@mandalaki - Är det inte bra o höra båda sidor? Eller menar du att min info är mindre värd eftersom att jag själv inte varit där?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Apropå Indien!
Ha, ha, det är roligt med så olika reaktioner på att resa till Indien.
Jag har hört det förr och det finns aldrig någon som likgiltig.
Det är antingen starkt för eller emot.
Jag tror att info från de som varit där är mer värd än ett sms med "åk aldrig dit" från någons släkting, ja. Betraktar du verkligen det som " info" som någon som vill resa har nytta av?@mandalaki - Är det inte bra o höra båda sidor? Eller menar du att min info är mindre värd eftersom att jag själv inte varit där?
Goa anses vara "Indien light" och många rynkar på näsan åt det. Jag är dock väldigt tacksam för att det var där jag började, det var alldeles tillräckligt överväldigande. Nästa gång blir det dock något annat.Min partner var i Indien 8 veckor på jobb, hen älskade det. Jag har det som topp 5 av länder jag vill åka till. Det finns ju så mycket mer än Goa och fattigdom.
Goa anses vara "Indien light" och många rynkar på näsan åt det. Jag är dock väldigt tacksam för att det var där jag började, det var alldeles tillräckligt överväldigande. Nästa gång blir det dock något annat.
Mer än fattigdom - ja. Men den kommer man ändå aldrig ifrån i Indien, om man inte låser in sig totalt. Jag bidrar till en SOS barnby i Kerala sedan jag kom hem från Indien, jag kände lite desperat att jag måste göra något. Trots att jag "bara" varit i Goa.
Det är lugnt! Du får skriva här hur mycket du vill.Tack @mandalaki, @Lobelia och @Madick, det ni skrev gjorde massor.
Jag är mycket tacksam och eran välvilja gav mig en klump i bröstet.
@Vallmo
Förlåt.
Jag lever med din karl, bara det att vissa bitar ligger i individuella skillnader. Ju mer jag läser av dig, ju mer tacksam blir jag för att du är så medelsam. Inte många som är så uttömmande. Jag hoppades ju att det skulle komma något svar jag kunde använda, då jag alltid tillskrivit min asperger när saker inte fungerar.
Problemet kommer ju först när även andra sidan använder det: "- om det inte vore för att du var sådär så skulle inte jag behöva göra såhär."
Indirekt, han gör mig en tjänst som är ihop med mig.
Din tråd gjorde ju att jag fick ett slag i ansiktet. Att vadå, finns det en öppning att det faktiskt inte är jag som äger 100% utav problemet?
Vilket inte riktigt jag har förstått innan.
Jag vet att jag är mycket snabb att ta på mig "felet" ifall något uppstår, i o m att jag (oftast) vet vad jag är och inte är.
Sen var jag inte uttömmande eller helt informativ då många här vet vem jag är ,och pga det, så även min sambo.
Och även om jag är socialt dumihuvudet så vet jag vad integritet är.
Nu ska jag låta din tråd vara, kände bara att jag behövde försvara "någonting" lite samt tacka.
Jag köpte just en bok som heter Energitjuvar... vad det nu var, 55 kr som e-bok. Det har hjälpt mig massor i att inte ta på mig problem som faktiskt inte är mina. "Not my circus, not my monkeys".Tack @mandalaki, @Lobelia och @Madick, det ni skrev gjorde massor.
Jag är mycket tacksam och eran välvilja gav mig en klump i bröstet.
@Vallmo
Förlåt.
Jag lever med din karl, bara det att vissa bitar ligger i individuella skillnader. Ju mer jag läser av dig, ju mer tacksam blir jag för att du är så medelsam. Inte många som är så uttömmande. Jag hoppades ju att det skulle komma något svar jag kunde använda, då jag alltid tillskrivit min asperger när saker inte fungerar.
Problemet kommer ju först när även andra sidan använder det: "- om det inte vore för att du var sådär så skulle inte jag behöva göra såhär."
Indirekt, han gör mig en tjänst som är ihop med mig.
Din tråd gjorde ju att jag fick ett slag i ansiktet. Att vadå, finns det en öppning att det faktiskt inte är jag som äger 100% utav problemet?
Vilket inte riktigt jag har förstått innan.
Jag vet att jag är mycket snabb att ta på mig "felet" ifall något uppstår, i o m att jag (oftast) vet vad jag är och inte är.
Sen var jag inte uttömmande eller helt informativ då många här vet vem jag är ,och pga det, så även min sambo.
Och även om jag är socialt dumihuvudet så vet jag vad integritet är.
Nu ska jag låta din tråd vara, kände bara att jag behövde försvara "någonting" lite samt tacka.
........Svarar lite mer nu när jag har lättare att skriva.Det är lugnt! Du får skriva här hur mycket du vill.
Jag tror jag förstår lite mer vad du menar. Först och främst, man ÄR inte sin diagnos. Du är en person. Det låter som din sambo utnyttjar och skyller på den för att slippa ta ansvar själv.
Ta inte på dig det!
Jag är jätteglad att det jag skriver kan hjälpa dig.
Svarar lite mer sen. Har bara iPhone nu.
Jag måste bara skriva: fy faaaa---aaan vad du är bra! Du skriver så klokt och insiktsfullt, och du har kommit så långt att hälften (nästan) vore nog! Hurra för dig!........Svarar lite mer nu när jag har lättare att skriva.
Det låter som om du och din partner har hamnat i en ond cirkel där allt skylls på din diagnos.
Man är alltid två om en relation, till att börja med.
Att du ska vara tacksam för att han vill vara tillsammans med dig var det dummaste jag har hört.
Ingen ska behöva vara tacksam för en sån sak.
Jag blir också lite bedrövad att du, liksom jag har gjort, tar på dig 100% av ansvaret för att "laga" relationen och att du själv tar på dig ansvaret själv när det inte funkar heller.
Jag är jätteglad att min tråd har hjälpt dig indirekt genom att läsa här och att du har, vad det verkar som, fått en ögonöppnare.
Jag blir glad om andra blir hjälpta av det jag skriver.
Så var det för mig också.
Jag läste andra trådar här, svarade i en hel del av dom och blev samtidigt mer och mer medveten om att vår relation inte var bra utan snarare destruktiv.
Det finns så många oerhört starka och självständiga kvinnor härsom aldrig skulle acceptera sån skit som jag har varit med om.
Och när jag började skriva här så var det så många som stod upp för mig och sa att hans beteende var totalt oacceptabelt.
Och då började jag också ifrågasätta mig själv; varför låter jag det hända?
Och sen honom, vad fan min man är en jävla rövhatt!
Det är faktiskt något som psykiatrin, jag själv och anhöriga missat eller förbisett helt.
Alla har varit fokuserade på att hjälpa mig och inte sett att mina problem kanske beror på vår dåliga relation.
Den situationen har passat alldeles utmärkt för min sambo.
Då behöver ju inte han ta tag i sina problem.
Dessutom tar han ju hand om mig, barnen och huset själv (vilket inte är sant) och sånt väcker oerhört stort sympati hos människor och särkilt då kvinnor.Tyvärr!
Han tycker inte ens att han har problem.
Allt ligger hos mig och jag ska ta medicin, gå på behandling, vara sjukskriven osv.
Situationen har minst sagt varit helt absurd under flera år.
Han har "tagit hand" om mig samtidigt som han har kvävt mig totalt.
Nu har jag ju gjort allt för att bli frisk och det blev inte bättre av det.
Snarare sämre!
För när jag blev stark så var min sambo tvungen att dra åt snaran ännu mer och det var då hans beteende mot mig blev mer och mer lik psykisk misshandel.
Mitt råd till dig blir att om du känner igen dig själv i det jag skriver, så lämna den relationen.
Vet inte hur det är för dig om ni har barn eller boende tillsammans?
Är det "bara" du, så gör slut!Det kommer aldrig bli bra.
Tro mig, jag har försökt i nästan tio år. Det blev bara sämre.
Edit; du är varken dum i huvudet och du behöver inte försvara dig. Inte alls.
Du har samma rätt som alla andra att skriva i tråden, så skriv på.
Jag är ledsen om jag svarade dig lite avvisande tidigare.
Jag förstod helt enkelt inte vad du ville, men nu har jag fått bilden mer klar för mig.
Jag hoppas du vill fortsätta och vara med i tråden.
Ha, ha, du är så underbar!@Vallmo gillar du kor i motljus? I så fall ska du absolut åka till Indien. Jag tog alltså bara en charter till Goa men åkte iväg till en av de fina stränderna och skaffade boende där för fem nätter. När korna samlades på stranden i solnedgången - det var helt betagande. Jag har säkert hundra bilder av kor i motljus sedan dess. Hade aldrig tänkt på hur vacker det är.
(Jag åkte däremot tillbaka till charterhotellet efter tre nätter, jag stod inte ut med skitigheten där jag bodde. Droppen var när jag en morgon fann en död kackerlacka bredvid sängen. En DÖD kackerlacka. Levande kackerlackor är jag van vid sedan alla resor till Grekland, det är lugnt. Men en död? Det kändes som att den kommit in, konstaterat Fy fan och lagt sig ner och dött. Då checkade jag ut och åkte.)
Men,Jag måste bara skriva: fy faaaa---aaan vad du är bra! Du skriver så klokt och insiktsfullt, och du har kommit så långt att hälften (nästan) vore nog! Hurra för dig!
Jag var i sydöstra hörnet. Pondicherry och Auroville. Inget av dom är standardIndien men jag blev helt betagenHa, ha, du är så underbar!Jag gillar ditt tänk.
Kor i motljus - jo, jag tror faktiskt att jag skulle gilla det. Jag har bilden framför mig.
Allt Indienprat igår och inatt fick mig sedan att surfa på Indienresor i en och en halv timme då jag borde sovit för länge sen. Host!Så kan det bli!
Vad jag förstår så kan man välja olika såna här guidade resor där man köper hela konceptet.
Det skulle nog kunna vara något för mig. Känner mig lite för ringrostig att åka på äventyr helt själv.
Vill ju inte sova med en kackerlacka heller, i alla fall inte en död en.
Så är det ju här hemma och jag behöver ju lite omväxling.![]()
Vad jag kunde se var inte resorna särskilt dyra heller. Mellan 10-15 000.
Tycker inte jag var farligt alls, faktiskt.
10 år tillsammans, bor ihop, 4-åring tillsammans, bor så att jag är ekonomiskt beroende (får med mig 300 000 i blanco vid separation).........Svarar lite mer nu när jag har lättare att skriva.
Det låter som om du och din partner har hamnat i en ond cirkel där allt skylls på din diagnos.
Man är alltid två om en relation, till att börja med.
Att du ska vara tacksam för att han vill vara tillsammans med dig var det dummaste jag har hört.
Ingen ska behöva vara tacksam för en sån sak.
Jag blir också lite bedrövad att du, liksom jag har gjort, tar på dig 100% av ansvaret för att "laga" relationen och att du själv tar på dig ansvaret själv när det inte funkar heller.
Jag är jätteglad att min tråd har hjälpt dig indirekt genom att läsa här och att du har, vad det verkar som, fått en ögonöppnare.
Jag blir glad om andra blir hjälpta av det jag skriver.
Så var det för mig också.
Jag läste andra trådar här, svarade i en hel del av dom och blev samtidigt mer och mer medveten om att vår relation inte var bra utan snarare destruktiv.
Det finns så många oerhört starka och självständiga kvinnor härsom aldrig skulle acceptera sån skit som jag har varit med om.
Och när jag började skriva här så var det så många som stod upp för mig och sa att hans beteende var totalt oacceptabelt.
Och då började jag också ifrågasätta mig själv; varför låter jag det hända?
Och sen honom, vad fan min man är en jävla rövhatt!
Det är faktiskt något som psykiatrin, jag själv och anhöriga missat eller förbisett helt.
Alla har varit fokuserade på att hjälpa mig och inte sett att mina problem kanske beror på vår dåliga relation.
Den situationen har passat alldeles utmärkt för min sambo.
Då behöver ju inte han ta tag i sina problem.
Dessutom tar han ju hand om mig, barnen och huset själv (vilket inte är sant) och sånt väcker oerhört stort sympati hos människor och särkilt då kvinnor.Tyvärr!
Han tycker inte ens att han har problem.
Allt ligger hos mig och jag ska ta medicin, gå på behandling, vara sjukskriven osv.
Situationen har minst sagt varit helt absurd under flera år.
Han har "tagit hand" om mig samtidigt som han har kvävt mig totalt.
Nu har jag ju gjort allt för att bli frisk och det blev inte bättre av det.
Snarare sämre!
För när jag blev stark så var min sambo tvungen att dra åt snaran ännu mer och det var då hans beteende mot mig blev mer och mer lik psykisk misshandel.
Mitt råd till dig blir att om du känner igen dig själv i det jag skriver, så lämna den relationen.
Vet inte hur det är för dig om ni har barn eller boende tillsammans?
Är det "bara" du, så gör slut!Det kommer aldrig bli bra.
Tro mig, jag har försökt i nästan tio år. Det blev bara sämre.
Edit; du är varken dum i huvudet och du behöver inte försvara dig. Inte alls.
Du har samma rätt som alla andra att skriva i tråden, så skriv på.
Jag är ledsen om jag svarade dig lite avvisande tidigare.
Jag förstod helt enkelt inte vad du ville, men nu har jag fått bilden mer klar för mig.
Jag hoppas du vill fortsätta och vara med i tråden.
Alla människor är komplexa.Samtidigt är han det snällaste, godaste, mest hjälpsamma som finns.
Jag använder redan det tänket i högsta grad eftersom jag har gått på MBT gruppterapi (mentaliseringsbaserad terapi)i 18 månader.Väldigt mycket av det jag läst i tråden de senaste dagarna får mig att tänka kring din sambo.
Någonstans i början sade du att han inte är elak egentligen. Och nu analyserar han allt som händer mellan människor som orsak-verkan förlopp baserade på de yttre händelserna. Med obefintlig avläsning av relationen eller det känslomässiga bakom. Låter i mina öron som det kan vara ett resultat av brist på Theory of mind i kombination med högfungerande intellektuell analys av de påtagligt observerbara delarna av samspelet.
(Wiki för den som inte är bekant med begreppet: Inlevelseförmåga innebär att man kan leva sig in i en annan människas psyke. På engelska kallas det för "theory of mind", mentalisering, en uppfattning om vad som försiggår i någon annans huvud. "Jag tror att du gillar mig" är ett exempel på detta. Det är förmågan att tillskriva mentala tillstånd, trosuppfattningar, avsikter, önskningar, simulering, kunskap med mera till sig själv och andra och att förstå att andra har övertygelser, önskningar och avsikter som skiljer sig från den egna.
Förmågan kan även kallas "intentionalitet av andra graden". Första graden omfattar bara förmågan att vara medveten om sina egna tankar, medan andra graden alltså innebär att man kan föreställa sig någon annans uppfattning)
När du (övertydligt) har berättat om dina upplevelser och känslor så gör han förändringar av de konkreta beteendena. Men hänger förmodligen inte med på de djupare aspekterna och som du säger och har inte insett hur slut er relation är för dig. Kan vara så att han i sin värld tror att ni åtgärdar problem, medan ni i din bara har putsar på symptomen.
Inte för att "diagnosticera" men @Vallmo tänker mycket ikring deras samspel, och ska ha barnen ihop med honom länge till.
Hur ser dina tankar om hans beteende och er interaktion ut ifall du använder det perspektivet?
Inte ta på dig ansvar för att hjälpa honom (om det skulle vara så), men för att hjälpa dig själv att förhålla dig till honom.
(Menar alltså att man klarar det rent teoretiska konceptet att andra kan tänka osv. Men fungerar mycket sämre med avläsning i praktiken. Och väldigt dåligt ju mer känslorelaterat det är. Kanske tom svårt att läsa sig själv i vissa lägen?
En kombination med underskott på "emotionell intelligens" och överskott av "IQ-intelligens" om man kan säga så...)
Men det låter ju som du behöver hjälp från psykiatrin om du har ett självskadebeteende och mår så dåligt som du gör.10 år tillsammans, bor ihop, 4-åring tillsammans, bor så att jag är ekonomiskt beroende (får med mig 300 000 i blanco vid separation).
Varit nedbränd (eget hittepåord), då jag var sjukskriven i 13 månader. Vilka tillbringades på köksgolvet med självskada och agorafobi. Och någon som hejade på. Ju sämre jag mådde, desto mer höggs det efter strupen.
Det starkaste minnet från den tiden var när vi var bortbjudna, en utav få gånger jag vågade mig ut, klängandes på karln. Jag vet att jag sade något som inte passade herrn, och han svarade med att outa mig för min familj. Mitt självskadebeteende hade jag valt att behålla för mig själv, det var han, jag och psyk som visste. Men som straff så körde han ned det i halsen på dom.
Strunt samma, jag trodde jag var förbi allt det där, men det kanske inte är så? Det kanske bara bytt form? Det jag verkligen fastnade på var det där att aldrig be om ursäkt. Han stod en gång med ansiktet 5 cm ifrån mitt och morrade att jag var en dj**** f****.
Han kunde tillstå efter ett par dagar att man kanske inte gjorde så, men det var ju bara för att jag gjorde honom så arg. Att om jag bara kunde ge fan i att överanalysera allt.
Jag hade frågat varför han helt plötsligt behövde parfym på jobbet, han som inte ens använder Deo.
Och att ett sådant grovt övertramp från hans sida inte genererade en ursäkt har jag aldrig kunnat förstå.
Samtidigt är han det snällaste, godaste, mest hjälpsamma som finns. Matmissbrukare samt gryyymt bortskämd av en mamma som har bekräftelsebehovet Bertil.
Jag har alltid sett missbruket som boven, då personen är så underbar och missbrukaren, tja, inte?
Men nu var det ju inte därför vi var här..
Men ja, generellt är det jag som är problemet, och diagnosen används bara när jag inte förstår.