Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

@Vallmo och @Red_Chili: Jag bor mer eller mindre ensam i hus och det var min fars önskan att jag skulle ta över det så han tvekade inte på min förmåga att klara det "trots" att jag är kvinna ;)

Man lär sig hela tiden och jag hade verkligen en steep learing curve eftersom jag började med ett vattenskadat badrum :crazy: Jag googlade, pratade med folk och använde sunt förnuft (nej, det går inte att få in sju avloppsrörkrökar i ett badrum som är ca 2x2 m :grin: vilket rörmokare 1 försökte slänga på fakturan :meh:). Jag tycker faktiskt det är roligt att ändå ha fått lära sig mycket om något man inte har koll på :)

Vallmo: Vad gäller mer tekniska saker tror jag nog att du kan få hjälp på ett forum nära dig... ;) :D *stor kram* :heart

Måste säga att det är skönt att läsa att det går att ha villa ensam också. Jag har alltid drömt om ett eget litet hus, men sedan tvekat för att det kanske är för jobbigt.. (Jag har inga planer på att någonsin skaffa sambo) Nu vågar jag nog hoppas igen på att det någon gång ska gå att få ihop allt :D

Jag har inte heller några planer på sambo. Mitt hus är dessutom så litet att jag har svårt att se att nån annan skulle få plats :angel: men det är ett välskött hus så jag har inte behövt börja med att renovera en massa. Sen får man väl välja sina strider tänker jag, jag har 1500 kvadrat gräsmatta. Och en JÄTTEBRA robotgräsklippare :D där va också folk (män) som tyckte att jag va lat som köpte en robot det första jag gjorde men jag kände att det fanns annat jag ville göra. Nu står min far och dreglar över den varje gång han hälsar på :grin:

Jag brukar faktiskt be dom på bygghandeln att såga upp grejerna åt mig så jag slipper fixa det hemma.
Det är inte alls särskilt dyrt. Tror de tog typ 20:- för att måtta en mdf-skiva åt mig.
Totalt värt! :bow:
Dessutom av någon konstig anledning, med tanke på att jag är inne på "de händiga karlarnas" revir :angel: så får jag alltid så bra hjälp när jag är på bygghandeln. ;)
Fast du - det är ju sådär man gör!

Inte släpar man hem grejor och uslas med hemma när de på affären har maskiner och kunskap.

Att du får hjälp beror inte på att du är kvinna utan på att du behöver hjälp.

Du lever tydligen i en tro att människor i gemen är jättehändiga. Så är det inte. @MacGyver är ett unikum :D
Massor av ohändiga kvinnor bor i egna hus. Massor av ohändiga män bor i egna hus.

Man betalar för hjälp. Så enkelt är det. För oss alla.

Måste säga att det är skönt att läsa att det går att ha villa ensam också. Jag har alltid drömt om ett eget litet hus, men sedan tvekat för att det kanske är för jobbigt.. (Jag har inga planer på att någonsin skaffa sambo) Nu vågar jag nog hoppas igen på att det någon gång ska gå att få ihop allt :D
Gör det!
Känslan av att bo i hus är underbar. :love: Eget hus ännu bättre! ;)
Det finns också "enkla" hus att bo i, så att hur det är att bo i hus kan variera en hel del.'
Min sambo hade ett sånt här litet atriumhus med mest tegel och pytteliten tomt.
Ett sånt hus kan alla klara av att sköta.
Men även andra hus funkar ju. Man får väl köpa dem hjälp man behöver, tänker jag.

Har stött på så många hus i områdena runt där jag bor (gamla sommarstugor) där massa "händiga" killar varit framme och fixat en hel del.
Jag har sett allt i från livsfarliga verandor, egen dragen el, hus där de gjort badrum själva osv. :nailbiting:
En av anledningarna till att jag är skeptisk till ett sånt hus.

Skillnade är väl att vi kvinnor inser våra begränsningar och vet när vi ska ta hjälp.

Vårt nuvarande hus, som är en vanlig villa, var också "fixad" av en händig man.
Bland annat var altanen spikad med takspik och taket till förrådet bestod av ett mellanlager som inte höll fukt borta, vilket resulterade i ett helt ruttet tak till slut.
Det tog mig fem år av tjat för att få sambon att fixa det. :meh:
Hade han gjort det tidigare så hade nog brädorna kunna räddas, men nu var det kört.

Han däremot, är faktiskt väldigt bra på sånt. När han väl gör det.

Fast du - det är ju sådär man gör!

Inte släpar man hem grejor och uslas med hemma när de på affären har maskiner och kunskap.

Att du får hjälp beror inte på att du är kvinna utan på att du behöver hjälp.

Du lever tydligen i en tro att människor i gemen är jättehändiga. Så är det inte. @MacGyver är ett unikum :D
Massor av ohändiga kvinnor bor i egna hus. Massor av ohändiga män bor i egna hus.

Man betalar för hjälp. Så enkelt är det. För oss alla.
Nej då! ;) Jag vet att folk inte alltid är så händiga.
Jag har sett allt för många hus där folk TROR att dom är jättehändiga. :banghead:
Det är avskräckande.

Jag har inte heller några planer på sambo. Mitt hus är dessutom så litet att jag har svårt att se att nån annan skulle få plats :angel: men det är ett välskött hus så jag har inte behövt börja med att renovera en massa. Sen får man väl välja sina strider tänker jag, jag har 1500 kvadrat gräsmatta. Och en JÄTTEBRA robotgräsklippare :D där va också folk (män) som tyckte att jag va lat som köpte en robot det första jag gjorde men jag kände att det fanns annat jag ville göra. Nu står min far och dreglar över den varje gång han hälsar på :grin:
Dessutom är en robotgräsklippare det mest skonsamma för gräsmattan eftersom vanlig gräsklippare "sliter" bort grässtråna.
Den är också mer miljövänligt.

Det finns alla argument i världen för att köpa en sån. :)

Det enda som talar emot det är väl att männen med sina gräsklippare som dom åker runt på blir av med en av sina leksaker. :grin:

@Vallmo och @Red_Chili: Jag bor mer eller mindre ensam i hus och det var min fars önskan att jag skulle ta över det så han tvekade inte på min förmåga att klara det "trots" att jag är kvinna ;)

Man lär sig hela tiden och jag hade verkligen en steep learing curve eftersom jag började med ett vattenskadat badrum :crazy: Jag googlade, pratade med folk och använde sunt förnuft (nej, det går inte att få in sju avloppsrörkrökar i ett badrum som är ca 2x2 m :grin: vilket rörmokare 1 försökte slänga på fakturan :meh:). Jag tycker faktiskt det är roligt att ändå ha fått lära sig mycket om något man inte har koll på :)

Vallmo: Vad gäller mer tekniska saker tror jag nog att du kan få hjälp på ett forum nära dig... ;) :D *stor kram* :heart
Tack! :heart
Jo, jag tror att det kan gå bra, faktiskt. :)
Och som du säger, man lär sig ju efterhand.
Det gäller ju bara att tro på sig själv och inse sina begränsningar också. ;)

Nej då! ;) Jag vet att folk inte alltid är så händiga.
Jag har sett allt för många hus där folk TROR att dom är jättehändiga. :banghead:
Det är avskräckande.
Och jag har rättat till en hel del efter "hantverkare" med firma, det finns puckon med alldeles för stort ego på alla ställen. Skillnaden är bara att "hantverkarna" vet hur man ska gömma fusket så det inte upptäcks innan firman gått i putten.

Det är ju skillnad på hus och hus! Ett nybyggt hus kan inte jämföras med ett renoveringsobjekt.

Som du själv säger, man får ta en sak i taget och be om hjälp när det behövs.

Dessutom är en robotgräsklippare det mest skonsamma för gräsmattan eftersom vanlig gräsklippare "sliter" bort grässtråna.
Det där är inte sant, sanningen är den att vanliga gräsklippares knivar nästan alltid är dåligt skärpta för det blir "klippt" ändå medans robotklipparna med sina svaga motorer inte orkar klippa med slö kniv och därför blir knivarna bytta eller slipade.

McG - som skruvat gräsklippare sen jag var 13. :cool:

Hyrde ju ett hus där en gör det självare härjat fritt.
Fick börja med att lägga golv där det saknades.
Jag är händig men jag ledsnade till slut på hyresvärden som inte hade råd att fixa ens det akuta och på allt som var felgjort.
Gick inte ens att hålla värmen i huset trots element och en liten kamin.
Nu bor jag i lägenhet men skulle blivande sambon vilja ha hus så ja visst.
Men inte nåt renoveringsobjekt då

Tack! :heart
Jo, jag tror att det kan gå bra, faktiskt. :)
Och som du säger, man lär sig ju efterhand.
Det gäller ju bara att tro på sig själv och inse sina begränsningar också. ;)
Eller också lär man sig lite till och plockar bort begränsningarna. Så har jag gjort. :)

Det där är inte sant, sanningen är den att vanliga gräsklippares knivar nästan alltid är dåligt skärpta för det blir "klippt" ändå medans robotklipparna med sina svaga motorer inte orkar klippa med slö kniv och därför blir knivarna bytta eller slipade.

McG - som skruvat gräsklippare sen jag var 13. :cool:
Men, vad det inte så jag skrev? Alltså att vanlig gräsklippare sliter gräset och roboten gör det inte?

Men, vad det inte så jag skrev? Alltså att vanlig gräsklippare sliter gräset och roboten gör det inte?
Jag svarade att en vanlig sliter inte heller av gräset med vass kniv men hur ofta slipas den kniven? Tittar man ens på den? Min uppfattning är att så länge gräset går av så vänder man inte på kåpan ens.

Det enda som talar emot det är väl att männen med sina gräsklippare som dom åker runt på blir av med en av sina leksaker. :grin:
Jag tar mig friheten att nämna ytterligare en anledning till att inte välja en robotgräsklippare. Den samlar inte upp gräsklippet och just gräsklipp är guld värt om man täckodlar. Jag har ju så sandig och torr jord att gräsklippet som jag får från gräsmattan mer eller mindre är ett måste för att kunna odla annat.

Jag svarade att en vanlig sliter inte heller av gräset med vass kniv men hur ofta slipas den kniven? Tittar man ens på den? Min uppfattning är att så länge gräset går av så vänder man inte på kåpan ens.
Ja, ok.
Jag menade att gräset slits av och fick lära mig nu av dig att det beror på just det du säger, knivarna är slöa...
Har själv aldrig slipat knivarna på våran under 10 år....

Nej, den dödar igelkottar i massor! Där det finns robotgräsklippare dör igelkottarna ut i hemska plågor. :cry::cry::cry:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 731
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 061
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka