Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

Jag är dessutom övertygad om att en vacker trädgård höjer värdet på huset mer än en ovårdad, bortglömd trädgård.
Ja, precis det mäklaren sa.
Nu låter jag så himla pretto :o, men....trädgården är verkligen speciell. :up:
Den är jättefin, konstnärlig och ja, oväntade kombinationer mm.
Mäklaren säger att det här huset köper någon som gillar konceptet men som aldrig skulle kunna komma på det själv.

Jag vet att det låter jätteskrytigt, kanske. :o
Det är inte riktigt meningen utan mer som en förklaring på varför det betyder så mycket för mig. :)

Ja, precis så. :bow:
Det är precis sånt som verkligen får mig att må bra.
Att ha ett mål och arbeta mot det, så länge det gäller mina intressen förståtts.

Förra året var helt otroligt. :love:
Så många besökare (100 st) och så mycket beröm och specifik feedback på vad som besökarna uppskattade.
Min trädgård var och är områdets snackis, helt enkelt.
Ser många som hämtat inspiration när man går runt i området. :)

Och, ja det får mig att må bra. :)
En smula excentrisk, ja kanske. :o ;)Men bara när det gäller trädgård och inredning. :p
Allstå. Jag vet exakt vad trädgården betyder eftersom jag sjäv är eroende av att få stoppa händerna i jord.
Jag tänkte bara att det finns andra trädgårdar, nya plat ser.

Man ska göra det man mår bra av!

Ja, precis det mäklaren sa.
Nu låter jag så himla pretto :o, men....trädgården är verkligen speciell. :up:
Den är jättefin, konstnärlig och ja, oväntade kombinationer mm.
Mäklaren säger att det här huset köper någon som gillar konceptet men som aldrig skulle kunna komma på det själv.

Jag vet att det låter jätteskrytigt, kanske. :o
Det är inte riktigt meningen utan mer som en förklaring på varför det betyder så mycket för mig. :)
Även OM det låter skrytigt, tillåt dig att tänka på sådant här. Det är ju jättebra att du kan tänka på att du är BRA på något, att du har något där du får vara du, där det går att koppla av och hämta energi osv. Det är inte fel att vara duktig på något! Tillåt dig att vara bra, att må bra och göra sådant som ger dig energi.

(det kan väl bli lite otrevligt om du börjar gå runt och säga "Jag är så jäkla bra på trädgårdsgrejer att ni andra framstår som inkompetenta puckon!" men det känns inte direkt som att det är din stil att göra så ;) )

.....Spinner vidare lite på trädgårdspratet.
Den här tråden har verkligen hjälpt mig att prioritera mig själv lite mer. :bow:

Har seriöst kollat efter kursprogram nu för att bli certifierad inredare.
Det är en ganska lång utbildning och kostar en del.
Men jag har för första gången tänkt på allvar att ja, jag vill försöka byta riktning. Att göra sånt får mig att må bra.
Och ja, jag är värd att få göra det och ta tiden och lägga pengar på det. :)

Vårdpersonalen säger att så fort jag börjar prata trädgård och inredning så "lyser" det om mig. :love:

Men jag ska jobba först och ha gjort det ett tag innan jag tar tag i kursen.

Det är också därför jag vill bygga mitt eget hus.
Jag tror det kan vara otroligt läkande för mig.
Med erfarenhet av alla såna här tidigare renoverings-byggprojekt så kan jag säga att jag gillar det verkligen. Processen, planeringen, slutresultatet.
Jag älskar att komma på kreativa lösningar.
Jag kan ha en ide som ligger i bakhuvudet och maler ibland och när den väl kommer ut så är det så otroligt inspirerande. :love:

Är det något som har varit positivt med min sjukdomstid så är det att jag upptäckt kreativiteten som verktyg för att må bra.
Det började med keramiken på arbetsterapin och att uttrycka mig genom att måla.
Trädgård och inredning har jag gjort förut, men inte som jag gör nu.
Den sidan har verkligen utvecklats hos mig. Alltid något!
Men jag är glad för det!

Paradoxalt nog, med tanke på min hiskeliga övervikt på 30 kg, så har jag heller aldrig varit så välklädd och klädintresserad som jag är nu.

Jag är säkert lite udda, men när det gäller det så trivs jag så. :up:
Åh WOW vilken ny härlig ton det finns i dina inlägg!!! Blickar framåt. Orkar tänka och planera och höja blicken över horisonten. :bow: :bow: :bow:

Vallmo 2.0 - det är grejer det!

Fortsätt låta oss följa med på din resa framåt.
:heart :heart :heart

Även OM det låter skrytigt, tillåt dig att tänka på sådant här. Det är ju jättebra att du kan tänka på att du är BRA på något, att du har något där du får vara du, där det går att koppla av och hämta energi osv. Det är inte fel att vara duktig på något! Tillåt dig att vara bra, att må bra och göra sådant som ger dig energi.

(det kan väl bli lite otrevligt om du börjar gå runt och säga "Jag är så jäkla bra på trädgårdsgrejer att ni andra framstår som inkompetenta puckon!" men det känns inte direkt som att det är din stil att göra så ;) )
Jo, jag har fått så mycket beröm för trädgården nu så det skulle bara framstå som löjligt om jag stod och sa "äsch då". :)
Fast det har tagit ett bra tag att komma dit och det har till stor del varit min 83-åriga älsklingsgrannes förtjänst att jag fattat det. :love:

Jag ser det som en process och en utveckling.
Allt jag gör har jag med mig till nästa trädgård i form av kunskaper och erfarenheter.
Det känns tråkigt att lämna men samtidigt så tänker jag att trädgården, ja den finns i mitt huvud och det är upp till mig att hitta en plats för att skapa något nytt av det jag lärt mig.
Dessutom kommer jag kunna ta med mig ordentligt med plantor utan att det kommer märkas heller.;)

Nej, jag går verkligen inte och runt och klagar hos andra även om jag kan se uppenbara felbeslut och sånt.
Ett par av mina grannar gjorde en storsatsning på sin trädgård förrförra sommaren.
Det var lastbilar, grävare, plattsättare och allt möjligt folk där i över en månad.
Först tog dom bort hela gräsmattan, sen körde dom dit massa jord och sen la dom ut en ny gräsmatta. O_o

Sen hade dom några jättedyra, snygga, stora slags plattor, som inte passar till husen alls och en person stod och sågade och la ut dom. Tog en månad, lätt. :confused:

Sen sparade dom lite plats för rabatter, kanske en halv meter breda, dvs alldeles för små.
Sen lät dom bli att plantera så all den goa näringen i jorden regnade antagligen bort förra vintern. O_o

När dom till slut planterade lite i somras så blev det några ängsliga plantor lite här och där och två stycken enormt höga träd som såg ut som sopkvastar.

Allt detta har jag stått ut med bevittna utan att ingripa. :p
Jag tycker själv att det var en smärre bedrift att jag kunde knipa käft. ;)
Så mycket pengar och sån liten skillnad.

Jo, jag stoppade grävaren när dom gav sig på rötterna till våran häck som står en meter in på vår tomt.
Killen som slipade fick duscha bort slipdammet också för det hade satt sig i häcken och täppte till.

Totalt ot! :o

Åh WOW vilken ny härlig ton det finns i dina inlägg!!! Blickar framåt. Orkar tänka och planera och höja blicken över horisonten. :bow: :bow: :bow:

Vallmo 2.0 - det är grejer det!

Fortsätt låta oss följa med på din resa framåt.
:heart :heart :heart
Tack! :love:
Jo, allt det där ger mig energi och jag kan känna igen mig lite i min pappa där.
Det är själva vägen och skapandet som är roligt.
Det är en himla tur att jag är sån annars hade det nog varit tungt. ;)

Inser att jag borde nog jobba med något sånt också.
Nu har jag börjat med att försöka möblera om och flytta tavlor hemma hos familjemedlemmar. :o
Inte alltid helt uppskattat. :up: Några enstaka gånger har dom gjort som jag har sagt i alla fall. :D
Odrägligt av mig! :angel: Jag vet! :o

Ja, jag känner mig ganska nöjd för tillfället också. :)
Är hemma på permission. Hämtade upp minsta sonen på skolan och hade en trevlig promenad på vägen hem.
Kommer hem och min sambo har ansträngt sig.
Det är tvättat och städat OCH han hade planerat middagen.
Lilla killen hade sista gången på simningen, men jag orkade faktiskt inte följa med så jag stannade hemma och bara slappade.
Hade lite dåligt samvete men sambon tyckte absolut inte att jag skulle ha det.

Så, tillfällig vapenvila alltså! ;)

Och nej, jag kommer inte ändra mig angående separationen men det underlättar om vägen dit går lite smidigare. ;)

Allstå. Jag vet exakt vad trädgården betyder eftersom jag sjäv är eroende av att få stoppa händerna i jord.
Jag tänkte bara att det finns andra trädgårdar, nya plat ser.

Man ska göra det man mår bra av!
Ja, trädgården är som Gud.
Den finns alltid inom oss och följer med oss var vi än går.

(Fast jag är inte särskilt troende, men jag tyckte liknelsen var bra :up:)

Ja, trädgården är som Gud.
Den finns alltid inom oss och följer med oss var vi än går.

(Fast jag är inte särskilt troende, men jag tyckte liknelsen var bra :up:)

Alltså... skulle jag någonsin flytta härifrån kommer jag alltid att ha med mig röda huset och trädgården. Jag är ju uppvuxen här så jag kan förmodligen gå runt i både huset och trädgården med förbundna ögon utan problem.

Jag för naturligtvis ett undantag för Missia. :love:

Då är allt bra :) ;) Den där katten har karaktär verkligen karaktär :laugh: När husse är här är hon som ett plåster, mest på mig i sängen för att visa att matte är MIN. Nu när husse jobbar är hon betydligt mer avslappnad. Samtidigt ser hon till att visa att hon minsann äger husse OCKSÅ :p

Alltså... skulle jag någonsin flytta härifrån kommer jag alltid att ha med mig röda huset och trädgården. Jag är ju uppvuxen här så jag kan förmodligen gå runt i både huset och trädgården med förbundna ögon utan problem.
Jamen, det är ju stor skillnad.
Ett sånt hus säljer man inte utan då skaffar man en särbo. ;) :D

Vi har ju bara bott här i sju år.
Varken huset i sig eller platsen är något särskilt, egentligen.
Det är mer så att inredningen och trädgården som GÖR huset, om du förstår hur jag menar.

Jamen, det är ju stor skillnad.
Ett sånt hus säljer man inte utan då skaffar man en särbo. ;) :D

Vi har ju bara bott här i sju år.
Varken huset i sig eller platsen är något särskilt, egentligen.
Det är mer så att inredningen och trädgården som GÖR huset, om du förstår hur jag menar.

Jag förstår helt. För mig är ju platsen speciell också men jag vet ju att jag kanske inte orkar bo här hela livet (tar kroppen slut blir det svårt, det fungerade ju för pappa eftersom jag bodde hemma) så jag planerar tyst och stillsamt för att inte bo kvar (om än förhoppningsvis långt in i framtiden om det skulle bli så).

@Vallmo om du vill "snacka trädgård" på nätet får du gärna pma mig :) Min trädgård är jättefin som den är (och va när jag köpte huset) men jag tänkte "uppgradera" lite till våren. Dock har jag ju bott i lägenhet i alla år så jag har inte några direkta erfarenheter ^^

Då är allt bra :) ;) Den där katten har karaktär verkligen karaktär :laugh: När husse är här är hon som ett plåster, mest på mig i sängen för att visa att matte är MIN. Nu när husse jobbar är hon betydligt mer avslappnad. Samtidigt ser hon till att visa att hon minsann äger husse OCKSÅ :p
Har en jobbarkompis vars katt beter sig precis som din gör mot mannen. :p
Nu är dom i och för sig inte ihop längre, men när dom var det så var hennes katt mycket avvaktande mot mannen. Han fick vara där på nåder, typ. ;)
Jäkligt rolig katt, faktiskt! :D

@Vallmo om du vill "snacka trädgård" på nätet får du gärna pma mig :) Min trädgård är jättefin som den är (och va när jag köpte huset) men jag tänkte "uppgradera" lite till våren. Dock har jag ju bott i lägenhet i alla år så jag har inte några direkta erfarenheter ^^
Vad kul att ha blivit med trädgård. Grattis! :)

Generellt brukar man säga att man ska leva ett år med trädgården innan man gör några större förändringar.
Några allmänna råd, vänta med att såga ner massa träd. Man ångrar sig och det går inte att göra ogjort. Se lite vad du har för något och tänk om det finns något du kan göra för att göra för att få dom finare istället.
Vi till exempel stammade upp en massa fula tujor som blev jättefina.

Om det inte finns inramning till trädgården, börja med att plantera häckväxter.
De brukar ta ett par år för som att bli fullstora så det är en jättebra sak att tänka på det första man gör.

Blanda inte allt för många växter och färger. Det blir plottrigt.
Gör rabatten bredare än vad du tänkt dig. En meter är för lite.
Tänk träd, buskar, perenner som bas. Fyll på med annat vartefter.

..................osv

Ja, jag kan hålla på i evigheter som du märker. ;) Blir totalt ot. :o

Pm:a gärna om du vill ha specifika råd. :)
Annars säger jag som @athena_arabians kolla trädgårdstråden på hem&hobby.
Och det är ett stort under och väldigt konstigt att jag inte varit särskilt aktiv i den, kom jag att tänka på nu. Kanske jag ska kika in där. :)

Har en jobbarkompis vars katt beter sig precis som din gör mot mannen. :p
Nu är dom i och för sig inte ihop längre, men när dom var det så var hennes katt mycket avvaktande mot mannen. Han fick vara där på nåder, typ. ;)
Jäkligt rolig katt, faktiskt! :D
En av mina förra katter var inte lika välkomnande, han hade en förmåga att kissa på kudden som den tilltänkte skulle ha vid övernattningarna. Det spelade ingen roll och han redan låg på den, kissen kunde sätta sig bredvid och kissa ändå! :o :o :o

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 731
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 678
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka