemedlem ska han behandlas som en sådan.
Jag tror att de redan har pratat klarspråk och att det inte gick in.Om man vill få någon att förstå någonting så tycker jag att det brukar funka bättre att prata klarspråk än att hinta med fula gester.
Och när upphör han att vara det då?
Jag tror att de redan har pratat klarspråk och att det inte gick in.
Så den detaljen är liksom överspelad.
Jag tror inte att Vallmo längre är ihop med mannen.Bor man under samma tak och är ihop så hör man till samma familj. Min tolkning.
Fast jag tycker att så länge han en familjemedlem ska han behandlas som en sådan.
Om man vill få någon att förstå någonting så tycker jag att det brukar funka bättre att prata klarspråk än att hinta med fula gester.
Nu måste jag säga nåt.Om man utesluter en familjemedlem från något så tycker jag det är en del av psykisk misshandel. Att låtsas som att familjemedlemmen inte fanns. Står mycket om liknande saker på varningstecken-sajten t.ex.
Ja, det är väl ungefär så jag tänker. Får personligen inte ut något alls av att vara dryg eller dum varken mot honom och naturligtvis inte mot barnen hellerJag tycker det är viktigt att kunna se sig i spegel och gilla den som tittar tillbaka. Visst kan det vara för stunden trevligt med hämnd, men det där ruttnar och sprider sig gärna och rätt vad det är står jag i ett öppet ställningskrig som aldrig har någon god utgång och som inte går att backa sig ur.
"Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig till sin nivå och där vinner de på erfarenhet"
Bor man under samma tak och är ihop så hör man till samma familj. Min tolkning.
Tycker det är onödigt att driva denna diskussion vidare. @Vallmo har ett sunt sätt att se på saken, och det är huvudsaken.
Jag tror inte att Vallmo längre är ihop med mannen.
Och jag tror att diskussionen om när man är och när man inte är familj är en bra diskussion för TS.
Det handlar om att hitta själva brytpunkten för att sedan bara fokusera på sig själv och kunna gå vidare i livet.
Svarar er alla.Fast jag måste nog ändå tycka att HAN valt att stå utanför Team Familjen. Han vill ju inte samarbeta och respektera teamet. Då kostar det en del, t ex samhörigheten.
Tack @niphredil Det var väldigt fint sagt av dig!Nu måste jag säga nåt.
Angående det ovanstående och obamacitatet och allt det här. @Vallmo du verkar vara en person som har väldigt höga krav på dig själv i kombination med att ha lätt för att få dåligt samvete. Ingen här behöver nog förstärka din önskan om att göra rätt, att vara schysst, att vara en bra medmänniska. Så därför säger jag tvärtemot alla: du har inga obligations gentemot en person som behandlar dig såhär illa. Var schysst och gör mat åt honom om du orkar och vill men inte för att du borde utan för att det känns mer eller mindre OK. Du behöver inte göra rätt jämt och orka ta tvätt och matlagning och städning etc. Du kan titta dig i spegeln och känna dig nöjd med dig själv oavsett, hur schysst du är och hur bra du är står inte och faller med huruvida du slavar för den här mannen eller inte.
Så tycker jag.
Jag har så hög igenkänningsfaktor på mycket du skriver om ditt förhållavde att jag blir helt mattTack @niphredil Det var väldigt fint sagt av dig!
Blev lite tårögd, nästan. Eller jag blev det.
Det stämmer det du skriver.
Jag är väldig lojal och plikttrogen och har låg självkänsla. Tydligen brukar män(niskor) som misshandlar passivt-aggressivt välja såna partners.
Idag gjorde jag faktiskt mat och ansträngde mig lite extra, till hela familjen och han visade faktiskt uppskattning.
Han var hyggligt hjälpsam resten av kvällen och hjälpte även till med barnen vid dusch och läggdags.
Herregud, då insåg jag hur länge sen det var han gjorde det, dvs tog hand om barnens hygien.
Han hade i stort sett ingen aning om "våra rutiner" nu för tiden.
Jag gör så otroligt mycket hemma och i trädgården men får väldigt sällan cred eller uppskattning tillbaka i samma omfattning.
För mig har det blivit normalt och jag ser på mig själv genom hans ögon, tyvärr.
Det är väl just det som tär, antar jag.
Men det är också så att det blir normalt. Till slut tror man att, ja det är väl såhär. Det kanske är det som är normaliseringsprocessen.
Jag tänker aldrig att jag skulle kunna få det bättre. Däremot tänker jag på det jag kommer slippa.
Min pappa har gift om sig och hans fru brukar skriva små kort var och varannan dag där hon skriver massa fina och kärleksfulla saker. Hela hon är kärleksfull och jag ser på min pappa hur bra han mår.
Han har taggat ner totalt, han låter henne ta plats och han är stolt över henne och älskar henne och det märks verkligen.
Det är så fint att se och jag brukar tänka på att "tänk om man hade det så".
Såna saker gör mig glad att tänka på.
Det känns både bra och sorgligt.Jag har så hög igenkänningsfaktor på mycket du skriver om ditt förhållavde att jag blir helt matt
Tycker du gör ett strålade jobb att gå vidare !