Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

Dels undrar jag hur du definierar överklass och dels om det finns klasser inom överklassen.
Överklassen känns igen på att den har inflytande.
Den är inte alltid känd på kändisvis men den driver företag och ägnar sig åt politik så att samhället går runt.
Den jobbar i princip alltid, röker sällan, har flera bostäder, perfekta tänder och svär inte.
Och det finns definitivt klasser inom överklassen.
Ofta av typen gamla pengar kontra nya pengar och adlig kontra inte adlig.
Och så räknas naturligtvis graden av framgång.
Det duger inte att vara lat och leva på de gamla pengarna.
Vilka fler fördelar ser du?
Kontakter.
Omgivningens förväntningar.
Resurser.

Vilka nackdelar ser du?
En viss ofrihet.
Det kostar på att ta hand om allt detta som man förväntas att ta hand om.
Typ förvalta egendomar och skapa de nya arbetstillfällen som alla skriker efter.
Det är ju överklassen som förväntas att göra det.
 
Tack @Inte_Ung! Det var intressant! Det låter som att du/överklassen (?) känner eller påtar dig/er ett stort ansvar för samhällsutvecklingen i stort. Att det bara är du/ni som kan skapa nya jobb och driva företag så att samhället går runt? Det låter tungt i så fall.
 
Nu så blev det jobbigt.
En del i det hela är nämligen att man aldrig någonsin pratar om det.
Så jag tar en liten paus.
Okej. Om du vill/orkar sedan, så undrar jag varför du/ni inte får prata om det. Det är därför jag är så nyfiken, för en får aldrig veta något om en inte hör till överklassen.
 
Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste köpa nytt hela tiden. Jag lyckas bara inte!

Garderoben är totalt översvämmad av kläder och ändå har jag det klassiska problemet att aldrig ha något att ta på mig om jag ska göra något och måste köpa nytt. Samtidigt använder jag de nya kläderna typ en gång, sen återgår jag till mina gamla, håliga, fläckiga, urtvättade och älskade plagg som är mycket bekvämare ( och skitfula). Det går ju inte slänga dem, för de är ju sköna och funkar hemma till vardags ( knappt, men ändå).

Inte mindre än 5 par NYA skor står i skostället i hallen ( olika sorter av vinterkängor, gympadojjor mm), och det är bara säsongsskor inför höst och vinter. Samtidigt använder jag bara de gamla och vägrar slänga, de är ju bekväma, ingångna och bra att ha i reserv, så de går ju inte slänga bort dem.

Gardiner, prydnadskuddar, lampor, dukar, ljuslyktor och allt vad det nu är, ligger på lager, för det kan ju vara himla bra att ha och att byta med när man kanske byter färg i ett rum och de passar igen. Till försvar används en del igen och då är jag ju glad att jag sparat det.

Hundsaker, som en otroligt stor mängd leksaker ligger i en stor back i köket. Mer än hälften använder inte hunden, men kanske att hon börjar göra. Hur många halsband och koppel klarar man sig på, men det är ju kul att variera lite..

Sen var det där med lite porslin, brickor, kakfat, grytor och stekpannor. Skåpen går inte stänga av allt, men inte kan man göra sig av med det, det används ju IBLAND, även om det är mer sällan!?.

Varför har jag 5 stekpannor? Jo, en gjutjärn och en teflon ville jag ha. Sen fick jag ärva en bättre gjutjärn av farmor, fast det inte var fel på den gamla. Det är 3. Nja, sen ville jag ha en större teflon än den jag hade och köpte en ny. Sen får jag en dyr fin Jamie Oliver i julklapp förra året. Japp nu har jag 5 st och kan inte slänga någon, kan ju vara bra att ha liksom. Jag är dessutom singel utan barn och behöver inte 5 stekpannor samtidigt någon gång!!!

Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?

Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!
Har du blivit inspirerad till att förändra något.?
Skälv började jag rensa igår. Så nu blir det en tripp till klädinsamling.
 
Det finns en stor fördel i att kunna reglerna för den maskeraden.

Men om man samtidigt ser den maskerade som problematisk ur en massa politiska och moraliska synvinklar, så betyder det att man "kan" spela med också att man medan man spelar med beter sig som om de där problemen inte existerade. Jag vill inte vara så involverad i sådana spel.

Och man behöver inte gå till överklassen för att se drag av de problemen. För mig börjar de vid konventionella bjudningar med vanliga klädkoder och bordsplacering. Det är ett genusspel som jag inte vill vara med i, oavsett vilken klasstillhörighet som gestaltas genom genusspelet.

Överklassen är inte den miljö där man lättast undkommer det där, och det är definitivt inte den miljö där man lättast ändrar på det.
 
Till slut så håller man sig bland sina egna för att slippa det.
Och så blir det tyst utåt.
Det låter både sorgligt och konstigt, tycker jag. Då går ni ju miste om så mycket, blir som en isolerad värld, en egen ö. Är det inte viktigt att känna till (mer handfast då) alla delar av samhället om en vill ta ansvar för samhällsutvecklingen?

Pratar ni inom överklassen, alltså sinsemellan, om svårigheter och glädjeämnen? Eller kan en inte göra det heller? Alltså med tanke på att det finns klasser inom överklassen.
 
Ett namn som öppnar många dörrar ger en fördel.
Sedan vad man gör på andra sidan dörren är ju upp till en själv och den egna förmågan.
Men att slippa omaket med att först slå in dörren gör allt så mycket lättare.
Vännen som är född i pengar och klass säger att de fördelar han haft är att han "talar språket". Han kan obehindrat röra sig i de flesta miljöer. Som Karlfeldts Fridolin.
 
Vännen som är född i pengar och klass säger att de fördelar han haft är att han "talar språket". Han kan obehindrat röra sig i de flesta miljöer. Som Karlfeldts Fridolin.

Det där hör man ju ofta. Men stämmer det verkligen? Hur bra skulle han klara sig på en fest i förorten där alla är bolivianer, tex? Det enda jag kan se är att en person från överklassen i det läget är stöddig nog (har självförtroende nog) att inte känna sig utanför eller fel, tex pga övertygelsen om den egna uppfostrans överlägsna förträfflighet. Att personen faktiskt skulle uppfattas av bolivianerna som att han talade språket, har jag mycket svårt att föreställa mig.
 
Det är ett genusspel som jag inte vill vara med i, oavsett vilken klasstillhörighet som gestaltas genom genusspelet.
Men det är ett helt annat problem.
Genusspelet alltså.
Och det finns inte alls på samma sätt i överklassen.
Mer än i kläderna då. Kanske.

I den riktiga överklassen så är kvinnorna männens jämlike.
Det görs ingen skillnad på det vis som du beskriver.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 735
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 239
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp