5 nya plagg om året

Det ökar inte min tro på det de säger nä.

Jag handlar aldrig secondhandkläder. Dels för att jag bor i en mindre stad så här finns knappt nåt utbud. Dels för att jag inte står ut i butiker med dålig sortering på kläderna. Hade de sorterat det efter storlek, möjligtvis. Jag står inte ut i H&M-butiker heller då deras sortering också är riktigt usel.
Men typ Sellpy då, där du kan gå in och klicka i allt själv? ( märke , storlek, skick, etc) :)
 
Nej jag går inte heller i second hand butiker. Men det händer att jag kikar i vintagebutiker och köper på lokala säljgruppen.

Håller med om att second hand inte kan lösa alla problem eftersom det stora utbudet just nu delvis kommer sig av att folk köper mycket kläder och inte använder slut på dem. Om alla följer Naturskyddsföreningens rekommendationer skulle kläder bara dyka upp i second hand när folk byter storlek mycket, tex vissa perioder i livet.

Ja, hade alla följt Naturskyddsföreningens rekommendationer hade nog vintage och secondhandbutikerna blivit betydligt färre. De går ju runt p.g.a. all överkonsumtion.
 
Det ökar inte min tro på det de säger nä.

Jag handlar aldrig secondhandkläder. Dels för att jag bor i en mindre stad så här finns knappt nåt utbud. Dels för att jag inte står ut i butiker med dålig sortering på kläderna. Hade de sorterat det efter storlek, möjligtvis. Jag står inte ut i H&M-butiker heller då deras sortering också är riktigt usel.

Varför tror du inte på vad de säger? Tror du bara på fakta som ligger tillräckligt nära dina egna preferenser och egen uppfattning kring vad som är rimligt i ditt levnadssätt?

Och du har som jag har förstått det inget annat än din tro som backar upp ditt påstående om att folk följer rekommendationer i lägre grad om rekommendationerna innehåller mätbara siffror att förhålla sig till?

Vad tycker du att de skulle ha gjort egentligen? Om jordens resurser räcker till 5 nyinköpta plagg per person och år. Hur skulle Naturskyddsföreningens rekommendation kring klädinköp ha sett ut?
 
Det var någon som undrade hur man ska göra för att känna igen hållbara plagg.
Jag är ingen expert på textil och klädvård, men med några enkla metoder tycker jag man åtminstone kan gallra bort den sämsta kvaliteten.

- försök undvika diverse blandningar av material, köp helst naturmaterial. Syntet blir noppigt och slits.
- kolla sömmar innan köp! Ett välsytt plagg har bra sömmar. Sömmarna ska t.ex inte vara sneda.
- känn på tyget! Känns det bra mot huden? Genom att utveckla 'en känsla ' för bra tyger slipper man många missar.

Och för att vara krass: produktionsland och pris HAR betydelse. Plagg tillverkade i en sweatshop i t.ex Bangladesh och som säljs för 100 kr är högst osannolikt såna som ens håller 3-5 år.
 
Det var någon som undrade hur man ska göra för att känna igen hållbara plagg.
Jag är ingen expert på textil och klädvård, men med några enkla metoder tycker jag man åtminstone kan gallra bort den sämsta kvaliteten.

- försök undvika diverse blandningar av material, köp helst naturmaterial. Syntet blir noppigt och slits.
- kolla sömmar innan köp! Ett välsytt plagg har bra sömmar. Sömmarna ska t.ex inte vara sneda.
- känn på tyget! Känns det bra mot huden? Genom att utveckla 'en känsla ' för bra tyger slipper man många missar.

Och för att vara krass: produktionsland och pris HAR betydelse. Plagg tillverkade i en sweatshop i t.ex Bangladesh och som säljs för 100 kr är högst osannolikt såna som ens håller 3-5 år.
Jag ställer lite kompletterande frågor då... Naturmaterial, vilka namn har dessa? Jag har svårt för ull, det kliar hur jag än gör.
 
Jag ställer lite kompletterande frågor då... Naturmaterial, vilka namn har dessa? Jag har svårt för ull, det kliar hur jag än gör.

Hampa, linne och lyocell brukar anses ha mindre miljöbelastning. Bambu kan vara bra, men det beror på processen. Bomull (även miljömärkt sådan) kräver tyvärr mycket resurser.

"Rena" material som inte är blandade är inte nödvändigtvis bättre i produktion, men innebär att man förhoppningsvis kan återvinna materialet när kläderna är slut. Idag är textilåtervinning hopplöst efter tyvärr, det är något som verkligen måste lösas om vi ska klara resurserna i framtiden.
 
Jag ställer lite kompletterande frågor då... Naturmaterial, vilka namn har dessa? Jag har svårt för ull, det kliar hur jag än gör.
Finns ju olika typer av ull, samt olika stickningar, har du testat alla? :) Angoraull eller kashmir kanske hade funkat?
Rent krasst är naturmaterial
  • Linne. Lin är en naturfiber från stjälkarna på den gamla kulturväxten flax.
  • Ren bomull. Bomull är en växtfiber från bomullsplantan.
  • Siden. Siden är en animalisk naturfiber som utvinns ur silkesmaskens kokong.
  • Råull. Råull kallas ull som kommer från skinn från levande får
Jag köper kläder i bomull, ekologisk bomull, ull, kashmir, merinoull, mohair, bambu (Så sköna trosor i bambu!), linne, viskos, lyocell (viskos och lyocell utvinns ur trämassa). Jag har inga problem att köpa byxor med en del syntetfibrer då jag upplever att de håller längre då. Köper iaf 90% av alla kläder till både mig och barnen second hand. :) Bomull har ju rätt stor miljöpåverkan, men för mig så är det i särklass bästa materialet för barnen, och som sagt, i princip allt i bomullsväg är second hand.
 
Jag tycker inte om att köpa kläder jag inte provat. Jag köper 99% av alla mina kläder i fysiska butiker efter att jag provat dem. Den sista 1% är plagg som jag redan provat och vet passar.
Och det är ju en jättebra sak i sig, jag försöker också göra det. Att handla på postorder blir ju också ett miljöproblem.
 
Jag ställer lite kompletterande frågor då... Naturmaterial, vilka namn har dessa? Jag har svårt för ull, det kliar hur jag än gör.
Bomull, lin/linne, ull/ylle

Merinoull brukar inte klia sägs det (på mig kliar bara väldigt grov ull så jag kan inte säga). Men ett sätt att rädda sig från kli av ull är att ha bomull under ullen, ull är bra som tex kofta/kavaj eller kjol med tights under. Ull ska knappt tvättas och då väldigt försiktigt, det luktar inte svett vanligen. Men om man inte har det mot kroppen så är det ju bara yttre fläckar som hamnar på oavsett.

Tycker ull och linne slits mer som byxor än bomull.

Linne blir mer skrynkligt än de övriga.

Så bomull helt enkelt kanske för dig. Om du inte är ute och åker skidor eller vandrar.
Gärna Eko, det finns de som tex Nudie och Levis som strävar efter att använda mindre vatten osv när de gör kläder av bomull.
 
Senast ändrad:
Hampa, linne och lyocell brukar anses ha mindre miljöbelastning. Bambu kan vara bra, men det beror på processen. Bomull (även miljömärkt sådan) kräver tyvärr mycket resurser.

"Rena" material som inte är blandade är inte nödvändigtvis bättre i produktion, men innebär att man förhoppningsvis kan återvinna materialet när kläderna är slut. Idag är textilåtervinning hopplöst efter tyvärr, det är något som verkligen måste lösas om vi ska klara resurserna i framtiden.
Jag har nog knappt sett kläder i dessa material. Handlar bara i butik, men rätt billiga kläder som New Yorker, HM, Lindex osv.

Jag tänkte mest på hållbarhet ut aspekten hur länge de håller för att användas. Även om mindre påverkan från produktion är bra så tänker jag att om jag ska försöka fokusera på allt samtidigt så kommer det mest kännas jobbigt.


Finns ju olika typer av ull, samt olika stickningar, har du testat alla? :) Angoraull eller kashmir kanske hade funkat?
Rent krasst är naturmaterial
  • Linne. Lin är en naturfiber från stjälkarna på den gamla kulturväxten flax.
  • Ren bomull. Bomull är en växtfiber från bomullsplantan.
  • Siden. Siden är en animalisk naturfiber som utvinns ur silkesmaskens kokong.
  • Råull. Råull kallas ull som kommer från skinn från levande får
Jag köper kläder i bomull, ekologisk bomull, ull, kashmir, merinoull, mohair, bambu (Så sköna trosor i bambu!), linne, viskos, lyocell (viskos och lyocell utvinns ur trämassa). Jag har inga problem att köpa byxor med en del syntetfibrer då jag upplever att de håller längre då. Köper iaf 90% av alla kläder till både mig och barnen second hand. :) Bomull har ju rätt stor miljöpåverkan, men för mig så är det i särklass bästa materialet för barnen, och som sagt, i princip allt i bomullsväg är second hand.
Jag kan ingenting om kläder så det är lite knepigt att svara på.

Jag vill gärna köpa kläder på secondhand, och jag har gjort en del riktiga fynd där. Men. Det brukar vara fullproppat med saker överallt, väldigt lite ordning och reda och jag klarar inte av att stå och leta i den typen av miljö. Det brukar sluta med att jag tittar på provdockorna, och gillar jag de kläderna så klär jag helt enkelt av dem :angel:

Som ni förstår av min text så har kläder aldrig riktigt varit ett intresse för mig. Det är bara något onödigt ont som man måste ha på kroppen för att vara socialt accepterad och/eller inte frysa ihjäl. Men senaste året har jag börjat få lite intresse. Men jag skulle verkligen behöva en personal shopper som visar och förklarar.
 
Och det är ju en jättebra sak i sig, jag försöker också göra det. Att handla på postorder blir ju också ett miljöproblem.

Jag tänker det också. Dessutom så vill jag inte behöva skicka tillbaka kläder som inte passar. Både för miljöns skull och för att jag tycker att det är mycket mer irriterande och störande än att bara åka till affären och prova kläderna innan jag köper dem. Jag vill ju också att de fysiska butikerna ska finnas kvar!
 
Hampa, linne och lyocell brukar anses ha mindre miljöbelastning. Bambu kan vara bra, men det beror på processen. Bomull (även miljömärkt sådan) kräver tyvärr mycket resurser.

"Rena" material som inte är blandade är inte nödvändigtvis bättre i produktion, men innebär att man förhoppningsvis kan återvinna materialet när kläderna är slut. Idag är textilåtervinning hopplöst efter tyvärr, det är något som verkligen måste lösas om vi ska klara resurserna i framtiden.
Hampa vill jag ha möjlighet att testa men tycks vara svårt att få tag på. Älskar lin och hampa ska ju lika lin.
 
Jag har nog knappt sett kläder i dessa material. Handlar bara i butik, men rätt billiga kläder som New Yorker, HM, Lindex osv.

Jag tänkte mest på hållbarhet ut aspekten hur länge de håller för att användas. Även om mindre påverkan från produktion är bra så tänker jag att om jag ska försöka fokusera på allt samtidigt så kommer det mest kännas jobbigt.



Jag kan ingenting om kläder så det är lite knepigt att svara på.

Jag vill gärna köpa kläder på secondhand, och jag har gjort en del riktiga fynd där. Men. Det brukar vara fullproppat med saker överallt, väldigt lite ordning och reda och jag klarar inte av att stå och leta i den typen av miljö. Det brukar sluta med att jag tittar på provdockorna, och gillar jag de kläderna så klär jag helt enkelt av dem :angel:

Som ni förstår av min text så har kläder aldrig riktigt varit ett intresse för mig. Det är bara något onödigt ont som man måste ha på kroppen för att vara socialt accepterad och/eller inte frysa ihjäl. Men senaste året har jag börjat få lite intresse. Men jag skulle verkligen behöva en personal shopper som visar och förklarar.
Men kanske testa sellpy då? (om du handlar online ibland?) Du kan ju fylla i material, storlek osv där och testa?
 
Hampa vill jag ha möjlighet att testa men tycks vara svårt att få tag på. Älskar lin och hampa ska ju lika lin.
Ja det odlas tex inte längre i Sverige tror jag pga att man kan dölja annan hampa i hampaodlingen. Rätta mig någon om jag har fel. Hampa var väl vanligt som rep tex?
 
Jag har nog knappt sett kläder i dessa material. Handlar bara i butik, men rätt billiga kläder som New Yorker, HM, Lindex osv.

Jag tänkte mest på hållbarhet ut aspekten hur länge de håller för att användas. Även om mindre påverkan från produktion är bra så tänker jag att om jag ska försöka fokusera på allt samtidigt så kommer det mest kännas jobbigt.



Jag kan ingenting om kläder så det är lite knepigt att svara på.

Jag vill gärna köpa kläder på secondhand, och jag har gjort en del riktiga fynd där. Men. Det brukar vara fullproppat med saker överallt, väldigt lite ordning och reda och jag klarar inte av att stå och leta i den typen av miljö. Det brukar sluta med att jag tittar på provdockorna, och gillar jag de kläderna så klär jag helt enkelt av dem :angel:

Som ni förstår av min text så har kläder aldrig riktigt varit ett intresse för mig. Det är bara något onödigt ont som man måste ha på kroppen för att vara socialt accepterad och/eller inte frysa ihjäl. Men senaste året har jag börjat få lite intresse. Men jag skulle verkligen behöva en personal shopper som visar och förklarar.
Tänker att du skulle kunna börja med att ta några plagg som du tycker har hållit bra för dig och som du gillar och titta på lappen som säger vad det är för material. Då kanske det visar sig att det materialet passar din hantering?I
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 747
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 038
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ren häst innan klippning - hur gör ni?
  • Välja hingst
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp