Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

Har du funderat på kontaktfamilj eller avlastning (LSS) istället?

Spontant tänker jag det skulle vara bättre för dig, när det är prioriterat att du ska komma tillbaka i arbete.
Så det ger utrymme för din återhämtning, hellre än att sänka din inkomst.
(Medan det för sambo är mer bekvämt att sätta dig på vårdbidrag!)
Det var bra att du sa det. :bow:
Givetvis är det bättre. :)
Min sambo är naturligtvis inte särskilt pigg på att ta hjälp utifrån eftersom han inte tycker det behövs. O_o
Han har på allvar sagt till mig en gång när jag var ute i trädgården så innebar det att jag inte hade "ansvar" för sonen och därmed koppla bort min föräldraroll helt. O_o
Sonen var då alltså inne i huset och våra ägor är inte mer än 800 kvm så att tappa bort varandra där gör man inte. ;)

+ att FK inte krånglar med utbetalningarna, vilket ex har en tendens att göra.
Från och med första april i år funkar det så att om föräldern som betalar IN till FK gör det utan knot i sex månader säger de till att man därefter ska betala direkt till mottagande förälder...

Tror inte att de tänkte till när de hittade på den bestämmelsen - hur mycket tror de att krånglande ex kommer bry sig om en påminnelse från sitt ex gentemot en från FK? :meh:

Tänk ett varv till.
Nej, du kanske inte direkt får ersättning för dina timmars arbete.
Men jag gissar att ditt pysslande har höjt värdet på huset. Och då får du ju betalt för arbetet i form av bättre betalt för huset. Dvs, indirekt ersättning för det arbete du lagt ner.
Jo, så är det ju.
Jag vet att jag redan har gjort huset extremt attraktivt på marknaden med det jag gjort.
Det senaste med en helt ny badrumsrenovering (som jag inte gjorde själv) är också bra vid en försäljning. De flesta hatar att behöva göra sånt, så huset blir onekligen mer värt av att det redan är gjort.

Ja, och det andra underhåller jag och fixar med så det mesta i hus och trädgård är i bra skick.

Det finns också få bra hus i den här storleken där vi bor.
Kommunen har expanderat enormt och bostadsbyggandet hänger inte riktigt med.
Dessutom är de nya bostäderna dyrare och har sämre materiell standard än vårt. Ofta är det också parhus eller radhus och de flesta vill ju trots allt ha ett fristående hus. Allt det där driver också upp priserna.

Lite uppdatering......
Är fortfarande kvar på avdelningen. Ska skrivas ut på onsdag, men ska åka hem och vara hemma måndag och tisdag.
På tisdag ska sambon följa med hit och så ska vi ha parsamtal här.
Får se hur han trivs med det. :nailbiting:

Känner mig bättre och mer stabil.
Den där förlamande känslan är borta, i alla fall för tillfället.
Saknar barnen och dom saknar mig. :(
Det känns hemskt jobbigt när dom säger det men samtidigt är jag ju glad att jag faktiskt är efterlängtad av dom. :heart
Stora sonen säger att det är kaos hemma på städfronten. :meh:

Har i alla fall fått en hel del gjort här senaste dagarna.
Bokat tid hos sjukgymnast, ska på massage imorgon, varit i kontakt med FK (mitt initiativ) och försökt nå min chef (som verkar oanträffbar mest hela tiden :meh:)

Också har jag köpt nya skor.;) Jätteintressant, gäsp........:angel: :o :up:

Vill inte skriva ut för mycket ännu, men jag har till slut faktiskt ordnat en liten ekonomisk möjlighet som gör det möjligt att inom en mycket snar framtid börja min resa mot en egen bostad.
Trodde aldrig att det skulle gå, så jag är så otroligt glad och tacksam. :bump:
Ringde min pappa och bara skrek av glädje i luren.
Han stod på Ica och handlade, mycket lägligt :idea: men vi fick tillfälle att prata sen. ;)

Jag har ju skrivit här och berättat förut att jag vill köpa en tomt och bygga nytt hus.
De allra flesta som jag pratar med skakar på huvudet och tycker att det blir för jobbigt för mig.

Jag tror, att min pappa är den enda som förstår att det tvärtom kan vara otroligt läkande och det allra bästa för mig. :bow:
Han har redan lovat att sätta upp det blivande köket med mig. ;)
Och han har kollat på tapetprover och tyger också när han var här och hälsade på mig härom dagen. Och naturligtvis har han kollat på husmodeller också. ;)
Nu gäller det bara att hitta en bra tomt.

Jag är på väg......kan ni haja det! :banana:

Lite uppdatering......
Är fortfarande kvar på avdelningen. Ska skrivas ut på onsdag, men ska åka hem och vara hemma måndag och tisdag.

Det känns hemskt jobbigt när dom säger det men samtidigt är jag ju glad att jag faktiskt är efterlängtad av dom. :heart

Bokat tid hos sjukgymnast, ska på massage imorgon, varit i kontakt med FK (mitt initiativ) och försökt nå min chef (som verkar oanträffbar mest hela tiden :meh:)

Vill inte skriva ut för mycket ännu, men jag har till slut faktiskt ordnat en liten ekonomisk möjlighet som gör det möjligt att inom en mycket snar framtid börja min resa mot en egen bostad.
Han stod på Ica och handlade, mycket lägligt :idea: men vi fick tillfälle att prata sen. ;)

Jag har ju skrivit här och berättat förut att jag vill köpa en tomt och bygga nytt hus.
De allra flesta som jag pratar med skakar på huvudet och tycker att det blir för jobbigt för mig.

Jag tror, att min pappa är den enda som förstår att det tvärtom kan vara otroligt läkande och det allra bästa för mig. :bow:
Och han har kollat på tapetprover och tyger också när han var här och hälsade på mig härom dagen. Och naturligtvis har han kollat på husmodeller också. ;)

Underbart!
Två frågor bara:
Är det du eller han som bestämt att ett parsamtal är klokt att ha? Tänker att du ju var helt inne på att det inte var lämpligt med parterapi förut.
Nu innan du åker hem igen, kan ni inte snabbt anlita någon städare som kommer och reder upp, så att du inte åker på att göra allt sådant det första som händer när du kommer hem?

Lite uppdatering......

Gud vad härligt! Hur lång tid kan man vänta sig att det tar att sätta upp huset så man kan flytta in? Typ väggar, tak och toalett :p

Kul att redan planera :) det gör nog mycket för måendet.

Underbart!
Två frågor bara:
Är det du eller han som bestämt att ett parsamtal är klokt att ha? Tänker att du ju var helt inne på att det inte var lämpligt med parterapi förut.
Nu innan du åker hem igen, kan ni inte snabbt anlita någon städare som kommer och reder upp, så att du inte åker på att göra allt sådant det första som händer när du kommer hem?
Inser att jag uttryckte det lite otydligt.
Samtalet här sker på avdelningen. Det är alltså med mina två kontaktpersoner här på avd och initiativet är deras.
Det är inget parsamtal i riktig mening, utan mer ett stödsamtal för mig där jag kan tala om vad jag behöver med stöd härifrån avd. :bow:

Städningen, ja han har ju helgen på sig att städa.........:grin:
Om han inte har röjt upp då är han tamefan helt dum i huvudet för det sista jag gjorde var att städa och tvätta innan jag blev inlagd. :o :mad:
Då får jag ta det därifrån....

Städningen, ja han har ju helgen på sig att städa.........:grin:
Om han inte har röjt upp då är han tamefan helt dum i huvudet för det sista jag gjorde var att städa och tvätta innan jag blev inlagd. :o :mad:
Då får jag ta det därifrån....

Det här är ett gyllne tillfälle att sätta ner foten och börja förändra. Inte för honom men för dig. Åk inte hem och fall i samma hjulspår. Åk inte hem och börja städa. Åk hem, byt kläder och gå en långpromenad. Kom tillbaka, duscha, laga lite mat eller så. Åk till en väninna, gör något med ungarna (utanför huset).

Låt honom ta ansvar för saker. Och låt det bli synligt när han inte sköter sina åtaganden. Du lever med tre barn, varav ett vuxet.

Från och med första april i år funkar det så att om föräldern som betalar IN till FK gör det utan knot i sex månader säger de till att man därefter ska betala direkt till mottagande förälder...

Då tar jag för givet att mitt ex knotar om inbetalningarna eftersom jag fortfarande får från fk...

@Vallmo Härligt att det verkar lösa sig, för ju fortare du kommer därifrån desto bättre för dig och ditt välmående!

Gud vad härligt! Hur lång tid kan man vänta sig att det tar att sätta upp huset så man kan flytta in? Typ väggar, tak och toalett :p

Kul att redan planera :) det gör nog mycket för måendet.
Jamen, eller hur. ;)
Jag måste hitta en bra tomt först.
Har dissat en hittills, men mäklaren jag var i kontakt med, har några andra tomter på gång så jag får se vad som dyker upp......

Ja, planeringen är så underbart läkande för mig. Älskar inredning, älskar trädgård. :love:
Inser också att jag i högre utsträckning borde ägna mig åt det, så planen är att i framtiden gå en kurs för att bli diplomerad inredare/homestager.
Min pappa har arkitektkontakter så han kan hjälpa mig med det också. Jobb, alltså.

Jag tror att det kan ta ett tag, faktiskt från tomtköp till färdigt hus.
Inte minst för att jag måste betala för VA och bygga en platta på mark först.
Då är det bra om jag åtminstone jobbar i viss mån så jag kan betala.
Alternativt att vi sålt huset så jag får loss pengar.

Sen kan bygglovsansökan ta en tid också, men det kan jag börja med på en gång att ansöka.
Själva huset går nog ganska snabba att smälla upp när det väl är dags.
Väggar och sånt är färdigt, så stommen är nog uppe snabbt men sen ska resten göras. Skulle tippa på 3 månader i alla fall.

Men möjligheten att smälla upp en fullt fungerande minivilla/friggebod är ett alternativ. En husvagn också.

När jag väl jobbar också så kommer det inte vara några problem för mig att få lån.
Har kollat det också.
Min UC kommer ju se mager ut dom närmsta två åren men man kollar min anställning och de senaste löneutdragen så ska det var noll problem.
Jag har ju en fast anställning också sen 2008.

Det här är ett gyllne tillfälle att sätta ner foten och börja förändra. Inte för honom men för dig. Åk inte hem och fall i samma hjulspår. Åk inte hem och börja städa. Åk hem, byt kläder och gå en långpromenad. Kom tillbaka, duscha, laga lite mat eller så. Åk till en väninna, gör något med ungarna (utanför huset).

Låt honom ta ansvar för saker. Och låt det bli synligt när han inte sköter sina åtaganden. Du lever med tre barn, varav ett vuxet.
JA, precis! :)
Jag har tänkt så faktiskt. Jag kommer ta tillbaka mitt liv nu.
Långpromenaden är nog utesluten pga av hälsporrarna, men allt det andra......ja absolut. ;)

Det är ganska uppenbart att han inte riktigt får ihop det praktiska själv hemma.
Det är inte bara ovilja utan även oförmåga.
Och ja, det är som att ha tre barn, faktiskt.

När han säger att han ska ta över huset är det för mig obegripligt hur han tänker där. :confused:
Hus och trädgård kommer bli raskt försummat och mindre värt om han bor kvar, men det är hans problem.....

När han säger att han ska ta över huset är det för mig obegripligt hur han tänker där. :confused:
Hus och trädgård kommer bli raskt försummat och mindre värt om han bor kvar, men det är hans problem.....
Appappapp ....stopp där!!!

De där tankarna ska du släppa. För du "mammar" honom nu. HUR han sköter ett hus är inget du ens ska ägna en sekunds tankmöda åt. Du behöver inte försöka begripa något.

Det är verkligen hans problem.

Appappapp ....stopp där!!!

De där tankarna ska du släppa. För du "mammar" honom nu. HUR han sköter ett hus är inget du ens ska ägna en sekunds tankmöda åt. Du behöver inte försöka begripa något.

Det är verkligen hans problem.
Jag gör det. Så gott jag kan! ;)

Jag vet ju dessutom när vi träffades för 15 år sen hur han skötte sitt lilla hus på 60 kvm med en trädgård på 100 kvm (varav huset stod på dom kvm) och det var......inte alls. :idea:
Hans ena granne, en äldre fru, var vansinnig. :rofl:
Muttrade varje gång hon gick förbi och jublade varje gång efter jag hade flyttat in och tagit hand om trädgården. :p
Trädgården var kaos men han fokuserade på att få bort mossa från sjöstensplattorn med en tandborste, typ. :banghead:

Ja, ja........, det är faktiskt riktigt roligt att tänka på. :D

Jag gör det. Så gott jag kan! ;)

Jag vet ju dessutom när vi träffades för 15 år sen hur han skötte sitt lilla hus på 60 kvm med en trädgård på 100 kvm (varav huset stod på dom kvm) och det var......inte alls. :idea:
Hans ena granne, en äldre fru, var vansinnig. :rofl:
Muttrade varje gång hon gick förbi och jublade varje gång efter jag hade flyttat in och tagit hand om trädgården. :p
Trädgården var kaos men han fokuserade på att få bort mossa från sjöstensplattorn med en tandborste, typ. :banghead:

Ja, ja........, det är faktiskt riktigt roligt att tänka på. :D
Bra.
Du inser att du är betydligt mer kompetent än han va? :D

Ditt nästa hem blir kanon - det är jag helt säker på.

Du ska se att det blir som för mig. Jag sålde till en familj som trashat ett par hus före mitt. Det ser ut som kriget där på deras gårdsplan och en elektriker som varit in säger att insidan är helt förstörd. Det berör mig inte det minsta när jag kör förbi. Det är deras hus och deras trädgård nu.

Min trädgård här vid stugan är den som är min nu, och som jag lägger omsorg och tankar på.

Ja, i alla fall när det gäller trädgård så är min kompetens bättre. ;)
Jag oroar mig dock för telefon-data-tv-grejerna. Kan ingenting där! :o

I somras köpte jag, singel, deltidssjukskriven och komplett oteknisk ett hus, men alltså, det gör inget att man är oteknisk i dagens läge, för resten av världen är så himla fiffig att det löser sig oavsett. Jag har skaffat internet (dom fick sätta in ett nytt telejack) fixat tvätt/torktumlare (fanns varken jack eller vatten tilldraget) och installerat värmepump. Jag har även fått saker fixade genom att säga till VVsaren att det är en "grej som inte funkar" vad för grej? ja en såndär grejigrej :D Jag är dock inte rädd för att be om hjälp när jag behöver det, betalar såklart för mig om det är nåt som behöver lagas men annars är inställningen att jag nog lär mig lite på vägen

I somras köpte jag, singel, deltidssjukskriven och komplett oteknisk ett hus, men alltså, det gör inget att man är oteknisk i dagens läge, för resten av världen är så himla fiffig att det löser sig oavsett. Jag har skaffat internet (dom fick sätta in ett nytt telejack) fixat tvätt/torktumlare (fanns varken jack eller vatten tilldraget) och installerat värmepump. Jag har även fått saker fixade genom att säga till VVsaren att det är en "grej som inte funkar" vad för grej? ja en såndär grejigrej :D Jag är dock inte rädd för att be om hjälp när jag behöver det, betalar såklart för mig om det är nåt som behöver lagas men annars är inställningen att jag nog lär mig lite på vägen
Jamen, sånt här är ju underbart att höra. ;) Då kanske jag inte behöver oroa mig för den biten.
Är så himla van att ha koll på allt. Utom just det där, då. :up:
Ja, jag kommer ju också ta hjälp.
Jag kan inte snickra särskilt bra så att jag skulle kunna bygga en trätrall själv eller montera upp en bod.
Sätta ihop ikeagrejer funkar, kök också med lite hjälp.

Jag brukar faktiskt be dom på bygghandeln att såga upp grejerna åt mig så jag slipper fixa det hemma.
Det är inte alls särskilt dyrt. Tror de tog typ 20:- för att måtta en mdf-skiva åt mig.
Totalt värt! :bow:
Dessutom av någon konstig anledning, med tanke på att jag är inne på "de händiga karlarnas" revir :angel: så får jag alltid så bra hjälp när jag är på bygghandeln. ;)

Jamen, sånt här är ju underbart att höra. ;) Då kanske jag inte behöver oroa mig för den biten.
Är så himla van att ha koll på allt. Utom just det där, då. :up:
Ja, jag kommer ju också ta hjälp.
Jag kan inte snickra särskilt bra så att jag skulle kunna bygga en trätrall själv eller montera upp en bod.
Sätta ihop ikeagrejer funkar, kök också med lite hjälp.

Jag brukar faktiskt be dom på bygghandeln att såga upp grejerna åt mig så jag slipper fixa det hemma.
Det är inte alls särskilt dyrt. Tror de tog typ 20:- för att måtta en mdf-skiva åt mig.
Totalt värt! :bow:
Dessutom av någon konstig anledning, med tanke på att jag är inne på "de händiga karlarnas" revir :angel: så får jag alltid så bra hjälp när jag är på bygghandeln. ;)

Jag kan inte bygga alls, jag kan på sin höjd måla saker ;) men som sagt, man lär sig, och eftersom jag vill veta vad som pågår så kommer jag lära mig allt eftersom. Man kan ju ändå inte veta allt från början!
Många gånger när jag sagt att jag köpt hus så får jag frågan "men inte SJÄLV?" och då brukar jag svara nej, hunden bor ju också där :D dom som verkligen känner mig är dock inte ett dugg förvånade av att jag köpte det just själv, jag har alltid gjort det jag själv ville. Men jag tror inte det handlar om det så mycket utan om just att jag tänker att jag lär mig väl. Du har ju dessutom bott i hus innan och har ingen bild av att det skulle vara helt problemfritt, problemen dyker upp, och ja då lär man sig nåt nytt. Jag köpte ju ett hus med kamin och hade aldrig hållt i en yxa förr. Nu är mina vedhuggningsskills superba :up:

Jag kan inte bygga alls, jag kan på sin höjd måla saker ;) men som sagt, man lär sig, och eftersom jag vill veta vad som pågår så kommer jag lära mig allt eftersom. Man kan ju ändå inte veta allt från början!
Många gånger när jag sagt att jag köpt hus så får jag frågan "men inte SJÄLV?" och då brukar jag svara nej, hunden bor ju också där :D dom som verkligen känner mig är dock inte ett dugg förvånade av att jag köpte det just själv, jag har alltid gjort det jag själv ville. Men jag tror inte det handlar om det så mycket utan om just att jag tänker att jag lär mig väl. Du har ju dessutom bott i hus innan och har ingen bild av att det skulle vara helt problemfritt, problemen dyker upp, och ja då lär man sig nåt nytt. Jag köpte ju ett hus med kamin och hade aldrig hållt i en yxa förr. Nu är mina vedhuggningsskills superba :up:
Jag tror också att jag klarar det.
Jag har skött all målning ute och inne, tapetsering och sytt.
Dessutom har jag hållt i så många "projekt" (helrenovering, uterum, terass, badrum) och gjort det mesta av inredningen här hemma så av den anledningen tror jag att jag faktiskt kan låta bygga mitt eget hus också.

Men visst är det irriterande när folk förutsätter att man måste ha en penis för att klara av att bo i hus. :up:

Måste säga att det är skönt att läsa att det går att ha villa ensam också. Jag har alltid drömt om ett eget litet hus, men sedan tvekat för att det kanske är för jobbigt.. (Jag har inga planer på att någonsin skaffa sambo) Nu vågar jag nog hoppas igen på att det någon gång ska gå att få ihop allt :D

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 731
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 061
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka