Ridlektion igår!
Livan har blivit så fin i tölten. Börjar med passtakt, sen bättre. Fin form. Måste börja bromsa tempot nu och jobba vidare i kortare tempo. Hon såg starkare ut i bakknäna (hennes svaga punkt).
Fick till mig att hennes passtakt nu enbart berodde på ryttarslarv. Fick göra 5st igångsättningar i tölt där hon skulle gå rent från början. Och ja, det gick ju.
Galoppen gick konstigt nog jättedåligt. Hon kan ligga på volt och rulla, men vissa dagar kan hon ha lite dipper. Men jag tror hon var trött. Ska försöka träna tölt/galopp/tölt nu vilket varit jättesvårt innan då det bara blivit pass. Men det gjorde ju tölten ännu bättre.
Min dotter på Rally-Mist då. Gjorde en fantastisk ridlektion. Första för min dotter på islandshäst i ”ridbar ålder” (dottern alltså som är 15 nu), innan för 4 år sen åkte hon ju mest.
De jobbade med att inte sitta och bromsa när hon stressar utan böja sig ur springet. I slutet töltade de runt lugnt och sansat, ren takt, i form, kunde byta varv, rida på ovalen lugnt och fint.
Jag trodde hon skulle tycka lektionen var döden. Sånt där segt grundjobb är skittråkigt. Men hon var så nöjd.
Bästa av allt. Lastningen med Mist gick smidigt och hon stod som ett ljus. Hon brukar resa sig och har hoppat över bommen flera gånger tidigare.
Ska ta bort annonsen idag.