Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för info! Bra att veta hur det brukar vara.

Ja det var minst sagt svårt att veta när allt skulle ske, främst igår till finalerna. Det var inte så många glada miner på framridningen kring den där sladdpausen kan jag lova :bag: Och som du säger är det ju betydligt bättre om hålltiderna i alla fall är "inte tidigare än", för man sitter ju hellre av och väntar lite extra utanför framridningen än att behöva stressa orimligt mycket.

Jag hoppas att det i alla fall är lite bättre hålltider på scheman i framtida tävlingar jag åker iväg på, så man slipper rida till framridningen på vinst eller förlust :D
Rekommenderar Sundabakki! Rebecca är superbra på att ordna tävlingar på alla nivåer! :)

Jag har en allmän fundering och fråga kring starttider och scheman på tävlingar i islandshästvärlden. Är det alltid så ... löst schema? Jag kommer ju från storhästvärlden och där är det ju nästan på minuten man vet när man ska starta, i alla fall när ens klass börjar. Vad jag har märkt på de islands-tävlingar jag har tittat på är det sällan som klasserna har en starttid, utan det är "start 08:00" följt av ett gäng klasser, sen "paus ca 11:00" följt av några klasser, och så fortsätter det så. Mellan 8-11 kan ju rätt så många starta liksom.

Märkte även nu i helgen att planerade pauser (ex "sladdpaus ca. 15") helt plötsligt flyttades fram 45 minuter. En del fick typ galoppera från parkeringen rätt in i ridhuset för att hinna. Andra tidsangivelser var också lite svåra att hålla sig till då andra grejer skulle "klämmas in" mellan klasserna utan förvarning, vilket ledde till försening och onödig väntan för de som redan ridit fram.

Är det någonsin som det är mer spikade tider vid tävlingar? Eller ska jag helt enkelt vänja mig vid detta? :bag:
Alltså välkommen till det sämsta med tävlingar inom vår sport :down: Nu låter det ju som att ni fick en ovanligt dålig upplevelse, jag tycker nog angivna tider i allmänhet tolkas som "inte tidigare än". Men det där med att det bara är första klassen som har tid och att man sen får räkna sig fram är tyvärr rätt standard skulle jag säga.

Därför vi borde övergå till equipe som hoppning, dressyr och fälttävlan har. Där står preliminära tider när varje klass avslutas. Allt uträknat automatiskt. Och för det mesta stämmer dessa tider ganska bra.

Vilka är det som bestämmer vilka system som används? T ex LH kappi. Är det SIF? FEIF? Det gör mig alltid väldigt omotiverad när det ändå är såpass många som tycker att systemen är dåliga, eller att tidsangivelser är för vaga, men så görs ingenting för att göra det bättre :down: Det är ju inte ofta man ser positiva åsikter om LH kappi t ex. Men det skulle kanske utvecklas, eller hur var det?

På ett helt annat ämne: ni som ibland rider på islandsstång, vilken stång rider ni på? Har ni flera, och vilken skillnad märker ni? Med de nya bettreglerna kan det ju inte vara så stor skillnad mellan tillverkare i själva konstruktionen, men viss skillnad kan det väl vara. Jag tänkte köpa en stång, och kikar på några olika, men tar gärna tips :D

Vilka är det som bestämmer vilka system som används? T ex LH kappi. Är det SIF? FEIF? Det gör mig alltid väldigt omotiverad när det ändå är såpass många som tycker att systemen är dåliga, eller att tidsangivelser är för vaga, men så görs ingenting för att göra det bättre :down: Det är ju inte ofta man ser positiva åsikter om LH kappi t ex. Men det skulle kanske utvecklas, eller hur var det?
Vad jag vet så bestäms det lokalt i varje land. Sverige och Island använder Sportfengur, alltså appen LH Kappi, medan "alla andra" verkar använda IcetestNG. Hos oss är det nog tävlingssektionen som bestämmer, tror jag :)

Och jo, LH Kappi utvecklas, men det går långsamt.... Som gammal utvecklare KLIAR det i fingrarna att fixa vissa saker :D

På ett helt annat ämne: ni som ibland rider på islandsstång, vilken stång rider ni på? Har ni flera, och vilken skillnad märker ni? Med de nya bettreglerna kan det ju inte vara så stor skillnad mellan tillverkare i själva konstruktionen, men viss skillnad kan det väl vara. Jag tänkte köpa en stång, och kikar på några olika, men tar gärna tips :D
Det stångbett som min dotter red på nu på Lev Rosa är från Ástund. Hästen är grymt känslig och kan lätt reagera alldeles för mycket på både bett och skänklar, så gillar han inte ett bett så kan det bli väldigt fel, men just detta fungerar jättebra. Det är ett ganska lätt bett (någon annan metall än stål) och med väldigt "mjuk" yta, tredelat i munnen. Hon har testat ett antal olika stångbett före detta, och fått flera "nej tack" från hästen. När han inte tävlas rids han på novabett.

Men just det där med vilket bett som passar vilken häst är väldigt individuellt. Har haft en häst som gick bäst på lite tyngre stångbett till exempel och vår sexåring funkar inte på stång alls, det blir "för mycket" för honom.

Personligen tycker jag isländsk stång är svårt att rida på, för mig känns pelham enklare om jag vill ha något "mer" än vanligt tränsbett. Isländskt stångbett är ju väldigt rörligt och ibland kan jag känna att jag inte riktigt vet hur mycket mitt tygeltag egentligen inverkar.... ett pelham blir tydligare och där kan man ju också (med två tyglar) mer medvetet välja vilken typ av inverkan man vill ha. Men det är nog också en vanesak! Jag rider till 99% på tränsbett - antingen novabett eller ett lätt svängt, odelat, bett från Fager (heter Frans, men säljs inte längre tror jag).

Det stångbett som min dotter red på nu på Lev Rosa är från Ástund. Hästen är grymt känslig och kan lätt reagera alldeles för mycket på både bett och skänklar, så gillar han inte ett bett så kan det bli väldigt fel, men just detta fungerar jättebra. Det är ett ganska lätt bett (någon annan metall än stål) och med väldigt "mjuk" yta, tredelat i munnen. Hon har testat ett antal olika stångbett före detta, och fått flera "nej tack" från hästen. När han inte tävlas rids han på novabett.

Men just det där med vilket bett som passar vilken häst är väldigt individuellt. Har haft en häst som gick bäst på lite tyngre stångbett till exempel och vår sexåring funkar inte på stång alls, det blir "för mycket" för honom.

Personligen tycker jag isländsk stång är svårt att rida på, för mig känns pelham enklare om jag vill ha något "mer" än vanligt tränsbett. Isländskt stångbett är ju väldigt rörligt och ibland kan jag känna att jag inte riktigt vet hur mycket mitt tygeltag egentligen inverkar.... ett pelham blir tydligare och där kan man ju också (med två tyglar) mer medvetet välja vilken typ av inverkan man vill ha. Men det är nog också en vanesak! Jag rider till 99% på tränsbett - antingen novabett eller ett lätt svängt, odelat, bett från Fager (heter Frans, men säljs inte längre tror jag).
Är det den "pearl bit"? Eller vad det nu kallas. Har hört en del gott om det, men aldrig fattat vad som är speciellt s.a.s. Men är det metallen fattar jag!

Jag rider ju på pelham ibland, men upplever det som stumt. Gillar rörligheten hos tränsbett med lösa ringar, som är det jag rider på oftast (två- eller tredelat valsbett). Och med pelham får man ju inte den rörligheten till mundelen vid tygeltag. Jag hade gärna testat islandsstång för att se om det blir skillnad i den stumma känslan jag får på pelham, just för att stången är så rörlig. Men ingen i stallet har en stång i rätt storlek, S behöver oftast längre bett än de andra i stallet.

Är det den "pearl bit"? Eller vad det nu kallas. Har hört en del gott om det, men aldrig fattat vad som är speciellt s.a.s. Men är det metallen fattar jag!
Det ser likadant i designen, men jag tror att hennes bett har samma metall rakt igenom - får gå ut i stallet och kolla sen! Kan vara så att det hon köpt är en äldre modell än Ástunds Pearl bit - det var betydligt billigare också!
Jag rider ju på pelham ibland, men upplever det som stumt. Gillar rörligheten hos tränsbett med lösa ringar, som är det jag rider på oftast (två- eller tredelat valsbett). Och med pelham får man ju inte den rörligheten till mundelen vid tygeltag. Jag hade gärna testat islandsstång för att se om det blir skillnad i den stumma känslan jag får på pelham, just för att stången är så rörlig. Men ingen i stallet har en stång i rätt storlek, S behöver oftast längre bett än de andra i stallet.
Då tror jag att du gillar isländsk stång! Ett tips om du ska köpa är Stubbens islandsstång - inte så hiskeligt dyrt som många andra och en ganska "snäll" variant med lite kortare skänklar.

Det ser likadant i designen, men jag tror att hennes bett har samma metall rakt igenom - får gå ut i stallet och kolla sen! Kan vara så att det hon köpt är en äldre modell än Ástunds Pearl bit - det var betydligt billigare också!

Då tror jag att du gillar isländsk stång! Ett tips om du ska köpa är Stubbens islandsstång - inte så hiskeligt dyrt som många andra och en ganska "snäll" variant med lite kortare skänklar.
Ja första gången jag fick höra om det bettet blev jag minst sagt chockad och undrade om det var gjort av guld och briljanter? :confused::o

Tack för tips! Ska kika på det. Helst vill jag ju ha en svart stång, men ... det är ju inte det viktigaste :D

Nu kommer jag med en (kanske) lite dum fråga. Men vi hade töltträning på ridlektionen igår och vi fick turas om att visa upp våra hästars taktproblem. Dvs vissa travtaktiga, vissa passtaktiga och en som snällt rollade.

Men jag skulle vilja fördjupa mig lite mer i hur det inte ska se ut och hur det ska se ut. Finns det några pedagogiska klipp ni kan tipsa om? Bryr mig alltså inte ett skvatt om hur ryttaren rider, bara det är en häst som är rejält travtaktig, en som är rejält passtaktig och en som går i klockren takt. För att kunna se om och om igen.

Efter helgens tävling har jag verkligen laddat med pepp och inspiration för att kunna öva på lösgjordhet och att få bort passtakten. Men så har jag också fått århundradets nackspärr och kommer inte ur sängen 😭 fy så frustrerande. Jag har världens finaste stallägare som fixar till Sölvi, men han får stå ut med tråkiga dagar i hagen de kommande dagarna iaf. Men jag som vill träna!

Nu kommer jag med en (kanske) lite dum fråga. Men vi hade töltträning på ridlektionen igår och vi fick turas om att visa upp våra hästars taktproblem. Dvs vissa travtaktiga, vissa passtaktiga och en som snällt rollade.

Men jag skulle vilja fördjupa mig lite mer i hur det inte ska se ut och hur det ska se ut. Finns det några pedagogiska klipp ni kan tipsa om? Bryr mig alltså inte ett skvatt om hur ryttaren rider, bara det är en häst som är rejält travtaktig, en som är rejält passtaktig och en som går i klockren takt. För att kunna se om och om igen.
Sen om man vill nörda på riktigt så kan man gå den takt- och gångartskurs som SIF håller i och som olika lokalföreningar brukar arrangera :)

Efter helgens tävling har jag verkligen laddat med pepp och inspiration för att kunna öva på lösgjordhet och att få bort passtakten. Men så har jag också fått århundradets nackspärr och kommer inte ur sängen 😭 fy så frustrerande. Jag har världens finaste stallägare som fixar till Sölvi, men han får stå ut med tråkiga dagar i hagen de kommande dagarna iaf. Men jag som vill träna!
I hear you... mina stackars hästar har inte ens lämnat hagen på länge, de får allt pyssel där just nu. Och jag längtar så efter att komma igång med ridning generellt, men framförallt träning! Jag räknar med att sätta mig på häst igen i mitten av januari, och sen räknar jag med en lång uppförsbacke vad gäller att bygga upp grundstyrka i ffa mig men även hästarna igen. Men jag längtar så! :love:

Nu när jag ändå har lyckats dra mig ur sängen och lagt mig på soffan istället, kan jag ju i alla fall öka på inspirationen för den kommande träningen! Funderar på att införskaffa ett gäng koner att kunna använda i ridhuset i vinter. Pga min ADHD hag har överlag svårt att "stanna kvar" i en övning jag har tänkt ut och bibehålla fokus, men bygger jag en "bana" håller jag kvar planen i huvudet mer.

Vad är era favoritövningar för ökad lösgjordhet/bärighet och att gå från passtakt mot ren takt? Som ni kanske rider en stund i början av varje ridpass?

Nu när jag ändå har lyckats dra mig ur sängen och lagt mig på soffan istället, kan jag ju i alla fall öka på inspirationen för den kommande träningen! Funderar på att införskaffa ett gäng koner att kunna använda i ridhuset i vinter. Pga min ADHD hag har överlag svårt att "stanna kvar" i en övning jag har tänkt ut och bibehålla fokus, men bygger jag en "bana" håller jag kvar planen i huvudet mer.

Vad är era favoritövningar för ökad lösgjordhet/bärighet och att gå från passtakt mot ren takt? Som ni kanske rider en stund i början av varje ridpass?
Min absoluta favorit att börja med är Kyra-inspirerad. Fyrkant med framdeles vändningar i hörnen (där man kan ha koner). Det händer att jag stannar hela pass i den. Lägger ibland till några töltsteg mellan framdelsvändningarna med och får på så sätt in kvalitativa övergångar med. Det är saker som min (till och från väldigt) passtaktiga häst svarar bra på

Min absoluta favorit att börja med är Kyra-inspirerad. Fyrkant med framdeles vändningar i hörnen (där man kan ha koner). Det händer att jag stannar hela pass i den. Lägger ibland till några töltsteg mellan framdelsvändningarna med och får på så sätt in kvalitativa övergångar med. Det är saker som min (till och från väldigt) passtaktiga häst svarar bra på
Jag ÄLSKAR Kyras fyrkant! :love: Rider också gärna i den. Varierar mellan bak- och framdelsvändningar i hörnen för att få bättre koll både fram och bak.

Förutom Kyras ABC fick vi rida två riktigt bra övningar på min senaste lektion. Har skrivit lite utförligare ridskole-tråden, men kortfattat var det övergångar skritt-tölt där man red ett bestämt antal steg i tölten som ökade från 2-15 steg och sen börjar man om från 2 igen. Sen gjorde vi skänkelvikning i skritt och tölt ur den. Målet med lektionen var uttryckligen att förbättra tölten. Jag som red en extremt travtaktig häst (han visar sällan tölt och i princip aldrig ren tölt) upplevde att det blev mycket bättre kvalitet på tölten efter de här övningarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
682
· Visningar
46 154
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 885
Senast: Derivata
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar