Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste köpa nytt hela tiden. Jag lyckas bara inte!
Garderoben är totalt översvämmad av kläder och ändå har jag det klassiska problemet att aldrig ha något att ta på mig om jag ska göra något och måste köpa nytt. Samtidigt använder jag de nya kläderna typ en gång, sen återgår jag till mina gamla, håliga, fläckiga, urtvättade och älskade plagg som är mycket bekvämare ( och skitfula). Det går ju inte slänga dem, för de är ju sköna och funkar hemma till vardags ( knappt, men ändå).
Inte mindre än 5 par NYA skor står i skostället i hallen ( olika sorter av vinterkängor, gympadojjor mm), och det är bara säsongsskor inför höst och vinter. Samtidigt använder jag bara de gamla och vägrar slänga, de är ju bekväma, ingångna och bra att ha i reserv, så de går ju inte slänga bort dem.
Gardiner, prydnadskuddar, lampor, dukar, ljuslyktor och allt vad det nu är, ligger på lager, för det kan ju vara himla bra att ha och att byta med när man kanske byter färg i ett rum och de passar igen. Till försvar används en del igen och då är jag ju glad att jag sparat det.
Hundsaker, som en otroligt stor mängd leksaker ligger i en stor back i köket. Mer än hälften använder inte hunden, men kanske att hon börjar göra. Hur många halsband och koppel klarar man sig på, men det är ju kul att variera lite..
Sen var det där med lite porslin, brickor, kakfat, grytor och stekpannor. Skåpen går inte stänga av allt, men inte kan man göra sig av med det, det används ju IBLAND, även om det är mer sällan!?.
Varför har jag 5 stekpannor? Jo, en gjutjärn och en teflon ville jag ha. Sen fick jag ärva en bättre gjutjärn av farmor, fast det inte var fel på den gamla. Det är 3. Nja, sen ville jag ha en större teflon än den jag hade och köpte en ny. Sen får jag en dyr fin Jamie Oliver i julklapp förra året. Japp nu har jag 5 st och kan inte slänga någon, kan ju vara bra att ha liksom. Jag är dessutom singel utan barn och behöver inte 5 stekpannor samtidigt någon gång!!!
Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?
Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!