Vallmo
Trådstartare
Jag har växt upp i en familj där ALLA curlade min mamma för hon hade ett vidrigt temperament. Skrek och blev arg för ingenting.Är det verkligen så vanligt? Det är inte min erfarenhet. De flesta barn jag har haft och har omkring mig funderar mycket på relationerna omkring sig, hur de ska förhålla sig och hur de ska bete sig och de pratar gärna om det om de får möjligheten. Sedan är ju alla olika såklart men visst funderar även barn. Barn som bara är är nog ganska få och lever isåfall väldigt skyddat. Det kan räcka med ett inslag på tv;n för att få de flesta barn att börja fundera. Händer något i deras närhet brukar det bli väldigt många tankar. Jag tror inte att det finns ett enda barn idag som inte någon gång har snuddat vid tanken på vad föräldrar och syskon betyder för dem med tanke på hur många gånger de ser inslag från och hör talas om krig.
Jag tror snarare att de som bara är är de som har stängt av. De som inte bryr sig eller inte orkar bry sig utan just bara är.
Att ta med kompisar hem var inte populärt osv, osv.
Fick två syskon när jag var halvvuxen så jag har inte växt upp med dom.
Men när man pratar om mamma med dem så är det uppenbart att dom curlade henne ännu mer och dessutom har dom alltid ursäkter för hennes dåliga beteende.
Även om det är dom själva som är drabbade.
Hon har surat och betett sig illa på förlovningsmiddagagar, bröllop, dop, konfirmationer, födelsedagar, studentmottagningar, ja allla familjehögtider man kan tänka sig.
Inte alltid, men allt för ofta.
Så i vårt fall, har vi alla från tidig ålder varit tvungen att ta ansvar för en vuxen människas problem med humör och impulskontroll.