Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

Jag tycker absolut att du ska prata med honom, men var slug och håll huvudet kallt. Säg inte vad som helst, utan tänk igenom vad allting har för konsekvens.

Jag hade velat få en boll i rullning och att han tänkte lite på vad han själv ville. Säg som det är att du vill separera och att du jättegärna hade behållit huset. Kommer han inte med någonting konkret så kommer han inte med någonting konkret och då är ju läget som nu. Men han kan ju faktiskt också säga att han är väldigt trött på livet som det är och har väntat på att du ska ta initiativet. Han kanske till och med har kollat in områden, bostäder etc där han kan tänka sig att bo. Vem vet?!

Självklart är vi alla produkter av vad som skett tidigare i vårt liv.

Fast det har ingenting med @Vallmo att göra.

Vallmo behöver inte förstå i den här fasen. Vallmo behöver inte hitta saker som kan förklara, försvara, definiera hans beteende.

Snälla @Vallmo - vad som orsakar att han beter sig som han gör ska du inte ägna en enda tanke.
Du ska tänka på dig själv. Du ska ägna din kraft till det du behöver göra.
Jag tänker inte särskilt mycket på det.
Jag har en ganska klar bild av varför. Jag förstår också varför han har sånt stort behov av att "skydda sig själv " och slå ifrån sig.

Han har gjort på samma sätt i tidigare relation. Har fått storyn från hans perspektiv, men fattar ju hela bilden bättre idag. :grin:

Kan säga att han är mycket dysfunktionell på flera plan.
Hans strategi är att dels använda offerkoftan men sen ha en föraktfull, arrogant stil som skyddar honom.
Att förstå honom hjälper mig att begripa vad han gör och varför. Inte ursäkta, men förstå.
Det hjälper mig också att hantera det bättre och kunna undvika vissa situationer som annars skulle kunna bli jobbiga.

Ibland tänker jag att det inte är schysst av mig att inte prata med honom istället för att skriva här. :banghead:
Schysst?

Vet du - du kan prata med honom om de ämnen som du behöver ventilera med honom.

Men att ventilera problemen han skapar - det kan du gärna ta här. Han har sin version av saken och den är högst sannolikt en alldeles annan än din. Det blir kontraproduktivt att prata med honom på det sätt du pratar här. Vi kan ge en hel drös med olika infallsvinklar.

Även om de flesta av oss säger ungefär samma sak så är vi en helt gäng OLIKA personer med OLIKA erfarenheter som kommenterar. Vi känner inte dig och vi har inte erfarenhet av din relation. Men vi har erfarenheter från våra liv att basera våra råd och tyckanden på.

Fortsätt skriva till oss.

J
Att förstå honom hjälper mig att begripa vad han gör och varför. Inte ursäkta, men förstå.
Det hjälper mig också att hantera det bättre och kunna undvika vissa situationer som annars skulle kunna bli jobbiga.

Det gör det framförallt lättare (tror jag) att välja och hålla dig till en strategi. Vilket ju är livsviktigt för din egen mentala hälsa (som jag känner mig själv känner jag dig i det här fallet ;)).

Jag tycker absolut att du ska hitta strategier för att börja närma dig ämnet "hur ska vi göra för att separera?". Det verkar ju inte helt främmande för honom heller, om jag läser mellan raderna. Eller missförstår jag nu?

Hej vänner! :love:
Jag kommer få hjälp från vården.
Läkaren ringde precis och vi pratade lite kort i telefon.
Hon ska fixa samtalskontakt till mig och jag fick även lite recept.
Nästa vecka hör hon av sig och då kommer jag ha en person att få gå till så jag klarar det här.

Känns så otroligt skönt! :bump:

Kan säga att jag gick rakt på sak.
Det vart alldeles tyst i andra ändan och jag "hallå är du där"? Jo, det var hon ju. Även läkare blir tydligen mållösa ibland. :p
Men shit, så himla bra! Nu kan det bara gå framåt :)

Schysst?

Men att ventilera problemen han skapar - det kan du gärna ta här. Han har sin version av saken och den är högst sannolikt en alldeles annan än din. Det blir kontraproduktivt att prata med honom på det sätt du pratar här. Vi kan ge en hel drös med olika infallsvinklar.

Även om de flesta av oss säger ungefär samma sak så är vi en helt gäng OLIKA personer med OLIKA erfarenheter som kommenterar. Vi känner inte dig och vi har inte erfarenhet av din relation. Men vi har erfarenheter från våra liv att basera våra råd och tyckanden på.

Håller ungefär med. När tjejkompisar har behövt ventilera under åren och ibland kommit till punkten: "Men vad ska du får för bild av honom nu?" så har jag brukat svara ungefär "Det är inte hans historia jag hör, utan din". Och jag funkar faktiskt så. Vad min kompis behöver vädra är viktigare för mig än vilken bild jag får av honom i situationen.

Schysst?

Ja, eller hur! Visar bara hur knäppt allt är.

Det jag gör nu hemma är att göra det han alltid gjort dom senaste åren.
Distanserat mig, delar inte med mig med ord, tankar eller önskemål.
Han har betett sig så hela tiden och nu gör jag det också.

Det är väldigt ovant för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska känna.

Är rädd för att han ska komma och säga att jag "har varit så otrevlig senaste tiden" . Men jag har inte varit otrevlig, däremot har jag inte delat något med honom, vilket är hans specialitet.
Jag har faktiskt varit väldigt noga med att inte vara otrevlig bara för att han inte ska ha något att komma med.
Det ger mig också en känsla av kontroll, dvs jag flippar inte och blir inte förstörd av situationen.

Vet inte heller om han hörde samtalet med min läkare.
Tror inte det, men lite nojig är jag.
Likaså med det jag skriver här. Vet inte om han har koll på det eller om han bryr sig. Dom tankarna är lite obehagliga.

Ja, eller hur! Visar bara hur knäppt allt är.

Det jag gör nu hemma är att göra det han alltid gjort dom senaste åren.
Distanserat mig, delar inte med mig med ord, tankar eller önskemål.
Han har betett sig så hela tiden och nu gör jag det också.

Det är väldigt ovant för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska känna.

Är rädd för att han ska komma och säga att jag "har varit så otrevlig senaste tiden" . Men jag har inte varit otrevlig, däremot har jag inte delat något med honom, vilket är hans specialitet.
Jag har faktiskt varit väldigt noga med att inte vara otrevlig bara för att han inte ska ha något att komma med.
Det ger mig också en känsla av kontroll, dvs jag flippar inte och blir inte förstörd av situationen.

Vet inte heller om han hörde samtalet med min läkare.
Tror inte det, men lite nojig är jag.
Likaså med det jag skriver här. Vet inte om han har koll på det eller om han bryr sig. Dom tankarna är lite obehagliga.

Delar ni dator?
Du kan surfa inkognito om du är orolig att han kollar i historiken.

Jag har följt er i det tysta, fortsätt kämpa på! Jag beundrar dig!

Jag är på gång med arbetsträningen.
Pratat med FK i veckan. Möte om en vecka eller två. Kommer få terepeutstöd på kliniken där jag går. Min läkare vet om problematiken.
Jag kommer börja inom en månad, oavsett vad han säger, var jag eller han bor.
Jag tycker mig höra en annan ton i dina ord nu! Du låter stark, beslutsam och målmedveten. Det känns som om du rest dig och inte tänker sätta dig igen på den platsen. Det låter fantastiskt. Du har verkligen tagit det första, och gigantiskt stora, klivet mot din frihet och ditt nya liv. Kanske det svåraste steget redan är taget? Fortsätt framåt, om så med myrsteg. :heart

Men so what om han blir sur och tvär? Det är han ju ändå? Och vad spelar det för roll om han tycker att du är sur och otrevlig - finns väl ingen i familjen som är så otrevlig som han är!! Och so what om du varit otrevlig, vad har han gjort för att vara trevlig och varför skulle du gå omkring och hålla någon typ av fasad hela tiden?

Nä, nu får du faktiskt inse att du har värde i dig själv och att ni är två vuxna människor i en relation. Det är ingen maktkamp, det är ingenting, ni har inte ens ett fungerande förhållande kvar. Det finns ingenting kvar att rädda för din del och om sanningen ska fram inser nog han det också.

Ramona har många bra poänger!

(du får tänka, tyst för dig själv, "den som sa' det, han va' det" - förvånansvärt ofta stämmer den gamla barnramsan)

Inte helt sällan det patetiskt bra i mitt eget liv, det jag ser hos andra är sådant jag uppmärksammat hos mig själv...

Senast ändrad:
Hej vänner! :love:
Jag kommer få hjälp från vården.
Läkaren ringde precis och vi pratade lite kort i telefon.
Hon ska fixa samtalskontakt till mig och jag fick även lite recept.
Nästa vecka hör hon av sig och då kommer jag ha en person att få gå till så jag klarar det här.

Känns så otroligt skönt! :bump:

Kan säga att jag gick rakt på sak.
Det vart alldeles tyst i andra ändan och jag "hallå är du där"? Jo, det var hon ju. Även läkare blir tydligen mållösa ibland. :p

Wow! :)

Det gör det framförallt lättare (tror jag) att välja och hålla dig till en strategi. Vilket ju är livsviktigt för din egen mentala hälsa (som jag känner mig själv känner jag dig i det här fallet ;)).

Jag tycker absolut att du ska hitta strategier för att börja närma dig ämnet "hur ska vi göra för att separera?". Det verkar ju inte helt främmande för honom heller, om jag läser mellan raderna. Eller missförstår jag nu?
Absolut! Jag tror du har helt rätt. :)
Jag är redan lite inne på det och med det menar jag att jag inte ska gå in i några meningslösa diskussioner med honom.
Har tidigare gjort det hela tiden och resultatet av det blir bara att jag blir ännu mer arg, ledsen, tyngd osv.
Jag har tidigare trott att bara jag förklarar tillräckligt väl så kommer han förstå.
Men det gör han inte, eller rättare sagt det bryr han sig inte om.
Hans agenda för diskussionen ser helt annorlunda ut än min. :crazy:

Men nu har jag läst på dom där sidorna hur det funkar och då är det lättare att inte falla in i dom mönstren.
Likaså det där med hushållsuppgifter, jag tjatar inte längre. Jag tror han försöker provocera fram en reaktion med att så utstuderat bara låta mig göra allt.
Jag gör allt under tystnad, men kunde han läsa mina tankar.....ja då skulle det inte låta särskilt vackert. :o Det hjälper faktiskt. ;)

Dom grälen som blir är inte värt tjatet och bråket helt enkelt.
Jag gör det hellre själv och det är väl det han utnyttjar. :(
Men jag tänker att den dan han kommer bo själv så slipper jag. Det finns en ände på det.

Efter det här kommer det bli mycket, mycket svårt för någon man att komma över min tröskel hemma.
Fy fan, jag är besviken på män. :( På min egen, på andras män man läser om här, allt övrigt skit som män hittar på.
Ibland undrar jag om flertalet män är riktiga rövhattar eller om man bara haft lite otur. :meh:

Delar ni dator?
Du kan surfa inkognito om du är orolig att han kollar i historiken.

Jag har följt er i det tysta, fortsätt kämpa på! Jag beundrar dig!
Tack för peppning! :bow:
Nej, jag har egen IPad.
Har faktiskt frågat om han kan läsa från sin dator men det säger han att han inte kan.
Däremot så brukar han via sin IPad gå in på barnens datorer och säga något om läggdags eller så när han är för slö för att lyfta på röven. :grin:
Det var vid det tillfället jag frågade. :crazy:

Men om han skulle vilja, ja då skulle han säkert kunna luska ut en del.
Men jag tror faktiskt inte att han gör det. Och om han gör det, so what, känner jag. :idea:
Han jobbar med data och har gjort många år så han kan nog det mesta om han verkligen skulle vilja ta reda på saker.
Han är till exempel väldigt paranoid själv när det gäller ex Facebook och sånt. Han är inte med där annat än under fingerat namn.
Hans lösenord är långa och komplicerade. Han har olika mailadresser för spam osv.

Ibland undrar jag om flertalet män är riktiga rövhattar eller om man bara haft lite otur.
Nejdå det finns hopp om männen.
Både min sambo och min ex-make är riktiga pärlor.
Ex-maken ville dock bara resa bort och jag ville alltid helst vara hemma, så vi var inte riktigt på samma ställe.
Om jag hade velat resa, helst hela tiden, så hade han varit helt idealisk.
Då så hade jag kunnat följa med till alla möjliga konstiga ställen.
Nu så har jag hittat en man som är om möjligt mera hemkär än jag.

T
Jo, jag tror att det skulle vara bra att prata framtidsplaner med honom.
Vad jag har förstått så ska man inte konfrontera misshandlaren med själva misshandeln, men det andra kan jag ju prata om.

Jag har märkt att han går längre och hänger i sina försök att få mig att bli irriterad.
Han försöker också få mig komma ur balans genom att trötta ut mig genom att låta (tvinga) mig göra allt praktiskt hemma.
Jag har ju bara låtit honom hållas och inte nappat på det.

Men jag är jävligt trött ibland och tänker HUR ska detta gå när jag jobbar?

Han har legat ovanligt lågt ett par dagar. Vet inte om han hörde delar av mitt samtal med läkaren heller. :crazy: Han jobbar ju hemma nästan JÄMT dessutom. :banghead:

Jag hade en gång en killkompis som var en feg jäkel mot sina flickvänner. Istället för at göra slut började han bete sig som ett ärkesvin tills de gjorde slut. Det tyckte han var enklare för honom.

Så vad händer om du slutar tvätta hans tvätt? Om du slutar med allt som han förväntar sig att du gör, som inte påverkar resten av hushållet. Hans tvätt, hans kontor, köpa hans favoritpålägg. Man kan faktiskt glömma. När han säger att du måste laga mat för att barnen är hungriga kanske svara med "oj, ja bäst du börjar med maten då?", alternativt "ja, men vad bra då kan du vika resten av tvätten under tiden".
Om du får in såna saker utan gräl i tonen. Mest bara för att se om det kan funka så du slipper vara så slutkörd sen när du jobbar. Kan barnen aktiveras mer? Då kan du få avlastning där också.
Vad tror du skulle hända om du innan arbetsträningen börjar satte dig ner och gav ett förslag på ett slags schema hemma. Min vän har lite sånt med sin karl, de planerar vem som lagar mat vilken dag, vem som ska handla osv.

Om du börjar påpeka när han inte gör mat till dig också? "oj tog maten slut?" Eller gå in i köket när han är där och talar om vad gott det ska bli med mat. Vad händer om du synliggör hans beteende, utan att vara anklagande. Mer "hoppsan"? Återigen för att få honom att fundera, eller komma med någon bra förklaring. Hur hittar man en bra förklaring till "ja jag gjorde inte mat till dig". Det finns ju inget vettigt att säga,

Det är ju viktigt för dig att ha en så hållbar situation som möjligt tills du kan komma därifrån. Ta upp diskussionen med honom.

Jag tycker mig höra en annan ton i dina ord nu! Du låter stark, beslutsam och målmedveten. Det känns som om du rest dig och inte tänker sätta dig igen på den platsen. Det låter fantastiskt. Du har verkligen tagit det första, och gigantiskt stora, klivet mot din frihet och ditt nya liv. Kanske det svåraste steget redan är taget? Fortsätt framåt, om så med myrsteg. :heart
Tack! :bow:
Ja, det kanske är så. Mycket tack vare er hjälp. :love:

Det är helt fantastiskt att få ha en egen tråd och att så många engagerar sig. Jag blir alldeles rörd. :love:
Och jag tror som @tanten skrev att ni är många olika människor men tycker ganska lika i det här. Sånt stärker också.

En av mina största styrkor är faktiskt att jag är otroligt målmedveten och stark, vilket kan kännas rätt konstigt på sätt och vis eftersom jag varit med om så himla mycket skit (före allt det här också) och att jag har varit så sjuk också.

Det är också stärkande att då så mycket peppning härifrån. :love:

Dessutom, det kanske låter lite löjligt, men för mig är det så otroligt bra att min pappa tror på mig och säger det också.
Vi har sannerligen inte dragit särskilt jämt under åren, men ändå visar han mig respekt och lyfter mig när jag behövt det nu.
Han har inte sagt det rakt ut men jag har förstått att han tycker att jag har mest kapacitet och är den starkaste av oss fyra syskon. :o Det låter jättelöjligt, :okanske men jag känner mig ändå lite utvald och boostad av det. :o :love:

Jag hade en gång en killkompis som var en feg jäkel mot sina flickvänner. Istället för at göra slut började han bete sig som ett ärkesvin tills de gjorde slut. Det tyckte han var enklare för honom.

Så vad händer om du slutar tvätta hans tvätt? Om du slutar med allt som han förväntar sig att du gör, som inte påverkar resten av hushållet. Hans tvätt, hans kontor, köpa hans favoritpålägg. Man kan faktiskt glömma. När han säger att du måste laga mat för att barnen är hungriga kanske svara med "oj, ja bäst du börjar med maten då?", alternativt "ja, men vad bra då kan du vika resten av tvätten under tiden".
Om du får in såna saker utan gräl i tonen. Mest bara för att se om det kan funka så du slipper vara så slutkörd sen när du jobbar. Kan barnen aktiveras mer? Då kan du få avlastning där också.
Vad tror du skulle hända om du innan arbetsträningen börjar satte dig ner och gav ett förslag på ett slags schema hemma. Min vän har lite sånt med sin karl, de planerar vem som lagar mat vilken dag, vem som ska handla osv.

Om du börjar påpeka när han inte gör mat till dig också? "oj tog maten slut?" Eller gå in i köket när han är där och talar om vad gott det ska bli med mat. Vad händer om du synliggör hans beteende, utan att vara anklagande. Mer "hoppsan"? Återigen för att få honom att fundera, eller komma med någon bra förklaring. Hur hittar man en bra förklaring till "ja jag gjorde inte mat till dig". Det finns ju inget vettigt att säga,

Det är ju viktigt för dig att ha en så hållbar situation som möjligt tills du kan komma därifrån. Ta upp diskussionen med honom.
Jag tror faktiskt att det är lite så för min sambo också. :(
Vem vet, han kanske är urless men vill/kan inte lämna mig nu för att min ekonomi inte duger till det. :crazy:
Dom tankarna finns hos mig ganska ofta.
Jag tror det ligger en hel del sanning i det, tyvärr. Det känns inte alls särskilt bra för självkänslan. Jag känner att jag helt enkelt inte "råd" att klaga på honom. :(

Men, jag har slutat med väldigt mycket saker som är "bara hans".
Hans rum, hans säng, hans skrivbord osv.
Det där med tvätten testade jag faktiskt en gång. Han ville att jag skulle ta maten då jag stod och höll på med tvätten.
Då sa han att han skulle ta den i helgen när han inte var trött efter jobbet. Det var flera månader sen....
Han brukar skicka ungarna till mig och tala om för dom att dom ska be mig laga mat.
Ja, för att summera. Han har mycket osympatiska saker för sig.

Men nu, senaste dagarna har han faktiskt varit trevligare än på länge.
Jag vet inte varför? Han känner på sig något eller?

Schema inför arbetsträningen tror jag tyvärr är helt dödfött. :(
Alla såna överenskommelser bryter han kategoriskt. Har testat olika såna alternativ i åratal men det funkar inte.
Allt som han "ska sköta" glöms bort. Tyvärr! En av dom grejerna jag tycker är absolut mest tråkigt och allra mest dränerande med att vara tillsammans med honom. :wtf:

Ska beskriva hans företagsamhet lite kortfattat så att ni får en bild av läget.
Han har ansvar för gräsklippning. När gjorde han det senast? Flera år sedan.
Åka till återvinning? Görs, men hela tvättstugan hinner oftast bli överfylld m a o 1-2 veckor för sent. Varje gång.
Panta tomglas? Garaget fullt. Säkert inte gjort på minst ett år och då gjorde jag det sist.
Köra skräp till tippen? Fyra månader har gått och inget har hänt. Skulle gjort senast för två veckor sedan.
Byta trasiga spotlights? Tjatade, det tog hela sommaren, 2-3 månader. Nu har jag lärt mig själv hur man gör.
Olja in matbordet och stå för det underhållet? Fortfarande inte gjort. Utlovades för 10 år sedan.
Laga mat gör han 2-4 gånger i veckan. Alltid färdigmat elle halvfabrikat.

Allt annat gör jag, städa, tvätta, sköta hus in och utvändigt, måla in och utvändigt, trädgård, inköp av barnens kläder, göra räkningar, sköta tvätt osv osv
Säg det jag inte gör! Fatta att jag är less!

Men till honom har jag helt slutat gnälla. Gjorde det här istället nu. :p
Men fatta vad skönt att slippa allt detta sen! :bow:

Schysst?

Självklart har du rätt @tanten . Så är det ju! :bow:
Jag har försökt prata med honom. I minst 5-6 är, antagligen längre. :(

Jag har väldigt lätt för att få dåligt samvete och känna mig illojal. :down:
Till exempel idag har han haft en trevlig ton hela dagen.
Då känner jag genast, tänk om jag överdriver, har fel osv.:banghead:

Dessutom har jag blivit lovad en ny dammsugare i present idag eftersom den gamla som har varit värdelös ett bra tag verkade gått sönder helt idag.

Hur tacksam är man inte för en sån sak? :bow::grin::bow:

:D:D:D

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka