Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj att det ens går på ett 60 m ridhus?! Jag tränar ju inte passen ännu men tycker det känns som det skulle vara tajt på våra 70 X 30 paddockar & ridhus 👀
Vi har en lång raksträcka på ridvägen nära stallet så där hade jag tänkt passträningen skulle börja, tror du det är lättare eller svårare eller spelar roll när man börjar träna pass att göra det ute i naturen eller i paddock/ridhus?
Nu är jag ingen passexpert direkt, men har en i min närhet 😁 Min dotter har en häst som hon bara tävlar i passgrenar och en som hon tränar för att bli nästa tävlingshäst i femgång. Passhästen tränas enbart ute i naturen, antingen ganska lugna ”joggingturer” eller mer explosiva träningspass med fart, korta snabba sträckor i galopp eller pass.

Femgångshästen tränas just nu i att vara lugn i galoppen och att ur galoppen kunna läggas några steg i pass och sedan ner i tölt. Han blir alldeles för pigg ute, så just detta tränas på ridbana 20x40. Och så rids han ut i tölt o trav 😊

Så svaret på din fråga blir nog ”det beror på”. Oftast är det lättast för hästen att lägga sig i pass rakt fram - att lägga ur en kurva på rätt ställe är mer tekniskt komplicerat. Och för att träna upp viljan att springa är det bäst med en raksträcka ute (på hemväg) med godishink!
 
Då lär jag kunna hitta er när vi är där iaf! Vi står ju 10 minuter från Flyinge så vi är nog bara där när vi rider... :D Men jag ska iofs försöka ta mig dit utan häst också! Beroende på när klasserna är.
Vi har bara en häst med oss i år (vitnäsan som gick SM har lång vila nu till november, så det blir den grå som får åka ensam till Flyinge) och min dotter rider T3 och T4 😊
 
Nu är jag ingen passexpert direkt, men har en i min närhet 😁 Min dotter har en häst som hon bara tävlar i passgrenar och en som hon tränar för att bli nästa tävlingshäst i femgång. Passhästen tränas enbart ute i naturen, antingen ganska lugna ”joggingturer” eller mer explosiva träningspass med fart, korta snabba sträckor i galopp eller pass.

Femgångshästen tränas just nu i att vara lugn i galoppen och att ur galoppen kunna läggas några steg i pass och sedan ner i tölt. Han blir alldeles för pigg ute, så just detta tränas på ridbana 20x40. Och så rids han ut i tölt o trav 😊

Så svaret på din fråga blir nog ”det beror på”. Oftast är det lättast för hästen att lägga sig i pass rakt fram - att lägga ur en kurva på rätt ställe är mer tekniskt komplicerat. Och för att träna upp viljan att springa är det bäst med en raksträcka ute (på hemväg) med godishink!
Jag är ingen expert heller @Cavallo men de jag känner som tränar pass gör det mycket ute men när de rider för instruktör tex så lägger de pass på 20x40 (och 20x60 och oval...) utan problem. Men där är ju både häst och ryttare rutinerade i pass vilket kanske påverkar?
 
Jag är ingen expert heller @Cavallo men de jag känner som tränar pass gör det mycket ute men när de rider för instruktör tex så lägger de pass på 20x40 (och 20x60 och oval...) utan problem. Men där är ju både häst och ryttare rutinerade i pass vilket kanske påverkar?
Det är ju också skillnad på att träna pass och att rida pass på tävling. Den där första träningen i att lägga hästen i pass kan man ju göra varsomhelst - det räcker ju att kunna galoppera, lägga i pass, rida ett par steg och så ta ner igen. Eller ännu tidigare kanske bara nedtagningar från galopp till tölt.
 
Nu står jag i valet och kvalet att helklippa hästen. Nu har vädret visserligen slått om och det börjar bli kallare, men han blir SÅ svettig. Igår longerade jag i ca 20 minuter och han blev verkligen blöt. Och om vi ska satsa på tävlingar i vinter, som ju är inomhus, kommer han ju smälta bort O_o Idag är han halvklippt.

Nu kommer temperaturen pendla mellan 12-16 grader under de kommande 10 dygnen. Jag tänkte köpa en termometer med minnesfunktion så att jag kan se hur temperaturen är i stallet på nätterna nu när de börjar gå in på kvällarna. Han kan ha 100g stalltäcke på nätterna, och ofodrat regntäcke ovanpå på dagen.

Hur hade ni gjort?
 
Nu står jag i valet och kvalet att helklippa hästen. Nu har vädret visserligen slått om och det börjar bli kallare, men han blir SÅ svettig. Igår longerade jag i ca 20 minuter och han blev verkligen blöt. Och om vi ska satsa på tävlingar i vinter, som ju är inomhus, kommer han ju smälta bort O_o Idag är han halvklippt.

Nu kommer temperaturen pendla mellan 12-16 grader under de kommande 10 dygnen. Jag tänkte köpa en termometer med minnesfunktion så att jag kan se hur temperaturen är i stallet på nätterna nu när de börjar gå in på kvällarna. Han kan ha 100g stalltäcke på nätterna, och ofodrat regntäcke ovanpå på dagen.

Hur hade ni gjort?
Min är oklippt än (och blir väldigt svettig vid ridning) men ska klippa halsen iaf, ev halvklippa i veckan, hon kommer säkert bli varm ändå i vissa lägen, men det bör ju bli kallare snart och då blir halvklippning lagom. Tycker det låter varmt med 100g och regntäcke på under dagtid om det är som nu.
 
Har helklippt den ena för ca en månad sen. Hon går otäckad både ute och inne, men pälsen har ju vuxit en hel del sen dess. Tror jag väntar lite till, sen helklipper jag igen och då blir det täcke på efter det. Sen är planen att halvklippa resten av säsongen.
Anledning till att jag helklipper henne är helt enkelt pga lathet. Visst blir hon svett annars. Men hon fäller så segt på våren och har alltid gjort. Sista vinterpälsen är borta en vecka efter midsommar. Orkar inte borsta borsta borsta hela våren.

Min andra klipper jag bara halsen på. Men hon är livrädd för klippmaskinen, så där kör jag bara biltemas. Hon svettas rätt mycket, men det får vara så. Hon fäller också mer ”av sig självt”, dvs det släpper päls ändå även om jag inte borstar.
 
Nu står jag i valet och kvalet att helklippa hästen. Nu har vädret visserligen slått om och det börjar bli kallare, men han blir SÅ svettig. Igår longerade jag i ca 20 minuter och han blev verkligen blöt. Och om vi ska satsa på tävlingar i vinter, som ju är inomhus, kommer han ju smälta bort O_o Idag är han halvklippt.

Nu kommer temperaturen pendla mellan 12-16 grader under de kommande 10 dygnen. Jag tänkte köpa en termometer med minnesfunktion så att jag kan se hur temperaturen är i stallet på nätterna nu när de börjar gå in på kvällarna. Han kan ha 100g stalltäcke på nätterna, och ofodrat regntäcke ovanpå på dagen.

Hur hade ni gjort?
Våra är klippta i olika omgångar, min ridhäst är typ halvklippt 2 ggr - en i augusti och en i september. Övriga är helklippta en eller två gånger, nu med ca 3 veckors utväxt, och pälsen växer snabbt nu, så det blir nog snart klippning igen. De som ska tävlas inomhus kommer absolut att klippas innan!
 
Ja det blir nog helklippning om en vecka. Då kan det växa ut sen och jag kan halvklippa igen om det behövs. Nu blir han verkligen plaskblöt vid lätt motion.

Kom på att jag har ett ofodrat stalltäcke han kan ha inne och under regntäcket ute. Känns mer lagom.
 
Nu står jag i valet och kvalet att helklippa hästen. Nu har vädret visserligen slått om och det börjar bli kallare, men han blir SÅ svettig. Igår longerade jag i ca 20 minuter och han blev verkligen blöt. Och om vi ska satsa på tävlingar i vinter, som ju är inomhus, kommer han ju smälta bort O_o Idag är han halvklippt.

Nu kommer temperaturen pendla mellan 12-16 grader under de kommande 10 dygnen. Jag tänkte köpa en termometer med minnesfunktion så att jag kan se hur temperaturen är i stallet på nätterna nu när de börjar gå in på kvällarna. Han kan ha 100g stalltäcke på nätterna, och ofodrat regntäcke ovanpå på dagen.

Hur hade ni gjort?
Jag som tänkte det skulle behövas klippa mer avvaktar nu då det blivit svalare och lite lätt svampa av efter ridpass räcker, han har redan slutat bli dyblöt efter ridning och är inte svettig i boxen på morgonen heller så jag tror det räcker som jag gjort, det kanske har växt såpass att jag måste halvklippa igen om några veckor tänker jag.
 
Jag måste också berätta sjukt komiskt att jag sett er prata om tävlingen Lev Rosa och fram tills idag, när poletten föll ner att det är svenska ord, har jag läst Lev Rosa på internationell manér som typ spanska/italienska 😂😂
 
Flytten är avklarad och allt var väldigt odramatiskt, så himla skönt. Allt är så ordnat och fint, vi blev verkligen väl emottagna både jag och hästen av tvåbenta och fyrbenta. Klagar inte heller på att kunna jobba inomhus dessa dagar när det blåser kuling i Skåne :) Det enda som har hänt är att han drog av en sko i hagen igår, så jag får avvakta med ridning tills på fredag.
 
Flytten är avklarad och allt var väldigt odramatiskt, så himla skönt. Allt är så ordnat och fint, vi blev verkligen väl emottagna både jag och hästen av tvåbenta och fyrbenta. Klagar inte heller på att kunna jobba inomhus dessa dagar när det blåser kuling i Skåne :) Det enda som har hänt är att han drog av en sko i hagen igår, så jag får avvakta med ridning tills på fredag.
Åh, jag drömmer mig regelbundet tillbaka till den tid i mitt hästliv då jag stod på stall med ridhus. Så otroligt skönt att kunna arbeta under tak när vädret var trist, eller när det var isgata. Eftersom jag numer har egen gård så är det bara att acceptera att ridhus aldrig kommer vara en del av min vardag igen (om det inte dyker upp en väldigt stor lottovinst!).
 
Åh, jag drömmer mig regelbundet tillbaka till den tid i mitt hästliv då jag stod på stall med ridhus. Så otroligt skönt att kunna arbeta under tak när vädret var trist, eller när det var isgata. Eftersom jag numer har egen gård så är det bara att acceptera att ridhus aldrig kommer vara en del av min vardag igen (om det inte dyker upp en väldigt stor lottovinst!).

Har aldrig stått i ett stall med ridhus, så jag vet inte hur gött det kan vara. Vi har inget inom ett par mil heller så det blir väldigt sporadiska besök dit vintertid. Blir ett projekt.
Igår vräkte regnet ner, då fick hästarna vila.
 
Nu har jag bestämt mig för att INTE rida någon inomhustävling i höst. Dottern kommer att åka och hunden och jag hänger på, men min häst får stanna hemma. Min häst har jättefina gångarter och en bra dag skulle vi säkert kunna få 6 - 6.5 i t.ex. en V5, men vi kan också lätt få 4.5-5 en sämre dag. Och det har att göra med att hästen egentligen inte vill. Han vill inte vara på en tävlingsplats, tycker att allting är läskigt, blir försiktig och lite lättskrämd och går inte framåt. Senast lyckades vi skrapa ihop 5.7 i totalpoäng i V5 - förvisso inte dåligt, men de där stackars minutrarna vi var inne i ridhuset kämpade jag som en idiot för att han skulle gå framåt och var HELT slut efteråt. Hemma kan vi tölta några kilometer utan att jag ens börjar andas fortare.... Så han slipper! Däremot skulle jag ju väldigt gärna vilja ha som mål att kunna tävla klubbtävlingar på mellannivå (tänker F2 och T4 eller T3). Någon som har lite träningstips åt oss? Hästen är ju helt, helt fantastisk när jag rider hemma på grusvägarna i lite högre mellantempo tölt tillsammans med dotter + någon av våra andra hästar. Den ridkänslan har jag inte haft i någon annan häst. Men tävling är en annan sak - då försvinner den där känslan, hästen vill (tror jag) bara därifrån och jag kämpar för att få till något annat än skritt... Jag har ridit i 40+ år, men just det här har jag aldrig varit med om förut. Hästen är normalt sett inte seg eller långsam, men hans respons vid rädsla är att frysa fast snarare än att fly. Nu blev det här lite långt, men jag tar jättegärna emot tips på antingen övningar eller tränare som skulle kunna tänkas vara duktiga på detta!
 
Nu har jag bestämt mig för att INTE rida någon inomhustävling i höst. Dottern kommer att åka och hunden och jag hänger på, men min häst får stanna hemma. Min häst har jättefina gångarter och en bra dag skulle vi säkert kunna få 6 - 6.5 i t.ex. en V5, men vi kan också lätt få 4.5-5 en sämre dag. Och det har att göra med att hästen egentligen inte vill. Han vill inte vara på en tävlingsplats, tycker att allting är läskigt, blir försiktig och lite lättskrämd och går inte framåt. Senast lyckades vi skrapa ihop 5.7 i totalpoäng i V5 - förvisso inte dåligt, men de där stackars minutrarna vi var inne i ridhuset kämpade jag som en idiot för att han skulle gå framåt och var HELT slut efteråt. Hemma kan vi tölta några kilometer utan att jag ens börjar andas fortare.... Så han slipper! Däremot skulle jag ju väldigt gärna vilja ha som mål att kunna tävla klubbtävlingar på mellannivå (tänker F2 och T4 eller T3). Någon som har lite träningstips åt oss? Hästen är ju helt, helt fantastisk när jag rider hemma på grusvägarna i lite högre mellantempo tölt tillsammans med dotter + någon av våra andra hästar. Den ridkänslan har jag inte haft i någon annan häst. Men tävling är en annan sak - då försvinner den där känslan, hästen vill (tror jag) bara därifrån och jag kämpar för att få till något annat än skritt... Jag har ridit i 40+ år, men just det här har jag aldrig varit med om förut. Hästen är normalt sett inte seg eller långsam, men hans respons vid rädsla är att frysa fast snarare än att fly. Nu blev det här lite långt, men jag tar jättegärna emot tips på antingen övningar eller tränare som skulle kunna tänkas vara duktiga på detta!
Oj, så lurigt! Är det någon skillnad om det är tävling i ridhus eller ovalbana? Hur är det om ni är iväg och rider lektion på annat ställe? Om ni åker till ovalbana (med sällskap) och leker tävling, blir det samma sak då eller är det bara i skärpt läge?
 
Nu har jag bestämt mig för att INTE rida någon inomhustävling i höst. Dottern kommer att åka och hunden och jag hänger på, men min häst får stanna hemma. Min häst har jättefina gångarter och en bra dag skulle vi säkert kunna få 6 - 6.5 i t.ex. en V5, men vi kan också lätt få 4.5-5 en sämre dag. Och det har att göra med att hästen egentligen inte vill. Han vill inte vara på en tävlingsplats, tycker att allting är läskigt, blir försiktig och lite lättskrämd och går inte framåt. Senast lyckades vi skrapa ihop 5.7 i totalpoäng i V5 - förvisso inte dåligt, men de där stackars minutrarna vi var inne i ridhuset kämpade jag som en idiot för att han skulle gå framåt och var HELT slut efteråt. Hemma kan vi tölta några kilometer utan att jag ens börjar andas fortare.... Så han slipper! Däremot skulle jag ju väldigt gärna vilja ha som mål att kunna tävla klubbtävlingar på mellannivå (tänker F2 och T4 eller T3). Någon som har lite träningstips åt oss? Hästen är ju helt, helt fantastisk när jag rider hemma på grusvägarna i lite högre mellantempo tölt tillsammans med dotter + någon av våra andra hästar. Den ridkänslan har jag inte haft i någon annan häst. Men tävling är en annan sak - då försvinner den där känslan, hästen vill (tror jag) bara därifrån och jag kämpar för att få till något annat än skritt... Jag har ridit i 40+ år, men just det här har jag aldrig varit med om förut. Hästen är normalt sett inte seg eller långsam, men hans respons vid rädsla är att frysa fast snarare än att fly. Nu blev det här lite långt, men jag tar jättegärna emot tips på antingen övningar eller tränare som skulle kunna tänkas vara duktiga på detta!

Skulle lite inofficiella tävlingar kunna vara något? Eller bara åka iväg och rida programmet på en ovalbana som inte är er vanliga träningsplats?
För att utmana extra, ta med en vän vars häst din inte känner?
 
Oj, så lurigt! Är det någon skillnad om det är tävling i ridhus eller ovalbana? Hur är det om ni är iväg och rider lektion på annat ställe? Om ni åker till ovalbana (med sällskap) och leker tävling, blir det samma sak då eller är det bara i skärpt läge?
Ridhus är ”värre”, det kan vara läskigt även när det inte är tävling lite beroende på ljus, skuggor osv. Ovalbana är i allmänhet okomplicerat när det inte är tävling.

Nu är han inte världens modigaste häst hemma heller, kan framförallt reagera på ”konstiga saker” på marken (skuggor, vattenpölar, traktorspår osv.), men hemma har vi numera en strategi för att klara av det och det är inget problem längre. Skulle tro att hela tävlingssituationen blir en enda stor triggerstapling - nytt ställe, massor av folk, massor av hästar, massor av ljud och i ridhusfallet allt detta riktigt, riktigt nära dessutom. Och ovanpå det lite mer kravfylld ridning - det ska ju liksom vara rätt gångart vid rätt tillfälle på tävling och funkar inte att låta honom skritta förbi en skrämmande bajshög på banan 😂
 
Skulle lite inofficiella tävlingar kunna vara något? Eller bara åka iväg och rida programmet på en ovalbana som inte är er vanliga träningsplats?
För att utmana extra, ta med en vän vars häst din inte känner?
Vi har bara varit på inofficiella tävlingar tillsammans, och jag skulle väl säga att det är ”allt runtomkring” snarare än nivån på tävling som är problemet. Träna på ovalbana funkar helt okej, känns som hemma. Ovalbana är också något lättare än ridhus, som kan vara läskigt oavsett, ben blir värre av ljud, folk osv. Har inte tänkt på om han reagerar nåt särskilt på hästar han inte känner, tror inte det, utan det verkar vara den störiga miljön sammantaget liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 096
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 392
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 480
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp