Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kvalgränserna för SM 2024 har kommit nu.

https://www.icelandichorse.se/tavling/kvalgranser-sm-2024

Inte för att jag minns vad de låg på förra året men det var ju andra nyheter:

Nytt är att i sport ska minst ett av dessa två kval ska vara från en WR-tävling (tidsgrenarna i pass undantagna, där det räcker att kvala från två icke WR-anslutna men officiella tävlingar). Även GK tölt kräver två kval 2024.

Tankar? Åsikter? Jag vet inte exakt var alla WR-tävlingar ligger men har en känsla av att det är ganska stor övervikt i Sydsverige. Det är kanske inte så kul.
Jag tror att det mest är ryttare i Norrland, och då kanske främst norra Norrland, som har åsikter eftersom det som du säger ordnas flest WR-tävlingar i sydsverige. För oss blir just den delen ingen skillnad, häromkring tror jag de flesta nivå 2 också är WR-tävlingar.

Jag kan förstå kravet på WR, då man ju då måste ha tre FEIF-domare varav en utländsk. Det ger ju lite mer "tyngd" åt kvalet och i förlängningen SMet, så att vi inte bara hamnar i "vår egen ankdamm" här i Sverige utan att den som vinner en gren på SM förhoppningsvis också ska vara konkurrenskraftig internationellt.

Samtidigt är det såklart surt om man bor långt norröver där det redan är en stor utmaning att ta sig till tävlingar på rätt nivå för att kvala - då blir det ju ännu lite jobbigare med kravet på WR.
 
Jag tror att det mest är ryttare i Norrland, och då kanske främst norra Norrland, som har åsikter eftersom det som du säger ordnas flest WR-tävlingar i sydsverige. För oss blir just den delen ingen skillnad, häromkring tror jag de flesta nivå 2 också är WR-tävlingar.

Jag kan förstå kravet på WR, då man ju då måste ha tre FEIF-domare varav en utländsk. Det ger ju lite mer "tyngd" åt kvalet och i förlängningen SMet, så att vi inte bara hamnar i "vår egen ankdamm" här i Sverige utan att den som vinner en gren på SM förhoppningsvis också ska vara konkurrenskraftig internationellt.

Samtidigt är det såklart surt om man bor långt norröver där det redan är en stor utmaning att ta sig till tävlingar på rätt nivå för att kvala - då blir det ju ännu lite jobbigare med kravet på WR.
Det är en svår avvägning mellan de delarna. Ge så bra förutsättningar som möjligt i hela landet. Det kan ju aldrig bli exakt samma för alla men det ska ju inte vara stört omöjligt bara för att man bor längre bort. Men om det blir svårt att kvala tex om man pluggar på Wången för att det är för långt att åka så känns det lite problematiskt. Om det nu är för långt då, borde kanske kolla var WR-tävlingarna går innan jag säger mer 😄

Samtidigt, som du säger, hela aspekten med att kunna få lite mer tyngd i det hela.
 
Det är en svår avvägning mellan de delarna. Ge så bra förutsättningar som möjligt i hela landet. Det kan ju aldrig bli exakt samma för alla men det ska ju inte vara stört omöjligt bara för att man bor längre bort. Men om det blir svårt att kvala tex om man pluggar på Wången för att det är för långt att åka så känns det lite problematiskt. Om det nu är för långt då, borde kanske kolla var WR-tävlingarna går innan jag säger mer 😄

Samtidigt, som du säger, hela aspekten med att kunna få lite mer tyngd i det hela.
Ja, alltså, att kunna kvala till SM om man går på Wången måste ju vara någon sorts minimikrav! Och då ska tilläggas att Wången geografiskt ligger väldigt nära Sveriges mittpunkt - det finns alltså vääääldigt mycket Norrland kvar norr om Wången!

Men ur tävlingsperspektiv och perspektivet att alla kval ska vara lika mycket värda så är jag för WR-kravet!
 
Jag vill ha mer islandshäst i mitt flöde på insta. Är det nån som har tips på några bra personer att följa? Måste inte vara elit-tänk utan bara vettiga personer. :)
 
Jag vill ha mer islandshäst i mitt flöde på insta. Är det nån som har tips på några bra personer att följa? Måste inte vara elit-tänk utan bara vettiga personer. :)

Jag med! Vill liksom följa personer i med och motvind. Inte bara Sveriges ess som inte delar med sig av vardagen, utan snarare mestadels klipp på ridning på fyrkanten och saluhästar.
 
Jag med! Vill liksom följa personer i med och motvind. Inte bara Sveriges ess som inte delar med sig av vardagen, utan snarare mestadels klipp på ridning på fyrkanten och saluhästar.

Jag tycker det är jätteroligt att följa @Fazeem för det är precis vad jag får där. Den riktiga vardagen med en häst som inte är superbäst i världen, men superbäst för sin ägare. :heart
 
Vad bra det går för mig och min häst nu :up: har knappt ridit på två veckor. Först nackspärr, sedan en kort semesterresa till Skottland där jag såklart fick influensa dag två av fyra. Det var i tisdags. Mår fortfarande rätt kasst men har i alla fall varit i stallet igår och idag. Har passat på att klippa S, men rida orkar jag inte. Har som tur är världens finaste stallkompisar som ställer upp och idag red yngsta dottern i familjen som äger stallet. Senaste veckorna har min medryttare och tre andra tjejer i stallet turats om att rida honom och jag är så stolt över min häst som visar sig från sin bästa sida :heart Han har varit en riktig gentleman. Det känns bra i hjärtat att han faktiskt kan visa vad han kan under andra ryttare också. Det är ändå ett litet kvitto på min ridning.
 
4D34A225-F0D9-4995-8F95-99D1542A59E5.jpeg


Är ni med i ”#nostirrupnovember”, rida utan stigbyglar i november? Jag bestämde mig spontant att köra barbacka hela månaden! Fast också mer avsutten träning, men jag rider utan sadel på mina träningar med tränare också 😃 Hoppning blir högst sockerbit dock 🤪
 
Visa bifogad fil 131370

Är ni med i ”#nostirrupnovember”, rida utan stigbyglar i november? Jag bestämde mig spontant att köra barbacka hela månaden! Fast också mer avsutten träning, men jag rider utan sadel på mina träningar med tränare också 😃 Hoppning blir högst sockerbit dock 🤪
Wow så duktigt! Jag är inte med :o Även om S är rätt cool nu finns rävarna bakom öronen kvar och kommer fram vid väl valda tillfällen 🙈 Men hade gärna testat att rida honom barbacka men jag vågar inte det, känner mig på tok för lång och tung för att inte ha sadeln som fördelar trycket. Men ni ser riktigt fina ut barbacka! :love: Är i hemlighet lite avis på alla som inte blev långa som torn, som jag blev :D
 
Wow så duktigt! Jag är inte med :o Även om S är rätt cool nu finns rävarna bakom öronen kvar och kommer fram vid väl valda tillfällen 🙈 Men hade gärna testat att rida honom barbacka men jag vågar inte det, känner mig på tok för lång och tung för att inte ha sadeln som fördelar trycket. Men ni ser riktigt fina ut barbacka! :love: Är i hemlighet lite avis på alla som inte blev långa som torn, som jag blev :D
Jag är helt öppet avis på alla långa! Både snyggt och praktiskt, tänker jag 😁 (nå upp i kökskåp och hyllor).

Rider dock inte barbacka ändå, min lila dam tycker det är skumt, även om hon är snäll att rida barbacka på :)
 
Visa bifogad fil 131370

Är ni med i ”#nostirrupnovember”, rida utan stigbyglar i november? Jag bestämde mig spontant att köra barbacka hela månaden! Fast också mer avsutten träning, men jag rider utan sadel på mina träningar med tränare också 😃 Hoppning blir högst sockerbit dock 🤪
Jag har fortfarande aldrig ridit min barbacka. Det kommer väl hända nån gång men vi får se när. Däremot tänkte jag köra lite utan stigbyglar i sadeln under månaden, jag behöver lära mig att jag orkar/klarar att jobba honom i nedsutten trav 😄
 
Jag är helt öppet avis på alla långa! Både snyggt och praktiskt, tänker jag 😁 (nå upp i kökskåp och hyllor).

Rider dock inte barbacka ändå, min lila dam tycker det är skumt, även om hon är snäll att rida barbacka på :)
En bra grej med långa ben är att jag oftast sitter som berget på min lilla räka! Även i tvärvändningar :D En nackdel är att om det är för mycket bensprattel på en mindre häst kan hovarna klonka in i mina fötter :cautious:
 
Wow så duktigt! Jag är inte med :o Även om S är rätt cool nu finns rävarna bakom öronen kvar och kommer fram vid väl valda tillfällen 🙈 Men hade gärna testat att rida honom barbacka men jag vågar inte det, känner mig på tok för lång och tung för att inte ha sadeln som fördelar trycket. Men ni ser riktigt fina ut barbacka! :love: Är i hemlighet lite avis på alla som inte blev långa som torn, som jag blev :D
Ja jag har alltid varit glad i att va kort 😊 men sen är ju min häst rätt maffig också i hur han bär upp sig så det hjälper också, men tack! Det är stor skillnad i hans kroppsform och hur han rör sig nu också jämfört med bara några månader sen så det har gjort det avsevärt lättare att rida barbacka nu och först nu på senaste det har känts bra att rida som vanligt i alla gångarter barbacka. Viktigt att inte forcera nåt man inte är trygg med 💕
 
Jag har fortfarande aldrig ridit min barbacka. Det kommer väl hända nån gång men vi får se när. Däremot tänkte jag köra lite utan stigbyglar i sadeln under månaden, jag behöver lära mig att jag orkar/klarar att jobba honom i nedsutten trav 😄
Alltså jag jobbar typ aldrig i nedsutten trav med sadel och nu vet jag inte varför när hans trav är så bekväm barbacka? Det är nog att jag rider i högre skumpigare tempo med sadel 🤷‍♀️
 
Visa bifogad fil 131370

Är ni med i ”#nostirrupnovember”, rida utan stigbyglar i november? Jag bestämde mig spontant att köra barbacka hela månaden! Fast också mer avsutten träning, men jag rider utan sadel på mina träningar med tränare också 😃 Hoppning blir högst sockerbit dock 🤪
Nej, jag är inte med. Red dock relativt mycket barbacka på min förra häst, han som vi hade i 18 år :) Tycker dock att det är svårt att sitta på rätt ställe på ryggen när man rider helt barbacka, väldigt lätt att glida fram! Provade dock en kompis barbackapad för ett par år sedan och den var fantastisk - verkligen det bästa av två världar! Har fundering på att skaffa en sån för att variera med den ibland.
 
Nej, jag är inte med. Red dock relativt mycket barbacka på min förra häst, han som vi hade i 18 år :) Tycker dock att det är svårt att sitta på rätt ställe på ryggen när man rider helt barbacka, väldigt lätt att glida fram! Provade dock en kompis barbackapad för ett par år sedan och den var fantastisk - verkligen det bästa av två världar! Har fundering på att skaffa en sån för att variera med den ibland.
Vad var det för typ av barbackapad? Jag har en billig variant utan ryggradskanal men föredrar helt barbacka, det är framförallt i de branta nedförsbackarna i vår skog jag glider fram även om han nu har en stor manke och framparti som stopp 🫢 Var lite känsla av att hamna på halsen innan 🤪
 
Vad var det för typ av barbackapad? Jag har en billig variant utan ryggradskanal men föredrar helt barbacka, det är framförallt i de branta nedförsbackarna i vår skog jag glider fram även om han nu har en stor manke och framparti som stopp 🫢 Var lite känsla av att hamna på halsen innan 🤪
Ungefär en sån här: https://www.taur.se/produkter/sadlar/barbacka/fra-ridpaddar/frar-dardo-basic-full-brun-2.html
Tror inte det var exakt en sån, men väldigt lik. Materialet formar sig efter kroppen så man får lite "knästöd" och "bakvalv" när man sitter i den. Och så är den lite sträv i ytan, så man glider inte runt så mycket som direkt på hästen!
 
Nej, jag är inte med. Red dock relativt mycket barbacka på min förra häst, han som vi hade i 18 år :) Tycker dock att det är svårt att sitta på rätt ställe på ryggen när man rider helt barbacka, väldigt lätt att glida fram! Provade dock en kompis barbackapad för ett par år sedan och den var fantastisk - verkligen det bästa av två världar! Har fundering på att skaffa en sån för att variera med den ibland.
Jag har hur länge som helst tänkt köpa en Ride-on-pad, jag gillar designen på dom även om jag aldrig testat en. Men det är alltid något annat som kostar så jag fortsätter skjuta upp det 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 080
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 338
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 475
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp