R
Raderad medlem 6459
Eh, överklassen är väl ungefär så ohemlig den bara kan bli.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag säger att ditt påstående är skitsnack. Inget mer än så.Du hoppar på så som det ofta blir.
Det är därför som överklassen helst håller sig hemlig.
Det beror på hur man ser det.Eh, överklassen är väl ungefär så ohemlig den bara kan bli.
Eh?Ja och så kommer sådant där.
Vilket gör att det inte känns riktigt värt det att lämna ut sig själv.
Så ni ser själva.
Min fråga blir ju vilka som vanligtvis ser till att hjälpa andra?
Typ med arbete i FN eller som volontärer på olika vis.
Jag för min del vet vilka det är.
Gör ni?
Det var inte den riktiga överklassen som du träffade då.I tonåren var jag i ett stall ned ett gäng från överklassen.
Enbart för att en bryr sig om andra? Helt altruistiskt?Det är ju för att man bryr sig om andra som överklassen arbetar så mycket för att förvalta sin uppgift.
Hjälpande har nog inte med klass i sig att göra, tror jag. Det handlar kanske mer om människosyn. Och till en del om hur väl en kan sätta sig in i andras situation. Bland annat.Min fråga blir ju vilka som vanligtvis ser till att hjälpa andra?
Men kvinnor ärver inte fastigheter och jord. Det kom en bok in det för några år sedan med debatt som följde.Men det är ett helt annat problem.
Genusspelet alltså.
Och det finns inte alls på samma sätt i överklassen.
Mer än i kläderna då. Kanske.
I den riktiga överklassen så är kvinnorna männens jämlike.
Det görs ingen skillnad på det vis som du beskriver.
Men nu tycker du överklassen är då tolerant?Det var inte den riktiga överklassen som du träffade då.
Utan nyrika.
Skillnaden är enorm.
Överklassen har egna stall där du inte har häst.
Du syftar kanske på Jorden de ärvde av Björn af Kleen? Mycket läsvärd!Men kvinnor ärver inte fastigheter och jord. Det kom en bok in det för några pr sedan med debatt som följde.
Det var det nog!Du syftar kanske på Jorden de ärvde av Björn af Kleen? Mycket läsvärd!
Ja helst.Enbart för att en bryr sig om andra? Helt altruistiskt?
Tolerant mot andra.Men nu tycker du överklassen är då tolerant?
Hårda mot sig själva och varandra.Du har ju tidigare skrivit inlägg om att det är viktigt att passa in etc
Jo.Men kvinnor ärver inte fastigheter och jord.
Det handlat inte bara om direkt hjälpande.Hjälpande har nog inte med klass i sig att göra, tror jag.
Men kvinnor ärver inte fastigheter och jord. Det kom en bok in det för några år sedan med debatt som följde.
Det där hör man ju ofta. Men stämmer det verkligen? Hur bra skulle han klara sig på en fest i förorten där alla är bolivianer, tex? Det enda jag kan se är att en person från överklassen i det läget är stöddig nog (har självförtroende nog) att inte känna sig utanför eller fel, tex pga övertygelsen om den egna uppfostrans överlägsna förträfflighet. Att personen faktiskt skulle uppfattas av bolivianerna som att han talade språket, har jag mycket svårt att föreställa mig.
Jo.
Utom i Fidekommisser.
Där så ärver bara den äldste sonen.
Men det är en mycket speciell historia som i princip är avskaffad nu.
Några vägrar dock att släppa det där och fortsätter.
Självklart gör de det.
Men det är ett helt annat problem.
Genusspelet alltså.
Och det finns inte alls på samma sätt i överklassen.
Mer än i kläderna då. Kanske.
I den riktiga överklassen så är kvinnorna männens jämlike.
Det görs ingen skillnad på det vis som du beskriver.