Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i alla fall nu landat i att under hösten och vintern träna mer på den sortens ridning det blir på tävling - rätt gångart vid rätt tillfälle, mer exakta övergångar osv - istället för att bara surfa på känslan när vi t.ex. får feeling för tölt 😁 Så att vi kan plocka fram "tävlingsridningen" närsomhelst och den inte blir ett jobbigt extra moment. Och så får vi väl hitta några riktigt små tävlingar att åka på i vår! 😊
 
Den här snyggingen ska jag ta hand om ett tag. Hingst 6 år, ska ridas in. Men först får han lära sig lite grundläggande saker, som att flytta sig för tryck. Han är en tänkare och måste få fundera innan han gör nått. Men så supersnäll.
 

Bifogade filer

  • 384129657_10160264863968068_74512311993297119_n.jpg
    384129657_10160264863968068_74512311993297119_n.jpg
    131,7 KB · Visningar: 47
Jag har fått min dotter att rida lite på mitt ånglok till islandshäst (hon har ponny annars). Hon gillar henne men jag får blunda lite när hon rider henne.
Hon är superhet och svarar allt som oftast vad man än gör med att öka och spänna till. Jag rider alltid lydnad när jag rider henne. Övergångar och halter/halvhalter, för att få henne att någorlunda vänta och inte bara springa.
Dottern rider mer full fart. Får se vad jag har att jobba med i veckan när jag ska sitta upp igen 🥵
 
Jag har fått min dotter att rida lite på mitt ånglok till islandshäst (hon har ponny annars). Hon gillar henne men jag får blunda lite när hon rider henne.
Hon är superhet och svarar allt som oftast vad man än gör med att öka och spänna till. Jag rider alltid lydnad när jag rider henne. Övergångar och halter/halvhalter, för att få henne att någorlunda vänta och inte bara springa.
Dottern rider mer full fart. Får se vad jag har att jobba med i veckan när jag ska sitta upp igen 🥵
Känner igen det där, barn+häst = fullt ös medvetslös och mamma får djupandas i fyrkant.
 
Jag har fått min dotter att rida lite på mitt ånglok till islandshäst (hon har ponny annars). Hon gillar henne men jag får blunda lite när hon rider henne.
Hon är superhet och svarar allt som oftast vad man än gör med att öka och spänna till. Jag rider alltid lydnad när jag rider henne. Övergångar och halter/halvhalter, för att få henne att någorlunda vänta och inte bara springa.
Dottern rider mer full fart. Får se vad jag har att jobba med i veckan när jag ska sitta upp igen 🥵
Min häst skulle lätt kunna extraknäcka på ponnyridning 😅 När min sjuåring sitter på tar han PYTTESMÅ försiktiga steg. Båda gillar egentligen mest att mysa i stallet och käka morötter 😃
1696870364281.png
 
För- och nackdelen med att bara ha valacker :D

Jag har ston iof, men blir ingen betäckning här. Har inte tid för fler hästar.

Annars är Alfur fin! Lite konstigt att ingen lagt bud på honom sist jag tittade. Gör ju bra ifrån sig tävlingsmässigt, vilket jag tycker visar på hög ridbarhet = bättre än en hög avelsbedömning.
 
Senast ändrad:
Jag har ston iof, men blir ingen betäckning här. Har inte tid för fler hästar.

Annars är Alfur fin! Lite konstigt att ingen lagt bud på honom sist jag tittade. Gör ju bra ifrån sig tävlingsmässigt, vilket jag tycker visar på hög ridbarhet = bättre än en hög avelsbedömning.
Misstänker att det kan bero på att han är fyrgångare och inte har nån jättehög BLUP. Trist, för jag tycker också han är fantastiskt fin.
 
Misstänker att det kan bero på att han är fyrgångare och inte har nån jättehög BLUP. Trist, för jag tycker också han är fantastiskt fin.

Så kan det vara. Jag umgås inte nära med några avlare så jag kan inte diskutera det hela med dem.
Tycker avel är jätteroligt.
Och vad en fin bedömning kan vara missvisande i många avseenden vad gäller ridbarheten. Jag har totalt tappat namnet nu, men en svart hingst som står i Danmark, men född på island. som har en riktigt hög bedömning. Han tävlade på friends förra året (tror det var friends), han såg inte speciell ut öht.
 
Så kan det vara. Jag umgås inte nära med några avlare så jag kan inte diskutera det hela med dem.
Tycker avel är jätteroligt.
Och vad en fin bedömning kan vara missvisande i många avseenden vad gäller ridbarheten. Jag har totalt tappat namnet nu, men en svart hingst som står i Danmark, men född på island. som har en riktigt hög bedömning. Han tävlade på friends förra året (tror det var friends), han såg inte speciell ut öht.
Du menar Kveikur? Jag såg honom live på Áframs clinic tidigare i år och tyckte han hade en fantastisk utstrålning och spirit :love:
 
Misstänker att det kan bero på att han är fyrgångare och inte har nån jättehög BLUP. Trist, för jag tycker också han är fantastiskt fin.
Det spelar säkert in - både blupen och att han är fyrgångare samt inte har jättehög bedömning själv. Tror också att det spelar in var hingstarna står någonstans. De flesta erbjuder ju handbetäckning och då måste man åka med stoet dit hingsten är. Åtminstone jag som väntar föl på mitt sto i vår drar mig ju en aning för att åka längre sträckor med sto + föl, tycker liksom det är en onödig risk. Ska jag betäcka nästa år så blir det med hingst som står på semin (och då är ju urvalet på hingstar på betäckningsauktionen rätt litet!).
 
Jag tycker också att Kveikur är fin, kanske speciellt på den clinicen 😊 Även om Viðar nog var snäppet bättre 🤩
Ja Víðar var helt otrolig :love: vi hade ju båda hingstarna installade under clinicen i stallet vi stod i då. Bara att se Víðar röra sig gjorde att man tappade hakan :eek: Men Kveikur var så otroligt vaken och kontaktsökande, medan Víðar var mer återhållsam. Hur som helst var de båda två väldigt fina 🥰
 
Ja precis, Kveikur menar jag!
Det var en kvinna som red honom på Friends.
Kan ju vara mycket som spelar in. Det är inte helt enkelt att tävla sportgrenar på häst som tränats för avelsvisning, det är ju helt olika förutsättningar. Sen är olika ryttare olika bra på att ta fram olika saker, som ny ryttare på en sån häst kan det ju ta ett tag att hitta rätt också. Plus att även toppryttare och -hästar kan ha dåliga dagar (Friendseventet brukar ju ligga under lågsäsong så sällan hästarna är i toppform då).
 
Kan ju vara mycket som spelar in. Det är inte helt enkelt att tävla sportgrenar på häst som tränats för avelsvisning, det är ju helt olika förutsättningar. Sen är olika ryttare olika bra på att ta fram olika saker, som ny ryttare på en sån häst kan det ju ta ett tag att hitta rätt också. Plus att även toppryttare och -hästar kan ha dåliga dagar (Friendseventet brukar ju ligga under lågsäsong så sällan hästarna är i toppform då).
Nu kom ju Kveikur just på Friends-tävlingen på en delad andraplats med poängen 8.39 - det skulle jag varken kalla att ha en dålig dag eller att hans höga bedömning på något vis skulle vara missvisande (även om det var tydligt att hans styrka låg i högre tempo tölt, inte långsamt). Det var Julie Christiansen som red honom där, vad jag minns var de väldigt nya för varandra då, Kveikur har tidigare ridits av en annan dansk ryttare och det har väl dock inte varit särskilt imponerande.
 
Nu kom ju Kveikur just på Friends-tävlingen på en delad andraplats med poängen 8.39 - det skulle jag varken kalla att ha en dålig dag eller att hans höga bedömning på något vis skulle vara missvisande (även om det var tydligt att hans styrka låg i högre tempo tölt, inte långsamt). Det var Julie Christiansen som red honom där, vad jag minns var de väldigt nya för varandra då, Kveikur har tidigare ridits av en annan dansk ryttare och det har väl dock inte varit särskilt imponerande.
Nä, jag såg aldrig det aktuella eventet, bara tänkte lite generellt. Lär ju även vara rätt stor omställning för en häst att komma från isländska banorna till en inomhusarena i Stockholm. :D

Sen finns det ju olika nivåer av bra/dåliga dagar också. En riktigt bra dag kanske förstaplatsen varit självklar och ”wow-faktorn” tydligare, t.ex (som sagt, utgår från generella tankar då jag inte sett den tävlingen).
 
Nä, jag såg aldrig det aktuella eventet, bara tänkte lite generellt. Lär ju även vara rätt stor omställning för en häst att komma från isländska banorna till en inomhusarena i Stockholm. :D

Sen finns det ju olika nivåer av bra/dåliga dagar också. En riktigt bra dag kanske förstaplatsen varit självklar och ”wow-faktorn” tydligare, t.ex (som sagt, utgår från generella tankar då jag inte sett den tävlingen).
Jag såg tävlingen på SVT Play, det var Dennis Hedebo Johansen som vann tillsammans med Muni. Extremt välförtjänt och oerhört välriden häst, även om han kanske inte har det lilla extra i den ökade tölten (han har det däremot i den långsamma!). Och med Kveikur var det precis tvärtom - bra men inget "extra" i den långsamma tölten, men WOW vilken ökad tölt!

Vad gäller vilken hingst man vill välja till avel, så är det ju mycket annat som spelar in också, tycker jag, än om hingsten är wow eller vinner tävlingar. Han ska ju passa med stoet också, och ha "rätt" wow-egenskaper. Och såklart vara en häst som man som stoägare gillar - jag kan inte säga att jag verkligen gillar eller skulle använda alla hingstar i Sverige som tävlar på elitnivå. Flera av dem givetvis, men långt ifrån alla. Och det handlar nog mest om personligt tycke och smak!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 096
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 392
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 480
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp