Lite uppdatering...
Efter en ovanligt pissig dag igår så känns det bättre idag.
Har sett till att medicinera jämt hela dagen för att undvika dom värsta topparna.
Igår hade jag varit hos kiropraktorn och ibland blir jag lite mentalt påverkad av sån behandling och det blev jag igår.
Dels blev jag helt desorienterad och visste inte vilken dag det var och sen hade jag overklighetskänslor och kände mig psykosnära.
Riktigt illa, med andra ord.
Idag har jag tittat lite på "rum uthyres" på Blocket och lyckades hitta en pyttevilla några kvarter från där vi bor med den söta prislappen på 8500:- i månaden.
Har frågat om den är ledig och i sådana fall tänkte jag föreslå växelvis boende där varannan vecka eller annat valfritt intervall om vi kommer på något som passar bättre.
Om det nu blir såhär, har inte fått svar ännu från uthyraren, så tänker jag inte komma hem och städa upp huset efter hans period.
I sådana fall får han betala städhjälp efter sin period.
Får se om han är redo för en sån här lösning.
Antagligen inte, snarare kommer han lova bot och bättring.
Eller också sätter han på sig offerkoftan och blir "sjukare" än vad jag är.
Ja, det har hänt förr. Han tävlar gärna spelet om "vem som mår sämst".
Hade min käraste vän över på besök idag också.
Det var väldigt upplyftande på flera plan.
Hon känner ju min sambo också sen vi träffades och vi, hon och jag, har känt varandra ännu längre.
Det var intressant för hon kunde förklara utifrån vad hon trodde varför det har blivit som det har blivit mellan oss.
Som hon uppfattar min sambo så "tål" han ingenting utifrån, är väldigt sluten och vill inte "se" på sig själv.
Antagligen är det väl bland annat är det som är anledningen till att han lassar all skit på mig för han klarar inte av att ta in något själv.
Det är kanske han som är den svagaste av oss två?
Sen pratade vi lite om det juridiska.
Hennes man är jurist och det hon vet utifrån det är att min sambo måste gå med på att sälja huset om jag vill sälja.
Han kan inte "tvinga" mig till att låta honom köpa ut mig för det pris huset är värderat till, vilket antagligen skulle vara ett rejält underpris för det om det kommer ut på marknaden.
Han kan i praktiken även vara tvungen att lägga bud i en budgivning.
Jag kan ju säga att jag kommer se till att toppa allt så huset är i sitt allra bästa skick vid en försäljning.
Om vi nu pratar tidpunkt på året att sälja huset så är augusti-oktober bäst.
Har vi växelvis boende som gör att jag slipper honom så kan det vara möjligt att jag är igång på arbetet då också.
Tillräckligt i alla fall för att kunna ta egna lån. Så då kanske inte tajmingen är så dum i alla fall.
Sen kan man uppskatta tiden jag har lagt ner i arbetstid på huset och begära rimlig ersättning för det.
Skulle ändå tro att det går ganska jämt ut med att han har tjänat mer än vad jag har gjort.
MEN, han kan ju glömma att jag skulle kompensera honom för det vid en separation.
Allt som är inhandlat tillsammans ska delas lika, annars ska ekonomisk kompensation göras.
Dessutom är han skyldig att ge barnen underhållsbidrag efter vi har separerat så de kan ha samma levnadsstandard hos mig som hos honom.
Det ska också räknas utifrån var barnen bor mest.
Det här är alltså pengar till barnen och inte till mig.
Dessutom, behöver jag fler juridiska råd så kan han bistå mig med det.
Han kan dessutom rekommendera en kollega om det skulle behövas för framtiden.
Ja, allt det här hade jag ingen som helst koll på, så jag var otroligt tacksam.
Är fortfarande inne på att helst bygga eget hus.
I sådana fall skulle jag nog bygga en fullt beboeligt friggebod först och bo där medans bygget av "mitt" hus pågår.
Inser när jag tittat på Blocket att man kan ju hyra ut sina små hus för ganska skapliga pengar.
Skulle jag ta 8500:- i månaden (som det hyresobjekt jag tittat på nu) så skulle jag kunna betala räntor och amorteringar dubbelt upp varje månad för det hus jag tänkt till mig själv.
Sammanfattningsvis, ehum efter ännu en uppsats.......
ser jag ser lite ljusare på framtiden idag.
Imorgon kommer pappa på besök också.
Hade tänkt åka hem på permission imorgon eftersom det är sista dagen på keramiken.
Tror att jag skippar att komma hem, men det är möjligt att jag bara åker fram och tillbaka till keramiken, om jag orkar.
Känner att jag behöver vara lite mer stabil innan jag klarar av att komma hem igen.