Aktivera katt som varken leker eller har matdriv?

escodobe

Trådstartare
Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu när det är kallt så ligger hon mest under täcken hela dagarna istället för att tex sitta i fönstret och titta ut eller gå ut på inglasade balkongen, så jag tror att hon rent fysiskt är rastlös vilket hon löser genom att klättra runt på min sänggavel om jag ligger i sängen och vara allmänt missnöjd om jag inte kan leverera (kropps)värme åt henne på exakt det viset hon vill ha just då. Det enda hon vill är att sova i värme och på det stället/sättet hon vill. Gud nåde mig om jag råka röra mig eller om inte aktivt klappar henne när hon vill bli klappad :-) då blir jag rejält utskälld.

Kruxet är att jag inte hittar något hon gillar att leka med! Inget som rullar, piper, prasslar,lyser eller rör på sig är intressant. Inte några lådor eller pappkassar. Inte laserpekare eller bollar. Möjligen kan hon leka lite med spö någon minut eller två. Men mest genom att sitta-titta och lite lojt vifta efter den. Hon är inte heller särskilt matmotiverad. Matskålarna ska helt vara fylld av princip - annars skriker hon på mig så att grannarna också blir döva men själva ätandet är inte alls så viktigt att jag kan ge aktivera henne genom den. Jag har testat olika slags godis men enda som ens proväts är sådana där flytande så aktiveringsleksaker går bort.

Jag har skaffat en elektriskvärmefilt men det vågar jag bara låta henne ha när jag faktiskt är med henne och det löser ju inte att hon inte får någon motion alls.

Snugglesafe för värmen? Du har inga element som man kan bädda på? Att leta varma platser kan ju också vara aktivering, om det är något som motiverar henne. Jag har värmedyna för reptiler eller växter till mina, de tål både normala klor och lite vätska, och när lägger man den vettigt blir det inte heller någon kant som lockar att bita i.

Med de "svårlekta" katter jag träffat har det ofta varit olika sätt att leka tillsammans man fått komma på. Kan ju vara så att hon inte riktigt landat tillräckligt för att vilja leka, eller ens vet riktigt hur man gör om hon inte haft bra relation till övriga katter i hemmet tidigare? Tycker hon om att tex titta på fåglar utanför fönstret?

Snugglesafe för värmen? Du har inga element som man kan bädda på? Att leta varma platser kan ju också vara aktivering, om det är något som motiverar henne. Jag har värmedyna för reptiler eller växter till mina, de tål både normala klor och lite vätska, och när lägger man den vettigt blir det inte heller någon kant som lockar att bita i.

Med de "svårlekta" katter jag träffat har det ofta varit olika sätt att leka tillsammans man fått komma på. Kan ju vara så att hon inte riktigt landat tillräckligt för att vilja leka, eller ens vet riktigt hur man gör om hon inte haft bra relation till övriga katter i hemmet tidigare? Tycker hon om att tex titta på fåglar utanför fönstret?
Problemet är att elementen inte är varma ännu, och dom styrs av hyresvärden :-( jag tror att det är därför hon inte tittar ut genom fönstren längre. Hon har en gammal vintersovsäck att krypa in i ovanpå en fårpäls + mina täcken och nu elfilten, men den får hon bara ha på när jag är med. Värmedyna för reptiler är ingen dum ide faktiskt.

Jag försöker en stund varje dag med spö eller med leksaker hon har (allt utom spöet så tycker hon bara att man är en komplett idiot och går därifrån) Ibland gillar hon fysiska lekar - att man trycker till henne rätt hårt i henne stället för att klappa mjukt(:confused:) när hon ligger och kloar på min datorstol, men det går ju bara när hon bjuder in till det och jag råkar finnas till hands och uppmärksamma just när hon gör det.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 609
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har letat runt lite på forumet men inte hittat något direkt svar på den frågan. Så hur tusan gör man för att bäst leka med flera...
Svar
4
· Visningar
1 618
E
Övr. Katt Hej! Jag börjar undra om det är något fel på min katt. Det lilla jag vet om henne är att hon är en ca 7 år steriliserad honkatt...
Svar
12
· Visningar
4 813
Senast: Eeiram
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka