Jag har en allmän fundering och fråga kring starttider och scheman på tävlingar i islandshästvärlden. Är det alltid så ... löst schema? Jag kommer ju från storhästvärlden och där är det ju nästan på minuten man vet när man ska starta, i alla fall när ens klass börjar. Vad jag har märkt på de islands-tävlingar jag har tittat på är det sällan som klasserna har en starttid, utan det är "start 08:00" följt av ett gäng klasser, sen "paus ca 11:00" följt av några klasser, och så fortsätter det så. Mellan 8-11 kan ju rätt så många starta liksom.
Märkte även nu i helgen att planerade pauser (ex "sladdpaus ca. 15") helt plötsligt flyttades fram 45 minuter. En del fick typ galoppera från parkeringen rätt in i ridhuset för att hinna. Andra tidsangivelser var också lite svåra att hålla sig till då andra grejer skulle "klämmas in" mellan klasserna utan förvarning, vilket ledde till försening och onödig väntan för de som redan ridit fram.
Är det någonsin som det är mer spikade tider vid tävlingar? Eller ska jag helt enkelt vänja mig vid detta?