Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min absoluta favorit att börja med är Kyra-inspirerad. Fyrkant med framdeles vändningar i hörnen (där man kan ha koner). Det händer att jag stannar hela pass i den. Lägger ibland till några töltsteg mellan framdelsvändningarna med och får på så sätt in kvalitativa övergångar med. Det är saker som min (till och från väldigt) passtaktiga häst svarar bra på
Tänkte precis på samma övning när jag läste önskemålet från @Fazeem :D Den är kanon i det avseendet.
 
Förutom Kyras ABC fick vi rida två riktigt bra övningar på min senaste lektion. Har skrivit lite utförligare ridskole-tråden, men kortfattat var det övergångar skritt-tölt där man red ett bestämt antal steg i tölten som ökade från 2-15 steg och sen börjar man om från 2 igen. Sen gjorde vi skänkelvikning i skritt och tölt ur den. Målet med lektionen var uttryckligen att förbättra tölten. Jag som red en extremt travtaktig häst (han visar sällan tölt och i princip aldrig ren tölt) upplevde att det blev mycket bättre kvalitet på tölten efter de här övningarna.
Det låter som en kul övning! Knepigt och utmanande (men kul!) att räkna steg i tölt. Det går ju så fort! :D
 
Nu när jag ändå har lyckats dra mig ur sängen och lagt mig på soffan istället, kan jag ju i alla fall öka på inspirationen för den kommande träningen! Funderar på att införskaffa ett gäng koner att kunna använda i ridhuset i vinter. Pga min ADHD hag har överlag svårt att "stanna kvar" i en övning jag har tänkt ut och bibehålla fokus, men bygger jag en "bana" håller jag kvar planen i huvudet mer.

Vad är era favoritövningar för ökad lösgjordhet/bärighet och att gå från passtakt mot ren takt? Som ni kanske rider en stund i början av varje ridpass?

Jag har en madame som gärna går i passtakt. Rider mycket galopp på henne. Flyttar henne mycket i tölten, undviker att ha henne helt rakställd. I allafall inte i början av passet. Rider öppna i tölt.
Kyras fyrkant var längesen jag red, den ska jag testa igen!
 
Idag blev det bland annat en del Kyra-fyrkant 😄

Hästen var på grund av anledningar väldigt spänd och ofokuserad så jag jobbade enbart med att få honom lösgjord fysiskt men framförallt mentalt.

När han är spänd på det här sättet så måste jag konstant vara där och påminna honom om att jag är där och tar ansvar för oss. Han är aldrig en häst man bara åker på, man behöver alltid rida och vara närvarande, men när han är sån här så kräver det mycket mer av mig som hans människa - oavsett om jag sitter på eller går brevid. Sen kan han bli mycket värre än vad han var idag, idag lyssnade han faktiskt på mig säkert 2 meter i taget nästan från början 😂

Jag inser att jag inte arbetat något alls med toleransträning sen vi flyttade, det tror jag skulle kunna vara nyttigt för oss. Nu i helgen kommer det inte att bli av men nästa helg kanske jag kan försöka planera in något. Om det inte blåser storm då.
 
Idag blev det bland annat en del Kyra-fyrkant 😄

Hästen var på grund av anledningar väldigt spänd och ofokuserad så jag jobbade enbart med att få honom lösgjord fysiskt men framförallt mentalt.

När han är spänd på det här sättet så måste jag konstant vara där och påminna honom om att jag är där och tar ansvar för oss. Han är aldrig en häst man bara åker på, man behöver alltid rida och vara närvarande, men när han är sån här så kräver det mycket mer av mig som hans människa - oavsett om jag sitter på eller går brevid. Sen kan han bli mycket värre än vad han var idag, idag lyssnade han faktiskt på mig säkert 2 meter i taget nästan från början 😂

Jag inser att jag inte arbetat något alls med toleransträning sen vi flyttade, det tror jag skulle kunna vara nyttigt för oss. Nu i helgen kommer det inte att bli av men nästa helg kanske jag kan försöka planera in något. Om det inte blåser storm då.
Det känner jag igen! När man måste vara närvarande och ansvarstagande, så var det för mig och Sölvi förra vintern. Fick han för mycket "frihet" kunde ridturerna sluta lite hur som helst :o oftast betydde det att vända hem, i olika hastigheter :bag:

Vad menar du med toleransträning? :)
 
Det känner jag igen! När man måste vara närvarande och ansvarstagande, så var det för mig och Sölvi förra vintern. Fick han för mycket "frihet" kunde ridturerna sluta lite hur som helst :o oftast betydde det att vända hem, i olika hastigheter :bag:

Vad menar du med toleransträning? :)
Miljöträning helt enkelt. Presenningar, såpbubbelmaskiner, gå igenom bollhav och så vidare. Ibland säger jag toleransträning, ibland miljöträning. Jag menar iaf samma sak när jag pratar om det, det kanske finns nyansskillnad för andra?
 
Det känner jag igen! När man måste vara närvarande och ansvarstagande, så var det för mig och Sölvi förra vintern. Fick han för mycket "frihet" kunde ridturerna sluta lite hur som helst :o oftast betydde det att vända hem, i olika hastigheter :bag:

Vad menar du med toleransträning? :)
Sen är en av de luriga sakerna med min grabb att han är så fruktansvärt snäll, trevlig och okomplicerad i övrigt. Förutom när han inte är det 😂😂😂 Det är iaf inte så ofta längre :heart
 
Miljöträning helt enkelt. Presenningar, såpbubbelmaskiner, gå igenom bollhav och så vidare. Ibland säger jag toleransträning, ibland miljöträning. Jag menar iaf samma sak när jag pratar om det, det kanske finns nyansskillnad för andra?
Jag hade bara aldrig hört uttrycket förut :laugh: jag säger nog bara miljöträning till allt, har inte tänkt i andra termer. Men sen är jag rätt nyanslös så... :D
 
Sen är en av de luriga sakerna med min grabb att han är så fruktansvärt snäll, trevlig och okomplicerad i övrigt. Förutom när han inte är det 😂😂😂 Det är iaf inte så ofta längre :heart
Sån är min med 😂 oftast är han en riktig nallebjörn, tills den dagen han har laddat med en hel rävfamilj bakom öronen :cautious: i onsdags hade han bjudit på race och alla gångarter på samma gång med medryttaren. Idag var han en riktig gentleman med stallkompisen som tog ut honom på en tur, och skötte sig exemplariskt med en gångart i taget och alla knappar på rätt plats :meh::D
 
Sån är min med 😂 oftast är han en riktig nallebjörn, tills den dagen han har laddat med en hel rävfamilj bakom öronen :cautious: i onsdags hade han bjudit på race och alla gångarter på samma gång med medryttaren. Idag var han en riktig gentleman med stallkompisen som tog ut honom på en tur, och skötte sig exemplariskt med en gångart i taget och alla knappar på rätt plats :meh::D
Det jag kan känna är jobbigast? Mest frustrerande? Är att en del inte verkar tro på mig när jag berättar om något. Som när vi gjorde hältutredning på klinik för kanske 3.5 år sedan och han hade skött sig exemplariskt men när vi gick ut ur ridhuset för att longera lite på hårt underlag utomhus och det tydligen blev lite för mycket för honom. Så helt plötsligt ställde han sig rakt upp med framhovarna lite väl nära mitt ansikte. När jag kommer tillbaka till stallet och berättade om det så var kommentarerna i stil med "Va? Näe? Inte han? Han som är så snäll"

Under den perioden gick han från att vara den där snälla söta hästen till att vara en häst som föräldrar sa till sina barn att hålla sig ifrån. Han var så frustrerad av boxvila och korta promenader men jag lärde mig verkligen läsa honom, jag lärde mig se honom och han lärde sig att jag såg honom. Han har under åren sen dess blivit mycket bekvämare i att prata med mig, visa när något är fel, när något inte är som det ska. Fantastiska, underbara lilla häst <3

Lite flumsvamel så här på fredagskvällen :D
 
Det jag kan känna är jobbigast? Mest frustrerande? Är att en del inte verkar tro på mig när jag berättar om något. Som när vi gjorde hältutredning på klinik för kanske 3.5 år sedan och han hade skött sig exemplariskt men när vi gick ut ur ridhuset för att longera lite på hårt underlag utomhus och det tydligen blev lite för mycket för honom. Så helt plötsligt ställde han sig rakt upp med framhovarna lite väl nära mitt ansikte. När jag kommer tillbaka till stallet och berättade om det så var kommentarerna i stil med "Va? Näe? Inte han? Han som är så snäll"

Under den perioden gick han från att vara den där snälla söta hästen till att vara en häst som föräldrar sa till sina barn att hålla sig ifrån. Han var så frustrerad av boxvila och korta promenader men jag lärde mig verkligen läsa honom, jag lärde mig se honom och han lärde sig att jag såg honom. Han har under åren sen dess blivit mycket bekvämare i att prata med mig, visa när något är fel, när något inte är som det ska. Fantastiska, underbara lilla häst <3

Lite flumsvamel så här på fredagskvällen :D
Jag känner igen mig lite i det där. Min lillhäst kom till mig full med spänningar och stress pga tidigare händelser. Jag (normalduktig ryttare men ganska feg) fick lägga ett halvår på att bara träna stopp och sväng för att få honom att göra det utan spänning. Vi hade även en del bakslag. Min tränare har varit med oss på hela resan. Nu är lillhästen i grunden ingen spänd häst alls så när vi väl kom förbi lite trauman så är han sig själv, en trygg, avslappnad och nöjd kille. Men fortfarande kan det hända när vi tex är och tränar att jag och tränaren är extra försiktiga med hur vi introducerar något, eller att vi lägger om planen vid antydan till spänning eftersom vi inte vill trigga honom. Jag tänker ibland på det när det sitter folk på läktaren och tittar, eller när jag pratar med nya människor, att de bara ser en avslappnad och okomplicerad häst och tycker jag är lite löjlig/dramatisk som pratar spänningar och hellre backar än pressar. Men ja, man känner sin häst.
 
Idag vågade jag mig upp efter en veckas ridpaus. Nacken känns helt ok men jag får kanske gå till kiropraktorn sen, ena handen domnade bort stundtals :confused: sjukt äcklig känsla.

Hur som helst. Stallkompisen red Sölvi igår och han hade varit en riktig gentleman :D lovade gott inför turen idag. I onsdags hade han haft uppvisning med alla gångarter på en gång med medryttaren, i alla möjliga tempon :cautious: Hur som helst gav jag mig iväg på en lugn tur, trodde jag. Han höll minsann på att tappa mig två gånger :up: En specifik gren (av säkert hundra andra) som låg på marken var tydligen hästätande. Tant tappade stigbygeln men lyckades få stopp på kalaset. Sen var två killar som spelade fotboll LIVSFARLIGA :nailbiting: att vi brukar rida förbi beachvolleyboll-planen relativt ofta, där massa små barn brukar utöva alla möjliga sporter, hade han glömt bort helt. Då styrde vi in i en dunge där det av uppenbara skäl tog stopp :angel: tant fick sitta av och killarna fick undersökas NOGA. Sen var dom ok och vi kom hem i ett stycke. Nacken mår bra och jag är glad att jag inte slog i backen :D

Testade nya stången också. En från HR, skänklarna är 12 cm. Satte geltunnel runt kedjan och gelplattor i sidorna. Jag gillade det! Vi får nog känna in oss mer på det men häst verkade nöjd, det kändes bättre än pelham i alla fall. Körde utan nosgrimma och han var förvånansvärt stilla i munnen trots tygeltag :) kul att kunna variera med.

20231028_124919.jpg

"Jag? Tappa matte? Aldrig! 😤🥺"
 
Fått endel svar på Mists annons. Men bara en som verkar seriöst intresserad. Hon ska få journalerna efter veterinärbesöken i våras/somras, så får vi se vad hon säger efter det. Om hon fortfarande vill provrida. Hon verkar bra av det jag hört hittills.

Annars är det många som vill ha en skogsmulle att dela med sitt mindre barn. Barn som är 5-9 år. Jag var nog inte tillräckligt tydlig i annonsen hur mycket vilja hon har. Världens snällaste, men som sagt. Det går undan om man inte är med och gör förhållningar eller övergångar.
Känslig för hjälperna. Vilket är asnajs tycker jag. Men inte en 5-9 åring kanske…
 
Fått endel svar på Mists annons. Men bara en som verkar seriöst intresserad. Hon ska få journalerna efter veterinärbesöken i våras/somras, så får vi se vad hon säger efter det. Om hon fortfarande vill provrida. Hon verkar bra av det jag hört hittills.

Annars är det många som vill ha en skogsmulle att dela med sitt mindre barn. Barn som är 5-9 år. Jag var nog inte tillräckligt tydlig i annonsen hur mycket vilja hon har. Världens snällaste, men som sagt. Det går undan om man inte är med och gör förhållningar eller övergångar.
Känslig för hjälperna. Vilket är asnajs tycker jag. Men inte en 5-9 åring kanske…
Det där är svårt att få fram har jag också märkt.

I folks sinne är nog islänningar fortfarande supersnälla, alla kan rida typ. Men det är ju tydligt att, om vi bara ser till forumet här, så finns det mycket krut i de små rackarna.
 
Det där är svårt att få fram har jag också märkt.

I folks sinne är nog islänningar fortfarande supersnälla, alla kan rida typ. Men det är ju tydligt att, om vi bara ser till forumet här, så finns det mycket krut i de små rackarna.

Ja så är det nog.

Hade jag fått följa köpare fritt och skapa ming egen. Hade jag valt en yngre tonåring som vill rida mycket lektioner.
 
Min tankar går såhär:

1. Jag har landat i att en ridhäst räcker åt mig.
2. Jag vill inget hellre än att min dotter rider in sig mer på islandshäst än ponny. Tycker islandshästvärlden är så mycket sundare än ponnyvärlden.
3. Mist kräver sin ryttare och ska min dotter helhjärtat ta över henne krävs ganska mycket ridlektioner.
De kostar 700kr/st här. Dvs dyrt.
4. Alltid bra med 3 hästar i stället för 2 vad gäller sällskap om man åker iväg med den ena. Vi åker på endel lektioner och tävlingar med ponnyn.
Om ett år kommer vår nuvarande 2 åring hem. Så då löser ju det sig ändå.
 
Kvalgränserna för SM 2024 har kommit nu.

https://www.icelandichorse.se/tavling/kvalgranser-sm-2024

Inte för att jag minns vad de låg på förra året men det var ju andra nyheter:

Nytt är att i sport ska minst ett av dessa två kval ska vara från en WR-tävling (tidsgrenarna i pass undantagna, där det räcker att kvala från två icke WR-anslutna men officiella tävlingar). Även GK tölt kräver två kval 2024.

Tankar? Åsikter? Jag vet inte exakt var alla WR-tävlingar ligger men har en känsla av att det är ganska stor övervikt i Sydsverige. Det är kanske inte så kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 085
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 342
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 475
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp