Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Fast måste han inte det för barnens skull? Han vill ju inte bodela via jurist och han vill inte dra in utomstående i diskussionen om barnen (egentligen). Måste han inte prata med mig angående våra gemensamma saker?

Ska jag bara ta barn och saker och dra? Visserligen informerar jag via mail om allt jag gör och förutsätter att han protesterar om det är så, men hur ska jag veta om han väldigt gärna vill ha hatthyllan som jag tänkt att ta med mig om han inte pratar. Det var mer så jag menar med att han måste lösa problemet - för problemet är hans.

Hur sjutton har han tänkt sig annars? Självklart kan jag inte tvinga honom, men jag tycker nog att har han inte betett sig vuxet innan så kanske det är dags nu (och ja - jag vet att vad jag tycker inte kommer att ändra honom ett skit)

Jag tror att han är i ett slags förnekelse- eller chockfas nu. Den bomb som han släppte när han meddelade att han höll på att leta eget boende gav inte förväntad effekt. Förhoppningsvis, i den bästa av världar, etc. så är det ett steg till ett uppvaknande för honom så att han kan bli en bättre pappa till sina barn och lära sig ta ansvar. Men just nu är han nog chockad och därför inte riktigt kommunicerbar. Allt har liksom satt sig på tvären för honom och han vet inte hur han ska hantera det.

Jag tror faktiskt det är enda förhållningssättet. Du kan inte ta ansvar för honom och hans reaktioner och hur han löser problemen. Om han ens ser det som problem.

Han får hantera sig och sitt. Du hanterar dig och ditt. Protesterar han inte måste du nog se det som tyst accept, dock kan du ju alltid maila detta till honom, att du utgår från att det han inte protesterar mot (OCH kommer med motförslag på lösning!) anser du vara accepterat eftersom det inte går att göra något annat antagande.

Vad han tycker och tänker kan du ändå inte göra något åt, om han sedan har den dåliga smaken att svartmåla dig - ja, det är ju tyvärr inte mycket mer att göra än att försöka vara den större personen.

Så i princip tar jag och bestämmer vad jag vill och vad jag vill ha, kommunicerar det till honom och får jag inga protester eller motförslag så kör jag på det och låter sedan honom tala om för alla bekanta vilken häxa jag är.

Ok, jag tror faktiskt att jag kan leva med det (men det retar gallfeber på mig ändå)

Du kommer nog att utmålas som en häxa oavsett vad du gör, för det enda som skulle kunna göra honom nöjd är att du bryter ihop, krälar för honom och bönar om att han ska ångra sig och ta tillbaka "sin lilla kvinna".

Så om du ändå kommer att vara "häxan", var häxan på ditt vis så det gynnar dig och tar så lite energi som möjligt från dig.

Riktiga vänner kommer inte att döma baserat på enas version, fantastisk möjlighet att få sållat bland dem också. ;)

Så kan det nog vara, men det är liksom svårt att veta på riktigt. Allt är ju spekulationer och den enda som sitter på svaren är han själv och de lär vi aldrig få veta från honom i alla fall.

Så sant så sant. Bara för att göra det hela mycket mer intressant så fick jag ett sms när jag var på väg hem om att han hade handlat lite och att det nu låg en chokladbit i kylskåpet och skrek efter mig :confused: :crazy:

Jaha?

Jag inser verkligen att jag aldrig kommer att förstå hur han tänker, men jag har en last och det är att jag alltid vill förstå och har svårt att släppa sånt som är obegripligt för mig.

Så då är frågan om hela utspelet när han dumpade mig egentligen bara var för att han ville att jag återigen skulle bekräfta hans ego på något plan. Det skulle ju kunna förklara varför han 5 dagar senare kanske hade "ångrat sig".

KL

Vilken underbar utveckling från TS första post till nu.
:bow:

Tack :D
Fast jag mår skit så mår jag faktiskt bättre med mig själv i alla fall nu och inser vad jag faktiskt har för styrkor - sådant som jag alltid önskade att han skulle ha uppskattat.

Ja, det är sant det också. Jag vet redan nu med mig några som alltid sagt att de är bådas vänner, men som trots att de vet vad som händer inte har sagt ett pip till mig. Jag reder mig. Jag har bättre vänner som ställt upp mer under den här tiden, trots att de inte bor i närheten - vissa inte ens i det här landet. De har visat sina rätta färger och de färgerna råkar var sådana som jag gillar!

Så då är frågan om hela utspelet när han dumpade mig egentligen bara var för att han ville att jag återigen skulle bekräfta hans ego på något plan.
Självklart så är det så.
Han ville skrämmas och allt gick fel. För honom.

Hans mål var att hålla dig lydig och foglig samt tacksam för att få vara kvar.
Så att han inte skulle behöva rätta sig efter dig och ev. kritik från din sida.

Men det är ju stört *suckar* Hatar alla dessa spel, för jag är alldeles för trög för att förstå spelreglerna. Han hade ju kunnat få vad han ville om han bara hade orkat ge lite tillbaka. Jag kräver ingenting, men ber och önskar om väldigt lite. Ger gärna mer än jag önskar tillbaka, men när jag bara blir utnyttjad så tröttnar även jag.

Så då är frågan om hela utspelet när han dumpade mig egentligen bara var för att han ville att jag återigen skulle bekräfta hans ego på något plan. Det skulle ju kunna förklara varför han 5 dagar senare kanske hade "ångrat sig".

Det tror jag definitivt. Eller kanske snarare förväntade han sig att du skulle komma krypandes och lova att inte ställa krav och "bättra" dig genom att vara mer tillmötesgående vad gäller sex, etc. Man kan förmodligen säga att det var sätt att försöka vända ett dåligt förhållande ... :meh:

Jag står inte heller ut med sådant.
Även om jag ser spelet tydligt i ett tidigt skede.

Min teori är att det är kortsiktiga människor som gör så.
De får en belöning för sina handlingar där och då.
Och det känns bra för stunden.
Men de förstår inte att de i längden bränner sina skepp då omgivningen så småningom tröttnar på allt trixande.
Vem orkar hålla på med en sådan människa i det långa loppet?
Ingen vad jag vet.

Jag förstår vad du säger, men känner att diskussionerna som uppstår gör det när jag vill förstå hur jag ska bete mig för att han ska prata med mig om det som vi faktiskt behöver prata om (till exempel husförsäljning, gemensamma prylar, utflyttning och barnen).

Äh, det där blev snurrigt. Har sådan huvudvärk idag att jag inte fattar själv hur jag tänker ens.

Men nog finns det väl laglig hjälp att få med bodelningen även om han inte vill ta tag i det? Bokstavligen dela alltså.
Själv fick jag i princip allt för exet var så bitter. Jag ville att han skulle ta saker för rättvisans skull men , nej.

Ja visst kan man få laglig hjälp med det, men då har det väl gått till otroliga larvigheter anser jag. Jag har redan sagt att det jag har tagit med mig in, tar jag med mig ut - för det har jag rätt till.

Sen kommer jag att lämna väldigt mycket (inte pga bitterhet), dels för att vissa saker vill jag helt enkelt inte ha, vissa är alldeles för hårt förknippat med vårt dåliga förhållande/hans åsikter om vad för möbler som får eller inte får finnas i huset och vissa möbler har jag blivit erbjuden bättre alternativ från släkt och familj. Det är faktiskt skönt att få börja om på nytt med saker som jag gillar på riktigt och inte bara saker som jag kan tänka mig som en halvdålig kompromiss.

Det är nog en del i att ta tillbaka mig själv mer än bitterhet över situationen.

Lite bitterhet finns dock, men det är i avseendet barnen. Fan vad svårt det är med ungarna, jag blir tokig. Dels litar jag inte på honom, dels vill jag att barnen ska ha en fungerande papparelation, dels önskar jag att han försvann och inte ville ha dem, dels inser jag vad förstörda de skulle bli av en sådan handling, dels önskar jag att han verkligen fick känna på hur det är när det är som allra värst när man är ensam med dem och dels önskar jag inte att barnen ska utsättas för det (då jag tror att han kommer att sköta det illa). Bitterheten ligger i att jag har tagit allt med barnen och nu helt plötsligt anser han sig vara superpappan som klarar allt (men som utan att blinka lämnar barnen sovandes i bilen t ex - apropå senaste tidens händelser) och som manipulerar framförallt äldsta barnet. Jag isner ju att ett stort problem ligger hos mig då jag känslomässigt anser att han är inne och pinkar på mitt revir, fast jag egentligen borde välkomna att han i alla fall försöker.

Jag vet inte hur jag ska reda ut mig själv i det här, för jag måste ju kunna projicera trygghet inför barnen när det gäller att genomföra vad det nu än blir som vi bestämmer och hur fasen gör man det när man inte känner tryggheten och det egoistiska jaget vill ha ungarna för mig själv? Det logiska jaget kommer självklart att banak ner egot, för barnens skull, men ändå. Jag är absolut inte stolt över det ego-jaget känner.

Du har ju rätt till dina känslor, men du behöver ju inte leva ut dem. Sen finns ju möjligheten att han mognar med uppgiften.

Säkert. Men tigermammor kanske också kan bli förblindade av alla känslor som separationen rör upp?

KL

Nu verkar det vara mer eller mindre klappat och klart var exet kommer att bosätta sig. Det blir i grannkommunen (men inte den stora huvudorten, utan en liten håla som den som vi bor i nu). Alltså kommer det att bli lite resor när han ska ha barnen, men inget som är värre än avstånden vi har idag (vilket han iofs har beklagat sig över i en herrans massa år).

Angående flyttanmälan och folkbokföring. Ingen av oss kommer ju att bo kvar där barnen är folkbokförda idag. Alltså måste de ju skrivas på ny adress. Visst är det så att eftersom sonen kommer att gå kvar på förskolan och bebisen också har plats där, så behöver de vara skrivna hos mig? Eller har jag missuppfattat?
Och som jag har förstått det så ska barnen vara skrivna i samma kommun som den tidigare bostaden om inte båda föräldrarna är överens om att de ska skrivas i en ny kommun? Bebisen kommer ju att bo med mig, så där är det ju ingen tvekan. Jag ska kämpa för att sonen initialt också bor med mig - särskilt som att det föreligger en hel del renoveringsbehov på exets nya bostad. Men för sonen är det väl avvstånd till förskolan också som är med och påverkar vid en ev utredning från skatteverket?

Känner mig helt lost, men det är väldigt viktigt för mig att de är folkbokförda hos mig av en mängd olika orsaker, där ingen har att göra med ekonomin.

Jag undrar just hur sambon tänker när han skriver upp sig på att skjutsa barnen till förskola och skola (och hämta för all del) de närmaste 14 åren...

Jag undrar just hur sambon tänker när han skriver upp sig på att skjutsa barnen till förskola och skola (och hämta för all del) de närmaste 14 åren...
Det är inte ditt jobb att tänka på. Släpp det. Acceptera att han har ansvar för sitt liv och sina val han gör i livet.

Koncentrera dig på och lägg energin på dig och barnen istället. Hur exet löser sitt liv kommer att visa sig förr eller senare i alla fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 017
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 653
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII