Jag tror att det mest är ryttare i Norrland, och då kanske främst norra Norrland, som har åsikter eftersom det som du säger ordnas flest WR-tävlingar i sydsverige. För oss blir just den delen ingen skillnad, häromkring tror jag de flesta nivå 2 också är WR-tävlingar.Kvalgränserna för SM 2024 har kommit nu.
https://www.icelandichorse.se/tavling/kvalgranser-sm-2024
Inte för att jag minns vad de låg på förra året men det var ju andra nyheter:
Nytt är att i sport ska minst ett av dessa två kval ska vara från en WR-tävling (tidsgrenarna i pass undantagna, där det räcker att kvala från två icke WR-anslutna men officiella tävlingar). Även GK tölt kräver två kval 2024.
Tankar? Åsikter? Jag vet inte exakt var alla WR-tävlingar ligger men har en känsla av att det är ganska stor övervikt i Sydsverige. Det är kanske inte så kul.
Jag kan förstå kravet på WR, då man ju då måste ha tre FEIF-domare varav en utländsk. Det ger ju lite mer "tyngd" åt kvalet och i förlängningen SMet, så att vi inte bara hamnar i "vår egen ankdamm" här i Sverige utan att den som vinner en gren på SM förhoppningsvis också ska vara konkurrenskraftig internationellt.
Samtidigt är det såklart surt om man bor långt norröver där det redan är en stor utmaning att ta sig till tävlingar på rätt nivå för att kvala - då blir det ju ännu lite jobbigare med kravet på WR.