Någonstans senaste året började jag dessutom tänka att jag vill separera från min sambo.
Jag är trött på att leva så ojämlikt, få göra så mycket av hushållssysslorna och sköta hus och trädgård i princip själv.
Då låg det i ett perspektiv ungefär om 5-10 år.
I somras blev jag ganska på det klara med att jag faktiskt var less på relationen och ville separera snabbare. Målet låg då inom två år.
Vi, min sambo och jag har även pratat om det och varit överens om det " när jag blir bra" ungefär.
Min pappa hade skilt sig från min mamma efter ett (mestadels halvdåligt) äktenskap som varat i 50 år, träffat en ny kvinna och gift sig inom loppet av ett och ett halvt år.
Det inspirerade mig och jag insåg att man KAN faktiskt.
Hade en mäklare ute i somras som värderade vårt hus och ekonomiskt sett skulle separationen vara oproblematisk för oss båda. Huset hade nästan dubbla värdet mot det vi köpte det för.
Så då var planen att jag skulle börja arbetsträna, vilket jag gjorde i våras.
Det gick inget vidare. Allt för mycket kom emellan. Min sambo stöttade mig inte alls och till slut fick jag avbryta.
Nu ska jag börja igen men då har min sambo blivit ännu mer på mig.
Nu gör han ingenting hemma längre. Jag är dödstrött för det mesta.
Dessutom börjar han bli arg om han har lagat mat till barnen mer än två dagar i sträck, så jag började bli stressad och försöka förebygga såna här irritationsmoment. Om jag bara är perfekt så blir allt bra.......
Han gör alltså ingenting annat hemma längre i form av hushållssysslor. Det är maten och det gnäller han om.
Jag vill flytta nu, typ.
Är beredd att ge upp min trädgård, som är mitt livsverk och huset som jag inrett, målat, tapetserat och sytt till själv.
Men det går inte, för jag måste arbeta för att få lån på banken.
Det spelar ingen roll om bostaden jag köper kostar 1,5 milj och jag lägger 1 milj kontant vilket faktiskt är ett helt rimligt scenario.
Jag måste alltså arbeta och jag har inte ens börjat arbetsträna igen.
Börjar tro att sambon faktiskt är ganska nöjd med att ha det såhär dessutom.
Han själv tar inte upp flytt eller separation överhuvudtaget, vilket han har "skrämt" mig med förut.
Så där står jag nu. Målet är att "stå ut" till sommaren, sälja huset i augusti oavsett om jag arbetar eller inte. Ta hjälp av alla jag kan, pappa, mamma med lån, bankkontakter, borgenär osv.
Har pratat med pappa om saken också så han vet att läget inte är bra.
Får även komma dit och bo hos dom ett par dagar om jag vill andas ut lite.
Problemet är att jag vill vara med mina barn så mycket som möjligt och jag älskar fortfarande att vara i huset och trädgården så länge mannen inte är hemma.
Men varför är det just du som ska åka iväg för att hämta kraft? Ni får väl turas om eller så hyr helt enkelt sambon en lägenhet och du roddar huset tills det är dags att sälja?! Om jag minns rätt från förra tråden så är inte sambon intresserad av att behålla huset och han lär väl vara intresserad av ett då högt pris dom möjligt för huset vilket bara torde vara möjligt om du roddar hus och trädgård då han är ointresserad. Ställ dig också i alla möjliga hyresköer.