Soffan03
Trådstartare
Ja jag tänker det att det är inte så krångligt bara man får de stora grejerna fixade (gjuta golv och fixa väggarna),Att bygga om en gammal ladugård för att ha hästar hemma är ganska enkelt, speciellt för islandshästar (bygg lösdrift + sjuk/skötselbox).
Det är absolut billigare att ha hästarna hemma om man har flera hästar jämfört med att stå inhyrd - åtminstone i cash. Om du räknar dina arbetstimmar så blir det dyrare, de flesta stallhyror är långt under vad som egentligen behövs för att ge rimlig lön till de som jobbar med driften.
Men att starta en verksamhet är en helt annan sak. Det krävs tillstånd, en företagsplan, det ska skattas osv. Åk runt till olika hästverksamheter i ditt område och prata med dom, spana in hur de byggt och vad de har för lösningar.
Om du ändå gillar islänningar och vill ha en liten sidoinkomst så hade jag satsat på turridning istället för lektioner. Eller utbilda dig till tränare och åk runt och träna folk.
Att starta ridskola är en Big Deal. Du är ung ännu - skaffa dig utbildningen (både för ridlärare och driva företag) och erfarenheten (genom att jobba hos andra företag) först.
Jo jag vet det är en helt annan sak med företag och verksamhet. Till att börja med ska jag som sagt bara ha hästarna för egen del men tanken finns där att kanske utveckla så småningom. Men det kommer ju då flera år framåt. Jag har kikat på utbildningar och ska ta och gå igenom det ordentligt då det blir aktuellt, först ska jag jobba ett tag och ha hästarna vid sidan om för eget nöje. Vill någon jag känner ha en ridlektion av mig säger jag inte emot. Erfarenheten är det svårare att skaffa sig (den jag fått hittills har varit från det dåligt skötta stallet som dessutom betalar svart från ägarens egen plånbok, alltså inte ens ett företag trots att de bedriver storskalig verksamhet därav vill jag inte fortsätta stötta dem genom att betala för att utbilda deras hästar eller arbeta för dem…) här omkring, ridskolorna vill hålla allt för sig själva (det är inga stora klubbar utan familjeföretag allihopa, förutom den inne i stan). Den utbildning jag kikat på är en vuxenutbildning som ger en behörighet som ridinstruktör, och det ingår kurser i att driva hästföretag och att ta hand om och utveckla hästarna så de passar verksamheten. Största delen av tiden är man inte i skolan, man ska ha tillgång till en godkänd ridskola där man kan öva på att hålla lektioner (vilket är lite knepigt då få ställen här är godkända och de som är det vill inte låta andra jobba där pga konkurransen), funderar på att då kolla med ridskolor som jag vet finns i en lite större stad en timme bort. Men det kommer som sagt längre fram i tiden. Att ha en egen ridskola är min dröm, mitt mål i livet, och jag räknar inte med att den ska uppfyllas på ett par år, snarare 15-20…
Tyvärr har vi inte så bra möjlighet till uteritter passande just turridning där, och det är ridlektioner jag gillar att hålla.