Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lite trög inser jag nu. Har trott att man måste göra första året av hippologprogrammet på Flyinge, för att sen gå två år i Wången. Men så var det ju inte.

Sjukt sugen på att söka! Måste ”bara” lära mig känna lite bättre vad som är bra/sämre tölt och hur jag rider för att få den bättre samt prova pass några gånger.

Tror ni de antar en fyrtioplussare? ;)
 
Jag är lite trög inser jag nu. Har trott att man måste göra första året av hippologprogrammet på Flyinge, för att sen gå två år i Wången. Men så var det ju inte.

Sjukt sugen på att söka! Måste ”bara” lära mig känna lite bättre vad som är bra/sämre tölt och hur jag rider för att få den bättre samt prova pass några gånger.

Tror ni de antar en fyrtioplussare? ;)
Självklart! Hade jag haft råd skulle jag gjort dig sällskap 😄

Men man behöver inte kunna pass innan om jag minns rätt.
 
Självklart! Hade jag haft råd skulle jag gjort dig sällskap 😄

Men man behöver inte kunna pass innan om jag minns rätt.

Det stod iaf att man ska ha ridit pass några gånger tidigare + att man ska göra passläggningar på två hästar på antagningsprovet.

Jag ser framför mig hur jag kommer dit och gör ansökningsprovet som femtioåring. :rofl:

Måste räkna på hur mycket pengar jag behöver spara undan också…
 
Det stod iaf att man ska ha ridit pass några gånger tidigare + att man ska göra passläggningar på två hästar på antagningsprovet.

Jag ser framför mig hur jag kommer dit och gör ansökningsprovet som femtioåring. :rofl:

Måste räkna på hur mycket pengar jag behöver spara undan också…
Jag hade för mig att de strykt det. Men det kan ju variera år från år med.

Det jag definitivt skulle fallera på är uppsittning utan pall 😂
 
Ja, den känns svår. Jag vill inte sitta upp från marken för hästens skull. :crazy:
Inte jag heller. Jag kan sitta upp från backen från båda sidor, men väljer att inte göra det om jag inte måste. Det sliter ju på både häst och utrustning.

Och knapplån.

Varför är det egentligen så poppis att sitta upp från backen i islandshästvärlden? Hör ibland kommentaren "Jaha du är en sån som använder pall!". Och jag tänker... Är det liksom o-tufft att använda pall? Vad är grejen med att inte använda pall? Är det ... Coolt? Macho? Ska det bara vara så? :confused:

Menar alltså inte när man är på ställen där det inte finns en pall. Typ om man behövt sitta av under en uteritt och det inte finns någon sten/stubbe/vadsomhelst i närheten.
 
Inte jag heller. Jag kan sitta upp från backen från båda sidor, men väljer att inte göra det om jag inte måste. Det sliter ju på både häst och utrustning.

Och knapplån.

Varför är det egentligen så poppis att sitta upp från backen i islandshästvärlden? Hör ibland kommentaren "Jaha du är en sån som använder pall!". Och jag tänker... Är det liksom o-tufft att använda pall? Vad är grejen med att inte använda pall? Är det ... Coolt? Macho? Ska det bara vara så? :confused:

Menar alltså inte när man är på ställen där det inte finns en pall. Typ om man behövt sitta av under en uteritt och det inte finns någon sten/stubbe/vadsomhelst i närheten.

Eller så är det för att hästen är så liten att "folk" tycker att man ska sitta upp från marken. Jag har lärt min ridhäst att parkera vid lämpliga objekt så jag kan sitta upp. Föredrar större stenar där jag inte ens behöver svinga mig upp utan bara sätta mig i samma höjd som jag står. Lat kanske? Men mest rädd om min häst. :heart
 
Eller så är det för att hästen är så liten att "folk" tycker att man ska sitta upp från marken. Jag har lärt min ridhäst att parkera vid lämpliga objekt så jag kan sitta upp. Föredrar större stenar där jag inte ens behöver svinga mig upp utan bara sätta mig i samma höjd som jag står. Lat kanske? Men mest rädd om min häst. :heart
Så kan det säkert också vara. Jag förstår att det är vanligt rent historiskt sett, att man ska kunna ta sig upp oavsett. Men att göra det bara för att känns lite ... Mossigt.

Om pall/sten/vadsomhelst = lat är jag nästan alltid lat :D det första jag lärde S när han kom till mig var att "parkera". Pekade jag mot hans kors skulle han vända rumpan mot mig/pallen. Mycket smidigt :D
 
Så kan det säkert också vara. Jag förstår att det är vanligt rent historiskt sett, att man ska kunna ta sig upp oavsett. Men att göra det bara för att känns lite ... Mossigt.
Jag använder aldrig pall. Någonsin. Jag har liksom aldrig behövt det på någon storlek på häst, så det har helt enkelt alltid känts smidigast och lättast att sitta upp direkt från marken.

Och så har jag någon sorts idé om att om jag nu vill rida så har jag en skyldighet mot hästen att allra minst vara i sådan form rent fysiskt att jag KAN ta mig upp på hästen utan pall. Vi är ju liksom vuxna som rider på rätt små hästar, det vore verkligen illa att inte KUNNA sitta upp från marken (hur man sen väljer att göra i vardagen är ju en annan sak, där har jag inga åsikter kring pall eller inte).

Om pall/sten/vadsomhelst = lat är jag nästan alltid lat :D det första jag lärde S när han kom till mig var att "parkera". Pekade jag mot hans kors skulle han vända rumpan mot mig/pallen. Mycket smidigt :D
Det där är ju lite praktiskt förstås! Ska nog lära in det "bara för att"! :D
 
Jag använder aldrig pall. Någonsin. Jag har liksom aldrig behövt det på någon storlek på häst, så det har helt enkelt alltid känts smidigast och lättast att sitta upp direkt från marken.

Och så har jag någon sorts idé om att om jag nu vill rida så har jag en skyldighet mot hästen att allra minst vara i sådan form rent fysiskt att jag KAN ta mig upp på hästen utan pall. Vi är ju liksom vuxna som rider på rätt små hästar, det vore verkligen illa att inte KUNNA sitta upp från marken (hur man sen väljer att göra i vardagen är ju en annan sak, där har jag inga åsikter kring pall eller inte).


Det där är ju lite praktiskt förstås! Ska nog lära in det "bara för att"! :D
Jag har på grund av skador väldigt svårt för att sitta upp utan pall. Jag kan inte trycka ifrån med benen utan behöver i så fall dra mig upp. Det var i många år på nivån att jag inte kunde stå på tå heller så kanske du förstår nivån på det.

Det är ingenting som syns på mig i övrigt men just i det momentet är jag väldigt begränsad. Så jag gör det inte utan pall. Men för den delen skulle jag inte vilja säga att det är riktigt illa. Jag har bara en kropp som inte riktigt fungerar som alla andra.
 
Jag använder aldrig pall. Någonsin. Jag har liksom aldrig behövt det på någon storlek på häst, så det har helt enkelt alltid känts smidigast och lättast att sitta upp direkt från marken.

Och så har jag någon sorts idé om att om jag nu vill rida så har jag en skyldighet mot hästen att allra minst vara i sådan form rent fysiskt att jag KAN ta mig upp på hästen utan pall. Vi är ju liksom vuxna som rider på rätt små hästar, det vore verkligen illa att inte KUNNA sitta upp från marken (hur man sen väljer att göra i vardagen är ju en annan sak, där har jag inga åsikter kring pall eller inte).


Det där är ju lite praktiskt förstås! Ska nog lära in det "bara för att"! :D
Ja, att man ska kunna tycker jag också är bra! När jag började rida islandshäst kunde jag verkligen inte komma upp utan pall. Inte ens på medryttarhästen som var ... 140 kanske? Och jag gav mig :devil: på att det skulle gå. Och nu kan jag! Men använder ändå pall för att skona allt.

Det jag menar är nog mer att jag har upplevt att det ibland tittas lite snett på de som använder pall. Och det förstår jag verkligen inte :confused:
 
Det där är ju lite praktiskt förstås! Ska nog lära in det "bara för att"! :D
Lär in det! MYCKET praktiskt :D jag måste nog öva in det lite igen, jag tror att han har glömt lite. Han står ju still så ofta vid uppsittning nu så har inte behövt använda tricket på länge :o
 
Så kan det säkert också vara. Jag förstår att det är vanligt rent historiskt sett, att man ska kunna ta sig upp oavsett. Men att göra det bara för att känns lite ... Mossigt.

Om pall/sten/vadsomhelst = lat är jag nästan alltid lat :D det första jag lärde S när han kom till mig var att "parkera". Pekade jag mot hans kors skulle han vända rumpan mot mig/pallen. Mycket smidigt :D
Jag tänker ju tvärtom. För mig är det snarare lathet att sitta upp utan pall? Och ja, jag räcker upp handen som för lat för att orka ”krångla” med pall. Men då jag jobbade med hästar skulle såklart både verksamhetshästar och unghästar vänja sig vid att stå still vid pall, för det är ju en himla bra grej att de kan! Men i vardagen har jag alltid valt bort det pga lat. Alltid varit noga med att både sitta upp och av från båda sidor dock.
 
Sen. I många fall kan lathet vara något bra. Lagom mycket lathet, rätt sorts lathet. Det är lata människor som kommer på lösningar som förenklar i vardagen 😂

Kanske inte i just uppsittningsmomentet då men i övrigt
 
IMG_1214.jpeg

Rödspättan klipptes igår med stora maskinen! Det är stort. Biltemas orkade inte alls.
Det var inte lätt, fick stå med maskinen på bredvid ett tag och hon for framåt, bakåt, åt sidan, lyckades sno runt. Men med muta i form av hö, massa kli och sambon fick klippa från ena sidan. Därav de jättefina kanterna. Fick nöja oss med det.
Ni ser ju på hela hennes hållning hur tillfreds hon var med det hela. 🫠
 
Idag red jag ut en sväng på min lilla häst för första gången på jag vet inte hur länge :love: Hjälp vad jag har saknat det. Först red vi en runda inne i samhället och sen rullade jag på i lugn galopp på motionsspåret i ungefär 1,5 km. Efter det vände vi och körde tölt på motionsspåret på vägen hem. Och han bjöd på riktigt fin känsla och takt! :love: Jag tror verkligen att lugn och lång galopp är bra uppvärmning inför tölten, han blir fint lösgjord och har tänket framåt.

Dock blir jag galen på det här sadelläget :cautious: Nu med padd ligger sadeln fint och stilla i alla gångarter, förutom just under långa galopper, då glider den bakåt. Och han är ju verkligen formad som en vinthund, hans sadelgjordsläge är obefintligt. Sen är manken rätt hög och hela han smalnar liksom av bakåt. I vinter ska vi ta ut en sadelprovare och jag ska se vad hen rekommenderar. Men hur ska en sadel ens kunna ligga still när allt sluttar bakåt? O_o
 
Idag red jag ut en sväng på min lilla häst för första gången på jag vet inte hur länge :love: Hjälp vad jag har saknat det. Först red vi en runda inne i samhället och sen rullade jag på i lugn galopp på motionsspåret i ungefär 1,5 km. Efter det vände vi och körde tölt på motionsspåret på vägen hem. Och han bjöd på riktigt fin känsla och takt! :love: Jag tror verkligen att lugn och lång galopp är bra uppvärmning inför tölten, han blir fint lösgjord och har tänket framåt.

Dock blir jag galen på det här sadelläget :cautious: Nu med padd ligger sadeln fint och stilla i alla gångarter, förutom just under långa galopper, då glider den bakåt. Och han är ju verkligen formad som en vinthund, hans sadelgjordsläge är obefintligt. Sen är manken rätt hög och hela han smalnar liksom av bakåt. I vinter ska vi ta ut en sadelprovare och jag ska se vad hen rekommenderar. Men hur ska en sadel ens kunna ligga still när allt sluttar bakåt? O_o

Instämmer helt i att galopp är bra för tölten, särskilt om man har en häst som lätt blir styv/passtaktig i tölten - galopp är väldigt lösgörande och ett bra sätt att få hästen att "använda hela kroppen"!

Gällande sadelläget så skulle du ju kunna prova att använda en brösta? Just på den där smala, vinthundslika hästkroppen är det ju jättesvårt att få sadeln att inte glida bakåt om allt smalnar av bakåt, liksom.... J har en brösta till sitt sto, hon använder den just vid galoppjobb och klättring (hästen har obefintligt sadelläge, helt rund, liksom, och ganska smal).
 
Instämmer helt i att galopp är bra för tölten, särskilt om man har en häst som lätt blir styv/passtaktig i tölten - galopp är väldigt lösgörande och ett bra sätt att få hästen att "använda hela kroppen"!

Gällande sadelläget så skulle du ju kunna prova att använda en brösta? Just på den där smala, vinthundslika hästkroppen är det ju jättesvårt att få sadeln att inte glida bakåt om allt smalnar av bakåt, liksom.... J har en brösta till sitt sto, hon använder den just vid galoppjobb och klättring (hästen har obefintligt sadelläge, helt rund, liksom, och ganska smal).
Verkligen! För S verkar det också vara skillnad i hur tölten blir om man rider med mer fart i galoppen, jämfört med en lugnare galopp. När jag ber om den lugnare galoppen i lite längre form blir han mycket mer mjuk efteråt. Vi ser säkert ut som en säck potatis men det är effektivt! :D

Ja, jag funderar på att skaffa en brösta att ha vid just galoppjobb ute. Backar har vi inte så mycket av här :angel: Vad har J för någon modell? Finns ju en hel uppsjö av olika bröstor och förbyglar på marknaden :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 080
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 338
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 475
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp