Nu är jag ingen passexpert direkt, men har en i min närhet Min dotter har en häst som hon bara tävlar i passgrenar och en som hon tränar för att bli nästa tävlingshäst i femgång. Passhästen tränas enbart ute i naturen, antingen ganska lugna ”joggingturer” eller mer explosiva träningspass med fart, korta snabba sträckor i galopp eller pass.Oj att det ens går på ett 60 m ridhus?! Jag tränar ju inte passen ännu men tycker det känns som det skulle vara tajt på våra 70 X 30 paddockar & ridhus
Vi har en lång raksträcka på ridvägen nära stallet så där hade jag tänkt passträningen skulle börja, tror du det är lättare eller svårare eller spelar roll när man börjar träna pass att göra det ute i naturen eller i paddock/ridhus?
Femgångshästen tränas just nu i att vara lugn i galoppen och att ur galoppen kunna läggas några steg i pass och sedan ner i tölt. Han blir alldeles för pigg ute, så just detta tränas på ridbana 20x40. Och så rids han ut i tölt o trav
Så svaret på din fråga blir nog ”det beror på”. Oftast är det lättast för hästen att lägga sig i pass rakt fram - att lägga ur en kurva på rätt ställe är mer tekniskt komplicerat. Och för att träna upp viljan att springa är det bäst med en raksträcka ute (på hemväg) med godishink!