Jag tror att min sambo misshandlar mig verbalt

Det genomsyrar ju alla din inlägg i början när du beskriver hur du försökt tidigare... Han sabbar så du inte orkar... Så JA jag tror han (o)medvetet kommer göra samma sak igen...
Ja, det är väl så..... Har bara så svårt att fatta det. :crazy:
Jag tror inte det KAN vara medvetet. :crazy: Eller så är det så och då förklarar det ju verkligen varför jag har pajat ihop så totalt och inte kunnat ta mig tillbaka. :banghead:

Han frågar aldrig om jobbet, när jag ska börja, om jag ska börja osv.
Tänker att han borde vara intresserad åtminstone ekonomiskt eftersom vi har delad ekonomi och han drar in tre gånger så mycket som mig. Minst!
Men nej, ingenting!

Ja, det är väl så..... Har bara så svårt att fatta det. :crazy:
Jag tror inte det KAN vara medvetet. :crazy: Eller så är det så och då förklarar det ju verkligen varför jag har pajat ihop så totalt och inte kunnat ta mig tillbaka. :banghead:

Han frågar aldrig om jobbet, när jag ska börja, om jag ska börja osv.
Tänker att han borde vara intresserad åtminstone ekonomiskt eftersom vi har delad ekonomi och han drar in tre gånger så mycket som mig. Minst!
Men nej, ingenting!

Dessutom, att han är "snäll" nu är säkert för att han tycker att du "äntligen beter dig vettigt" nu när du inte pratar mer än nödvändigt osv med honom, alla de förändringar som du gjort nu för att stå ut. Baserat på mina erfarenheter av hur struliga människor är så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han börjar bete sig som en skitstövel igen så fort du börjar ta lite mer plats, så fort du försöker kommunicera ordentligt osv. Det han ogillat och försökt ändra är ju inte hur du är när du "gör som honom" utan hur du är när du är dig själv. Alltså, om du inte ska gå runt och hålla käft för husfridens skull resten av livet, då kommer ni mest troligt trilla tillbaka i samma elände igen. Medvetet eller inte spelar mindre roll, just eftersom han inte direkt är villig att ändra sig till det bättre.

Dessutom, att han är "snäll" nu är säkert för att han tycker att du "äntligen beter dig vettigt" nu när du inte pratar mer än nödvändigt osv med honom, alla de förändringar som du gjort nu för att stå ut. Baserat på mina erfarenheter av hur struliga människor är så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han börjar bete sig som en skitstövel igen så fort du börjar ta lite mer plats, så fort du försöker kommunicera ordentligt osv. Det han ogillat och försökt ändra är ju inte hur du är när du "gör som honom" utan hur du är när du är dig själv. Alltså, om du inte ska gå runt och hålla käft för husfridens skull resten av livet, då kommer ni mest troligt trilla tillbaka i samma elände igen. Medvetet eller inte spelar mindre roll, just eftersom han inte direkt är villig att ändra sig till det bättre.
Ja, så kan det nog vara. Det är väldigt obehagligt att tänka på. :nailbiting:
Det är också obehagligt att tänka på att jag har gjort justeringar omedvetet eller medvetet för att slippa sura miner. :crazy:

För mig är det helt enkelt lättare att göra saker själv än att be honom och riskera sura miner och påhopp.
Det tar så mycket energi helt enkelt så det är inte värt det.
Antar att han i viss mån har satt det i system.

Antagligen uppfattar han det som att jag "mår bättre" och är mer tillfreds också.
Det är ju ingen konst att göra "allt" när man är pigg, utvilad och inte har ett ansträngande arbete att tänka på. :grin:
Jag ställer ju absolut noll krav på honom och pratar lite, eller snarare inte alls om oss, så det antar jag att han tycker är rätt bra i och för sig.
Om annat har jag pratat ganska mycket om i helgen och det verkar han bara tycka är trevligt så länge det inte handlar om oss.

Jag vet ju också att när det blir skarpt läge, dvs båda är trötta pga jobb eller andra omständigheter så tänker han alltid på sig själv först.
Inte på barnen, inte på mig utan på sig själv. :mad:
Han går och lägger sig och sover istället för att göra middag. Sen kommer han ut lagom till middagen, äter och sen sätter sig och "jobbar" eller tittar på tv.

Han har påstått vid ett tillfälle att han kommer ta mer ansvar i hemmet när jag börjar arbetsträna. :idea:Jag betvivlar dock det. Den kurvan har pekat nedåt hela tiden. Det återstår att se.
Jag är helt inställd på att jag kommer få fortsätta ta samma ansvar när jag jobbar.
Skillnaden blir att jag inte är beroende av honom då utan att jag kan välja bort honom, om jag vill. Vilket jag är säker på att jag fortfarande kommer vilja.
Det ska bli så obeskrivligt skönt med frihet! :bow:

Flickor, underskatta aldrig jämlikhet!!! :laugh::laugh::laugh:

Det har jag lust att ställa mig och skrika på varje skola, arbetsplats eller andra ställen där det finns umga tjejer som är på väg in vuxenlivet. ;)

Æ
Om det är medvetet eller omedvetet är svårt att säga, men jag gissar på att det inte är överlagt i den meningen att han tänker att om jag gör si eller så så slutar säkert Vallmo och kommer tillbaks och tar hand om hemmet.

Jag gissar att han snarare försöker klamra sig fast vid det han har med markservice och hur du agerat mot honom och mer eller mindre medvetet håller kvar och därmed inte ger det stöd som du så väl behöver både genom praktisk hjälp och uppmuntran/stöttning.
Ja, han är av naturen lat och vill inte göra mer än absolut nödvändigt.
Så lite som möjligt är hans motto. Alltid! O_o
Han känner aldrig eller mycket sällan något driv att åstadkomma något som han inte är vansinnigt intresserad av.
Har han ett intresse däremot så kan han nästan hålla på hur mycket som helst. Det finns inget mellanting.
Och när han väl gör något är det extremt petigt och omständigt. :banghead:
Ja, utom städning då (om han nu skulle göra något). Det går snabbt!

Jag tror faktiskt inte ens han vet hur mycket och vad jag gör hemma.
Jag brukar dessutom försöka göra så mycket av städning och sånt när ingen är hemma för att det inte ska störa. :banghead: Bara en sån sak. Jag skäms faktiskt över hur mesig jag är. :o
..
Jag tror han kommer få en smärre chock den dagen han står där själv och kanske upptäcker förfallet på tok för sent.
Det ser jag fram emot.

Vad bra :)

Jag blir så ledsen när jag hör sådant :cry: Som att det är okej att människor lever olyckliga resten av sina liv om förhållandet inte visade sig bli det man önskar, behöver och vill ha. Min morsa sa när jag lämnade barnens pappa "jag önskar att jag var lika modig som du". Jag svarade att det handlar inte om mod utan att ta ansvar för sitt liv.
Vi har bara ett liv och ibland blir det fel men då får man göra om tills det blir rätt. Inte stanna när man har insett att det här inte var vad man hade tänkt sig bara för att man en gång gjorde ett val på de premisserna man hade då. Det är inget misslyckande att gå om förhållandet inte är bra. Varför fortsätta när man har facit liksom? Att välja att leva olycklig resten av livet ser jag som ett bra mycket större misslyckande, att faktiskt välja att leva olycklig resten av livet. Det är så fruktansvärt :cry:
Ja, visst är det sorgligt! :(
Min pappa har sagt att han borde gått för länge sen, 30 år sedan när han var på väg och hade träffat en annan. Men han var inte tillräckligt stark då....
Fast då hade han ju inte träffat sin nuvarande fru som han är glad och lycklig i alla fall nu.
För hans del behövde han draghjälp att ta sig ifrån min mamma, dvs att han träffat någon annan kvinna.

Även min mamma har sagt vid någon av hennes mer insiktsfulla stunder att dom borde gått skilda vägar för väldigt länge sen.
Min mamma hade beställt skillsmässopapper och precis i samband med det uppdagades det att min pappa hade cancer.
Då kände hon att hon inte kunde lämna honom. Det här var över 40 år sedan.

Tänk, två liv på det här sättet. Vad sorgligt! :cry:

Jag kan säga att det här var i stort sett avgörande för mitt beslut.

Tidigare hade jag tänkt, det kanske går, man går i parterapi, pratar osv. O_o
inte en chans nu, säger jag.
Antingen går jag härifrån eller också blir jag utburen härifrån i en kista. :crazy:Så illa har det faktiskt varit ibland. :crazy: :cry:
Men lämna, det ska jag göra. Och det blir nog med en alldeles vanlig flyttbuss. ;)

@Vallmo, om/när du tvivlar på att du uppfattar saker "rätt", eller att det är rätt att faktiskt få till en ändring i relationen osv, läs igenom det du skrivit här i dina senaste inlägg. Det ska inte behöva vara så. Påminn dig om det så att du fortsätter ha ork och motivation till att förbättra livet för dig (och därmed även dina barn).

@Vallmo, om/när du tvivlar på att du uppfattar saker "rätt", eller att det är rätt att faktiskt få till en ändring i relationen osv, läs igenom det du skrivit här i dina senaste inlägg. Det ska inte behöva vara så. Påminn dig om det så att du fortsätter ha ork och motivation till att förbättra livet för dig (och därmed även dina barn).
Jag läste faktiskt igenom hela tråden igår pga det.
Kan säga att jag var helt slut efter.
Känslomässigt utmattad!

Om terapeuter och behandlare visste hur mycket man kan få ut av att vara på ett forum och diskutera sina problem och få stöttning och nya infallsvinklar plus allt annat, så tror jag dom skulle bli mycket förvånade.
Jag har väl nämt det vid något tillfälle men upplever att det blir lite bortviftad med "äsch du ska inte hänga på en massa forum". :cautious:

Jag har testat både forum och terapi.
Jag har gått i gruppterapi (MBT) enskild terapi med psykodynamisk inriktning, KBT, mindfullnes (de två sista var bara skit för mig) så jag anser att jag har en ganska god erfarenhet för att uttala mig.

Jag kan säga, att vara på ett forum och få stöttning och konstruktiva förslag kan vara minst lika bra som terapi. Ibland till och med bättre.
Har även hängt på ett annat, ytterst seriöst forum som tyvärr är nedlagt nu. :(
Det är olika så det går egentligen inte att jämföra så men den stora fördelen är ju också att det blir mer intensivt på ett forum.
I vanlig terapi går man ju vanligtvis bara en timme 1-2 gånger per vecka. Så att få möjlighet att lufta sig såhär tror jag är väldigt, väldigt bra.
Men ja, terapi utförs av proffs så visst är det skillnad.

Jag har ju läst och varit med i andra trådar när användare får hjälp, råd, stöttning.
Jag har varit med och läst deras process och ibland varit en del av det också.
Jag tror väldigt många användare här kommer ihåg flera såna trådar här och hur oerhört viktigt det har varit för den som behövt hjälp.

Nu blev det min tur att få hjälp och det har jag verkligen fått. :bow::bow:
Jag kunde aldrig drömma om att det skulle påverka mig så mycket som det gjort. :love:

Menar du att smärta är stolliga idéer? Det är det som inläggen du svarat på behandlar.

Svar nej.

@TinyWiny anförde att läkare borde göra det enkelt för sig och tro mer på patienterna och inte bottna det i sina egna erfarenheter och kunskap.

Jag reagerade på det, såna läkare vill jag inte alls ha i vår sjukvård. Det är inte deras uppdrag. Hela poängen är att de ska bottna behandlingarna i vetenskap och beprövad erfarenhet, det är uppdraget de har.

Det var det hela. Oavsett om det gäller smärta eller nåt helt annat.

Jag hoppas att det blir så för mig.... :)
Ser fram emot det du ska skriva.
Jag känner på mig att du kommer skriva något väldigt, väldigt bra och tänkvärt. :heart

Så, så, nu ska vi inte överskatta enskilda erfarenheter :D Däremot är det blandningen och olika synvinklar på händelser som gör den magiska, helande verkan. Och de egna reflektionerna. Det är nyttigt att vända och vrida på saker. Våga se ett annat perspektiv.

För ungefär fem år sedan satt jag i en situation som jag till del varit tvingad in i, och som jag kom att inse verkligen inte var vad jag önskade mig. Det var en nödlösning som fick rulla på. Som jag ändå hittade någon form av stabilitet i. Vanans makt, eller något. Och plötsligt hände saker som gjorde att jag var tvungen att inse att det skulle bli stora förändringar, jag skulle bli tvungen att släppa.

Vilket gjorde att jag fick enorm separationsångest och började inbilla mig att jag nog inte alls egentligen tyckte det var så illa (?!), att det nog egentligen var rätt så bra, att det kunde varit värre - i all oändlighet spann hjärnan på i den där trallen. Medan förnuftet hela tiden svarade: "mmm, men du, det där var ju aldrig någon bra lösning från början, tillvaron säger till dig att gå vidare".

När jag väl släppte (under mer dramatiska former än planerat) var det nästan omgående lättnad. Jättelättnad. Och i backspegeln ser jag givetvis att den totala situation var helt hopplös - något jag visste hela tiden. Ändå gick jag och inbillade mig att det var den där lilla detaljen som vägde upp allt, att jag skulle vara fattig för att jag förlorade.

Som att bo i en fullständigt rutten ruin, men inbilla sig att det var utsikten som räknades. Att den fina utsikten uppvägde att det inte fanns vatten, toalett, tak eller värme. Ungefär så, för att jämföra.

När jag läser vad du skriver är totalsituationen (att leva under de förhållanden du gör) ruinen. Att du lever i känslomässig misär uppvägs inte av att huset har blivit bra. Liksom. Det är inte värt det. Aldrig. Och du kommer inte att sakna huset, du kommer att uppleva lättnaden i att vara ur situationen.

Svar nej.

@TinyWiny anförde att läkare borde göra det enkelt för sig och tro mer på patienterna och inte bottna det i sina egna erfarenheter och kunskap.

Jag reagerade på det, såna läkare vill jag inte alls ha i vår sjukvård. Det är inte deras uppdrag. Hela poängen är att de ska bottna behandlingarna i vetenskap och beprövad erfarenhet, det är uppdraget de har.

Nej nu får du allt läsa igen för det där har jag aldrig påstått.

Svar nej.

Nja, det gjorde hon inte. Jag gick just tillbaka och kollade. Det du svarade på var:

Människor är tyvärr väldigt dömande överlag. Det de inte förstår viftar de bort som hittepå och det som inte syns för blotta ögat finns inte. Förmågan att göra det så enkelt för sig som att bara tro på vad personen säger utan att göra en egen bedömning med sina egna upplevelser som grund saknar tyvärr de flesta.

Det handlar om människor, inte specifikt läkare. Om inte annat visar det där med "bedömning med sina egna upplevelser som grund" det. Läkare jobbar inte utifrån "egna upplevelser".

Att läkare inte borde "bottna det i sina egna erfarenheter och kunskap" är ju helt och hållet din egen formulering, inget som @TinyWiny har sagt.

Svar nej.

Ja hon hävdade det när det gällde smärtor och senare när du dragit upp ovan så fyllde hon på med att man ska lita på att folk har de symptom de beskriver och behandla dem även om orsaken som personen hävdar är upp åt väggarna..

Därav min fråga. då resonemanget primärt gäller just smärtor.

@Vallmo - jag är inte så extremt lättrörd numera. Men den här läsningen på morgonen får mig gråtfärdig av rörelse.

Fasiken vad du har fått insikter och vad du GÖR med dessa insikter.

Du är så bra! :bow: :bow: :bow:
Tack! :bow:
Jag ska helt ärligt säga att min hjärna kokat över de senaste dagarna.
Ibland när jag går in här så känns det som om jag kunde somna på fläcken.

Det är så mycket att ta in.
Och ja, jag har nog fått en del insikter även om jag har svårt att berömma mig själv. :o
Att så många har delat med sig av sina erfarenheter och åsikter är ju en väldigt, väldigt stor del i det hela. :bow:
Men visst, jag har varit öppen, läst, tagit in och lärt mig. :up:

Men det här hade aldrig blivit så bra om det inte vore för dig och alla er som bidragit i tråden. :love:

Att du blir tårögd, ja det gör väldigt mycket med mig inuti mig. :heart
Det känns helt fantastiskt att du (alla) är så otroligt närvarande. :love:
Helt otroligt! Tack! :bow:

Tack! :bow:
Jag ska helt ärligt säga att min hjärna kokat över de senaste dagarna.
Ibland när jag går in här så känns det som om jag kunde somna på fläcken.

Det är så mycket att ta in.
Och ja, jag har nog fått en del insikter även om jag har svårt att berömma mig själv. :o
Att så många har delat med sig av sina erfarenheter och åsikter är ju en väldigt, väldigt stor del i det hela. :bow:
Men visst, jag har varit öppen, läst, tagit in och lärt mig. :up:

Men det här hade aldrig blivit så bra om det inte vore för dig och alla er som bidragit i tråden. :love:

Att du blir tårögd, ja det gör väldigt mycket med mig inuti mig. :heart
Det känns helt fantastiskt att du (alla) är så otroligt närvarande. :love:
Helt otroligt! Tack! :bow:
Det är vi som rår tacka för att ha fått följa med på resan.

Om vi säger att du måste berömma dig själv. Att du ska ha all beröm du kan få. Vad tänker du då? Vad händer i ditt inre?

Utan att egentligen veta så tänker jag så här. Beröm tror jag att det är något man får lära sig själv att kunna ge sig själv, ta emot från sig själv samt kunna ta emot från utomstående. En del av oss människor har fått det "gratis" hemifrån men resten får lära sig att tycka att det är inte så himla illa. Att berömma sig själv, som jag ser det, handlar också om att berätta för sig själv att man är jäkligt bra. Även på de små sakerna. Det behöver inte vara gigantiska livsomvälvande beslut utan man är alldeles förträfflig bara att ha diskat disken ibland. :)

Det är vi som rår tacka för att ha fått följa med på resan.

Typ. Det är det här som gör Buke så unikt (som jag ser det). Så många livsöden som vi hamnar mitt i vardagsrummet på o får höra, få ta del av o lära oss något av.

Joooo!

Så, så, nu ska vi inte överskatta enskilda erfarenheter :D Däremot är det blandningen och olika synvinklar på händelser som gör den magiska, helande verkan. Och de egna reflektionerna. Det är nyttigt att vända och vrida på saker. Våga se ett annat perspektiv.

För ungefär fem år sedan satt jag i en situation som jag till del varit tvingad in i, och som jag kom att inse verkligen inte var vad jag önskade mig. Det var en nödlösning som fick rulla på. Som jag ändå hittade någon form av stabilitet i. Vanans makt, eller något. Och plötsligt hände saker som gjorde att jag var tvungen att inse att det skulle bli stora förändringar, jag skulle bli tvungen att släppa.

Vilket gjorde att jag fick enorm separationsångest och började inbilla mig att jag nog inte alls egentligen tyckte det var så illa (?!), att det nog egentligen var rätt så bra, att det kunde varit värre - i all oändlighet spann hjärnan på i den där trallen. Medan förnuftet hela tiden svarade: "mmm, men du, det där var ju aldrig någon bra lösning från början, tillvaron säger till dig att gå vidare".

När jag väl släppte (under mer dramatiska former än planerat) var det nästan omgående lättnad. Jättelättnad. Och i backspegeln ser jag givetvis att den totala situation var helt hopplös - något jag visste hela tiden. Ändå gick jag och inbillade mig att det var den där lilla detaljen som vägde upp allt, att jag skulle vara fattig för att jag förlorade.

Som att bo i en fullständigt rutten ruin, men inbilla sig att det var utsikten som räknades. Att den fina utsikten uppvägde att det inte fanns vatten, toalett, tak eller värme. Ungefär så, för att jämföra.

När jag läser vad du skriver är totalsituationen (att leva under de förhållanden du gör) ruinen. Att du lever i känslomässig misär uppvägs inte av att huset har blivit bra. Liksom. Det är inte värt det. Aldrig. Och du kommer inte att sakna huset, du kommer att uppleva lättnaden i att vara ur situationen.
Så tänker jag också, alltså att jag får en fruktansvärd separationsångest när jag tänker på det. :crazy:
Dels är det huset, men sen är det också för barnen.
Att rycka upp dom från deras hem och att dom kommer bli tvingade till ett växelvis boende.
Jag har svårt att se den bilden framför mig, helt enkelt.

Men jag antar att jag måste börja försöka se att det finns andra möjligheter och att det inte automatiskt betyder att det blir sämre.

Jag kommer bli tvungen att ge avkall på en hel del materiellt och ekonomiskt.
Det suger, som mina ungar säger! ;)
Men jag hoppas att jag har kommit så långt då så att det inte längre spelar någon roll. :)

Om vi säger att du måste berömma dig själv. Att du ska ha all beröm du kan få. Vad tänker du då? Vad händer i ditt inre?

Utan att egentligen veta så tänker jag så här. Beröm tror jag att det är något man får lära sig själv att kunna ge sig själv, ta emot från sig själv samt kunna ta emot från utomstående. En del av oss människor har fått det "gratis" hemifrån men resten får lära sig att tycka att det är inte så himla illa. Att berömma sig själv, som jag ser det, handlar också om att berätta för sig själv att man är jäkligt bra. Även på de små sakerna. Det behöver inte vara gigantiska livsomvälvande beslut utan man är alldeles förträfflig bara att ha diskat disken ibland. :)

Typ. Det är det här som gör Buke så unikt (som jag ser det). Så många livsöden som vi hamnar mitt i vardagsrummet på o får höra, få ta del av o lära oss något av.

Joooo!
Ja, det är ett problem kan jag säga. :o Berömmet alltså. Stort problem! :crazy:
Jag har väldigt svårt att berömma mig själv.
Jag har svårt att ta emot beröm.
Och när jag inte kan ta emot beröm som ett vettig människa så får jag skuldkänslor eftersom jag är oförskämd mot den personen som berömmer mig. :o :banghead:

Ytterst komplicerat! :down:

Fick aldrig eller väldigt sällan beröm som barn.
Däremot kunde mina föräldrar använda mig som exempel för att skryta om mig för sina bekanta/vänner/släktingar. :meh:

Av min sambo får jag heller aldrig beröm. Väldigt, väldigt sällan i alla fall.
Min granne berömmer mig jämt och då blir jag obekväm.
Och då blir hon arg på mig. :D

Jag måste jobba på den här biten, tror jag. ;)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V