Islandshästridbyxor

Sv: Islandshästridbyxor

Hej
Jag köpte de gröna byxorna på Börjes ( de teflonbehandlade) det är rätt mycket bomull i dem. Det är hittills de skönaste byxor jag haft. Men den gröna färgen bleknar en hel del. De tidigare blå byxorna hos Börjes var helsyntet, det var kanske det som gav allergi.
Eftersom jag vill ha helskodda har jag beställt på Sätra islandshästar (samma som emmigården, fast billigare) De var mycket trevliga att ha att göra med. Hoppas jag blir nöjd med byxorna.:rofl:
mvh Ingrid

Gazzan skrev:
lånar knapp.. varför har inte islansryttarna"vanliga" ridbyxor?? vad ligger bakom den speciella isisridbyxan??

Jag rider i vanlig hederliga helskodda ridbrallor med chaps.. tycker jag funkar helt utmärkt

Ridskobyxan är snygg. Kan gå med den till jobbet om man så vill ;)

jo men det var ju inte svar på min fråga=)
vad är det för skillnad.. varför har man ens uppfunnit denna ridbyxa å kallat den just för islandsridbyxa?? har den någe speciell funktion som skall göra att isisryttarna sitter bättre eller vad??

Gazzan skrev:
jo men det var ju inte svar på min fråga=)
vad är det för skillnad.. varför har man ens uppfunnit denna ridbyxa å kallat den just för islandsridbyxa?? har den någe speciell funktion som skall göra att isisryttarna sitter bättre eller vad??

Igentligen är det väl ingen speciell byxa för islandshästryttare, det har nog bara blivit så. Användes ju mycket i England förr (men även fortfarande idag). Särskilt i showklasser då man snoffsar och piffar upp sig själv och häst så elegant som möjligt och blir bedömd av dommare. Byxan heter ju jodhpursbyxa, helt enkelt eftersom den traditionellt användts till jodhpursskor. Man behöver helt enkelt inte ridstövlar vilket kanske är tjusigt på ridbanan, men inte så praktiskt ute i den isländska vildmarken.

Jag har hört av nån (?) att islandsryttare har islandsbyxor pga att man inte använder underskänklarna på samma sätt och inte behöver det stödet som chaps eller stövlar ger.

Visst är det så! Men samtidigt så är vi ju inte den enda inriktningen i världen som rider i jodhpursbyxa. Själv föredrar jag att rida med stövel eller shortshaps just för att skänkeln blir stadigare, även om man inte använder skänkeln på samma sätt som ex. storhästryttarna ofta gör. Vi använder ju vaden mer, då hälen liksom inte alltid når upp till hästens skänkelläge. Det är ju därför vi inte har någon användning för sporrar. Men en god sits är ju universell oavsett inriktning.

OKi.. en tävlingsbyxa kan amn väl säga=)..För den verkar ju som sagt inte praktisk om man ska mocka och får in halva spånbädden in under där eftersom byxan inte sitter åt där nere=(

Håller med Balderum. Inte nog med att de är snygga och man kan ha dem som ett par vanliga byxor mer eller mindre. Så är de otroligt bekväma. Jag kan tycka att jag kan känna mig mer klädd också faktiskt.
Sen finns det sååå många snygga så man blir urfattig på kuppen.. :devil:

/Emma

Jag rider i både vanliga klassiska byxor och skoridbyxa.
Tycker i bland om att ha höga ridstövlar, som jag får bra stöd i, då blir det vanlig byxa, men skoridbyxan åker på i bland speciellt på sommaren, när jag rider i lågskor.
Jag har en blandad ridbyxgarderob, senaste köpen är en skoridbyxa med dragkedja/vaden, Montar (Sätra islandshästgård) dösnygga, har även ett par Horka (Lillhästen) i manchester, dösköna.
Skulle kunna ha hur många somhelst, om jag var miljonär!

Jag har ett par Sonnenreiter, den blå "jeans"modellen, långa (men fick lägga ner dem ändå). De är sköna, o de första helskodda jag har. De är rätt tunna i tyget, så de är lite kalla såhär års.
Sen har jag ett par Ástund, bruna med infälld kil i en kontrastfärg, och knappar nertill. De är mina favoriter, det är en väldigt smickrande modell (eftersom de är lite mer utsällda nertill tar de bort lite från låren :angel: ) http://www.astund.is
Fast det är synd att de slutade med bomullsmaterialet, o bara har det här "syntetiga" kvar. Fast det andra gick iofs sönder lätt. Jaja.

Här är en bild från hemsidan, på byxorna jag har (fast mina är bruna/svarta)
3ff822165ed4c.jpg

Jag har ett par helt bruna sådana. Gillar dem skarpt, både sköna och snygga. Sen har jag ett par kritstrecksrandiga Sonnenreiter, de är ursnygga tycker jag.

Håller med om att Ástunds gamla bomullsbrallor var super, gör de inte dem längre? Dem ÄLSKAR :love: jag.

OA

Man hittar ju så himla snygga skoridbyxor, inte bara på Lillhästen i Stav. Men tyvärr råkar ju de som jag tycker är snygga också väldigt dyra!!:cry: Hoppas jag kan få tag på så mycket pengar så att jag kanske kan köpa ett par!

Ja, ridbyxor är dyrt...för dyyyyrt!
Mina Montar var inte så fasligt dyra, 650 kr (helt ok för min plånbok) och helskodda, känns som riktigt skinn faktiskt, inte sån där trist clarino!
Àstund är ju också läckra men alldeles för dyra för mig, Sonnenreiter är snygga och många modeller att välja på, det trista tycker jag är att ALLA har dem just nu. Så var det med Horka och Àstund tidigare, går väl i vågor som allt annat!

Nej, när jag köpte mina på island förra sommaren så frågade jag efter dem, o då hade de inga, bara manchester. Det är synd, för de är verkligen super i sommarvärmen, de syntetiska är lite för varma (funkar på island dock :) )

De kritsreckiga Sonnenreiter är vrålsnygga, ska jag skämma bort mig blir det såna nästa gång (jag fick dem med jeanslook, så det var ju bara att tacka o ta emot, men annars skulle jag valt dem med kritstreck)

De med jeanslock är också ursnygga. Red kurs en gång och en av deltagarna hade sådana. Jag stirrade på hennes brallor hela hennes lektion, i stället för på ridningen.

OA

:rofl: Haha, bra tips där, ska ha dem på nästa kurs, så kanske folk inte ser hur illa jag rider :idea:

Jag har sett sådana ridbyxor på börjes i tingsryd och ekohallen.

Jag ska åka till Lillhästen i Stav och köpa ett par på det presentkort jag fick på min student!:) :bump: :banana: :cool:

Jag har ett par byxor från Sonnenreiter, helskodda i bomull. De är sååå sköna och snygga!
Letar nu efter liknande i bomull fast vita. Hittar bara deras tävlingsbyxa som tyvärr är i samma material som Dakota. Tycket det verkar varmt och inte lika skönt. Dessutom är de väl ganska små i storlekarna? Någon som vet något annat märke som har vita skoridbyxor??

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 976
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar