Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är den riktiga överklassen?Ja helst.
I den riktiga överklassen.
En känsla av ansvar att göra det som är möjligt för att förbättra Världen.
Det är ett outtalat krav som tacksamhet för de egna goda förutsättningarna.
Raoul Wallenberg är ett lysande exempel.
Man är inte automatiskt överklass bara för att man är adlig.Vad gör du för skillnad på adel och överklass?
Nej utan makt och inflytande i näringslivet eller samhället i övrigt så är man inte överklass oavsett om man är aldrig så adlig.Ja fast adeln är ju också överklass. Dessa har varken makt i varken yrkesliv eller näringslivet.
Den är oerhört långt ifrån verkligheten och behandlar bara en liten historisk bråkdel.Att då ens tänka sig att det går till som i "Jorden vi ärvde" blir helt kullerbytta för mig.
Intressant.Råbelöfs fideikommiss till exempel.
Det handlar till största delen om teknikintresse.Är det så? Kvinnor vill inte? Vad beror det isf på?
Det är de människor som sköter om samhället.Vad är den riktiga överklassen?
Det verkar inte stämma alls.Råbelöfs fideikommiss till exempel.
Det gör det. Det finns också fler fideikommiss som även vid tillfällen ärvts på kvinnolinjen. Det är inte vanligt, men det har förekommit under historiens gång.Det verkar inte stämma alls.
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/generationsskifte-pa-rabelofs-gods/
Tack det skall jag göra.För övrigt får du leta själv.
Det handlar till största delen om teknikintresse.
När kvinnor blir intresserade av teknik så kommer de att vilja driva jordbruk.
Jordbruk i dag är oerhört teknikintensivt.
Man måste bli tårögd och dregla över balla traktorer för att orka hålla intresset uppe.
Vem/vilka är det som har definierat "den riktiga överklassen"? Är det allmänt vedertaget? Pratar den riktiga överklassen om sig själva som den riktiga överklassen? Eller är det andra som benämner dem så?Det är de människor som sköter om samhället.
De finns som företagsledare, politiker, ambassadörer och sådant.
Och de arbetar hårt för att allt skall fungera.
De sitter inte och tittar på sin sköld i riddarhuset och rullar tummarna och pillar sig i naveln.
Andra.Eller är det andra som benämner dem så?
Det är kanske förmätet av mig, som har så liten inblick, att påstå att det liknar hybris. Om någon skulle hävda att den sköter det hela, så skulle jag genast bli misstänksam. Och jag har svårt att tro att Raoul Wallenberg tänkte så om sig själv.Så de definierar sig själva som "Vi som sköter det hela."
Vi som sköter det hela.,, jag tycker det låter som man är lite självgod om man tänker så,,Andra.
Men det är ganska så slutna led inom gruppen så att säga.
Så de definierar sig själva som "Vi som sköter det hela."
Jag är inte en av dem utan hänger i utkanten på något odefinierat vis.
"Byta heminredning"???
Förstår inte frågan.
Prydnadskuddar måste en ha. Annars känner sig soffan ensam och tom. Så det är bara att gå ut och tjöpa.Jag TROR det har någonting att göra med prydnadskuddar men jag kan ha fel...