Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Söt är han i alla fall, och kommer glatt knatandes varje dag trots att piloten ibland verkar rida som en riktig tomte :bag:
20231015_142559.jpg
 
Usch vilken svacka vi har hamnat i nu :( det är som att allt som var enkelt förut nu är svårt. Svårt med trav, svårt med galopp, ja det mesta är svårt. Och vi ska tävla på lördag.

Igår red jag på ridbanan och det gick verkligen katastrofdåligt. Antingen fullt race eller bogarna ut åt alla håll, och han ville bara dra sig mot utgången. Usch och fy vad kasst jag red.

Idag tömkörde jag för att se honom från marken och ge honom lite space och paus från mig. Ge honom lite självförtroende. Och han bjöd på en riktigt fin trav till slut, och fin galopp. Det höjde mitt mod lite i alla fall. Som tur är så är töltgrenen först ut på lördag, och tölten sätter vi även om den kan gå mot passtakt. Då kan jag känna av banan utan att oroa mig för alla andra gångarter.

Har även rotat fram kavajen och köpt ett par begagnade vita ridbyxor från Pikeur av en kompis. Jag tänker att vi ska iaf till tävlingen på lördag, och känna stämningen. Göra oss fina och testa på tävlingssammanhanget.
Det ska nog lösa sig med tävlingen! Själv märker jag ofta att jag tycker jag börjar rida sämre så fort jag anmält mig till en tävling - gissar att man blir mer självmedveten och det är inte alltid bra att tänka för mycket! :D

Vi fick boxplats i "ditt" stall i helgen. Vi kommer nog åka hem över natten, men utnyttjar boxen mellan klasserna så han får komma undan lite och ta det lugnt. Vet ju inte heller om det blir någon final - mycket som kan gå fel i T4 och F2 O_o Dessutom hästens första femgångstävling någonsin.
 
Det ska nog lösa sig med tävlingen! Själv märker jag ofta att jag tycker jag börjar rida sämre så fort jag anmält mig till en tävling - gissar att man blir mer självmedveten och det är inte alltid bra att tänka för mycket! :D

Vi fick boxplats i "ditt" stall i helgen. Vi kommer nog åka hem över natten, men utnyttjar boxen mellan klasserna så han får komma undan lite och ta det lugnt. Vet ju inte heller om det blir någon final - mycket som kan gå fel i T4 och F2 O_o Dessutom hästens första femgångstävling någonsin.
Så är det säkert :bag: :D jag tänker att jag iaf ska se glad ut (häst kommer vara glad oavsett :rofl:) så kanske vi får lite glädjepoäng iaf!

Så kul! Jag står ju inte där längre, men det är ett bra stall! Själva delen där gästboxarna finns är en egen del av stallet, så det brukar vara rätt lugnt där :) Nu står vi också 10 minuter från Flyinge, men åt andra hållet.

Ja jag räknar inte med någon final så jag kommer njuta av att vara åskådare på söndagen :D
 
Så är det säkert :bag: :D jag tänker att jag iaf ska se glad ut (häst kommer vara glad oavsett :rofl:) så kanske vi får lite glädjepoäng iaf!

Så kul! Jag står ju inte där längre, men det är ett bra stall! Själva delen där gästboxarna finns är en egen del av stallet, så det brukar vara rätt lugnt där :) Nu står vi också 10 minuter från Flyinge, men åt andra hållet.

Ja jag räknar inte med någon final så jag kommer njuta av att vara åskådare på söndagen :D
Ja just det, du flyttade ju till annat stall i våras! :)

Rent matematiskt är det ju större chans att min dotter går till final med tanke på antalet i resp gren - de är 9 st i T4 och 6 st i F2, så vi får se! Blir det ingen final så åker vi nog ner utan häst på söndagen och är åskådare vi med. :)
 
Rally-Mist skötte sig ganska bra igår på uteritten. Het ja, men gick helt ok. Stel som en planka, men tillslut gick det böja halvskapligt på halsen i bägge varven.
Shit vad vi tappat mycket.
Hon är liksom en häst som bjuder på en supertrevlig ridkänsla när hon är med på noterna. Känslig för hjälperna, mjuka gångarter.
 
Ja, som det ser ut just nu planerar vi att göra det. Inga "värre" varningar än kulingvarning, och inga varningar över land, så även om det kommer blåsa mycket räknar vi med att det inte är någon fara att köra.
Jag håller tummarna för er! Vi kör också som det ser ut nu, är ju småvägar från oss till Flyinge. Vi kanske kör lite tidigare än planerat dock då det är jag som kör lastbilen. Jag har aldrig kört transport i så stark vind :o
 
Jag håller tummarna för er! Vi kör också som det ser ut nu, är ju småvägar från oss till Flyinge. Vi kanske kör lite tidigare än planerat dock då det är jag som kör lastbilen. Jag har aldrig kört transport i så stark vind :o
Vi hade något år i typ januari-februari när vi var iväg på mycket träningar och annat på helgerna och det blåste typ storm varje helg hela den perioden, så jag har väl vant mig :D Vi har tung bil + släp, så brukar inte kännas så vingligt.
 
Jag håller tummarna för er! Vi kör också som det ser ut nu, är ju småvägar från oss till Flyinge. Vi kanske kör lite tidigare än planerat dock då det är jag som kör lastbilen. Jag har aldrig kört transport i så stark vind :o
Såg nu att de flyttat fram starten till kl 10 - så himla skönt för oss som har en bit att åka! Och så hinner väl vinden lägga sig lite också! :)
 
Hur brukar ni rida veckan/dagarna innan tävling?

Jag tycker det är lite kul det här, att planera tiden innan man ska iväg och tävla! Nu är det ju vår första "riktiga" tävling och jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med, men det är kul att planera ändå! Jag har fokuserat på att sluta när det känns bra den här veckan. Inte harva på i "onödan" utan verkligen försöka befästa den bra känslan vi kan få. Det verkar fungera bra. Jag hade tänkt rida ut största delen av veckan men den här satans blåsten är inte superrolig att rida ut i :cautious: Så det blev paddocken både igår och idag, och idag i halv storm. Igår övade vi tölt, och idag trav och galopp, och allt sitter :o:love: Imorgon får han bara longeras lite och så hoppas jag att den bra känslan sitter kvar på lördag.
 
Hur brukar ni rida veckan/dagarna innan tävling?

Jag tycker det är lite kul det här, att planera tiden innan man ska iväg och tävla! Nu är det ju vår första "riktiga" tävling och jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med, men det är kul att planera ändå! Jag har fokuserat på att sluta när det känns bra den här veckan. Inte harva på i "onödan" utan verkligen försöka befästa den bra känslan vi kan få. Det verkar fungera bra. Jag hade tänkt rida ut största delen av veckan men den här satans blåsten är inte superrolig att rida ut i :cautious: Så det blev paddocken både igår och idag, och idag i halv storm. Igår övade vi tölt, och idag trav och galopp, och allt sitter :o:love: Imorgon får han bara longeras lite och så hoppas jag att den bra känslan sitter kvar på lördag.
Jag tävlar inte så mycket men min brukar bli bäst av att ta det lite lugnt. Vila dagen innan, kanske tömköra dagen innan det och rida ut dagen innan det igen. Då taggar han till lite lagom och det är lättare att få tryck i honom. Men det beror ju mycket på vilken häst man har
 
Jag tävlar inte så mycket men min brukar bli bäst av att ta det lite lugnt. Vila dagen innan, kanske tömköra dagen innan det och rida ut dagen innan det igen. Då taggar han till lite lagom och det är lättare att få tryck i honom. Men det beror ju mycket på vilken häst man har
Ja, mycket beror ju på hästen. Hade jag låtit min ta det alltför lugnt innan hade han nog övertänt på banan och kört race istället :D men det ska bli spännande att se hur det går nu.
 
Hur brukar ni rida veckan/dagarna innan tävling?

Jag tycker det är lite kul det här, att planera tiden innan man ska iväg och tävla! Nu är det ju vår första "riktiga" tävling och jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med, men det är kul att planera ändå! Jag har fokuserat på att sluta när det känns bra den här veckan. Inte harva på i "onödan" utan verkligen försöka befästa den bra känslan vi kan få. Det verkar fungera bra. Jag hade tänkt rida ut största delen av veckan men den här satans blåsten är inte superrolig att rida ut i :cautious: Så det blev paddocken både igår och idag, och idag i halv storm. Igår övade vi tölt, och idag trav och galopp, och allt sitter :o:love: Imorgon får han bara longeras lite och så hoppas jag att den bra känslan sitter kvar på lördag.
Skulle jag tävla min egen häst så behöver jag vara "klar" några dagar innan för att de närmaste dagarna före tävlingen bara göra saker som han gillar - rida ut med kompis kanske två dagar innan och så vila dagen innan tävlingen. Han är ganska lättriden och naturligt mjuk, så allt fokus är på att han ska tycka det är kul och vilja gå fram (tappar energin helt om han blir spänd).

Vår lilla vitnäsa behöver ridas igenom dagen innan tävling. Inget hårt pass, men bli ordentligt mjuk och kolla så han är "med".

Den grå behöver ridas ordentligt, annars samlar han på sig för mycket energi. Han behöver också gott om tid innan start för uppvärmning och att "landa" i vad han ska göra. Känslig herre som gärna springer först och frågar sen!

Stoet, som dottern tävlar i passlöp, måste ridas av samma skäl som den grå, enligt dotterns egna ord "för att jag inte ska dö" :D Den här hästen är 17 år och kan ju liksom springa i pass, så hon kan mycket väl få jogga i tölt på lösa tyglar dagarna innan tävling. Inga krav, inget teknikslipande, det ska vara klart tidigare.
 
Jag har haft lite svårt att komma igång igen efter flytten, jag har haft en del att göra på jobbet, passat på att vara förkyld osv och har inte riktigt kommit in i nya rutinerna än heller för den delen. Det känns som att varje gång jag är på gång att komma igång så händer det något.

Idag hade han ett lite sår på ena frambenet, en rispa bara, ca 2-3 cm lång och verkligen inte djup. Jag höll på att missa den helt, det enda jag såg var en droppe blod som rann på pälsen. Fick raka rent lite runt om för att överhuvudtaget hitta kanterna på den. Det är ingenting egentligen, jag tömkörde och jobbade honom idag och han gick helt rent, han var inte öm eller nånting men jag har ändå en bild i mitt huvud av hur han imorgon kommer ha ett jättetjockt ben och feber. Det kommer inte hända, jag vet att det inte kommer att hända. Men jag kan inte låta bli att tänka det.
 
Inte nog med att det lilla skitsåret inte påverkat hästen alls (det syns knappt längre), vi red idag en välbehövlig och bra lektion. Tydligen är min häst magisk :love::love::love:

Trots att vi inte gjort jättemycket de senaste veckorna (jag har inte varit på topp, hästen har inte varit på topp osv) så känner jag att allt jag gjort har gjort nytta. Han har blivit så mycket starkare, han bär sig bättre, hans ridbarhet är mycket bättre. Allt är bättre. Han trivs bättre i detta stallet än i förra. Det är så skönt att känna. Den vetskapen kommer göra perioden november-februari så mycket lättare att hantera 😂
 
@Fazeem attans vad modig du var som va med på Lev Rosa och kunde genomföra T8:an!! Fick också ett väldigt igenkännande gott skratt åt den ”kastade pisken” rätt över staketet (såklart inte så kul just när han blev så övertaggad och spänd men man har ju varit där 🤪). Bra jobbat med din fina lilla häst ⭐
 
@Fazeem attans vad modig du var som va med på Lev Rosa och kunde genomföra T8:an!! Fick också ett väldigt igenkännande gott skratt åt den ”kastade pisken” rätt över staketet (såklart inte så kul just när han blev så övertaggad och spänd men man har ju varit där 🤪). Bra jobbat med din fina lilla häst ⭐
Å tack!! Är så glad över all respons jag fått och jag är så STOLT! Visst var jag besviken när jag inte kunde lotsa honom rätt på framridningen till V5, men det har lagt sig nu och jag får lära mig mer tills nästa gång. Och T8 klarade vi ju! Och vi kan bara bli bättre 😎

Ja pisken kastade jag ut som en projektil 😂 Trodde jag bara släppte den, men det var lite mer fart än så :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 095
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 384
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 480
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp