Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

Ja, jag tror att det kan vara bra att komma bort ett par dagar.

Först och främst måste jag ju prata med sambon om vi ska göra dom här förändringarna.
Jag kan ju inte sälja huset själv utan att prata med honom.
Och det är just det jag bävar för, att prata. Att lägga korten på bordet.
För vad händer om jag gör det och ingenting händer. Det kanske blir värre och hur sjutton ska jag orka då?
Jag kanske är feg som inte agerar bums?
Jag vet inte, men just nu känns det så rörigt i huvudet.
Jag tror jag måste låta saker och ting sjunka in lite och framförallt prata med mina proffesionella kontaktpersoner

Ja ni måste prata om hur ni ska separera och det är just det jag menar kan vara lättare att lägga upp en strategi för i lugn och ro utan att han är närvarande. Helt enkelt ta en break och fundera igenom allt. När man lever i något hela tiden kan det vara nästan omöjligt att se vilka steg man ska ta, i vilken ordning och på vilket sätt. Det kan räcka med att komma bort några dagar, få samla sina tankar, se på situationen lite utifrån och lägga upp en plan. Du måste inte veta varenda steg nu genast utan det kommer utkristallisera sig när du vet vad som gäller och du vet hur du vill leva. Ibland räcker det att veta att man inte vill leva som man gör och ta det därifrån men du behöver veta vad som är viktigt att tänka på, vad som gäller enligt lagar och regler och framförallt behöver du orka ta tag i tankarna utan hans ständiga inblandning.

Jag menar inte att du ska agera hals över huvud utan att du ska lägga upp en plan för hur du ska komma ur den här destruktiva relationen. En översiktlig plan där du har stegen klara för dig. Det handlar inte om att lämna imorgon utan att göra upp en plan, där du vet hur du ska gå tillväga steg för steg på din väg mot friheten. Du har tagit första steget genom att skriva om eran relation. Nästa steg kan vara kontakt med vården, kontakt med familjerätten, med de som vet vilka lagar och regler som gäller. När du har allt sådant klart för dig (och då gärna på papper så att du kan gå tillbaka och kolla upp om det behövs) så kommer saker att hända. Du kommer få saker att hända. I vissa fall får man ta till knep, man får säga saker till hans fördel, dvs. vända på det för att han ska se fördelarna för honom, man får ta till det som behövs för att komma därifrån. I en normal relation kan man säga, "det här fungerar inte för mig, jag vill separera" men det är inte så enkelt i en destruktiv relation.

Du har klarat av, till ett högt pris, att leva i den här destruktiva relationen och du kommer också att klara av att lämna. Du vet vad han går igång på och du vet hur han kommer reagera och jag gissar att det är det som gör dig rädd. Kanske kan det vara bra att prata om det här när någon annan är närvarande? Någon professionell som kan styra samtalet lite vid behov. Du behöver helt enkelt skydd, ett skydd som består av kunskap, kontakter, både professionella och någonstans att ta vägen vid behov och den där styrkan jag vet kommer uppenbara sig när du inser att det finns en väg ut.

När du har tagit upp det här med honom har du tagit det steget. Då tar du nästa steg oavsett om han är med på tåget eller inte. Det handlar inte om er längre, det handlar om dig och dina barn och vad som är bäst för er. Jag förstår att du fortfarande tänker på hans bästa, förmodligen helt omedvetet och av gammal vana och det är det du måste ändra på. Du måste börja tänka framåt, sluta trampa gyttja och börja gå men innan dess ska du ha saker klart för dig. Du ska veta dina rättigheter och du ska veta vad som gäller och du ska ha stöd omkring dig.

Du agerar redan. Du funderar, du tar kontakt, du beskriver här hur det faktiskt är. Du är inte feg, du vet bara inte just nu vad du ska tro.

Hans verbala misshandel kanske är ett utryck för hans frustration? Nu menar jag inte det som en ursäkt, för det är aldrig en ursäkt för att bete sig illa.
Vad vet jag? Men jag har faktiskt tänkt på det.

Jag tror inte hans verbala misshandel handlar om dig eller ert förhållande alls. Hans beteende finns nog djupare än så. Mycket av sånt där dåligt beteende handlar om vad som hände och känslor han kände (frustration över att inte bli sedd??) då han var riktigt liten.

Jag tror inte hans verbala misshandel handlar om dig eller ert förhållande alls. Hans beteende finns nog djupare än så. Mycket av sånt där dåligt beteende handlar om vad som hände och känslor han kände (frustration över att inte bli sedd??) då han var riktigt liten.
Självklart är vi alla produkter av vad som skett tidigare i vårt liv.

Fast det har ingenting med @Vallmo att göra.

Vallmo behöver inte förstå i den här fasen. Vallmo behöver inte hitta saker som kan förklara, försvara, definiera hans beteende.

Snälla @Vallmo - vad som orsakar att han beter sig som han gör ska du inte ägna en enda tanke.
Du ska tänka på dig själv. Du ska ägna din kraft till det du behöver göra.

Självklart är vi alla produkter av vad som skett tidigare i vårt liv.

Fast det har ingenting med @Vallmo att göra.

Vallmo behöver inte förstå i den här fasen. Vallmo behöver inte hitta saker som kan förklara, försvara, definiera hans beteende.

Snälla @Vallmo - vad som orsakar att han beter sig som han gör ska du inte ägna en enda tanke.
Du ska tänka på dig själv. Du ska ägna din kraft till det du behöver göra.
Så sant och så viktigt!!!

Samtidigt undrar jag om det kanske var precis det Tott menade - att Vallmo inte ska fundera ett ögonblick över varför han beter sig som han gör och om det rentav är en reaktion på något hon gör, utan att orsaken inte har det minsta med henne att göra. För det har den ju inte. Vallmo bara råkade vara den som blev utsatt och nu handlar det om att hon ska bli en fri människa igen.

Så sant och så viktigt!!!

Samtidigt undrar jag om det kanske var precis det Tott menade - att Vallmo inte ska fundera ett ögonblick över varför han beter sig som han gör och om det rentav är en reaktion på något hon gör, utan att orsaken inte har det minsta med henne att göra. För det har den ju inte. Vallmo bara råkade vara den som blev utsatt och nu handlar det om att hon ska bli en fri människa igen.
Det var det jag menade. Tack :bow:

Jättebra inlägg @mandalaki och väldigt mycket av det du skriver stämmer verkligen på pricken. :bow:
Jag känner att jag måste ta det lugnt. Jag ska erkänna att jag blir lite stressad av att buke gasar på, som du säger. :o
Det var bara för tre veckor sedan jag började tänka i dom här banorna.
För mig är det på tok för kort tid för att börja göra stora livsstilsförändringar som att sälja, flytta , bryta upp osv.

Första gången jag ens tänkte tanken att lämna min sambo så slog jag ifrån mig med hull och hår, det fanns inte på kartan. Hur skulle det gå med häst, hund, jobb, boende osv, osv?! Men för varje gång tanken dök upp kändes den lite mindre skrämmande och lite mer genomförbar, och då var jag ändå i ett "bra" förhållande. Du kommer säkert dit också, och det kommer att kännas jättebra, jag lovar! För mig tog det betydligt längre tid än tre veckor, men att bara tänka tanken är kliv i rätt riktning. :) Tankarna behöver lite tid på sig att landa också.

Väldigt, väldigt bra inlägg och bra med en lite annan vinkling också. :bow:
Jag är också nyfiken på svaren, nämligen.
Jag tror faktiskt inte, om jag försöker se det från hans perspektiv, att han är särskilt nöjd med mig heller. :crazy:
Jag tror han mest blir provocerad av allt jag gör och all "fritid" som han tycker jag har i och med min sjukskrivning.
Jag tror han rättfärdigar sitt beteende med att inte föra ett skit eftersom jag inte jobbar och inte tjänar lika mycket
Jag tror också att han känner att han inte kan dumpa mig i nuläget pga ekonomin. :(
Hans verbala misshandel kanske är ett utryck för hans frustration? Nu menar jag inte det som en ursäkt, för det är aldrig en ursäkt för att bete sig illa.

Frågar vi honom kommer vi få helt andra svar.
Han kommer säga att jag var (och fortfarande är - för det går aldrig att ändra på) en urusel förälder. Jag var dålig, det var jag. För jag mådde dåligt.

Och han, han kan aldrig förlåta mig för det (att jag blev sjuk) och han kommer aldrig kunna få kärlekskänslor för mig igen.
Och nu är jag dessutom ful och fet. :(

Det är vad jag ungefär tror att han kommer säga.
Gissa varför jag tycker det är jobbigt att dra upp det? :cry:
Jag förstår att du är rädd för att ta upp det med tanke på svaret du kanske får men jag tror att du måste låta bli att spekulera i vad han tycker. Det du skriver där låter väldigt destruktivt. Försök att låta bli att hitta dina negativa tankar om dig själv. Antingen så frågar du och lyssnar på hans svar eller så låter du bli och låter bli att spekulera.

Väldigt, väldigt bra inlägg och bra med en lite annan vinkling också. :bow:
Jag är också nyfiken på svaren, nämligen.
Jag tror faktiskt inte, om jag försöker se det från hans perspektiv, att han är särskilt nöjd med mig heller. :crazy:
Jag tror han mest blir provocerad av allt jag gör och all "fritid" som han tycker jag har i och med min sjukskrivning.
Jag tror han rättfärdigar sitt beteende med att inte föra ett skit eftersom jag inte jobbar och inte tjänar lika mycket
Jag tror också att han känner att han inte kan dumpa mig i nuläget pga ekonomin. :(

Frågar vi honom kommer vi få helt andra svar.
Han kommer säga att jag var (och fortfarande är - för det går aldrig att ändra på) en urusel förälder. Jag var dålig, det var jag. För jag mådde dåligt.

Och han, han kan aldrig förlåta mig för det (att jag blev sjuk) och han kommer aldrig kunna få kärlekskänslor för mig igen.
Och nu är jag dessutom ful och fet. :(

Det är vad jag ungefär tror att han kommer säga.
Gissa varför jag tycker det är jobbigt att dra upp det? :cry:

Jag förstår absolut att det är en jobbig fråga och att du är rädd för svaret. Jag tänkte mest att syftet skulle vara att väcka honom. Sen att se att hans beteende utifrån hans svar inte funkar. Är problemet ekonomin så funkar det ju inte att han går runt och trycker ner dig under tiden ändå.
Jag tänkte inte att syftet skulle vara att du får veta varför han gör si eller så, utan att väcka honom lite. Öppna upp en diskussion och en diskussion där fokus hamnar på honom. Just därför är frågan viktig att ställa rätt och att ha tålamod att gå tillbaka till ursprungsfrågan om han börjar segla iväg. Bli lite papegoja och upprepa frågan "varför stannar DU med mig"? Sen får det leda till hur kan vi göra situationen bättre, för alla i huset, under tiden tills ni separerar.

Som jag sa också så är det ju inte för att ursäkta hans beteende på något sätt, det är inte för att få dig att stanna kvar. Det är för att väcka en tanke hos honom. Det kvittar ju egentligen om du vet varför han gör som du gör, men alla sätt till att kanske få lite lugnare är ju bra.

Sen att han blir värre när du blir bättre tror jag handlar om att han "mådde bra" när du var sjuk. Han blev den duktiga och starka. Han fick bevis på att han var bättre, han var klippan. Folk runtomkring beundrade att han orkade. Du visste din plats.
Nu börjar du bli bättre och hans roll rasar. Nu börjar han bli en "vanlig" pappa. En som ingår i ett team. Det är inte den rollen han vill ha. Så om han kan trycka tillbaka dig så du ramlar, ja då kan han bli kung igen. Han är inte bekväm i sin nya roll. Det är inte fel på dig på något sätt.
Kanske tycker han också att det är självklart att du ska slava nu för han tog minsann hand om alt när du var sjuk (enligt hans hjärna).

Min syster är en sån som är elak för att må bättre själv. Hon kommer alltid med pikar "dra in magen, sträck på dig, varför ser du ut sådär i håret osv osv" Klart jag blir ledsen, samtidigt som jag försöker tänka att problemet ju ligger hos henne. Även om jag vore supermodellperfekt skulle hon hitta något att klaga på, för hon behöver det för sin skull. Det är inte mig det är fel på och det är inte dig det är fel på.

Hej vänner! :love:
Jag kommer få hjälp från vården.
Läkaren ringde precis och vi pratade lite kort i telefon.
Hon ska fixa samtalskontakt till mig och jag fick även lite recept.
Nästa vecka hör hon av sig och då kommer jag ha en person att få gå till så jag klarar det här.

Känns så otroligt skönt! :bump:

Kan säga att jag gick rakt på sak.
Det vart alldeles tyst i andra ändan och jag "hallå är du där"? Jo, det var hon ju. Även läkare blir tydligen mållösa ibland. :p

...

Min syster är en sån som är elak för att må bättre själv. Hon kommer alltid med pikar "dra in magen, sträck på dig, varför ser du ut sådär i håret osv osv" Klart jag blir ledsen, samtidigt som jag försöker tänka att problemet ju ligger hos henne. Även om jag vore supermodellperfekt skulle hon hitta något att klaga på, för hon behöver det för sin skull. Det är inte mig det är fel på och det är inte dig det är fel på.

Men åååh, vad det är tröttsamt med sådana människor!!! :meh:
Har råkat ut för dem mer än en gång och vid ett par tillfällen har jag inte kunnat hålla mig utan frågat: "Mår du bra av att vara elak?"
Vid något tillfälle vaknade faktiskt människan till och fattade hur denne uttryckte sig, vid något annat tillfälle fick jag en fnysning och en knyck på nacken till svar. ;)

T
Jag förstår absolut att det är en jobbig fråga och att du är rädd för svaret. Jag tänkte mest att syftet skulle vara att väcka honom. Sen att se att hans beteende utifrån hans svar inte funkar. Är problemet ekonomin så funkar det ju inte att han går runt och trycker ner dig under tiden ändå.
Jag tänkte inte att syftet skulle vara att du får veta varför han gör si eller så, utan att väcka honom lite. Öppna upp en diskussion och en diskussion där fokus hamnar på honom. Just därför är frågan viktig att ställa rätt och att ha tålamod att gå tillbaka till ursprungsfrågan om han börjar segla iväg. Bli lite papegoja och upprepa frågan "varför stannar DU med mig"? Sen får det leda till hur kan vi göra situationen bättre, för alla i huset, under tiden tills ni separerar.

Som jag sa också så är det ju inte för att ursäkta hans beteende på något sätt, det är inte för att få dig att stanna kvar. Det är för att väcka en tanke hos honom. Det kvittar ju egentligen om du vet varför han gör som du gör, men alla sätt till att kanske få lite lugnare är ju bra.

Sen att han blir värre när du blir bättre tror jag handlar om att han "mådde bra" när du var sjuk. Han blev den duktiga och starka. Han fick bevis på att han var bättre, han var klippan. Folk runtomkring beundrade att han orkade. Du visste din plats.
Nu börjar du bli bättre och hans roll rasar. Nu börjar han bli en "vanlig" pappa. En som ingår i ett team. Det är inte den rollen han vill ha. Så om han kan trycka tillbaka dig så du ramlar, ja då kan han bli kung igen. Han är inte bekväm i sin nya roll. Det är inte fel på dig på något sätt.
Kanske tycker han också att det är självklart att du ska slava nu för han tog minsann hand om alt när du var sjuk (enligt hans hjärna).

Jo, jag tror att det skulle vara bra att prata framtidsplaner med honom.
Vad jag har förstått så ska man inte konfrontera misshandlaren med själva misshandeln, men det andra kan jag ju prata om.

Jag har märkt att han går längre och hänger i sina försök att få mig att bli irriterad.
Han försöker också få mig komma ur balans genom att trötta ut mig genom att låta (tvinga) mig göra allt praktiskt hemma.
Jag har ju bara låtit honom hållas och inte nappat på det.

Men jag är jävligt trött ibland och tänker HUR ska detta gå när jag jobbar?

Han har legat ovanligt lågt ett par dagar. Vet inte om han hörde delar av mitt samtal med läkaren heller. :crazy: Han jobbar ju hemma nästan JÄMT dessutom. :banghead:

Jag förstår att du är rädd för att ta upp det med tanke på svaret du kanske får men jag tror att du måste låta bli att spekulera i vad han tycker. Det du skriver där låter väldigt destruktivt. Försök att låta bli att hitta dina negativa tankar om dig själv. Antingen så frågar du och lyssnar på hans svar eller så låter du bli och låter bli att spekulera.
Det jag skriver är tyvärr en sammanfattning av det han tidigare sagt till mig i lite olika sammanhang.
Destruktivt, ja absolut. Det säger mer om honom än om mig själv.
Vet inte om han fortfarande tycker så eller inte.
Han kanske har ändrat sig, men bara tanken på att "ha ett samtal" får mig ur balans. :crazy:

Jag tror faktiskt att han "kom på" att han mådde bättre av att ha mig sjuk.
Från början tror jag faktiskt inte det var hans tanke.
Sen tror jag han insåg fördelarna och nu kommer han ur balans för att han märker att jag är starkare.

Första gången jag ens tänkte tanken att lämna min sambo så slog jag ifrån mig med hull och hår, det fanns inte på kartan. Hur skulle det gå med häst, hund, jobb, boende osv, osv?! Men för varje gång tanken dök upp kändes den lite mindre skrämmande och lite mer genomförbar, och då var jag ändå i ett "bra" förhållande. Du kommer säkert dit också, och det kommer att kännas jättebra, jag lovar! För mig tog det betydligt längre tid än tre veckor, men att bara tänka tanken är kliv i rätt riktning. :) Tankarna behöver lite tid på sig att landa också.
Jag tror jag är där ungefär nu.
Jag utmanar tanken hela tiden. Kollar hemnet, går på visningar, tänker vad som behöver fixas upp på huset inför en försäljning osv.

Men jag är jävligt trött ibland och tänker HUR ska detta gå när jag jobbar?
Vänd på det istället för att se problemen med det. Tänk inte hur ska detta gå, utan tänk:
  • "Vad skönt det ska bli att slippa vara hemma med honom hela dagarna."
  • "Vad skönt det ska bli att äntligen komma på rätt spår mot att kunna försörja sig själv och den självständigheten som det ger."
  • "Vad skönt att komma ut och känna sig behövd."
  • "Vad underbart att lära barnen att det är viktigt att ta ansvar för sig själv och sitt liv."
  • "Vilken härlig känsla det kommer att bli den dagen han kan kastas ut och du har råd att köpa ut honom ur huset."
Det finns ju massor med positiva saker. Koncentrera dig på de långsiktiga målen nu, inte på allt det negativa runt omkring. Varje morgon är en ny dag att erövra och varje dag ska du vakna på morgonen och tänka att "Idag går jag till jobbet för att jag ska kunna bli ekonomiskt självständig så jag kan slippa bo och leva i den situationen jag lever i."

En dag i sänder, men alla dagar mot målet. Håll målet i sikte nu, släpp inte taget om det. Du ska arbetsträna så att du kan jobba, tjäna egna pengar så att du har råd att bo kvar i huset.

Nej, du är inte feg som inte agerar bums! Du gör helt rätt i att reda ut dina egna tankar innan du presenterar något som du inte ens själv vet hur du vill att det ska se ut i framtiden.
Och, jag skulle nog tycka att det vore bra om du har en utväg - en nödutgång - klar innan du lägger korten på bordet, så du vet att du inte behöver bo under samma tak som honom i ett par månader till om han skulle flippa ur fullkomligt...
Tack! :bow:
Ja, jag känner också att om jag drar igång något så måste jag ro det i land alternativt ha en bakdörr.
Nu har jag börjat med läkaren och jag kommer få en samtalskontakt, jag kommer gå till arbetet osv. Sen får jag se vad som händer och agera utifrån det.

Jo, du har rätt.....
Känner bara att jag måste hinna ikapp mentalt.
Tycker också att förändringar är väldigt jobbiga.

Jag har inte läst ikapp, men måste kommentera detta.

Att vänta innebär ju att du aldrig kommer igång med jobbet. Du kommer inte orka dra igång arbetsträning under tiden ni befinner er i den här situationen. Du måste jobba för att få ekonomi, men du kan inte börja jobba innan du är ur relationen. Moment 22?

Vänd på det istället för att se problemen med det. Tänk inte hur ska detta gå, utan tänk:
  • "Vad skönt det ska bli att slippa vara hemma med honom hela dagarna."
  • "Vad skönt det ska bli att äntligen komma på rätt spår mot att kunna försörja sig själv och den självständigheten som det ger."
  • "Vad skönt att komma ut och känna sig behövd."
  • "Vad underbart att lära barnen att det är viktigt att ta ansvar för sig själv och sitt liv."
  • "Vilken härlig känsla det kommer att bli den dagen han kan kastas ut och du har råd att köpa ut honom ur huset."
Det finns ju massor med positiva saker. Koncentrera dig på de långsiktiga målen nu, inte på allt det negativa runt omkring. Varje morgon är en ny dag att erövra och varje dag ska du vakna på morgonen och tänka att "Idag går jag till jobbet för att jag ska kunna bli ekonomiskt självständig så jag kan slippa bo och leva i den situationen jag lever i."

En dag i sänder, men alla dagar mot målet. Håll målet i sikte nu, släpp inte taget om det. Du ska arbetsträna så att du kan jobba, tjäna egna pengar så att du har råd att bo kvar i huset.
Vilket underbart och bra svar. :bow::bow::bow:
Jag tror det är så någonstans jag vill och försöker tänka.
Medans det är han som förlorar fattningen nu så är jag tvärtom mer stabil och har distanserat mig otroligt mycket mot honom.

Ibland tänker jag att det inte är schysst av mig att inte prata med honom istället för att skriva här. :banghead:
Men sen tänker jag, vad fan, han pratar aldrig med mig.
Jag har ingen aning om vad han känner, tänker och tycker.
Nu beter jag mig som han gör och han kan gott få smaka på sin egen medicin. :cool:
Visst är det ok att jag gör så?
Eller borde jag göra något annorlunda just nu? "Frågar alla?"

Det kommer bli underbart att då sitt eget hem också.
Vad skönt att slippa torka upp hans smulor och ta rätt på hans skit.
Det.är sånt jag inte kommenterar längre eftersom det inte är värt besväret.

Jag har inte läst ikapp, men måste kommentera detta.

Att vänta innebär ju att du aldrig kommer igång med jobbet. Du kommer inte orka dra igång arbetsträning under tiden ni befinner er i den här situationen. Du måste jobba för att få ekonomi, men du kan inte börja jobba innan du är ur relationen. Moment 22?
Jag är på gång med arbetsträningen.
Pratat med FK i veckan. Möte om en vecka eller två. Kommer få terepeutstöd på kliniken där jag går. Min läkare vet om problematiken.
Jag kommer börja inom en månad, oavsett vad han säger, var jag eller han bor.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka