Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, jag såg aldrig det aktuella eventet, bara tänkte lite generellt. Lär ju även vara rätt stor omställning för en häst att komma från isländska banorna till en inomhusarena i Stockholm. :D

Sen finns det ju olika nivåer av bra/dåliga dagar också. En riktigt bra dag kanske förstaplatsen varit självklar och ”wow-faktorn” tydligare, t.ex (som sagt, utgår från generella tankar då jag inte sett den tävlingen).
Tillägg: På det generella planet håller jag med dig - stor skillnad på att t.ex. få superhög bedömning som ung hingst på Landsmót och att senare i livet lyckas bra som tävlingshäst. Det senare är ju dock mycket en tränings- och ryttarfråga också.
 
Visst är det så, att alla topp tävlingshingstat ändå inte faller alla i smaken.
Jag gillar de som inte kräver en toppryttare för att gå bra. Men det är väl något alla gillar.
 
Tillägg: På det generella planet håller jag med dig - stor skillnad på att t.ex. få superhög bedömning som ung hingst på Landsmót och att senare i livet lyckas bra som tävlingshäst. Det senare är ju dock mycket en tränings- och ryttarfråga också.
Ja men exakt, verkligen tränings- och ryttarfråga. Jag tävlade en gång en häst som kom direkt från avelsvisning med fin bedömning. Kan säga att våra töltpoäng på tävlingen inte riktigt speglade bedömningspoängen… 🙈 Ökade tölten var väl möjligtvis där och nosade, men inte den långsamma och verkligen inte tempoväxlingarna… Men det är ju helt andra bedömningspunkter, så det går ju inte att jämföra rakt av.

Sen är det såklart smaksak vad man själv upplever som wow! Det är många topphingstar som jag inte upplever så eller skulle betäcka med av andra orsaker, hur bra de än är ”på pappret”. Och såklart lite olika beroende på sto.
 
Ja men exakt, verkligen tränings- och ryttarfråga. Jag tävlade en gång en häst som kom direkt från avelsvisning med fin bedömning. Kan säga att våra töltpoäng på tävlingen inte riktigt speglade bedömningspoängen… 🙈 Ökade tölten var väl möjligtvis där och nosade, men inte den långsamma och verkligen inte tempoväxlingarna… Men det är ju helt andra bedömningspunkter, så det går ju inte att jämföra rakt av.
Framförallt kräver ju sporten en helt annan exakthet och därmed utbildningsnivå på hästen. Ska du rida en T1 på tävling så är det ju bra nära på millimetern det ska ske övergångar och tempoväxlingar, vilket man ju inte är i närheten av på avelsvisning. Har hästen då visats ung så kan man ju ha ett par års träning framför sig innan hästen gör sig själv rättvisa på tävlingsbanan!
Sen är det såklart smaksak vad man själv upplever som wow! Det är många topphingstar som jag inte upplever så eller skulle betäcka med av andra orsaker, hur bra de än är ”på pappret”. Och såklart lite olika beroende på sto.
Jag håller helt med! Det finns hästar som gått VM som jag inte skulle betäcka med, precis som det finns hästar som inte gått VM som jag gärna skulle betäcka med! :)
 
Idag red jag Mist (hästen som dottern kört rally med sista två veckorna). Ridpasset gick som förväntat. Dåligt.
30 minuters skritt på ridbanan och sista två minutrarna gick hon avspänt. 🥵

Tur hon är gullig!
IMG_1067.jpeg



Ingen som söker en rallyräka? asbillig just nu! 🤪
 
Jag har nästan feeling för att lägga ett bud på en av auktionerna. Kollade Alfur och gjorde en virituell betäckning på wf. Han är släkt i släkten med bägge mina hästar. Men inavelskofficiensen blev 3,8%. Det är väl ok?
Dock såg jag att han hade 6 för skritt. Mitt sto är ingen skrittare heller.
Rallyräkan vill jag nog inte betäcka, men den vidriga ryggen. Får jag den på en avkomma…
 
Är det någon som varit på Sundabakki indoor och vet om det är publikvänligt, med bra läktare? Funderar på att åka dit och kolla imorgon 😊

Och på tal om att vara publik, kul att Wången streamar både från clinic och gaedingalisten!
 
Jag har nästan feeling för att lägga ett bud på en av auktionerna. Kollade Alfur och gjorde en virituell betäckning på wf. Han är släkt i släkten med bägge mina hästar. Men inavelskofficiensen blev 3,8%. Det är väl ok?
Dock såg jag att han hade 6 för skritt. Mitt sto är ingen skrittare heller.
Rallyräkan vill jag nog inte betäcka, men den vidriga ryggen. Får jag den på en avkomma…

Nu är jag ingen avlare men jag skulle väl säga att det är ok inavelskoefficient. Som jämförelse så ligger min häst på 6,4 - det hade jag däremot kanske undvikit om det var jag som planerade en kombo, om jag inte hade en väldigt bra anledning till att göra den kombinationen ändå.

Jag har sagt många, många gånger att det är tur att jag inte har ett sto. Det hade säkert blivit föl både en och två gånger isf.
 
Vad kul det var att se geadingalisten streamas igår! Hoppas verkligen att sporten fastnar och växer. Jag tyckte det var roligast att se de ekipage där de hade lagt in mer övningar, hur flott Gjlátoppur än är så kan jag beundra honom så på ovalen, här hade jag velat se mer av övriga kvaliteter.
På tal om vad man vill se i en hingst så hade jag verkligen sett det som ett plus om en hingst jag var intresserad av att avla med även tävlade geadingalist.
 
Vad kul det var att se geadingalisten streamas igår! Hoppas verkligen att sporten fastnar och växer. Jag tyckte det var roligast att se de ekipage där de hade lagt in mer övningar, hur flott Gjlátoppur än är så kan jag beundra honom så på ovalen, här hade jag velat se mer av övriga kvaliteter.
På tal om vad man vill se i en hingst så hade jag verkligen sett det som ett plus om en hingst jag var intresserad av att avla med även tävlade geadingalist.
Kollade också igår, otroligt inspirerande!
 
Och nu när jag kommenterat här kan jag ju inte fortsätta läsa i smyg. :angel:

Jag rider på islandshästridskola och är sjukt sugen på en egen islänning. Har iaf bokat en ridresa till Island nästa sommar.

Men eftersom jag har två fjordingar och en welsh redan så får jag snällt drömma vidare och hänga här. :)
 
Usch vilken svacka vi har hamnat i nu :( det är som att allt som var enkelt förut nu är svårt. Svårt med trav, svårt med galopp, ja det mesta är svårt. Och vi ska tävla på lördag.

Igår red jag på ridbanan och det gick verkligen katastrofdåligt. Antingen fullt race eller bogarna ut åt alla håll, och han ville bara dra sig mot utgången. Usch och fy vad kasst jag red.

Idag tömkörde jag för att se honom från marken och ge honom lite space och paus från mig. Ge honom lite självförtroende. Och han bjöd på en riktigt fin trav till slut, och fin galopp. Det höjde mitt mod lite i alla fall. Som tur är så är töltgrenen först ut på lördag, och tölten sätter vi även om den kan gå mot passtakt. Då kan jag känna av banan utan att oroa mig för alla andra gångarter.

Har även rotat fram kavajen och köpt ett par begagnade vita ridbyxor från Pikeur av en kompis. Jag tänker att vi ska iaf till tävlingen på lördag, och känna stämningen. Göra oss fina och testa på tävlingssammanhanget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 095
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 384
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 480
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp